Týden s hudbou

Jaký bude nový hudební program příštího týdne od 24. do 30. června 2019? Představíme vám, co připravuje Česká filharmonie, Pražský komorní orchestr, Národní divadlo či festival Prague Proms. Nechybí ani program rádia Classic Praha.

Franz Welser-Möst (foto Satoshi Aoyagi)

V pondělí 24. června doprovodí ve Dvořákově síni Rudolfina Pražský komorní orchestr pěvce Štefana Kocána a Slávku Zámečníkovou. Na repertoáru mají árie i instrumentální kusy z oper Wolfganga Amadea Mozarta a Gioacchina Rossiniho či písně Eugena Suchoně. Orchestr vede koncertní mistr Leoš Čepický.

V Divadle Hybernia pokračuje letošní ročník festivalu Prague Proms. Pondělní večer 24. 6. od 20:00 hodin bude patřit Banjo Bandu Ivana Mládka. V pořadu Od neworleanského jazzu k Jožinovi z bažin a Jezu se Banjo Band statečně vyzná z lásky ke starému americkému jazzu, z něhož vzešel. Po delší sérii Ivanem Mládkem otextovaných jazzových evergreenů bude následovat deset banjo bandových přídavků, které si publikum vytleská. Aby se diváci svým pohledem příliš nezaměřovali na hudebníky a jejich neesteticky přestárlé obličeje, bude jim během písniček oči odvádět projekce obrazů Ivana Mládka, ze kterých při podrobnějších zkoumání sálá mládí, krása a síla.

V závěru sezony České filharmonie zavítá do Rudolfina dirigentská hvězda Franz Welser-Möst, šéfdirigent Clevelandského orchestru. S Českou filharmonií provede v rámci debutové spolupráce díla Franze Schuberta a Richarda Strausse. Koncerty ve středu, čtvrtek a pátek (26. až 28. června) začínají od 19:30 hodin.

Národní divadlo připravuje premiérová představení nové inscenace Smetanovy opery Dalibor v režii Jiřího Nekvasila, která se uskuteční 27. a 29. června v historické budově Národního divadla. O hudební nastudování se postaral Jaroslav Kyzlink.

Opera Nova 2019 (vizuál ND)

Opera Nova
V Praze též probíhá další ročník letního festivalu hudebního divadla Opera Nova, přinášející přehlídku souborů a nezávislých scén z České republiky i zahraničí. Festival probíhá ve dnech 23. až 27. června 2019 na Nové scéně Národního divadla a na přilehlém náměstí Václava Havla. Kromě divadelních představení byl připraven bohatý doprovodný program včetně výstav a filmových projekcí. Multižánrový program festivalu je určen nejen pro milovníky soudobé operní tvorby.

Program festivalu Opera Nova 2019 zahájila patronka letošního ročníku Soňa Červená, která před představením Tramvestie dne 23. 6.  spolu s Vandou Šípovou přednesla ukázku z díla Vévodkyně a kuchařka skladatele Ivana Achera.

V pondělí 24. června ve 20.00 hodin nás tak na Nové scéně čekají Patterns Steva Reicha, následující den tamtéž Poselství – Poslední láska dr. Kafky od Tibora Szemző. Středa 26. 6. v 18.00 hodin nás zavede na Pražskou křižovatku do kostela sv. Anny, kde se odehraje 66 sezón Marka Piačka. Týž den na Nové scéně se bude od 20:00 hodin odehrávat opera Rudolfa Komorouse Němý kanár a následující den Apollo od autora Briana Eno.

Leticia Moreno (foto Comar Ayyashi)

Týden na Classic Praha
Novinka týdne nabízí tentokrát ukázku z nového alba žádaného amerického tenoristy Michaela Fabianiho. Tento 35letý zpěvák je v současnosti hostem takových operních domů jako je newyorská MET, londýnská Královská opera, pařížská Opera nebo milánská La Scalla. Do širokého povědomí hudební veřejnosti se dostal v roce 2014, když získal prestižní Ricard Tucker Award. Na desku, kterou vydává společnost Pentatone, natočil árie z oper Giuseppe Verdiho a Gaetana Donizettiho, např. z oper Rigoletto, Síla osudu, Maškarní ples nebo Lucia di Lammermoor. Na albu ho doprovází Londýnský filharmonický orchestr, sbor London Voices a diriguje  Enrique Mazzola. Ukázka z tohoto CD zazní na Classic Praha v pondělí 24. června v 10:00.

Když byl architekt František Gahura na počátku 30. let minulého století požádán, aby vyprojektoval lesní hřbitov ve Zlíně, nemohl tušit, že jej řetězec následných událostí přivede až k návrhu na budoucí Dům umění, ve kterém dlouho sídlila zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. A když koncem týchž 30. let vezla paní Jiřičná z porodnice domů svou dceru Evu, nejenže neměla tato budoucí architektka ponětí, v jak významné dějinné chvíli se to odehrává; především nevěděla, co vše bude v jejím životě následovat a jak se nakonec do rodného Zlína vrátí, aby tam vybudovala Kongresové centrem. A v něm hlavní sál, který se stal novým domovem Filharmonie Bohuslava Martinů. A právě do tohoto koncertního sálu nás zavede Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 24. června v 19 hodin.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu je v tomto týdnu mezzosopranistka Štěpánka Pučálková. Štěpánka Pučálková se narodila v Berlíně.  Operní zpěv studovala u prof. Elisabeth Wilke na Universität Mozarteum Salzburg, v roce 2012 absolvovala s vyznamenáním magisterské studium u Elisabeth Wilke, Josefa Wallniga a Eike Grammse a ve stejném roce obdržela od nadace Stiftung Mozarteum medaili Lilli Lehman. Působila v mnoha produkcích operního studia Universität Mozarteum Salzburg a divadla Landestheater Salzburg. V roce 2013 se představila v rámci letního festivalu Salzburger Festspiele jako “Lehrbube” v opeře “Die Meistersinger von Nürnberg”, pod vedením D. Gattiho a S. Herheima. O rok později zpívala roli “Sesta” v “La clemenza di Tito” v Salzburgu a v Teatro romano Fiesole ve Florencii. Ve Slovenském národním divadle hostovala jako “Rosina” v “Il barbiere di Siviglia” a jako “Annio” v “La clemenza di Tito” a také jako “Mercédes” v “Carmen” ve Vorarlbergertheater Bregenz a Landestheater Salzburg.
Je stálým hostem Státní opery Praha, kde v roce 2014 debutovala jako “Page” v opeře “Salome”. Mimo jiné tam ztvárnila i role jako “Suzuki” v “Madama Butterfly”, “Stéphano” v “Romeo et Juliette”, “Erste Magd” v opeře “Elektra” a jako “3. Dame” v “Die Zauberflöte”. S touto operou se na podzim 2016 zůčastnila turné po Japonsku.
Na 50. jubileiním Velikonočním festivalu v Salzburgu debutovala v roli “Siegrune” v opeře “Die Walküre”, pod taktovkou Christiana Thielemanna, za doprovodu Staatskapelle Dresden. Jako koprodukce s Beijing music festival byla tato produkce také uvedena na podzim 2017 v Pekingu. Byla finalistkou Hans Gabor Belvedere Competiton 2015. V prosinci 2016 vyhrála druhou udělovanou cenu “Nejlepší ženský hlas” na mezinárodní soutěži Concours International de Belcanto Vincenzo Bellini v Marseille.
V roce 2018 debutovala v Národním divadle jako “Charlotte” v koprodukční inscenaci Willyho Deckera “Werther”.
V na začátku roku 2019 byla Štěpánka Pučálková přizvána k účinkování na prestižním koncertě “Mozartovy narozeniny” ve Stavovském divadle v Praze po boku Plácida Dominga.
Pravidelně spolupracuje s tuzemskými orchestry jako Karlovarský symfonický orchestr, FOK nebo Czech ensemble baroque orchestra. Od sezóny 18/19 je sólistkou a členkou ansámblu Semperoper Dresden.
Pořad má premiéru v úterý 24. června v 19 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je PhDr. Ludmila Peřinová, Ph.D.. Ludmila Peřinová vyučuje na konzervatoři v Č. Budějovicích a ZUŠ O. Nedbala v Táboře. Řadu let se intenzivně věnuje odkazu Vítězslava Nováka (nyní v Ústavu pro propagaci díla a odkazu Vítězslava Nováka v jeho rodišti Kamenici nad Lipou) a podílí se též na pořádání každoroční Mezinárodní Novákovy klavírní soutěže.
V r. 2011 pak v Táboře založila Mezinárodní společnost Oskara Nedbala. Věnuje se i dalším aktivitám hudebním na poli kulturním a publikačním, též tvůrčímu psaní (zejm. poezie). S Ivanem Dlaskem si bude v dalším díle pořadu Z archívu osobností povídat zejména právě o odkazu a dílu Vítězslava Nováka. Premiéra je připravena na čtvrtek 27. června v 19:00.

V prvním prázdninovém týdnu pak bude exkluzivním hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu slavná španělská houslistka Leticia Moreno.

Houslistka Leticia Moreno „disponuje grácií tanečnice flamenka, výrazovou silou andaluské cantaory a spalujícím pohledem některé z hrdinek Pedra Almodóvara. Španělsko v ní dnes nepochybně nalezlo skvělou ambasadorku své hudby,” čteme v recenzi francouzského deníku Le Figaro. Podobných superlativů v tisku i nadšených ohlasů u publika má Leticia Moreno na svém kontě spoustu. V roce 2012 jí Organizace evropských koncertních sálů (ECHO) udělila prestižní Cenu vycházející hvězdy (Echo Rising Star), která umělkyni otevřela dveře do významných koncertních síní po celé Evropě. Své nejnovější album s názvem Piazzolla (pro Deutsche Grammophon) nahrála ve studiích v Londýně a Berlíně spolu s Londýnskými filharmoniky, které dirigoval Andrés Orozco-Estrada. Pro Universal/Deutsche Grammophon natočila album Spanish Landscapes – a study of Spanish Music (Sarasate, Lorca, Granados, Falla ad.) a CD se Šostakovičovým Houslovým koncertem č. 2 nahrála s Petrohradskou filharmonií pod taktovkou Jurije Těmirkanova. Pořad se bude vysílat v premiéře v úterý 2. července v 19:00.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat