Týden s hudbou (33)

Co přinese tento týden 
Na posledním z letošních abonentních koncertů zahrají toto pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina rozhlasoví symfonikové Te Deum Antonína Rejchy a dále doprovodí v Čajkovského Koncertu pro housle D dur korejskou umělkyni Yoon Hee Kim. V souladu s letitou tradicí zazní i česká vánoční píseň Narodil se Kristus Pán. Orchestr provede Rejchovo Te Deum laudamus pro sóla, smíšený sbor a orchestr pod vedením Stanislava Vavřínka. Vedle houslistky Yoon Hee Kim  se představí sopranistka Lucie Silkenová, tenorista Aleš Voráček, basista Michael Kubečka a Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Jakubem Zichem. V pondělí začíná v Praze Mezinárodní hudební festival České doteky hudby, který potrvá až do 6. ledna. Patnáctý ročník festivalu České doteky hudby opět otevře v čase vánočním sály Rudolfina, Obecního domu a Pražského hradu. Pro posluchače je připraven rozmanitý program, který začne zahajovacím koncertem ve Španělském sále Pražského hradu 16. prosince. Kromě uznávaných hudebních osobností, jakými jsou Daniel Hůlka, Iva Bittová, Václav Hudeček, Jiří Bárta, Jitka Hosprová, Markéta Mátlová, Leoš Svárovský nebo Tomáš Brauner, se mohou diváci těšit také na sólisty zahraniční i na naše mladé talenty. Na deseti koncertech se představí šest různých orchestrů. Také letos festival uvede skladby soudobých českých autorů a několik premiér.

Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina se v úterý 17. prosince pořádá Vánoční koncert z cyklu Hvězdy barokní opery, který představí proslulé oratorium Georga Friedricha Händela Mesiáš HWV 56. Provede ho barokní orchestr Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse. Pěveckých partů se ujmou Roberta Mameli (soprán), Franziska Gottwald (alt), Eric Stoklossa (tenor) a Tobias Berndt (bas). Vedle koncertní série Hvězdy barokní opery pražský barokní orchestr Collegium 1704 už od roku 2008 realizuje další cyklus Hudební most Praha–Drážďany.

Umělecká beseda chystá slavnostní koncert z nových skladeb svých členů, které byly napsány právě pro tento večer. Skladby zazní v rámci již 596. Úterka Umělecké besedy v Sále Martinů na Hudební fakultě AMU v Praze, v úterý 17. prosince. Posluchače čekají v rámci koncertu čtyři premiéry. Sonáta pro varhany současného starosty Umělecké besedy Lukáše Matouška, Meditace o zjeveních Vzkříšeného Pána pro sólové housle brněnského autora Františka Emmerta a dvě skladby mladých autorů. Dvě písně pro bas, sopránový saxofon a klavír Zdeňky Košnarové a Varhanní symfonie Jana Duška. Účinkují mladí umělci, členové Umělecké besedy Jiřina Dvořáková – varhany, Milan Paľa – housle, Pavel Švingr – bas, Pavel Fiedler – sopránový saxofon a Zdeňka Košnarová – klavír. Letošek je jubilejním rokem 150. výročí vzniku Umělecké besedy, nejstaršího uměleckého spolku v českých zemích.

Vánoční suitu, devítidílnou sváteční skladbu klávesového virtuosa Mariána Vargy, uvede v pátek 20. prosince Švandovo divadlo v Praze. Původní kompozice, kterou slovenský hudebník napsal ještě pro zpěváka Pavola Hamela a dětský sbor začátkem 80. let, se představí v novém aranžmá i v originální interpretaci hudebního souboru Noneto. Tento ansámbl, který Vargu doprovodí, vznikl spojením Moyzesova kvarteta, špičkového slovenského komorního tělesa, s hudebníky Bratislavského dechového kvinteta. To je složeno z členů orchestru Slovenské filharmonie. Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
K České filharmonii zavítal na abonentní koncerty americký dirigent asijského původu Kent Nagano. Bývalý šéfdirigent mnichovské Bavorské státní opery a šéfdirigent montrealského symfonického orchestru provedl ve Dvořákově síni Rudolfina Brucknerovu Devátou symfonii s Dvojkoncertem Bohuslava Martinů. Za Pražany se Nagano vrátil po více než deseti letech, i tehdy uvedl Brucknera, avšak jeho Šestou symfonii, naprosto strhujícím způsobem. Jak připomněl ve své recenzi na Opeře Plus hudební publicista Jindřich Bálek z Českého rozhlasu Vltava, dílo skladatele Brucknera nemá mezi tuzemským publikem nejlepší pověst i vzhledem k jeho nepřehledným symfoniím, které často připomínají dlouhý, jednolitý monolog nebo spíše převalující se zvukové hmoty. „Kent Nagano umí naopak stavět jednotlivé věty tak, aby bylo zřejmé, kde které téma navazuje, kde jsou repetice a kde se naopak rozvíjí něco nového. S barvami orchestru zachází relativně střídmě, ale neobyčejně zajímavě a čistě. A kromě toho umí přesně vážit dynamiku tak, aby vyzněly všechny vícehlasy,“ uvedl Bálek,„zajímavé přitom je, že Nagano vůbec nepotřebuje velká gesta, působí spíš jakýmsi charismatickým klidem. A v celé jeho osobnosti jako by se potkávala tradice východních nauk s tradicí evropského hudebního myšlení.“ Nadcházející týden zavítá k České filharmonii její hostující dirigent Manfred Honeck, který provede díla Beethovena a Rachmaninova.

Osobnost týdne
Americký dirigent Kent Nagano je proslulý uměním jasné, vytříbené a inteligentní interpretace. Je mu stejně blízká hudba éry klasicismu, romantismu i současnosti.Návštěvníkům koncertních sálů a operních domů po celém světě představuje nová i znovuobjevená díla a nabízí svěží pohled na zavedený repertoár. V září roku 2006 byl jmenován hudebním ředitelem Bavorské státní opery v Mnichově a stanul v čele Orchestre symphonique de Montréal. Od září roku 2013 zároveň působí jako umělecký poradce a hlavní hostující dirigent Göteborského symfonického orchestru. V září příštího roku se ujme postu generálního hudebního ředitele Hamburské státní opery a filharmonie. Jako vyhledávaný hostující dirigent Nagano řídil nejvýznamnější orchestry světa, včetně Vídeňské, Berlínské a Newyorské filharmonie, Chicagského symfonického orchestru, drážďanské Staatskapelle a lipského Gewandhausorchestru. Dlouhodobě pravidelně spolupracuje se společností Sony Classical, ale nahrává i pro Erato, Teldec, Pentatone, Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi. Je držitelem cen Grammy za nahrávky Busoniho Doktora Fausta se souborem Opéra National de Lyon, Prokofjevovy pohádky Petr a vlk s Ruským národním orchestrem a Saariahovy opery Láska zdaleka s Německým symfonickým orchestrem Berlín. Významným obdobím v jeho profesionální kariéře bylo působení na pozici uměleckého ředitele a šéfdirigenta Německého symfonického orchestru Berlín v letech 2000–2006. V červnu 2006 mu jeho členové udělili titul čestného dirigenta a stal se tak teprve druhým příjemcem této pocty za celou šedesátiletou historii orchestru. Po dvouletém působení na postu šéfdirigenta byl roce 2013 jmenován prvním hudebním ředitelem Losangeleské opery.

V Experimentálním prostoru NoD/Roxy v Praze byl ve čtvrtek 12. prosince v rámci zapomenuté opery Josepha Haydna Život na Měsíci oficiálně pokřtěn projekt Tichá Opera. Projekt navázal na práci Netradičního operního studia NOS, které má za sebou tři roky spolupráce s režisérem a mimem Radimem Vizvárym, během kterých vznikly tituly Salieri Ltd., Divadlo za bránou Bohuslava Martinů a Život na Měsíci. Ty byly mimo jiné představeny na festivalech Mime Fest v Poličce, Opera 2013 v Praze či Mahlerově festivalu Hudba tisíců v Jihlavě.

V pražském Kongresovém centru se také ve čtvrtek pořádal předvánoční koncert řady Gala, věnovaný vždy jednomu významnému představiteli klasické hudby. Vystoupila sopranistka Kateřina Kněžíková, sólistka Národního divadla v Praze, za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Ondreje Lenárda. Zazněl výběr nejznámějších árií, předeher, valčíků a pochodů z díla Johanna Strausse mladšího.

Od čtvrtka nabízí českým a slovenským uživatelům stahování hudby internetový obchod Spotify. K dispozici dává dvacet milionů skladeb buď za měsíční předplatné 5,99 eur, nebo bezplatně s reklamou. V Česku bude Spotify konkurovat podobným službám, jako jsou Deezer, Google Play Music nebo Rdio. Například u Google vyjde měsíční poplatek na 149 Kč měsíčně.

Ve středu a čtvrtek se ve Smetanově síni Obecního domu v Praze pořádaly opět abonentní koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, tentokrát se změněným programem. Indisponovaného polského interpreta Wojciecha Świtału nahradil český klavírista Ivo Kahánek. Změnil se i program – zůstal Wolfgang Amadeus Mozart, ale původně avizovaný Klavírní koncert č. 27 B dur nahradil Klavírní koncert č. 12 A dur. Kahánek měl přitom úplně jiné plány. Původně měl jet do Hamburku vybírat nové křídlo Steinway.

Historické varhany v kostele svaté Ludmily na náměstí Míru na pražských Vinohradech se dočkají opravy. Římskokatolická farnost u kostela sv. Ludmily vybrala firmu, která je zrekonstruuje. Opravu památky zajistí za tři a půl milionu korun bez DPH společnost Organa, s. r. o. Na opravu byl ve veřejné sbírce vybrán asi milion korun. Podle vedení radnice Prahy 2 bude oprava rozdělena do etap a potrvá několik let. Rekonstrukce byla dlouho odkládána kvůli nedostatku peněz, nyní část financí poskytlo ministerstvo kultury. Ročně bude farnosti posílat dvě stě padesát tisíc korun.Regiony
Od soboty do pondělí 9. prosince mělo Jihočeské divadlo na programu premiéru operní jednoaktovky jednoho z nejvýznamnějších skladatelů italského operního verismu Pietra Mascagniho Sedlák kavalír a scénickou kantátu Et nunc et semper (Nyní a navždy) generálního ředitele opery Jihočeského divadla Maria De Rose. Na jihu Čech se tak bez většího zájmu médií odehrála světová premiéra novinky soudobé hudby. „Má hudba je záměrnou směsicí různých skladebních technik, které představují různá období a různé styly. Styly pak reprezentují situace, myšlenky a charaktery postav. Scénická kantáta Et nunc et semper pro sóla, sbor a orchestr je postmoderním dílem, v němž je možno užít jakýkoli druh hudby. Sbor zpívá ve stylu ars-nova a notredamské školy. Jde o duchovní, náboženský zpěv, který je zpíván v latině. Sólový soprán reprezentuje lásku, zpíván je italsky a tango španělsky,“ uvedl Mario De Rose, který se ujal i dirigentské taktovky.Švýcarští řemeslníci instalují v kostele Nanebevzetí Panny Marie v centru Brna varhany, které se zařadí k nejlepším v Česku. Poprvé se naplno rozezní příští rok v červnu při svěcení a inauguračním koncertu, poté budou sloužit při mších i festivalech. Potřebných třicet šest milionů korun získává Nadační fond Campianus z dotací i drobných darů. Zájemci mohou stále přispívat na celý rejstřík nebo některou z třech tisíc čtyř set osmdesáti tří píšťal, a stát se tak navždy „kmotrem“ jednoho tónu královského nástroje. Varhany obepíná několik pater stavebního lešení. Zatím připomínají dřevěný labyrint o velikosti domu nebo obří stavebnici plnou důmyslně spojených dílů.

Festival Smetanova Litomyšl se příští rok o týden prodlouží, řekl tento týden ředitel festivalu Jan Pikna. Letos pořadatelé zavedli úsporná opatření a zkrátili jej na osmnáct dní. Jubilejní šedesátý pátý ročník se bude znovu konat dvacet pět dní a bude velkolepější než ten předešlý. Na rok 2014 připadá několik výročí, festival slaví půlkulaté narozeniny a čtyřicet let od svého znovuobnovení po osmileté přestávce v roce 1974. Jeho součástí bude i desátý ročník Smetanovy výtvarné Litomyšle. Zároveň se bude konat celostátní akce Rok české hudby.

Několik mladíků napadlo v Hodoníně v pátek v noci členy dětského pěveckého sboru Čhavorenge. Výsledkem útoku byly oděrky a nikoho z devatenácti malých zpěváků nemusel ošetřovat lékař. „Napadení podle mě nemělo rasový podtext,“ řekla zpěvačka a sbormistryně souboru Ida Kelarová. Policie nyní pátrá po pěti mladících. Hrozí jim, že je policie obviní z výtržnictví. Čhavorenge nyní secvičuje s pěveckým sborem hodonínského gymnázia Barbastella společné vystoupení, které se koná 19. prosince v brněnské Wannieck Gallery. Cílem je veřejnosti ukázat, že rozdílnost kultur a tradic může smazat hudba. O uplynulém víkendu oba sbory nacvičovaly společné vystoupení v Hodoníně. Při pátečním odchodu devatenácti členů souboru Čhavorenge na ubytovnu, mezi nimiž byly i malé, osmileté děti, na ně ve Velkomoravské ulici zaútočili neznámí mladíci. Důvod není jasný; vše skončilo pošťuchováním, několika ranami pěstí a kopanci.

Flašinety různých druhů zdobí od úterý prostory Vlastivědného muzea v Šumperku. Expozice představuje historii výroby flašinetů pekařovské dílny Franze Kolba, která byla založena v druhé polovině devatenáctého století. Návštěvníci se mohou podívat na malé „žebrácké flašinety“ i velké zdobené hrací stroje. Výstava nese název Jak se v Pekařově narodila hudba a otevřena bude do poloviny února příštího roku.Na expozici se kurátorům podařilo shromáždit cenné kousky ze sbírek šumperského muzea, ze sbírek muzeí v Brně, Praze, z Rožnova pod Radhoštěm, či flašinety, které vlastní samotné sdružení.

Výročí
Ve věku 82 let zemřela 18. prosince 1973 sopranistka Ada Nordenová, dlouholetá sólistka Opery Národního divadla v Praze. Účinkovala v množství českých titulů a k jejím nejvýznamnějším domácím rolím patřily například Libuše ve Smetanově Libuši, Mařenka v Prodané nevěstě a Anežka v opeře Dvě vdovy, Rusalka v Dvořákově Rusalce, Hedy ve stejnojmenné Fibichově opeře , Jenůfa v Její pastorkyni Leoše Janáčka nebo Klára v opeře Srdce jejího strýce Josefa Bohuslava Foerstera.
Foto archiv, Smykubal

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat