Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Šarlatové písmeno. Tak se jmenuje známý, i do češtiny přeložený román, který byl před časem zfilmován. Vypráví příběh vesnické ženy, která nejenže porodila své vysněné – doslova vymodlené – dítě za svobodna, ale odmítla sdělit, kdo je otcem. Musela proto na oděvu nosit šarlatové písmeno A. jako znamení hanby. Taková byla puritánská Amerika 17. století. A přestože autor knihy, Nathaniel Hawthorne, své dílo napsal a vydal až roku 1850, i tehdy vyvolalo v určitých kruzích pohoršení. Roztrpčený spisovatel se proto uchýlil na čas do ústraní. Vybral si místo ve státě Massachusetts, kde půvabná, mírně zvlněná krajina neodbytně připomíná přírodu v Čechách či na Moravě. Najal si zde chatu, zavřel se před světem a roku 1953 dokončil půvabnou knížku pro děti. Přepsal v ní do srozumitelného jazyka řecké báje a pověsti. A nazval ji Tanglewoood Tales (Příběhy z Tanglewoodu). Nemohl tušit, jak výrazně se tento místní název později zapíše do hudebních dějin Ameriky a festivalové mapy světa. Více než půldruhého století poté je totiž nyní Tanglewood místem, které léto, co léto navštěvuje až 350.000 hudbymilovných návštěvníků. Festival je cílem rodinných výletů, místem prolínání různých hudebních žánrů. Do Tanglewoodu se nutně nejezdí ve smokingu a v róbách, i když na některé z večerních koncertů se mohou hodit. Obecně tam lidé poslouchají muziku v tričku a v džínách, vsedě na trávě. Uprostřed luk a lesů, kde se báječně zapomíná na život ve stínu mrakodrapů. Právě sem nás zavede Jiří Vejvoda v dalším dílu pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 2. prosince 2019 v 19:00 hodin.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu bude ve 49. týdnu sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek. Lukáš Vasilek vystudoval dirigování a hudební vědu. První zkušenosti se sborovým zpěvem získal jako člen chlapeckého sboru Boni pueri v Hradci Králové. Na tuto praxi později navázal v Praze, nejprve v roli sbormistra Foerstrova komorního pěveckého sdružení, poté jako druhý sbormistr Sboru Národního divadla.

Od roku 2007 je Lukáš Vasilek hlavním sbormistrem Pražského filharmonického sboru. Těžiště jeho umělecké práce s tímto tělesem spočívá v nastudování a provádění repertoáru „a cappella“, stejně jako v přípravě sboru k účinkování ve velkých kantátových, oratorních a operních projektech realizovaných ve spolupráci s významnými orchestry a dirigenty. Lukáš Vasilek je jako dirigent nebo sbormistr podepsán pod celou řadou nahrávek Pražského filharmonického sboru pořízených pro prestižní světová vydavatelství, například Decca a Supraphon.

Lukáš Vasilek vede Pražský filharmonický sbor při většině jeho domácích i zahraničních aktivit. Spolupracuje při tom se světově uznávanými dirigenty a orchestry. Od roku 2010 plní sbor pod jeho vedením roli rezidenčního tělesa Bregenzského festivalu. Vedle Pražského filharmonického sboru se Lukáš Vasilek věnuje i jiným uměleckým aktivitám. Kromě občasných návratů k původnímu oboru, tedy orchestrálnímu dirigování, je to především spolupráce s vokálním ansámblem Martinů Voices, který založil v roce 2010. S tímto souborem se zabývá převážně komorní sborovou tvorbou 19. až 21. století, nevyhýbá se ale ani starší hudbě.

Ansámbl pod jeho vedením koncertuje nejčastěji samostatně, ovšem některé projekty realizuje také ve spolupráci s jinými tělesy, například se souborem The Tallis Scholars (2016) nebo s kapelou Bang on a Can All-Stars (2017). Důležitou součástí činnosti Martinů Voices je nahrávání. V rámci těchto aktivit vznikly mimo jiné unikátní kompaktní disky z komorních sborových skladeb Bohuslava Martinů a Jana Nováka (Supraphon).

V posledních letech se Lukáš Vasilek soustavně věnoval nahrávání sborové tvorby Bohuslava Martinů. Jeho nahrávky skladatelových kantát (Pražský filharmonický sbor) a madrigalů (Martinů Voices), které v letech 2016 a 2018 vydala společnost Supraphon, vzbudily mimořádný ohlas v zahraničí a získaly mimo jiné ocenění prestižních časopisů Gramophone (Editor’s Choice pro obě desky), BBC Music Magazine (Choral & Song Choice pro kantáty) a Diapason (Diapason d’Or pro madrigaly). Nahrávka komorních kantát byla navíc nominována na BBC Music Magazine Awards 2018. Pořad má premiéru v úterý 3. prosince 2019 v 19:00 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je klavírista a improvizátor Jiří Pazour. Jiří Pazour absolvoval v roce 1991 konzervatoř v Praze, obory hra na klavír (profesor Vladimír Topinka) a skladba (profesor Vadim Petrov). Poté pokračoval ve studiu skladby na Akademii múzických umění u profesora Václava Riedlbaucha. Činnost Jiřího Pazoura je možno shrnout do tří oblastí – koncertní, kompoziční a pedagogické. Jako skladatel se věnuje tvorbě orchestrálních, komorních i sólových skladeb. Jeho kompozice jsou pravidelně vysílány Českým rozhlasem, vydávány na zvukových nosičích a jsou na pravidelném repertoáru špičkových českých i zahraničních sólistů a souborů. Vznikla řada komorních skladeb na objednávku sólistů například Petra Bernáška, Jany Bouškové, Jaroslava Svěceného, Ladislava Horáka, souborů In modo camerale, Ensemble Martinů, Brahms Trio Prague a dalších. V roce 2011 získal 1. cenu ve skladatelské soutěži Tribuna komorní písně Plzeň 2011 za písňový cyklus pro soprán a klavír na texty lidové poezie Zatmělo se mně slunečko.

Sólová koncertní činnost Jiřího Pazoura je zaměřena převážně na klasický klavírní repertoár, a na klavírní improvizace na hudební motivy skladeb v oblasti vážné hudby, jazzu i pop music. Řadu let Jiří Pazour vystupuje společně s operetně-muzikálovými pěvci Pavlou Břínkovou a Janem Ježkem. Od roku 1995 působí pedagogicky na Pražské konzervatoři. Na této škole v současnosti vyučuje předmět Klavírní hra z listu a klavírní improvizace na klavírním oddělení. Více o sobě a své oblíbené hudbě prozradí v pořadu, který má premiéru ve čtvrtek 5. prosince 2019 v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat