Týden s hudbou (38)

Co přinese tento týden 
V pražském kostele sv. Vavřince se 21. ledna uskuteční setkání se souborem Pavel Haas Quartet. Ve druhé polovině koncertní sezony 2013/14 má před sebou Pavel Haas Quartet nejen množství zahraničních koncertů, ale také důležitá vystoupení v České republice. Jako rezidenční soubor sezony Českého spolku pro komorní hudbu v České filharmonii má na programu dva koncerty. Druhý 22. května je pořádán ve spolupráci s Mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro. Na Pražském jaru bude vystupovat Pavel Haas Quartet ještě 29. května společně s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Jakubem Hrůšou.V brněnském Janáčkově divadle se 22. ledna bude konat tisková konference Národního divadla Brno k novému nastudování opery Gaetana Donizettiho Maria di Rohan. Divadlo muselo ze závažných zdravotních důvodů provést změnu v čele inscenačního týmu. Dílo Gaetana Donizettiho dovede k premiéře místo Rakušanky Barbary Klimové mladá režisérka Linda Keprtová. Základní koncepce, kterou Klimová s brněnským souborem vytvářela od prosince, zůstane beze změn. Nadále platí také termín premiéry – 31. ledna v Janáčkově divadle. Po Bludném Holanďanovi, uvedeném na podzim, to bude druhá novinka operního souboru Národního divadla Brno v této sezoně. Ital Donizetti je autorem více než sedmdesáti děl, která jsou typická zpěvnými melodiemi, dramatickou hudbou a vysokými nároky na pěvce. Děj opery Maria di Rohan tvoří tragicky končící milostné dobrodružství z doby vlády francouzského krále Ludvíka XIII.

Slavnostní zahájení výstavy k poctě Giuseppe Verdiho je na programu 23. ledna v kapli a přilehlých prostorách Italského kulturního institutu. Výstavu s názvem Skicy, modely a kostýmy divadla Teatro di Roma pořádá Historický archiv divadla Teatro dell’Opera v Římě ve spolupráci s italským ministerstvem zahraničních věcí a s Italským kulturním institutem v Praze. Potrvá do 13. února. Na vernisáži zazní árie z Verdiho oper.

Setkání s novináři a studenty v Novoměstské radnici v Praze u příležitosti koncertu jihoafrické sopranistky Pretty Yende a Pražské komorní filharmonie se uskuteční 24. ledna. Pretty Yende zazpívá 27. ledna ve Smetanově síni Obecního domu. V programu zazní díla Giacoma Meyerbeera, Gaetana Donizettiho, Luigi Arditiho, Wolfganga Amadea Mozarta, Vincenza Belliniho, Ennia Morriconeho, Léo Delibese, Franze von Suppého, Miguela Niety a Leonarda Bernsteina.
Osobnost týdne

Osmadvacetiletá jihoafrická sopranistka Pretty Yende vystoupí za doprovodu pražských filharmoniků 27. ledna v pražském Obecním domě. Jako host na hoboj zahraje Vilém Veverka.

Yende na počátku loňského roku zazářila v newyorské Metropolitní opeře: 17. ledna tam debutovala jako Adele po boku Juana Diega Flóreze v Rossiniho opeře Le comte Ory a kritika při hodnocení jejího výkonu nešetřila superlativy. Úspěch byl o to větší, že šlo o záskok za Nino Machaidze, jejíž roli se Pretty naučila za pouhý týden.Vyrostla v Kapském Městě, kde absolvovala studium operního zpěvu na Jihoafrické akademii hudby s vyznamenáním cum laude a ve studiích pokračovala na Akademii při milánské La Scale. Během studia v Kapském Městě si osvojila několik operních rolí, Helenu (Britten: Sen noci svatojánské), Fiordiligi (Mozart: Così fan tutte), Hraběnku (Mozart: Figarova svatba), Magdu (Puccini: Vlaštovka), titulní roli Massenetovy Manon a Poppeu (Monteverdi: Korunovace Poppey). První rolí, kterou zpívala na evropských operních scénách, byla Micaëla (Bizet: Carmen) v Litevské národní opeře v Rize, následovaly Hudba (Monteverdi: Orfeo) v Mantově a Veroně a Clara (Gershwin: Porgy a Bess) v Německé opeře v Berlíně a v Norské opeře v Oslu. Její talent objevil v roce 2009 na soutěži Belvedere ve Vídni jeden z ředitelů milánské La Scaly Ilias Tzempetonidis. „Všichni v porotě jsme si uvědomili, že máme před sebou skutečný diamant, neuvěřitelně charismatickou pěvkyni s nádherným hlasem,“ řekl Ilias Tzempetonidis.

Yende tehdy v soutěži zvítězila a dostala pozvání na hostování v tomto proslulém operním domě. V roce 2011 v milánské La Scale debutovala s obrovským úspěchem jako Berenice (Rossini: Příležitost dělá zloděje) a v následujících letech se na tuto scénu vrátila jako Barbarina (Mozart: Figarova svatba), Norina (Donizetti: Don Pasquale) a Musetta v Pucciniho Bohémě. V prosinci 2010 zvítězila v Mezinárodní soutěži Vincenza Belliniho a v roce 2011 ve světové operní soutěži Operalia, kde získala kromě první ceny i cenu v kategorii zarzuela a cenu publika – stala se tak prvním pěvcem v historii této prestižní soutěže, který si odnesl tři ceny. „Tento rok je rokem Verdiho a Wagnera a jejich role zatím v repertoáru nemám. Chci proto hlavně studovat, v současné době pracuji na Donizettiho Lucii di Lammermoor se slavnou belcantovskou italskou sopranistkou Mariellou Devia,“ hovoří o nejbližších plánech.

26. ledna je ve Vídeňské státní opeře na programu premiéra opery Rusalka Antonína Dvořáka s dirigentem Jiřím Bělohlávkem. Jevištní podobu vytvořil německý herec a režisér Sven-Eric Bechtolf, který ve Vídni inscenoval například i Wagnerův Prsten Nibelungův. Do titulní role byla obsazena renomovaná bulharská sopranistka Krassimira Stoyanova, která Rusalku zpívala už v Curychu. V repertoáru má také Dvořákova oratoria a před časem jí vyšlo album slovanských árií, mezi nimiž jsou i ukázky z českých oper. Prince si zazpívá kanadský tenorista Michael Schade, Vodníka na scéně ztvární rakouský basista Günther Groissböck, Ježibabu německá mezzosopranistka Janina Baechle a Cizí kněžnu slovinská pěvkyně Monika Bohinec.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Lovestory dvou kovbojů ve filmu Zkrocená hora, který v roce 2006 získal tři Oscary, nyní budou moci diváci vidět i jako operu. Dílo, které složil americký skladatel Charles Wuorinen, bude mít premiéru koncem ledna v madridském divadle Teatro Real. Americký skladatel jako předlohu nepoužil film Anga Leeho, ale jeho předlohu – povídku kanadské autorky Annie Proulxové. Ta vypráví příběh zapovězené homosexuální lásky, který se odehrává v druhé polovině dvacátého století v americkém Wyomingu.

Společnost Decca vydala některé legendární operní nahrávky. Patří mezi ně i snímek Janáčkovy opery Z mrtvého domu, který pořídil sir Charles Mackerras s Vídeňskými filharmoniky a s českými pěvci. Byli mezi nimi například Ivo Žídek, Antonín Švorc, Jiří Zahradníček či Dalibor Jedlička.

Praha
Na pražskou operní scénu se 11. ledna vrátil Wagnerův Tannhäuser. Zatím co v Lidových novinách se po premiéře objevila příznivá recenze, v deníku Dnes ji autorka hovořící o „prázdné skořápce“ ohodnotila jen třiceti pěti procenty. Státní opera premiéru odměnila dlouhotrvajícím potleskem. V nové inscenaci díla se v titulní roli představil švédský tenorista Daniel Frank. V premiérovém obsazení dále vystoupili Dana Burešová (Alžběta), Jolana Fogašová (Venuše), Jiří Sulženko (Hermann Landgraf von Thüringen) nebo Svatopluk Sem (Wolfram von Eschenbach). Za scénickou podobou nejnovější pražské inscenace Tannhäusera stojí lotyšský operní režisér Andrejs Žagars, který v minulé sezoně nastudoval ve Slovenském národním divadle v Bratislavě Wagnerova Lohengrina.
Regiony

Radní Českých Budějovic hledají nového ředitele Jihočeského divadla. Jiří Šesták rezignoval, protože se chce plně věnovat práci senátora. Z divadla odejde 31. října. Městská rada vyhlásila na funkci výběrové řízení. Vhodného kandidáta bude hledat i komise jmenovaná z řad osobností české kultury. Nový ředitel by měl do funkce nastoupit k 1. listopadu, komise by měla svého kandidáta sdělit radě do 7. března. Vznik Jihočeského divadla spadá do roku 1919. Dnešní scéna má čtyři samostatně působící umělecké soubory – činohru, operu, balet a loutkohru.

Herec francouzského původu Christopher Lambert byl 18. ledna hlavní hvězdou brněnského Plesu v opeře, který se uskutečnil v historických prostorách Mahenova divadla. Herec se proslavil především rolí ve filmové sáze Highlander. Ples v opeře se konal popáté po vzoru slavných vídeňských plesů a jde o největší plesovou událost na Moravě.

Výročí
Před padesáti lety 20. ledna zemřel Jan Rychlík, český skladatel v oboru jazzovém, ale klasickém, komponoval v duchu neoklasicismu, v šedesátých letech se přiklonil k takzvané nové hudbě. Významnou složkou jeho tvorby je i filmová hudba: Limonádový Joe aneb koňská opera, Hudba z Marsu, Stvoření světa či Kavárna na hlavní třídě dosvědčují, že volně přecházel od žánru k žánru a cítil se dobře ve všech oborech hudební tvorby.Sto deset let uplyne 21. ledna od premiéry opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Uskutečnila v Divadle na Veveří. Opera sklidila obrovský úspěch. V pražském Národním divadle byla uvedena až v roce 1916, a to po Janáčkových i Kovařovicových úpravách. Měla opět úspěch. Poté byla nastudována ve Vídni (1918) a dalších metropolích. Dnes patří k repertoáru mnoha světových oper. Je většinou uváděna v češtině, s originálním textem libreta.22. ledna se před osmdesáti pěti lety narodil skladatel a klavírista Petr Eben. Významný český skladatel duchovní, moderní a soudobé vážné hudby, jehož rozsáhlá skladatelská tvorba zasahuje do všech žánrů, působil také coby klavírní korepetitor a varhaník. Měl tři syny (Kryštofa, Marka a Davida), kteří společně utvořili hudební skupinu Bratři Ebenové.
Foto Marco Borggreve, archiv, Sara Krutwich, ND Praha, Karol Langner

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat