Týden s hudbou

Je tu pravidelný přehled toho, na co se v příštím týdnu můžeme těšit. Výběr událostí nás láká na festivaly Dvořákova Praha či Svatováclavský hudební festival, nebo na vystoupení, která připravují Česká filharmonie, Český filharmonický sbor Brno, Český národní symfonický orchestr, Collegium 1704 a další. Nechybí ani novinky na programu radia Classic Praha.

Zahraničí
Na zahraniční cestu se chystá Janáčkova Filharmonie Ostrava a Český filharmonický sbor Brno. Dne 22. září provedou ve velkém sále hamburské Elbphilharmonie Sukovu Pohádku a Beethovenovu Devátou symfonii. Sólových partů se zhostí Kateřina Kněžíková, Štěpánka Pučálková, Ľudovít Ludha a Martin Gurbaľ, diriguje Risto Joost.

Ivo Pogorelich (archiv OP)

Praha
V Praze vrcholí Dvořákova Praha, ale i mimo tento festival budou pražské sály svědky řady dalších kulturních událostí. Dne 17. září (19:30 hodin) se ve Smetanově síni Obecního domu koná první

abonentní koncert Českého národního symfonického orchestru. Kanadská sopranistka Sharon Azrieli a houslistka Lara St. John představí díla vítězů Azrieliho hudebních cen, poskytnutých Azrieliho nadací. Vyslechneme si i vítězné dílo Avnera Dormana, jeho Druhý houslový koncert. Ve druhé polovině koncertu zazní Adagio z 10. symfonie Gustava Mahlera a dvojkoncert pro harfu a violoncello skladatelky Kelly-Marie Murphyové, En el escuro es todo uno, ve kterém se představí kanadské duo COULOIR.

Téhož dne (17. září od 19:30 hodin) účinkuje Collegium Vocale 1704 & Collegium 1704Václavem Luksem v kostele sv. Anny – Pražské křižovatce. Zazní šest sborových motet Johanna Sebastiana Bacha, z nichž většina je psána ve dvojsborovém slohu. Pozoruhodná sbírka dvaceti sedmi responsorií pro Svatý týden z roku 1723 ukazuje geniální kontrapunkt a hlubokou emocionalitu díla Jana Dismase Zelenky. Ouvertura ke koncertu s Václavem Luksem je plánovaná na 18.30 hodin.

Ve středu 18. září se koná v Obecním domě zahajovací koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Pozvání přijal legendární houslista Pinchas Zukerman, který zahajoval pod taktovkou Pietari Inkinena i sezónu 2017/2018 tohoto tělesa. Pinchas Zukerman se stává rezidenčním umělcem FOK, ovšem tentokrát nebude hrát sám; přiveze s sebou z Kanady svou choť, vynikající violoncellistku Amandu Forsyth, aby společně první půli koncertu proměnili ve smyčcový ohňostroj. Pinchas Zukerman díky staroslavným Guarnerkám, Amanda Forsyth pak skrze Testoreho drahocenné violoncello z roku 1699. Hudbu Johannesa Brahmse a Antonína Dvořáka doplní Pátá symfonie Jeana Sibelius. Tentýž program bude tamtéž reprízován i ve čtvrtek 19. září (19:30 hodin).

Slavnostním koncertem 20. září v Sukově síni pražského Rudolfina (19:30 hodin) vyvrcholí letošní Festival Jarmily Novotné a bude tak spojením hudebních ikon – sopranistky s mezinárodním renomé Martiny Jankové, žádaného švýcarského klavíristy Gérarda Wysse a nejvýraznějšího českého klavíristy mladší generace Iva Kahánka. Písňový večer nabídne pěvecké umění i klavírní klenoty od českých a zahraničních mistrů od západu na východ. Na pódium si protagonisté koncertu přizvou také několik mladých talentovaných pěvců.

Sobota 21. září bude v Obecním domě od 20:00 hodin patřit Severočeské filharmonii Teplice. Lalův Koncert pro violoncello a orchestr přednese Dongyeon Han a Schumannův Klavírní koncert a-moll zahraje Antonio di Cristofano. Večer završí Symfonie č. 9 e-moll „Z Nového světa“ Antonína Dvořáka. Koncert diriguje Mark Kadin.

Pinchas Zukerman (archiv OP)

Dvořákova Praha
Závěrečný koncert letošní komorní řady (16. září v Dvořákově síni Rudolfina od 20:00 hodin) nemůže být zakončen jinak než hudbou Antonína Dvořáka. Jeho populární Smyčcový kvintet Es dur bude v rámci večera konfrontován s moderní hudební řečí Erwina Schulhoffa − jeho temný a dramatický Smyčcový sextet vytvoří působivý náladový kontrast k prosluněnému, rozjásanému dílu Dvořákovu. Za jakýsi svorník mezi tradicí a modernou pak lze považovat raný Klavírní kvartet a moll Dvořákova žáka a pozdějšího zetě Josefa Suka. Hlavním protagonistou večera bude mnoha významnými cenami ověnčené Wihanovo kvarteto. Těleso, které je v mezinárodním měřítku všeobecně považováno za značku nejvyšší kvality, spojí své síly s dalšími hudebníky – klavíristou Michailem Lifitsem, violoncellistou Jensem Peterem Maintzem a violistkou Paulinou Sachse, aby společně ve velkém stylu završili letošní komorní „festival uvnitř festivalu“.

Záměr upozornit v rámci letošního ročníku Dvořákovy Prahy na umělecké i lidské vztahy mezi Antonínem Dvořákem a Petrem Iljičem Čajkovským se výmluvně odráží v dramaturgii druhého koncertu České filharmonie v rámci festivalu v úterý 17. září (v Dvořákově síni Rudolfina od 20:00 hodin), jehož program je složen výhradně z děl ruského mistra. Česká filharmonie jako rezidenční orchestr Dvořákovy Prahy se představí se svým šéfdirigentem, specialistou na ruskou hudbu, Semyonem Bychkovem v Čajkovského Serenádě pro smyčce a Páté symfonii. Známých Variací na rokokové téma se ujal francouzský violoncellista Gautier Capuçon.

Po Dvořákově operní prvotině Alfred, uvedené ve světové premiéře na Dvořákově Praze 2014, zazní ve čtvrtek 19. září od 19.00 (Dvořákova síň Rudolfina) další unikát: skladatelovo první zhudebnění libreta Král a uhlíř, jehož původní rukopisný materiál byl nyní iniciativou Akademie klasické hudby zdigitalizován. Jedná se o prakticky zapomenuté operní dílo z Dvořákova raného období, které nebylo za jeho života nikdy uvedeno. Svého prvního a zároveň i posledního nastudování se dočkalo roku 1929 v Národním divadle. A protože dosud také nebyla pořízena jediná nahrávka této opery, přináší nám její novodobá premiéra v podobě koncertního provedení jedinečnou příležitost seznámit se se zcela „novou“ Dvořákovou hudbou. Čestného úkolu vzkřísit zapomenutou partituru k životu se ujme plejáda předních českých operních sólistů (Kateřina Kněžíková, Richard Samek, Roman Hoza, Jozef Benci, Lucie Hilscherová, Josef Moravec, Dana Burešová, Jana Sibera soprán, Jan Šťáva, Ondřej Koplík, Michal Onufer) v čele s dirigentem Tomášem Braunerem za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a ve spolupráci s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek).

Recitál Borise Giltburga v pátek 20. září (Rudolfinum, Dvořákova síň od 20:00 hodin) slibuje zcela nevšední posluchačský zážitek: izraelský klavírista ruského původu se představí festivalovému publiku se souborným provedením Lisztových Transcendentálních etud, které patří mezi největší interpretační výzvy světové klavírní literatury. Lisztovo monumentální dílo vyžaduje nejen mimořádnou technickou vybavenost interpreta, ale také schopnost přesvědčivé výrazové výstavby jednotlivých etud, které jsou spíše hudebními básněmi než „jen“ virtuózními klavírními skladbami. Podobně náročným úkolem je i cyklus třinácti preludií Sergeje Rachmaninova, jednoho z největších klavírních virtuosů historie a autora, který dokázal ve svých dílech jedinečně v úplnosti představit krásu klavírního zvuku. Recitál Borise Giltburga je tak pro všechny příznivce klavírního umění téměř „povinnou“ položkou v programu letošní Dvořákovy Prahy.

Zaměření letošního ročníku festivalu na dílo Dvořákova přítele a uměleckého příznivce Petra Iljiče Čajkovského vrcholí koncertem v sobotu 21. září (Rudolfinum, Dvořákova síň od 20:00 hodin), na němž zazní dva velké skladatelovy opusy patřící ke špičkám jeho tvorby. V Houslovém koncertu D dur se představí další člen skvělého interpretačního rodinného „klanu“, houslista Renaud Capuçon, mj. držitel nejvyššího francouzského státního vyznamenání Rytíř čestné legie za zásluhy v oblasti kultury. Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem pak koncert završí jedním z největších symfonických děl všech dob, Čajkovského emocionálně strhující Patetickou symfonií.

Recitál klavíristy Iva Pogoreliche v neděli 22. září (Rudolfinum, Dvořákova síň od 20:00 hodin) patří k nejočekávanějším událostem letošní Dvořákovy Prahy. „Enfant terrible“ světových pódií, považovaný za jednoho nejoriginálnějších klavíristů současnosti, představí svou brilantní klavírní techniku a osobitý interpretační přístup na stylově značně rozmanitém repertoáru široce rozkročeném od barokního mistra Johanna Sebastiana Bacha přes jednu z formálně dokonalých klavírních sonát Ludwiga van Beethovena a melancholickou hudební řeč Fryderyka Chopina až po jedno z klíčových děl moderny z pera Maurice Ravela. Od koncertu Ivo Pogoreliche si lze slibovat zážitek, na jaký se nezapomíná.

Elizabeth Leonskaja (foto Jan F. Lukas)

Brno
Ve středu 18. září se v brněnském kostele sv. Michala (19:30 hodin) můžeme účastnit světové novodobé premiéry děl českého barokního skladatele, působícího v Kroměříži, Pavla Josefa Vejvanovského. Zahajovací koncert 8. sezony cyklu Bacha na Mozarta má podtitul Stylus phantasticus, kterým se v 17. století označoval nejsvobodnější a naprosto neomezený způsob komponování. Czech Ensemble Baroque diriguje Roman Válek.

Čtvrtek 19. září patří zahajovacímu koncertu 64. sezony Filharmonie Brno a druhé sezony Dennise Russella Daviese v roli jejího šéfdirigenta a uměleckého ředitele. S nimi vystoupí legendární klavíristka ruského původu Elisabeth Leonskaja, následovnice velké tradice ruské klavírní školy 20. století. Na programu koncertu je Brahmsova První symfonie, někdy označovaná jako „Beethovenova Desátá“ a Bartókův nejproslulejší klavírní koncert, komponovaný v posledních měsících skladatelova života. Zazní i skladba DA. MA. SHI. E (Iluzivní obraz), jejímž autorem je Joe Hisaishi, slavný japonský skladatel filmové hudby, známý zejména díky spolupráci s režisérem Hayao Miyazakim (mj. animované snímky Cesta do fantazie, Princezna Mononoke či Zámek v oblacích). Koncert začíná od 19:00 hodin v Kulturním centru Babylon.

Ostrava
Janáčkova filharmonie Ostrava zahájí 12. září svou 66. koncertní sezónu. Na programu bude Houslový koncert Johannese Brahmse v podání vynikajícího arménského houslisty Sergeye Khachatryana. Večer doplní Sukova Pohádka. Orchestr bude řídit ruská dirigentská legenda Vassily Sinaisky.

Svatováclavský hudební festival
V pondělí 16. září pokračuje SHF s cyklem Světové talenty mladé generace. V Husově sboru ve Slezské Ostravě vystoupí Z.E.N. Trio (18:00 hodin). Souhra, preciznost i neotřelý výraz se snoubí ve špičkové interpretaci těchto BBC Umělců mladé generace. Houslistka Esther Yoo se stala jednou z nejmladších vítězek Sibeliovy mezinárodní houslové soutěže v Helsinkách a soutěže královny Alžběty v Bruselu. Již na třech ročnících SHF se představila jako sólistka, tentokráte přiváží interpretačně velice náročný komorní program, který slibuje opravdový zážitek.

Hvězdná sopranistka Hana Blažíková, jejíž něžně sametový hlas se objevuje na více než třiceti albech včetně vydání Bachových kantát se souborem Bach Collegium Japan, se nyní představí v ryze anglickém barokním programu. Za zvuku tradičních barokních nástrojů souboru For Several Friends, který je známý svou radostí při hledání a odkrývání nekonečných možností interpretace tzv. staré hudby, se můžete nechat zlákat kouzly „Britského Orfea“ Henryho Purcella a jeho současníků. Program zazní na dvou koncertech: V evangelickém kostele v Havířově – Bludovicích 17. září od 18:00 hodin a ve středu 18. září ve stejný čas ve farním kostele sv. Jana Křtitele v Sudicích.

Swing v kostele otevře i pro vás Nebe na zemi! Nestárnoucí prvorepublikové písně Osvobozeného divadla rozezní crossoverový projekt Ondřeje RumlaMatej Benko Quintetem a Jihočeskou filharmonií pod taktovkou Vojtěcha Spurného v úterý 17. září (Ostrava-centrum – Evangelický Kristův kostel, 19:00 hodin). V písňových textech se dvojice V+W dokázala podivuhodně povznést nad „pěnu dní“ a vytvořit nadčasové poetické výtvory, které patří dodnes k vrcholům českého textařství v oboru populární hudby a se kterými se může poměřovat jen nemnoho tvůrců následujících generací. Fascinující klavírní improvizátor Jaroslav Ježek s nimi dokázal osobitě spojit své hudební nápady s prvky evropsky pojatého jazzu swingové éry a dali tak společně vzniku „českých jazzových standardů“.

Poznaňská filharmonie přiváží monumentální národní projekt vytvořený přímo pro festivalové uvedení. Moniuszkovy kantáty Nijoła a Milda byly napsány ve stejném roce jako jeho nejslavnější opera Halka (1848) a nyní zazní po 171 letech konečně v české premiéře. Kantáty byly původně plánovány jako díly nedokončené Krumine a jejich texty vychází z litevské mytologie, se kterou se skladatel setkal během svého výzkumu litevského a běloruského folkloru. Sám Moniuszko považoval tyto kantáty za druh scénické hudby, jelikož z hlediska hudební struktury mají instrumentální úvod a sólová i sborová čísla typická pro operu. Představení se koná ve středu 18. září (Ostrava – Mariánské Hory – Kostel Panny Marie Královny, 19:00 hodin), vystoupí Sbor Opery a Filharmonie Podleské (Violetta Bielecka – sbormistryně), sólisté: Wiola Chodowicz, Maria Jaskulska-Chrenowicz, Ewa Wolak, Sylwester Smulczyński a Robert Gierlach. Diriguje Łukasz Borowicz.

Svatováclavský hudební festival má tu čest hostit frenštátského rodáka evropských uměleckých parametrů, ředitele Chopinova festivalu a vítěze jedné z nejprestižnějších světových soutěží Young Concert Artists Competition v New Yorku – Martina Kasíka. Jeho duchovně laděný recitál má své těžiště v závěrečné skladbě – Brahmsových šesti klavírních kusech, které jsou podle něj „lidsky hlubokou kontemplací“. Brahmsovo dílo uvozují jeho velké vzory v podobě proslulých Bachových a Beethovenových skladeb. Koncert se koná v pátek 20. září od 18:00 hodin v Husově sboru ve Slezské Ostravě.

Světová premiéra děl, která vznikala, nebo se objevovala díky mezinárodnímu studentstvu na Karlově univerzitě v Praze, zazní díky Davidu Ebenovi a jeho mužskému pěveckému sboru Schola Gregoriana Pragensis, který se řadí mezi světově uznávaná tělesa interpretující středověkou a renesanční duchovní hudbu. Jejich program zahrnuje jednak dobový chorální repertoár z liturgických ceremonií, ale také dosud neznámé duchovní písně a četné vícehlasé skladby zejména z Francie. Právě pro pražské vysoké učení totiž vznikl kolem roku 1369 traktát o „moderní“ francouzské (mensurální) notaci, jež je patrně nejstarším pojednáním o tomto tématu ve střední Evropě. Program Hudební život Univerzity Karlovy zazní na dvou koncertech 21. září (Hlučín – Kostel sv. Jana Křtitele od 18:00 hodin) a 22. září (Jablunkov – Kostel Božího Těla od 15:00 hodin).

V neděli 22. září vystoupí Collegium 1704 v Českém Těšíně (Evangelický kostel SCEAV Na Nivách od 15:00 hodin). Na koncertě s názvem Vděčnost za svobodu uvedou srovnatelně excelentní barokní vokální kompozice dvou velkých současníků – německého lutherána Johanna Sebastiana Bacha a českého katolíka Jana Dismase Zelenky.

Zelenkovský program uvede tentýž den i Ensemble Inégal v Ostravě-Svinově (Kostel Krista Krále od 17:00). Zazní Zelenkovy večerní žalmy. Na minulých ročnících SHF byly provedeny provedeny první tři části, nyní dojde k očekávanému uvedení posledního, čtvrtého dílu. SHF se tak stane jediným festivalem, na kterém bylo kompletní Zelenkovo žalmové dílo v podání tohoto ansámblu uvedeno.

Pavel Haas Quartet se dlouhodobě pohybuje mezi TOP 10 smyčcovými kvartety světa. Jejich výbušně temperamentní a zároveň geniálně precizní interpretace se řadí mezi „nejvyšší ligu komorní hry“. Prestižní hudební časopis Gramophone uvedl: „Zvuk Pavel Haas Quartetu je jako vždy okamžitě rozpoznatelný – dílem díky bohaté barevnosti zvuku, ale taky dojmu, že zde hrají čtyři výrazné osobnosti… Místy je zvuk tak intenzivní, až je člověku zatěžko uvěřit, že poslouchá pouhé čtyři hráče“. Těleso v ČR téměř nevystupuje, na SHF ovšem znovu přijíždí a navíc se zbrusu novým programem, který obsahuje Bartókův kvartet – podle samotných interpretů považovaný za vůbec nejkomplikovanější kvartetní skladbu. Proveden bude v neděli 22. září (Albrechtice – Evangelický kostel od 18:00 hodin) a v pondělí 23. září (Bruntál – Evangelický kostel od 19:00 hodin).

Hradec Králové
V sále Filharmonie Hradec Králové se bude konat koncert, který je již dlouho vyprodán. Magnetem je jistě mladý klavírista Matyáš Novák, laureát řady prestižních hudebních soutěží. Na programu koncertu je Berliozův Římský karneval op. 9 a Harold v Itálii, symfonie o čtyřech částech pro orchestr se sólovou violou podle Byrona op. 16 a také Rapsodie na Paganiniho téma pro klavír a orchestr op. 43 Sergeje Vasiljeviče Rachmaninova. Diriguje José Miguel Rodilla.

Václav Hudeček (foto Libor Sváček)

Radio Classic Praha
Pravidelná Novinka týdne na Classic Praha se tentokrát zaměří na nové album společnosti Supraphon, které vychází 20. září. Album má název „Klasika pro lepší spánek“ a přináší speciálně vybrané melodie, které mají pomoci relaxovat po náročném dni a navodit příznivou atmosféru pro klidný, hluboký a osvěžující spánek. Na albu je mj. hudba Bacha, Mozarta, Chopina, Čajkovského a mnoha dalších velikánů klasické hudby. Mezi interprety najdeme Symfonický orchestr hl.m.Prahy FOK, Zuzanu Růžičkovou, Ivana Klánského nebo Viléma Veverku. Partnerem CD „Klasika pro lepší spánek“ je rádio Classic Praha. Ukázka z tohoto CD zazní na Classic Praha v pondělí 16. září v 10:00.

Slovo šanson neznamená ve francouzštině nic jiného než píseň. A přece nabylo na své pouti do češtiny vznešeného rázu. Přiřazujeme k němu Edith Piaf, Juliette Gréco či Georgese Brassense, ale i velikány na pomezí popu jako Gilbért Bécaud či Charles Aznavour. Ten pronesl na toto téma trefnou úvahu. Jsa dotázán, proč jsou francouzští zpěváci jeho typu považováni ve světě za šansoniéry, odpověděl: „Víte, když píšete texty v zemi, která má za sebou tradici básníků od středověku až do současnosti, měly by i ty vaše veršíky mít úroveň…“ Bezezbytku to platí o zpívajícím básníkovi, který se přiřadil k legendám šansonu, přestože nepocházel z Francie. Jacques Brel. Jaké úctě se těší v rodné zemi, potvrdila roku 2005 anketa rozhlasové a televizní stanice RTBF. Byl v ní vyhlášen největším Belgičanem všech dob. Přitom nejsou jeho písně, plné hořkosti i něhy, nikterak snadné, natož líbivé. Brel uměl být ve verších zamilovaný, ale i vzteklý, smutný, provokující, nostalgický. A vše, čemu tu a tam zůstal dlužen v přitažlivosti svých melodií, vynahrazoval projevem. Vášnivým, křehkým, neúnavně přesvědčivým. Takový byl i na pódiu. Proto se mu přezdívalo „rváč šansonu“. Jeho životním peripetiím a jeho hudbě se bude věnovat Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 16. září v 19:00 hodin.

Dne 22. října bude slavnostním koncertem ve Dvořákově síni pražského Rudolfina zahájen 28. ročník cyklu „Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté“ –  jeden z nejdelších festivalů komorní hudby. Jeho uměleckým garantem a zakladatelem je významný český virtuóz, legenda české houslové školy, Václav Hudeček, který si již dvacet let na své koncerty zve nejen renomované hudebníky, ale dává prostor i mladým talentům. Více o letošním ročníku prozradí na Classic Praha v rozhovoru s Martinou Klausovou v úterý 17. září v 15:30.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu je ve třetím zářijovém týdnu výkonný ředitel ČT art a ředitel Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha pořádaného Českou televizí Tomáš Motl. Tomáš Motl vystudoval Fakultu žurnalistiky UK a po krátkém působení v tištěných médiích spojil svůj profesní život především s televizním prostředím. Byl u zrodu týdeníku Reflex, v němž dva roky působil jako redaktor kulturní rubriky, a poté nastoupil do nově vzniklé filmové a televizní společnosti Febio, kde deset let pracoval jako šéfdramaturg. Pod jeho dramaturgickým vedením zde postupně vznikly cykly GEN, GENUS, Jak se žije, Slovenské okno, Okno k sousedům a Cestománie. Následující dva roky žil a studoval v USA a po návratu několik let působil ve vzdělávací a komunikační agentuře. Podílel se na vzniku internetového portálu televize NOVA tn.cz, v němž vedl tým editorů oborových magazínů, a následně působil i ve zpravodajské televizi Z1, mj. v pozici vedoucího projektu a hlavního editora každodenní talk show Interview Z1. Rovněž stál u zrodu internetové verze měsíčníku National Geographic, kde zastával pozici šéfeditora portálu National Geographic Česko on-line. Do České televize nastoupil v roce 2012 jako manažer programu. Výkonným ředitelem nového kulturního kanálu ČT art byl jmenován v dubnu 2013. O dva roky později se stal ředitelem Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha pořádaného Českou televizí. Pořad má premiéru v úterý 17. září v 19 hodin.

Ve středu 18. září v 15:30 bude mít na Classic Praha premiéru další díl pořadu Hudba pro vás, který připravuje Martina Klausová a představuje v něm aktuální novinky hudebního vydavatelství Supraphon. Tentokrát to budou čtyři novinky, z nich první připomene výtečného českého tenoristu Viléma Přibyla, druhé představí nové CD skvělého mladého  souboru Belfiato Quintet s dechovými kvintety Antonína Rejchy. V pořadu zazní i ukázka s CD s názvem Praha Rosa Bohemiae, které přináší novou nahrávku jednoho z nejvyhledávanějších interpretů renesanční polyfonie na nejvýznamnějších evropských pódiích a festivalech – souboru Capella Mariana, o níž více prozradí i umělecký vedoucí souboru Vojtěch Semerád. Poslední novinkou bude cédéčko Klasika pro lepší spánek, které pak na Classic Praha zazní celé exkluzivně právě v den jeho vydání – v pátek 20. září v mimořádném Koncertu bez smokingu ve 20 hodin.

Další díl pořadu Z archívu osobností bude vzpomínkou na letošní nedožité sté narozeniny českého hudebního skladatele, aranžéra, hudebního režiséra a redaktora Zdeňka Petra.

Zdeněk Petr pocházel z rodiny amatérského muzikanta, jeho otec byl amatérský houslista a dirigent. Na Karlově univerzitě vystudoval hudební vědu a estetiku, skladbu studoval soukromě. Po druhé světové válce působil do roku 1947 v orchestru R. A. Dvorského jako hudební aranžér, poté na rok odjel do Spojených států amerických. Po návratu do Československa v roce 1948, kdy se vrátil do Prahy, dlouhodobě spolupracoval s Orchestrem Karla Vlacha a pracoval jako hudební redaktor v Československém rozhlase a ve Státním hudebním nakladatelství. Spolupracoval s Divadlem ABC a Divadlem Rokoko. Na muzikálovém poli spolupracoval kupříkladu s Voskovcem a Werichem, Vladimírem Dvořákem, Ivo Fischerem a dalšími. Komponoval ovšem nejen písničky, ale i klasickou hudbu. Jako režisér přicházel do styku s významnými hudebními skladateli, dirigenty a interprety, jako byli Klement Slavický, Viktor Kalabis, Petr Eben, Ilja Hurník, Luboš Fišer, Zdeněk Lukáš, Jaroslav Krček, Libor Pešek, Vladimír Válek, Zuzana Růžičková, Jan Panenka, Josef Chuchro, jazzman Karel Růžička a další, z nichž s mnohými udržoval nejen profesní, ale i osobní přátelství. Více se dozvíte v pořadu, v němž hostem Ivana Dlaska bude skladatelův syn MUDr. Jiří Petr. A pochopitelně zazní i mnohé zajímavé hudební nahrávky. Premiéra pořadu je připravena na čtvrtek 19. září v 19:00.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat