Týden s hudbou (49)

Co přinese tento týden 
V pondělí 7. dubna můžete navštívit koncert Pucciniho písně v Atriu na Žižkově. Účinkují Jana Sibera (soprán), Václav Sibera (tenor) a Pavel Voráček (klavír).

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zprostředkuje svým posluchačům v pondělí 7. dubna prostřednictvím hudby výpravu do nejrůznějších končin světa – s Šostakovičovou 5. symfonií do Ruska, s Griegovým Klavírním koncertem a moll v podání Mariana Lapšanského do Norska a úvod nás zavede do Venezuely, se kterou jsou spjati jak autor vstupní Rapsodie Caracas Efraín Oscher, tak i dirigent večera Christian Vásquez. Přímý přenos z Dvořákovy síně Rudolfina vysílá od 19.30 hodin ČRo – Vltava.

Jedním z vrcholných momentů dvacáté sezony PKF – Prague Philharmonia se stane 9. dubna koncert pod taktovkou dirigenta a zároveň zakladatele orchestru Jiřího Bělohlávka, který se uskuteční na Pražském hradě v prostorách Španělského sálu. Orchestr uvede program s názvem Jubilanti Roku české hudby 2014. Česká filharmonie chystá v tomto týdnu (od středy do pátku) tři abonentní koncerty se svým hlavním hostujícím dirigentem, Rakušanem Manfredem Honeckem. Na programu je Verdiho Requiem.

Ve čtvrtek 10. dubna vystoupí v pražském Obecním domě německý tenorista Jonas Kaufmann. Přední světový pěvec se v metropoli představí v rámci svého světového turné. Započal ho v únoru v New Yorku, kde nadchl publikum svým sólovým recitálem v Carnegie Hall. Na koncert byly uvolněny do prodeje poslední vstupenky.
Osobnost týdne
Jonas Kaufmann
je podle některých kritiků v současnosti nejúspěšnějším světovým tenoristou. Stal se prvním umělcem od vystoupení Luciana Pavarottiho v roce 1994 , který byl pozván do Metropolitní opery v New Yorku s vlastním recitálem. A zatímco Pavarottimu se této pocty poprvé dostalo až po dvaceti letech od jeho debutu v Met, Kaufmann se dočkal už po pěti letech. V Praze charismatický Kaufmann zazpívá potřetí, oba jeho předchozí vyprodané koncerty provázely nadšené reakce publika i kritiky. Jonas Kaufmann po završení hudebních studií v rodném Mnichově zahájil svoji profesionální uměleckou dráhu na scénách německých operních domů. Průlom v jeho kariéře na světových scénách nastal v červenci 2009, kdy byl za svého Lohengrina v Bavorské státní opeře v mezinárodním tisku oslavován jako zjevení. Ve stejném roce zahájil sezonu v La Scale jako Don José v novém nastudování Carmen pod vedením Daniela Barenboima. Dále pak v této jeho průlomové sezoně slavil úspěchy v londýnské Královské opeře Covent Garden v roli Dona Carlose, v Národní opeře v Paříži v roli Werthera, v Curyšské opeře v Humperdinckových Králových dětech a v Metropolitní opeře v New Yorku v operách Carmen a Tosca. Kaufmann, v současné době mezinárodně uznávaný jako jeden z nejvýznamnějších umělců dneška, je dnes nejžádanějším světovým tenoristou. Je držitelem mnoha předních světových hudebních ocenění včetně vítězství z posledního ročníku Mezinárodní operní ceny, která dostala přezdívku „operní Oscar“.

Pardubické hudební jaro pokračuje ve středu 10. dubna v Přelouči koncertem Le Quattro Stagioni. Vystoupí Barocco sempre giovane a recitovat bude Alfréd Strejček.

Pražská konzervatoř připravila na příští týden tyto koncerty: 10. 4. Koncertní sál Pražské konzervatoře – Koncert komorních souborů Pražské konzervatoře k Roku české hudby a v ten samý den proběhne v Sále Martinů na HAMU Koncert žáků varhanního oddělení k Roku české hudby. Dále pak se 12. 4. uskuteční opět v Koncertním sále Pražské konzervatoře Koncert laureátů 8. ročníku soutěžní přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře.

Vítězové mezinárodní hudební soutěže Pražského jara již řadu let dostávají k hlavní ceně i cenu v podobě komorního koncertu v některém koncertním cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. V sobotu 12. dubna se tak uskuteční v Sále Martinů HAMU koncert vítězů soutěže z roku 2013 v oboru lesní roh a varhany. V první polovině koncertu vystoupí hornistka Kateřina Javůrková, partnerem na klavír jí bude Lukáš Klánský. Druhá polovina koncertu bude patřit vítězi oboru varhany Karolu Mossakowskému z Polska.Sérií koncertů se chystá otevřít sezonu v letošním roce jeskyně Na Špičáku na Jesenicku, která je nejstarším doloženým jeskynním komplexem v Česku. Dominovat jim bude koncert temperamentního irského kytaristy a zpěváka Rowana Kilduffa s jeho tuzemskými hosty v polovině dubna. V útrobách jeskyně zazpívá již potřetí. Koncert s názvem V Lůně se koná 12. dubna. Je součástí festivalu Cave Beat, který letos zahrnuje sedm akustických koncertů v sedmi moravských jeskyních.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Dirigent Valery Gergijev má problémy u Mnichovské filharmonie, protože podpořil intervenci Ruska na Krymu. Otevřeně podporuje ruského prezidenta Vladimira Putina, s nímž má naopak problém i mnichovská radnice, která orchestr financuje. Přestože Gergijev má nastoupit k filharmonii až napřesrok, jeho pozice je podle médií ohrožena už nyní.

Praha
Dvojími ovacemi vstoje ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina ocenilo minulou neděli 30. března publikum mezzosopranistku Magdalenu Koženou. Na koncertu nazvaném Jak líbeznými tóny… přednesla zejména árie Claudia Monteverdiho. V orchestrálních skladbách italských komponistů sedmnáctého století ji doprovodil renomovaný basilejský orchestr La Cetra. Řídil ho italský dirigent a cembalista Andrea Marcon. Pražský koncert byl posledním letošním vystoupením Kožené v České republice, v polovině června se jí narodí třetí dítě.Jak uvedla hudební publicistka Helena Havlíková v Lidových novinách, Kožená ve svém novém programu navázala na svoji nahrávku Lettere Amorose s díly italských skladatelů přelomu šestnáctého a sedmnáctého století a vrátila se ke svému oblíbenému Claudiu Monteverdimu. „V programu s názvem Con che soavi accenti – Tak líbeznými tóny – to byl návrat znamenitý. V madrigalech, ale i výstupech z opery Korunovace Poppey každý tón, každé slovo nesly obsah, význam, emoci ve vzájemném propojení i kontrastech,“ napsala Havlíková. Akustika Rudolfina je podle ní pro Koženou velice příznivá – „a i tentokrát se zde její hlas krásně nesl v plnosti, vyrovnanosti, barevnosti“. Muzikolog Petr Veber z Českého rozhlasu v recenzi v Hospodářských novinách připomněl, že doménou Kožené je především stará hudba. „Způsob, jakým česká mezzosopranistka zazpívala dramatické výjevy a rozkošně jemné popěvky Claudia Monteverdiho i dalších autorů raného italského baroka, tedy první poloviny sedmnáctého století, byl jednoduše dokonalý. Vedle schopnosti krásně klenout kantilény tu došlo k zúročení trvalé pozornosti Kožené ke zpívanému slovu: k bohatě vyjádřeným stavům duše a vášním, k místům, v nichž se naléhavě pokládala do výrazu,“ míní Veber.

Znalec kinematografie, ale i básník, esejista a významný rakouský pianista Alfred Brendel v pražském kině Ponrepo v pondělí 31. března zahájil přehlídku filmů, které osobně vybral. Pod názvem Mezi děsem a smíchem vybral osmnáct filmů, které „ukazují, že svět je absurdní“ a které v této „absurditě dle možností nalézají komično“. Pořad v rámci programové řady Národního filmového archivu se uskuteční do 7. dubna. „Důležitá díla umění, literatury, divadla a hudby dvacátého století se nacházejí na hraniční linii mezi groteskním a děsivým, mezi hrůzou a smíchem. Zvláště kinematografie, tehdy ještě mladé umění, se rozvíjela v tomto paradoxním prostoru,“ uvedl Brendel. Praha je po Vídni druhým městem, kde držitel mnoha čestných doktorátů svoji přehlídku představuje. Jako první nabídl výběr ze snímků Jana Švankmajera a Zdeňka Lišky. Třiaosmdesátiletého Brendela zařadila firma Phillips Records do edice Největší klavíristé dvacátého století a nahrála s ním kompletní Beethovenovo a Schubertovo klavírní dílo. Brendel je známý především interpretací skladeb Franze Schuberta, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Liszta. Jako první pianista na světě nahrál kompletní klavírní tvorbu Ludwiga van Beethovena.V úterý 1. dubna vystoupil v Praze Ludovico Einaudi, italský pianista a skladatel, autor melodických, zasněných až magických skladeb. Koncert se pořádal v pražském Kongresovém centru. Na rozdíl od jeho prvního tuzemského koncertu před pěti lety na festivalu Struny podzimu nešlo o sólové vystoupení, ale na pódiu ho doprovodilo dalších sedm hudebníků, hráči na housle, violoncella, kytary, perkuse a živě se zapojila i elektronika.

Do Smetanovy síně Obecního domu 2. a 3. dubna zavítal na pozvání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK německý dirigent Helmuth Rilling, aby provedl Missu solemnis Ludwiga van Beethovena. Velké dílo pro čtyři sólisty, smíšený sbor a orchestr patří do oblíbeného Rillingova repertoáru. Samozřejmě vedle tvorby Johanna Sebastiana Bacha, jemuž se věnuje už šedesát let a propaguje ho po celém světě.

V neděli 6. dubna se po dvaceti letech vrátil na jeviště Státní opery jeden z nejvyhledávanějších barytonistů současnosti, slovenský pěvec Dalibor Jenis. Představil se v roli Jaga v opeře Giuseppe Verdiho Otello. Jeho partnery pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse byli turecký tenorista Efe Kişlali v roli Otella a Pavla Vykopalová jako Desdemona.

Regiony
V Černošcích u Prahy se uskutečnil v katolickém kostele koncert s Bachovými Janovými pašijemi. V roli Evangelisty zpíval pražský sbormistr, tenorista a multiinstrumentalista Stanislav Mistr, který zároveň skladbu dirigoval. Iniciativa vzešla zřejmě od místních hudebníků. Se sborem Pražští pěvci vystoupila Černošická filharmonie pod vedením místního pedagoga, houslisty Václava Polívky. Na koncertu zpívaly i sopranistka Michaela Šrůmová a mezzosopranistka Markéta Cukrová, špičková interpretka staré hudby. Partu Ježíše se ujal mladý barytonista Martin Strouhal. „Zpívat Evangelistu v Bachových pašijích a zároveň provedení celého díla dirigovat si mohl dovolit jako jeden z mála Peter Schreier. V Čechách si na to troufá Stanislav Mistr,“ uvedl svou recenzi na našem webu muzikolog Petr Veber z Českého rozhlasu. Černošický koncert byl podle něj pozoruhodný nejen coby lokální událost, ale i v širším kontextu. „Slyšet alespoň jedno ze dvou Bachových dramatických zhudebnění novozákonního textu zachycujícího konec Ježíšova života nebylo a ještě stále není v českých zemích ve velikonoční době vůbec obvyklé, natož časté,“ napsal. Výročí
70 let uplyne 12. dubna od narození písničkáře a básníka Karla Kryla, rodáka z Kroměříže. Zemřel v roce 1994 v Mnichově.

200. výročí uplyne 12. dubna od úmrtí anglického varhaníka, hudebního skladatele a historika Charlese Burneyho.

170. výročí narození houslisty a hudebního pedagoga Jana Hřímalého si hudební veřejnost připomene 13. dubna. Zemřel v roce 1915.Foto archiv, C.E.M.A. / Jiří Sláma

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat