Týden s hudbou (79)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Co přinese tento týden  Zahraničí Koncerty České filharmonie na západním i východním pobřeží Spojených států zahrnuje turné orchestru, které potrvá od 2. do …

Opus Stabat mater skladatele, tenoristy a dirigenta Josého Cury ve světové premiéře slyšeli v pátek posluchači v českobudějovické katedrále svatého Mikuláše. Stala se součástí večera Hudba duše, kterou Jihočeské divadlo připravilo v předvečer Památky zesnulých. Cura, který na koncertu byl, zprvu zvažoval, že by orchestr dirigoval. Nakonec ale taktovku přenechal svému dvornímu dirigentu a hudebnímu řediteli jihočeské opery Mariu De Rose. Cura se nechal inspirovat jednou z pěti sekvencí katolické liturgie Jacopone da Todi, jejíž slova vyjadřují bolest matky nad ztrátou syna. Skladba Stabat mater je částí Curova oratoria Ecce homo. Partitura skladby nese datum 1988, jde o dílo tehdy pětadvacetiletého skladatele.Ředitelem Jihočeského divadla je od 1. listopadu dvaatřicetiletý Lukáš Průdek, syn režiséra Josefa Průdka. Rodák z Českých Budějovic, absolvent pražské DAMU, který naposledy působil v Dejvickém divadle, ve funkci vystřídá senátora Jiřího Šestáka. Mezi Průdkovy priority patří budoucnost Otáčivého hlediště v Českém Krumlově, modernizace budovy Jihočeského divadla, hledání vícezdrojového financování a také rozšíření marketingových aktivit cílených na zahraniční diváky.

Ústí nad Labem musí v příštím roce dát padesát milionů korun na provoz Severočeského divadla. Město se k tomu zavázalo ve smlouvě, kterou podepsalo s Ústeckým krajem. Provoz divadla v posledních letech dotoval Ústecký kraj. Podle mluvčí radnice Romany Macové město s částkou počítá. Divadlo patří od roku 2012 městu i kraji, které kvůli němu založily společnou firmu. Město do ní tehdy vložilo pozemky a historickou budovu, kraj se zavázal k financování na tři roky. Severočeské divadlo se zaměřuje především na operu, balet a operety, dováží ale i představení činoherních divadel z jiných měst.

Výročí
Před pětadvaceti lety, 3. listopadu 1989, zemřel dlouholetý barytonista Opery Národního divadla Rudolf Jedlička (narozen 22. ledna 1920), též režisér a hudební pedagog, stálý host berlínské Staatsoper.

 Před šedesáti lety, 5. listopadu 1954 byl v pražském Národním divadle poprvé uveden Asafjevův balet Bachčisarajská fontána, a to v choreografii Alexandra Tomského a Karla Lukšíka.6. listopadu 1924, tedy před devadesáti lety, se v brněnském Národním divadle konala světová premiéra Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, v hudebním nastudování Františka Neumanna a režii Oty Zítka.

Foto Petr Horník, archiv, Ivan Babej/Deník, Hana Smejkalová, Michal Siroň, archiv ND

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zbynek Brabec

Rudolf Jedlička nebyl stálým hostem berlínské Komické opery, ale Státní opery Unter den Linden. Ale jinak díky za připomínku tohoto výborného a kultivovaného, navíc mimořádně vzdělaného operního pěvce!

Dobrý den, omluva od nás. Vycházeli jsme z Encyklopedie české opery (Paseka 1999), kde je uvedeno takto, po ověření v dalších zdrojích jsme opravili, děkujeme za upozornění.