Týden s hudbou (41)

Co přinese tento týden 
V pondělí
převezme tenorista Štefan Margita v Praze platinovou desku vydavatelství Supraphon za album Melancholie

Clarinet Factory, Alan Vitouš a Petr Nikl se představí ve středu a čtvrtek v Českém muzeu hudby v Praze. V programu s názvem Hudba z ticha nabídnou hudbu, která bude vycházet z klasické hudby a bude doplněna etnickými a meditativními prvky. V sólových i společných výstupech je doplní perkusista Alan Vitouš, o vizuální prvky se postará výtvarník Petr Nikl.

Vokální mužské těleso Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem a Barbarou Marií Willi vystoupí ve čtvrtek v brněnském Konventu Milosrdných bratří s programem Posvátná znamení – Pět symbolů v liturgii. Z posvátných znamení vylíčených v díle teologa Romana Guardiniho vybrali pětici témat: brána, kadidlo, oltář, kalich a zvony. K vokálním dílům se v programu připojí též instrumentální díla z patnáctého století.Operní hvězda a vítěz historicky první série televizní show Británie hledá talent v roce 2007 Paul Potts v sobotu večer osobně v pražském Slovanském domě uvedl svoji filmovou biografii Životní šance. Snímek režiséra Davida Frankela vypráví skutečný příběh životem zkoušeného prodavače mobilů, který se z outsidera stal uznávaným pěvcem prodávajícím miliony alb po celém světě. Do tuzemských kin bude dojemný snímek uveden 13. února. Potts do metropole zavítal jako čestný host Plesu v Opeře, který se konal v sobotu v Státní opeře.

V pátek, ve svátek svatého Valentýna, se pořádá v pražském Muzeu Bedřicha Smetany koncert. Nazývá se Láska a žena v hudbě českých skladatelů a skladatelek. Vystoupí na něm dvě mladé umělkyně, mezzosopranistka Pavla Švestková a pianistka Markéta Janáčková (též členka Janáčkova tria), které připravily ryze český program. Zazní skladby letošních jubilujících skladatelů – Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Vítězslavy Kaprálové. Vstupné je zdarma.

Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble vydal nové album nazvané Apokalypsis, které vzniklo na popud festivalu Concentus Moraviae a Václava Lukse. Netradiční projekt čerpal ze španělského středověkého rukopisu Codex Las Huelgas, gregoriánského chorálu a novozákonní knihy Zjevení sv. Jana (Apokalypsa). Tiburtina Ensemble se pro jeho nastudování a provedení spojil s významnými osobnostmi tuzemské jazzové scény – kytaristou Davidem Dorůžkou, saxofonistou Marcelem Bártou a bubeníkem Martinem Novákem.

K nedožitým devadesátinám Jiřího Šlitra připravuje pražské Divadlo Semafor vzpomínkové představení a Supraphon chystá komplet známých i neznámých nahrávek jeho písní. Šlitr by se jubilea dožil v sobotu 15. února. Před svou předčasnou smrtí o Vánocích roku 1969 stačil tento mimořádně pozoruhodný člověk vtisknout do českého uměleckého prostředí nesmazatelnou stopu. V každém oboru, kterému se věnoval, vynikl. Ať jako kreslíř, karikaturista, ilustrátor a scénograf, či jako hudebník, skladatel, zpěvák, autor a herec.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
V neděli zemřel
v Berlíně ve věku sedmdesáti osmi let po těžké nemoci německý dirigent a propagátor české hudby Gerd Albrecht. Narodil se 19. července 1935. Studoval v Hamburku a Kielu a jako začínající dirigent vyhrál prestižní mezinárodní soutěže v Besançonu (1957) a v Hilversumu (1958). Již v roce 1961 se stal šéfdirigentem v Mohuči, později vedl orchestr v Lübecku, šéfoval také Německé opeře v Berlíně a řídil většinu předních světových orchestrů. V Praze poprvé hostoval v prosinci 1983 a při následujících příležitostech si získal u orchestru oblibu a pověst příznivce české hudby. Albrecht si vysoce cenil i dalších českých skladatelů, mezi velikány řadil vedle Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka či Leoše Janáčka také Bohuslava Martinů, Zdeňka Fibicha nebo Josefa Bohuslava Foerstera. Byl prvním cizincem, který po roce 1989 vedl Českou filharmonii.Osobnost týdne
Krátké působení Gerda Albrechta u českých filharmoniků ale zanechalo hořkost. Rodák z Essenu, jehož jmenování si prosadili členové souboru, se totiž dostal do sporů s odbornou obcí i politiky včetně Václava Havla a v lednu 1996 od orchestru odešel po necelých dvou a půl letech. A trvalo osm let, než se k dirigování České filharmonie vrátil. Když v roce 1996 Gerd Albrecht v napjaté atmosféře končil, tvrdil mimo jiné, že musel Prahu jako Němec opustit z politických důvodů. Bezprostředním impulzem jeho rezignace nicméně bylo, že jej tehdejší ministr kultury Pavel Tigrid zbavil uměleckých pravomocí.

Německá média ohodnotila Albrechta jako mimořádnou osobnost se železnou vůlí, která se nespokojila jen s prosazováním vlastního uměleckého názoru, ale veřejně komentovala i společenská témata. „Sloužit umění mu nebylo dost. Gerd Albrecht vždy usiloval i o vliv na společnost,“ uvedl svůj článek list Tagesspiegel.Jen zřídka si bral servítky a vždy se angažoval i politicky,“ napsal Frankfurter Neue Presse. Oba deníky si v této souvislosti všímají především aféry z Albrechtova působení v čele Dánského symfonického orchestru, kdy přímo z pódia kritizoval dánskou účast na válce v Iráku. Média se věnují také Albrechtovu působení v Česku. „V roce 1991 byl zvolen prvním zahraničním dirigentem České filharmonie,“ napsal deník Süddeutsche Zeitung s poukazem na tajnou volbu filharmoniků během podzimního turné v Japonsku, od které pak ale uplynul více než rok, než Albrecht do čela hudebního tělesa nastoupil. „Politické intriky ho ale donutily v roce 1996 předčasně rezignovat,“ uvedl Süddeutsche Zeitung. Albrecht odcházel od českých filharmoniků za velké pozornosti médií a s pověstí kontroverzní osoby, která se s ním ale táhla již z doby před jeho nástupem k českému orchestru. Kritika mu vyčítala, že jeho výsledky neodpovídaly kvalitám orchestru, neprospělo mu ani odmítnutí nabídky na koncert u příležitosti navázání diplomatických styků Vatikánu s Izraelem na jaře 1994. Přel se s vedením filharmonie, do slovní přestřelky se dostal také s Václavem Havlem, když prezident řekl, že se Česká filharmonie pod Albrechtovým vedením ocitla „ve stavu krize a rozvratu“. Konec jeho působení přišel poté, co ministr Tigrid i formálně posílil roli ředitele filharmonie. Úplně standardní přitom nebyl ani Albrechtův nástup do čela filharmonie, v tajných volbách si jej vybrali hráči při japonském turné v říjnu 1991. Ovšem zhruba rok předtím se šéfdirigentem stal Jiří Bělohlávek, nejbližší spolupracovník dlouholetého šéfa Václava Neumanna, který se na protest místa v čele orchestru vzdal. S filharmonií ale Bělohlávek i nadále spolupracoval a v září 2012 se do funkce šéfdirigenta vrátil. Zato Albrechtovi trval návrat k orchestru řadu let. Filharmoniky znovu dirigoval teprve v únoru 2004 a příležitost opakovaně dostal i později, v roce 2009 dirigoval také Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK.

***
Američtí vyšetřovatelé nalezli třísetleté stradivárky
v hodnotě milionů dolarů, které byly před týdnem ukradeny houslistovi po koncertu v Milwaukee ve státě Wisconsin. Oznámil to dnes na tiskové konferenci starosta Milwaukee Tom Barrett. Podle místních médií jsou housle v dobrém stavu. Během vyšetřování loupeže byli zadrženi tři lidé, dva muži a jedna žena. Housle má zapůjčeny americký houslista Frank Almond ze symfonického orchestru v Milwaukee. Když šel minulý týden v úterý po koncertu s houslemi ke svému autu u vysoké školy Wisconsin Lutheran College, z blízké dodávky vyběhl pachatel, zneškodnil ho elektrickým paralyzérem a s houslemi odjel. Cenu nástroje z roku 1715 odborníci odhadují na pět milionů dolarů (asi sto milionů korun).

Údajně hluchý skladatel vážné hudby Mamoru Samuragoči, přezdívaný „japonský Beethoven“, tento týden přiznal, že poslední dvě desetiletí najímal na skládání hudby jiného člověka. Skandál postihl i japonskou olympijskou výpravu, protože na Samuragočiho Houslovou sonatinu – jejímž autorem ovšem není uvedený skladatel – se chystá jet japonská krasobruslařská naděje Daisuke Takahaši. Nyní padesátiletý Samuragoči získal věhlas v polovině devadesátých let. První průlom zaznamenal hudebními doprovody pro videohry, včetně například Resident Evil. Jeho nejznámějším dílem je Symphony No. 1 Hiroshima, která je věnovaná obětem svržení atomové bomby na Hirošimu v roce 1945.

Praha
Více než tisícovka lidí a další stovky těch, kteří se zastavili jen na chvilku, sledovalo v sobotu večer na pražském náměstí Republiky alespoň část přímého přenosu Dvořákovy Rusalky z newyorské Metropolitní opery do kin. Český titul její dramaturgie zvolila poprvé. Zájemci tak mohli vychutnat umění americké sopranistky Renée Fleming, která zazářila v titulní roli nešťastně zamilované vodní víly – i když její sametový soprán a brilantní technika občas v městském ruchu zanikaly. Rusalku viděli čeští diváci ve čtyřiatřiceti kinosálech ve dvaceti osmi kinech ve dvaceti čtyřech městech. Projekce na náměstí Republiky však byla přístupná všem a zdarma. Iva Andrleho ze společnosti Aerofilms zájem veřejnosti nepřekvapil. Ve třinácti kinech jsou připraveny v příštích dnech projekce ze záznamu.Dvě desítky let své existence slaví čtyřčlenná formace klasicky vzdělaných hudebníků Clarinet Factory dvojalbem Worx and Reworx. Nahrávka s hostujícím bubeníkem Alanem Vitoušem na prvním disku nabízí výběr ze skladeb Clarinet Factory, z nichž některé jsou vydány poprvé. Druhý disk obsahuje remixy od osobností zahraniční i tuzemské elektronické scény. Nahrávku kapely, jejíž tvorbu charakterizuje iniciátor vzniku Worx and Reworx Josef Sedloň jako „hudbu bez hranic – od klasiky přes jazz a etno až k volnomyšlenkářské improvizaci“, pokřtili na konci ledna společně s jedním z remixérů, americkým multiinstrumentalistou Christopherem Willitsem na Nové scéně Národního divadla v rámci zahájení festivalu Spectaculare.

Smetanovo trio ve středu pokřtilo v Praze album s nahrávkami Tria a moll Maurice Ravela a dvou děl Dmitrije Šostakoviče – Tria č. 1 c moll a Tria č. 2 e moll.Zároveň pokřtili i druhé CD, na němž se členové tria Jitka Čechová (klavír), Jiří Vodička (housle) a Jan Páleníček (violoncello) společně s Filharmonií Hradec Králové pod taktovkou Ondřeje Kukala podíleli na nahrávce Brahmsových koncertů, konkrétně Dvojkoncertu pro housle a violoncello a moll a Klavírního koncertu d moll č. 1. Smetanovo trio, založené v roce 1934 legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem, patří k nejprestižnějším tuzemským souborům současnosti. V roce 2009 oslavilo deset let novodobé existence.

Respektovaný pianista a specialista na klavírní díla klasicismu Ronald Brautigam vystoupil v sobotu ve Dvořákově síni pražského Rudolfina s programem zahrnujícím Beethovenovy sonáty a variace pro klavír. V programu koncertu zazněla Sonáta č. 4 Es dur Grand Sonata, 15 variací a fuga na originální téma Es dur Variace Eroica, Sonáta č. 15 D dur Pastorální a Sonáta č. 23 f moll Appassionata.
Regiony
Muzeum ve Dvoře Králové nad Labem otevřelo
výstavu nazvanou Elegance doby R. A. Dvorského. Expozici, která bude přístupná do 4. května, muzeum připravilo u příležitosti sto patnáctého výročí narození hudebního skladatele a zpěváka R. A. Dvorského a dvacátého výročí festivalu pojmenovaného po Dvorském. Vystavené budou i osobní předměty a fotografie zakládající členky doprovodného vokálního tria Sester Allanových Věry Kočvarové. Hudební festival Dny R. A. Dvorského letos nabídne trojici koncertů, například 12. března se uskuteční komponovaný pořad nazvaný Pocta R. A. Dvorskému. Rudolf Antonín Dvorský se ve Dvoře Králové narodil 24. března 1899, zemřel 2. srpna 1966 v Praze. V letech 1929 až 1944 vedl taneční orchestr R. A. Dvorský a jeho Melody Boys. Dvorský napsal přes dvě stě skladeb, spolupracoval s filmem i rozhlasem.

V březnu začíná prodej lístků na mezinárodní festival vážné hudby Smetanova Litomyšl. Oznámili to tento týden pořadatelé. Festival letos slaví několik výročí, bude se konat déle a nabídne víc pořadů, jak novinářům sdělili pořadatelé. Zavádí se systém čekajících rezervací. Pořad je zdánlivě vyprodaný, ale spousta vstupenek se vrací do prodeje. K dispozici bude letos dvacet sedm tisíc vstupenek, tedy o sedm tisíc víc než loni. Předprodej tradičně začíná první středu v březnu. Novinkou bude nabídka víkendových balíčků na tři koncerty, zájemci si je mohou koupit pouze od 1. do 4. března.

Výročí
12. února zemřel před 215 lety skladatel a jeden z nejvýznamnějších harfeníků a klavíristů své doby František Xaver Dušek. Vynikl jako virtuos na cembalo i kladívkový klavír. Vysoce byla ceněna jeho interpretace Johanna Sebastiana Bacha i Philipa Emanuela Bacha.

12. února se před 80 lety narodil barytonista Antonín Švorc (12. 2. 1934 – 21. 2. 2011), dlouholetý člen opery Národního divadla v Praze a stálý host předních zahraničních operních domů.15. února si umělecká obec připomene 90. výročí narození Jiřího Šlitra (15. 2. 1924 – 26. 12. 1969). Tvořil známou dvojici s Jiřím Suchým. Vynikal jako hudebník, skladatel, zpěvák, autor a herec i jako kreslíř, karikaturista, ilustrátor či scénograf.

15. února uplyne 270 let od úmrtí autora první česky zpívané opery O původu Jaroměřic na Moravě Františka Václava Míčy (Mitscha). Jeho kompozice korespondují do značné míry s termínem „galantní styl“.

Foto archiv, Ken Howard, Marco Borggreve

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat