Týden s hudbou (53)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

O Míkové oborníci psali jako o zpívající dramatické umělkyni a označovali ji za sopranistku s mimořádným a vytříbeným hlasovým fondem. Za její největší přednosti považovali kromě talentu muzikálnost, inteligenci a tvořivé herectví, vyznačující se kulturou projevu a úsporností v mimice i gestech. Přitom do světa opery se dostala bez pěvecké i herecké školy, přes debut v amatérském operním souboru, jako pětadvacetiletá. První profesionální štací Aleny Míkové se stalo v roce 1954 Ústí nad Labem. Když pak působila na české první scéně, hostovala v řadě evropských zemí. Zamilovala si postavy v operách českých romantických klasiků. Ze svých spolupracovníků si nejvíce cenila dirigenta Jaroslava Krombholce. „Prožila jsem s ním chvíle souznění a umělecké svrchovanosti při promýšlení a studiu rolí i chvíle ryzí svátečnosti při představení,“ uvedla, když přebírala prestižní Thálii.

Zástupci profesní organizace Opera Europa podpořili transformaci Národního divadla. Mezi témata dvoudenního pracovního setkání patřily zejména ekonomické podmínky pražského operního provozu s důrazem na analýzu produktivity uměleckých souborů a umělců, pokračování v nastoleném modelu dvou orchestrů a sborů a otázky dramaturgické profilace Národního divadla, Státní opery, Stavovského divadla a Nové scény. „Náš celkový dojem je takový, že plánu transformace byla věnována velká pozornost. Jedná se o komplexní proces zahrnující spoustu souborů a scén. Je to dlouhodobý proces, ale je zaděláno na úspěch,“ uvedl ředitel Opera Europa Nicholas Payne. Pracovního setkání se vedle něj zúčastnili výkonný ředitel Norské opery a baletu v Oslo Tom Remlov, marketingová ředitelka Royal Opera House Covent Garden v Londýně Caroline Bailey a obchodní ředitel vídeňské Volksoper Christoph Ladstätter. Zahraniční experti podpořili myšlenku změny Národního divadla z příspěvkové organizace na holding. Pracovní skupina zahraničních expertů bude pokračovat v konzultacích vedoucích k naplnění rozvojového programu, který je součástí koncepce transformace Národního divadla.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK svou osmdesátou sezonu zahájí 27. srpna ve Valdštejnské zahradě v Praze. V místech, kde koncertoval od padesátých let, nabídne orchestr pod vedením Jana Kučery program složený z filmové hudby. Narozeninový galakoncert, na němž vystoupí umělci úzce spojení s nedávnou historií FOK – Pavel Šporcl, Dagmar Pecková, Jiří Stivín a Jiří Bárta, se uskuteční 20. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu. Novináře o tom informoval ředitel orchestru Daniel Sobotka. Návratem ke kořenům je i společný březnový a květnový projekt s Divadlem na Vinohradech s hudebně dramatickým mysteriem Huga von Hofmannstahla Kdokoliv. V oblasti komorní hudby se obnovuje dříve velmi populární cyklus Obrazy a hudba

Čtyři romantické kusy pro housle a klavír Antonína Dvořáka zařadil 27. dubna slavný violoncellista Yo-Yo Ma ve Španělském sále Pražského hradu do programu jarního benefičního galakoncertu pro festival Struny podzimu. Americký umělec čínského původu Yo-Yo Ma vystoupením pro donátory podpořil 19. ročník festivalu Struny podzimu, který se v Praze uskuteční mezi 6. říjnem a 9. listopadem. Držitele šestnácti cen Grammy před zcela zaplněným sálem doprovodila britská klavíristka Kathryn Stott. Výběr z ohlasů na koncert: „Jaká je to čest hrát v Praze, řekne v metropoli každý druhý účinkující hudebník. Když to ale v neděli prohlásil americký violoncellista Yo-Yo Ma, znělo to jinak. Možná proto, že s klavíristkou Kathryn Stottovou koncertovali ve Španělském sále Pražského hradu na jarním galavečeru festivalu Struny podzimu, tedy pro vytříbené a převážně z mecenášů rekrutované publikum,“ zahájil svou recenzi v Hospodářských novinách Frank Kuznik. Yo-Yo Ma měl podle něj na tváři úsměv podobný dítěti, jež si na Štědrý den rozbaluje dárky. „Bezelstný, upřímný pohled očí, které jiskřily pro hudbu.“  Tyto pocity předal se svou koncertní partnerkou divákům recitálu. Redaktor ČRo Vltava v deníku Lidové noviny připomněl význam donátorské akce. Vedle toho ovšem nejde jen o galakoncert, ale o donátorský večer, na kterém se sejdou podporovatelé a příznivci festivalu, jehož pořadatelé si jasně uvědomují, že kvalitní umění potřebuje silné společenské zázemí. A pracovat na tomto zázemí je úkol dlouhodobější a náročnější než sestavit exkluzivní program plný hvězd.“

Sólista se ve Čtyřech romantických kusech držel podle publicisty Tomáše Foltýnka z deníku Metro v Česku zdomácnělé interpretační tradice Dvořákova odkazu. „Především poslední věta tohoto díla Larghetto (Elegia) vyzněla mimořádně intimní atmosférou. Koncert vyvrcholil Sonátou pro housle a klavír č. 3 d moll Johannese Brahmse, přepsanou pro violoncello a klavír, která program uzavřela. Pozorným posluchačům jistě nemohla ujít i perfektní souhra s britskou klavíristkou. Držitele 16 cen Grammy odměnilo publikum ovacemi vestoje,“ dodal Foltýnek.

S Pražskými symfoniky ukončí v příští sezoně svoji mezinárodní kariéru Serge Baudo, šéfdirigent FOK v letech 2001 až 2006. Francouzský program jeho říjnových koncertů bude reprízou jeho prvního vystoupení se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy v roce 1959 a zároveň symbolickým rozloučením s orchestrem. Oznámil to v uplynulém týdnu management orchestru.Začínáme končit – tak nazvali sérii společných vystoupení mezzosopranistka Dagmar Pecková a tenorista Štefan Margita. Projekt vzbuzuje pozornost nejenom svým provokativním názvem. Zájem pořadatelů dokazuje, že setkání těchto mimořádných osobností je pro posluchače lákavé a přitažlivé. Koncert Začínáme končit, jehož premiéra se uskutečnila v uplynulém týdnu v Košicích, se letos v Česku uskuteční ve třech městech a již nyní jsou známy první z termínů roku 2015, kdy se oba interpreti představí v únoru ve Zlíně a v květnu v Olomouci.

Česká filharmonie doplní své řady o čtyři nové členy. Skupinu druhých houslí posílí Petra Brabcová a Vítězslav Ochmann. Jan Brabec získal nejvyšší počet bodů v konkurzu do skupiny klarinetů, do kterého se přihlásilo téměř devadesát uchazečů. Během května filharmonici ještě vyberou chybějícího violistu. Zájem o práci v České filharmonii projevil ve srovnání s minulými lety až trojnásobný počet hudebníků. Hlásí se více cizinců i žen. Konkurzem s úspěchem prošli také dva členové Orchestrální akademie České filharmonie. Během dubna uspořádala Česká filharmonie konkurzy do skupin houslí a klarinetů. Osmdesát osm zájemců se ucházelo o místo klarinetisty, které se v orchestru uvolnilo po více než dvanácti letech.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat