Týden s hudbou (79)

Co přinese tento týden 
Zahraničí
 
Koncerty České filharmonie na západním i východním pobřeží Spojených států zahrnuje turné orchestru, které potrvá od 2. do 19. listopadu. Filharmonici při něm mají naplánováno jedenáct vystoupení. Do Spojených států se vracejí po šesti letech, v prestižní newyorské Carnegie Hall Česká filharmonie naposledy vystupovala před deseti lety. Pod vedením Jiřího Bělohlávka tam 16. listopadu zahraje Dvořákovu symfonii Z Nového světa. Skladbu odehraje v místě, kde měla svoji světovou premiéru, u příležitosti oslav pětadvacátého výročí naší sametové revoluce. Ve Spojených státech bude představen i rukopis partitury Novosvětské, který české území neopustil přes sto let.

Praha
Skladby Maurice Ravela a Clauda Debussyho uvede šéfdirigent Ondrej Lenárd se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu na koncertu v pondělí 3. listopadu. Sólo v Ravelově Koncertu G dur přednese Vladimir Sverdlov-Ashkenazy, letos osmatřicetiletý rodák z Moskvy, zároveň i skladatel a básník, pocházející z rodiny s dlouhou tradicí vynikajících umělců. Přímý přenos koncertu vysílá Český rozhlas-Vltava. V tomto týdnu nabídnou Struny podzimu hned tři koncerty. V pondělí 3. listopadu ve Velkém sále Lucerny vystoupí objev letošního festivalu – všestranný hráč na mandolínu Chris Thile, kterého doprovodí jazzový enfant terrible Brad Mehldau. Jihoafrický jazzový ambasador Hugh Masekela vystoupí ve středu 5. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina v doprovodu dlouholetého spoluhráče a dobrého přítele pianisty Larryho Willise. Hlavní program Strun podzimu zakončí svoji cestu po pěti týdnech opět na Pyrenejském poloostrově. V neděli 9. listopadu se rozezní Stavovské divadlo vášnivým flamenkem v podání Estrelly Morente, která je označována za královnu flamenka pro dvacáté první století a reprezentuje jak tradiční flamenko, tak jeho aktuální i možné budoucí variace.

Zdánlivě nečekané spojení latinskoamerické, španělské a české barokní hudby, hudby indiánských kultur a soudobé severní Ameriky nabídne divákům koncertní program Americano v provedení hudebního orchestru Ensemble Inégal. Jeho součástí je česká premiéra 3. symfonie Philipa Glasse. Koncert se koná v rámci programové řady Music Visions osmého festivalového cyklu Ensemble Inégal 2014 v jediném večeru v pondělí 3. listopadu v Divadle Archa.

Na středu 6. listopadu je naplánován i slavnostní koncert, který bude vyvrcholením druhého ročníku festivalu Kultura v srdci Prahy, pořádaného Jednotou pro zvelebení hudby v Čechách. Představí se na něm nejlepší žáci společně se svými pedagogy a mimořádnými hosty. Za doprovodu Symfonického orchestru Pražské konzervatoře pod vedením profesorky Miriam Němcové a Chuhei Iwasakiho zazní v premiéře symfonická síla absolventů školy – O vlastní identitu Jana Šikla a Symfonie č. 1 Chuhei Iwasakiho, které doplní Klarinetový koncert č. 2 Carla Marii von Webera v podání sólistky Anny Paulové.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve své narozeninové sezoně příběhů připomíná osobnosti, které ho od počátku formovaly. Proto na listopadových abonentních koncertech uctí své koncertní mistry, těm současným – Ritě Čepurčenko (housle) a Miloši Jahodovi (violoncello), dá prostor v sólových partech slavného Brahmsova Dvojkoncertu. Na koncertech ve středu 5. a ve čtvrtek 6. listopadu je doplní česká premiéra skladby Elevation Andrewa Svobody a výběr z Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Skřítkové Šíma a Lupi v sobotu 8. listopadu opět zavítají do Rudolfina a provedou dětské publikum koncertem PKF – Prague Philharmonia Smetana není jen do kávy. Děti se dozvědí, jaké měli skladatelé dětství, čím byli výjimeční, jak vypadali a co jim daly sudičky do vínku. Stěžejním prvkem bude nejen hudba, ale také aktivní a hravá spolupráce dětí a orchestru, čímž jsou koncerty PKF – Prague Philharmonia typické.

Regiony
Hostem komorního souboru Barocco sempre giovane bude ve čtvrtek 6. listopadu v mnoha ohledech nejvýraznější osobnost českých hobojistů Vilém Veverka. Na abonentním koncertu se představí jako sólista v koncertech italských barokních mistrů Alessandra Marcella a Antonia Vivaldiho, spolu s první houslistkou Barocco sempre giovane Ivou Kramperovou pak přednese koncerty pro housle a hoboj Johanna Sebastiana Bacha a Giuseppe Antonia Brescianella.Netradiční projekt připravilo k deseti letům své existence umělecké sdružení ProART. K Roku české hudby oslovil umělecký vedoucí, choreograf a tanečník Martin Dvořák dalších devět tvůrců, aby vytvořili na hudbu českých skladatelů minulého století deset krátkých kusů pod souhrnným názvem: Motion Scores nebo-li Pohybové partitury. Mezi deset skladatelů se zařadila pochopitelně jména tří “prominentů” – Antonína Dvořáka, byť se dvacátého století dotkl jen čtyřmi roky svého života, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Následují tři představitelé oficiální starší autorské generace – Bohuslav Foerster, Vítězslav Novák, Josef Suk – a celou sestavu završují představitelé mladých, avšak předčasně zesnulých tvůrců – Hans Krása, Pavel Haas, Jaroslav Ježek a jediná žena, Vítězslava Kaprálová. Premiéra se uskuteční o víkendu 8. a 9. listopadu v Moravské galerii Umělecko-průmyslového muzea v Brně.

Ostrava bude hostit klarinetisty z celého světa. Od soboty 8. do pátku 14. listopadu se uskuteční první český klarinetový kongres. Nabídne přednášky i koncerty. Do kongresu se zapojí tři desítky zahraničních i českých lektorů. Pedagogové dorazí i z Ruska, Polska, Maďarska, Španělska či Belgie. V programu pro veřejnost se představí například vynikající český klarinetista Karel Dohnal. Soubor Clarinet Factory zase zahraje v tanečním představení, které se koná ve spolupráci s festivalem MOVE fest Ostrava. S klarinetisty se představí také Brněnský rozhlasový orchestr lidový nástrojů a chybět nebude ani jazz.

Čtvrtý ročník Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka bude zakončen v neděli 9. listopadu 2014 koncertem Ondřeje Havelky s jeho Melody Makers v Dobrušce.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Slovenská operní diva Edita Gruberová v pondělí večer znovu předvedla svoje pěvecké umění jako titulní Donizettiho hrdinka. Koncertní provedení Lucie di Lammermoor pod taktovkou ukrajinského dirigenta Andreje Jurkeviče, bylo na programu Maďarské státní opery na scéně Erkelova divadla. Lucia di Lammermoor patří k erbovním rolím letos osmašedesátileté Edity Gruberové.

Že štěstí přeje připraveným, se potvrdilo tentokrát i v případě našeho tenoristy Jana Ježka. V Bavorské státní opeře totiž onemocněl Reiner Goldberg, který v nejnovější tamní inscenaci – Janáčkově Věci Makropulos (premiéra byla v polovině října) vytváří roli Hauk-Šendorfa. Vedení mnichovské opery začalo narychlo shánět náhradu – a povedlo se: Jan Ježek coby Hauk-Šendorf tak ve středu v Mnichově zopakoval svoji kreaci, kterou nastudoval v roce 2008 pro pražské Národní divadlo.
Praha
V úterý u příležitosti Dne vzniku samostatného československého státu se tradičně odehrál ve slavnostně vyzdobené Smetanově síni Obecního domu již pojedenácté Koncert pro republiku. V provedení Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a pod taktovkou mladého českého dirigenta Jana Kučery zazněl cyklus šesti symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Vyprodaný sál odměnil vystupující dlouhotrvajícím potleskem.

Po bezmála dvaceti letech se ve středu ve zlaté kapličce objevila nová představitelka Smetanovy Libuše – Dana Burešová. Tou zatím poslední byla při premiéře inscenace Petra Novotného v květnu 1995 tehdy čtyřiatřicetiletá Eva Urbanová. Osobnost týdne
Dana Burešová (1967) vystudovala zpěv na Pražské konzervatoři u Brigity Šulcové a zúčastnila se pěveckých kurzů ve Výmaru u profesora Pavla Lisicjana. V posledních letech studia již zpívala v opeře v Českých Budějovicích, kde vytvořila roli Zerliny (Mozart: Don Giovanni), Kuchtíka (Dvořák: Rusalka), Esmeraldy (Smetana: Prodaná nevěsta) a Adély ve Straussově operetě Netopýr.

Sólistkou Opery Národního divadla je od roku 1992 a nastudovala zde řadu stěžejních rolí svého oboru. Ve Smetanových operách vytvořila role Mařenky (Prodaná nevěsta), Vendulky (Hubička), Jitky (Dalibor), Hedviky (Čertova stěna), Ludiše (Braniboři v Čechách), Anežky (Dvě vdovy) a Libuše, dále titulní úlohu Dvořákovy Rusalky, Terinku a Julii (Jakobín), Janáčkovu Jenůfu (Její pastorkyňa) a Lišáka (Příhody lišky Bystroušky), Paskalinu (Martinů: Hry o Marii), Taťánu (Čajkovskij: Evžen Oněgin), Micaelu (Bizet: Carmen), Hraběnku (Mozart: Figarova svatba) nebo Alžbětu (Verdi: Don Carlo).K dalším jejím rolím patří Alžběta (Wagner: Tannhäuser), za jejíž ztvárnění na scéně Národního divadla Brno získala Cenu Thálie 2008. Se souborem opery Národního divadla absolvovala řadu zahraničních vystoupení, mimo jiné v italské Catanii (Její pastorkyňa), na španělských ostrovech v Las Palmas (Rusalka) a v rámci několika turné po Japonsku (Rusalka, Kouzelná flétna, Figarova svatba). V roli Mařenky s úspěchem vystoupila v inscenaci Prodané nevěsty Lyric Opera House v Baltimore (USA). Dana Burešová rozvíjí úspěšně také svoji koncertní činnost a uplatňuje se na nahrávkách operních děl a písní.
***

Sopranistka Dinara Alijeva, sólistka Velkého divadla v Moskvě, ve čtvrtek zazpívala v rámci druhého abonentního koncertu Českého národního orchestru v pražském Obecním domě. Charismatická pěvkyně vybrala společně s americkým dirigentem Eugenem Kohnem repertoár známých árií Pucciniho, Verdiho i Lehára.

Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti, argentinský pěvec José Cura příští rok vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. Cura se 29. ledna a 24. února 2015 představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse. V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude Dalibor Jenis. V následujícím únorovém termínu to budou Pavla Vykopalová a Ivan Kusnjer.

Hudebně-baletním projektem Návraty domů byla v neděli večer v pražském Národním divadle zakončena přehlídka Ostrava v Praze!!! Připravilo ho Národní divadlo moravskoslezské s cílem spojit umění hudebních velikánů minulosti s tvořivostí špičkových choreografů současnosti. U příležitosti oslav Roku české hudby se tak Jiří Kylián, Nataša Novotná a Pavel Šmok nechali inspirovat skladbami slavných českých skladatelů Bedřicha Smetany, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka. Společně vytvořili baletní triptych, jehož premiéra se loni na podzim roku zařadila k nejvýznamnějším událostem divadelní sezony. 
Regiony
Hledačům nových tvůrčích cest a nezvyklých zvuků je zasvěcen festival Expozice nové hudby, jehož dvacátý sedmý ročník začal ve čtvrtek v Besedním domě v Brně. Na programu je pět světových a šest českých premiér. Kromě klasických nástrojů zazní skladby pro podomácku vyrobené či gramofony a promítačky. Podtitul festivalu zní pro letošek Octový syndrom, což je jeden z typů degradace filmového materiálu. Přehlídka totiž tentokrát mapuje hudbu, která je postavená na hledání a zpracovávání „nechtěných“ a „poškozených“ zvuků. Dramaturgie rovněž vychází z témat destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních, přirozených procesů v hudební tvorbě.V pátek 31. října se uskutečnila v Moravském divadle Olomouc česká premiéra opery Pád Antikrista v režii Jana Antonína Pitínského. Hudebního nastudování se ujal Miloslav  Oswald. Dílo německo-židovského skladatele Viktora Ullmanna se dočkalo prvního scénického provedení v České republice.

Opus Stabat mater skladatele, tenoristy a dirigenta Josého Cury ve světové premiéře slyšeli v pátek posluchači v českobudějovické katedrále svatého Mikuláše. Stala se součástí večera Hudba duše, kterou Jihočeské divadlo připravilo v předvečer Památky zesnulých. Cura, který na koncertu byl, zprvu zvažoval, že by orchestr dirigoval. Nakonec ale taktovku přenechal svému dvornímu dirigentu a hudebnímu řediteli jihočeské opery Mariu De Rose. Cura se nechal inspirovat jednou z pěti sekvencí katolické liturgie Jacopone da Todi, jejíž slova vyjadřují bolest matky nad ztrátou syna. Skladba Stabat mater je částí Curova oratoria Ecce homo. Partitura skladby nese datum 1988, jde o dílo tehdy pětadvacetiletého skladatele.Ředitelem Jihočeského divadla je od 1. listopadu dvaatřicetiletý Lukáš Průdek, syn režiséra Josefa Průdka. Rodák z Českých Budějovic, absolvent pražské DAMU, který naposledy působil v Dejvickém divadle, ve funkci vystřídá senátora Jiřího Šestáka. Mezi Průdkovy priority patří budoucnost Otáčivého hlediště v Českém Krumlově, modernizace budovy Jihočeského divadla, hledání vícezdrojového financování a také rozšíření marketingových aktivit cílených na zahraniční diváky.

Ústí nad Labem musí v příštím roce dát padesát milionů korun na provoz Severočeského divadla. Město se k tomu zavázalo ve smlouvě, kterou podepsalo s Ústeckým krajem. Provoz divadla v posledních letech dotoval Ústecký kraj. Podle mluvčí radnice Romany Macové město s částkou počítá. Divadlo patří od roku 2012 městu i kraji, které kvůli němu založily společnou firmu. Město do ní tehdy vložilo pozemky a historickou budovu, kraj se zavázal k financování na tři roky. Severočeské divadlo se zaměřuje především na operu, balet a operety, dováží ale i představení činoherních divadel z jiných měst.

Výročí
Před pětadvaceti lety, 3. listopadu 1989, zemřel dlouholetý barytonista Opery Národního divadla Rudolf Jedlička (narozen 22. ledna 1920), též režisér a hudební pedagog, stálý host berlínské Staatsoper.

Před šedesáti lety, 5. listopadu 1954 byl v pražském Národním divadle poprvé uveden Asafjevův balet Bachčisarajská fontána, a to v choreografii Alexandra Tomského a Karla Lukšíka.6. listopadu 1924, tedy před devadesáti lety, se v brněnském Národním divadle konala světová premiéra Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, v hudebním nastudování Františka Neumanna a režii Oty Zítka.

Foto Petr Horník, archiv, Ivan Babej/Deník, Hana Smejkalová, Michal Siroň, archiv ND

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments