Týden s hudbou (79)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Co přinese tento týden  Zahraničí Koncerty České filharmonie na západním i východním pobřeží Spojených států zahrnuje turné orchestru, které potrvá od 2. do …

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Slovenská operní diva Edita Gruberová v pondělí večer znovu předvedla svoje pěvecké umění jako titulní Donizettiho hrdinka. Koncertní provedení Lucie di Lammermoor pod taktovkou ukrajinského dirigenta Andreje Jurkeviče, bylo na programu Maďarské státní opery na scéně Erkelova divadla. Lucia di Lammermoor patří k erbovním rolím letos osmašedesátileté Edity Gruberové.

Že štěstí přeje připraveným, se potvrdilo tentokrát i v případě našeho tenoristy Jana Ježka. V Bavorské státní opeře totiž onemocněl Reiner Goldberg, který v nejnovější tamní inscenaci – Janáčkově Věci Makropulos (premiéra byla v polovině října) vytváří roli Hauk-Šendorfa. Vedení mnichovské opery začalo narychlo shánět náhradu – a povedlo se: Jan Ježek coby Hauk-Šendorf tak ve středu v Mnichově zopakoval svoji kreaci, kterou nastudoval v roce 2008 pro pražské Národní divadlo.
Praha
V úterý u příležitosti Dne vzniku samostatného československého státu se tradičně odehrál ve slavnostně vyzdobené Smetanově síni Obecního domu již pojedenácté Koncert pro republiku. V provedení Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a pod taktovkou mladého českého dirigenta Jana Kučery zazněl cyklus šesti symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Vyprodaný sál odměnil vystupující dlouhotrvajícím potleskem.

Po bezmála dvaceti letech se ve středu ve zlaté kapličce objevila nová představitelka Smetanovy Libuše – Dana Burešová. Tou zatím poslední byla při premiéře inscenace Petra Novotného v květnu 1995 tehdy čtyřiatřicetiletá Eva Urbanová. Osobnost týdne
Dana Burešová (1967) vystudovala zpěv na Pražské konzervatoři u Brigity Šulcové a zúčastnila se pěveckých kurzů ve Výmaru u profesora Pavla Lisicjana. V posledních letech studia již zpívala v opeře v Českých Budějovicích, kde vytvořila roli Zerliny (Mozart: Don Giovanni), Kuchtíka (Dvořák: Rusalka), Esmeraldy (Smetana: Prodaná nevěsta) a Adély ve Straussově operetě Netopýr.

Sólistkou Opery Národního divadla je od roku 1992 a nastudovala zde řadu stěžejních rolí svého oboru. Ve Smetanových operách vytvořila role Mařenky (Prodaná nevěsta), Vendulky (Hubička), Jitky (Dalibor), Hedviky (Čertova stěna), Ludiše (Braniboři v Čechách), Anežky (Dvě vdovy) a Libuše, dále titulní úlohu Dvořákovy Rusalky, Terinku a Julii (Jakobín), Janáčkovu Jenůfu (Její pastorkyňa) a Lišáka (Příhody lišky Bystroušky), Paskalinu (Martinů: Hry o Marii), Taťánu (Čajkovskij: Evžen Oněgin), Micaelu (Bizet: Carmen), Hraběnku (Mozart: Figarova svatba) nebo Alžbětu (Verdi: Don Carlo).K dalším jejím rolím patří Alžběta (Wagner: Tannhäuser), za jejíž ztvárnění na scéně Národního divadla Brno získala Cenu Thálie 2008. Se souborem opery Národního divadla absolvovala řadu zahraničních vystoupení, mimo jiné v italské Catanii (Její pastorkyňa), na španělských ostrovech v Las Palmas (Rusalka) a v rámci několika turné po Japonsku (Rusalka, Kouzelná flétna, Figarova svatba). V roli Mařenky s úspěchem vystoupila v inscenaci Prodané nevěsty Lyric Opera House v Baltimore (USA). Dana Burešová rozvíjí úspěšně také svoji koncertní činnost a uplatňuje se na nahrávkách operních děl a písní.
***

Sopranistka Dinara Alijeva, sólistka Velkého divadla v Moskvě, ve čtvrtek zazpívala v rámci druhého abonentního koncertu Českého národního orchestru v pražském Obecním domě. Charismatická pěvkyně vybrala společně s americkým dirigentem Eugenem Kohnem repertoár známých árií Pucciniho, Verdiho i Lehára.

Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti, argentinský pěvec José Cura příští rok vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. Cura se 29. ledna a 24. února 2015 představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse. V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude Dalibor Jenis. V následujícím únorovém termínu to budou Pavla Vykopalová a Ivan Kusnjer

Hudebně-baletním projektem Návraty domů byla v neděli večer v pražském Národním divadle zakončena přehlídka Ostrava v Praze!!! Připravilo ho Národní divadlo moravskoslezské s cílem spojit umění hudebních velikánů minulosti s tvořivostí špičkových choreografů současnosti. U příležitosti oslav Roku české hudby se tak Jiří Kylián, Nataša Novotná a Pavel Šmok nechali inspirovat skladbami slavných českých skladatelů Bedřicha Smetany, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka. Společně vytvořili baletní triptych, jehož premiéra se loni na podzim roku zařadila k nejvýznamnějším událostem divadelní sezony. 
Regiony
Hledačům nových tvůrčích cest a nezvyklých zvuků je zasvěcen festival Expozice nové hudby, jehož dvacátý sedmý ročník začal ve čtvrtek v Besedním domě v Brně. Na programu je pět světových a šest českých premiér. Kromě klasických nástrojů zazní skladby pro podomácku vyrobené či gramofony a promítačky. Podtitul festivalu zní pro letošek Octový syndrom, což je jeden z typů degradace filmového materiálu. Přehlídka totiž tentokrát mapuje hudbu, která je postavená na hledání a zpracovávání „nechtěných“ a „poškozených“ zvuků. Dramaturgie rovněž vychází z témat destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních, přirozených procesů v hudební tvorbě.V pátek 31. října se uskutečnila v Moravském divadle Olomouc česká premiéra opery Pád Antikrista v režii Jana Antonína Pitínského. Hudebního nastudování se ujal Miloslav  Oswald. Dílo německo-židovského skladatele Viktora Ullmanna se dočkalo prvního scénického provedení v České republice.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zbynek Brabec

Rudolf Jedlička nebyl stálým hostem berlínské Komické opery, ale Státní opery Unter den Linden. Ale jinak díky za připomínku tohoto výborného a kultivovaného, navíc mimořádně vzdělaného operního pěvce!

Dobrý den, omluva od nás. Vycházeli jsme z Encyklopedie české opery (Paseka 1999), kde je uvedeno takto, po ověření v dalších zdrojích jsme opravili, děkujeme za upozornění.