Týden s hudbou (81)

Co přinese tento týden
Zahraničí
Nový volný cyklus komorních koncertů na půdě Slovenského národního divadla začne v neděli 23. listopadu vystoupením dvou výrazných osobností pěveckého souboru Opery Slovenského národního divadla – mezzosopranistky Terezie Kružliakovej a tenoristy Ľudovíta Ludhy. Na programu jsou úpravy Slovenský lidových písní z pera Leoše Janáčka, jeho klavírní miniatury a nakonec Janáčkův nejznámější písňový cyklus Zápisník zmizelého. Tento cyklus, který patří ke klenotům evropské písňové literatury, se na jeviště SND vrací po desetiletích; roku 1968 ho zde scénicky ztvárnil režisér Branislav Kriška.

Praha
Hlavní hvězdou listopadového koncertu cyklu Collegium 1704 v Rudolfinu bude Karina Gauvin. Na koncertě v úterý 18. listopadu tato temperamentní zpěvačka, která získala světovou proslulost především v barokní opeře, provede pod vedením dirigenta Václava Lukse světem operních rivalek a nejslavnějších sopranistek Händlovy doby. Karin Gauvin, zastoupí původně ohlášenou Saru Mingardo, která musela odřeknout kvůli změně ve svém koncertním kalendáři.Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připravil k oslavě své letošní osmdesátky na čtvrtek 20. listopadu speciální Narozeninový galakoncert. Připomene na něm své začátky i bohatou historii. Na pódiu se vystřídá řada gratulantů v čele s moderátorem večera Ondřejem Havelkou. V první půli zazní převážně sólové skladby (Summertime, Sarasateho Carmen Fantazie, Dvořákův violoncellový koncert), ve druhé půli koncertu budou znít staré české filmové melodie upravené dirigentem večera Janem Kučerou a sólisté si zahrají a zazpívají také všichni společně.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného bude pokračovat ve čtvrtek koncertem Pierra-Laurenta Aimarda, který si pro své podzimní vystoupení zvolil čistě bachovský program – kompletní provedení prvního dílu Dobře temperovaného klavíru. Druhý ročník festivalu uzavře v sobotu 22. listopadu italský klavírista Giovanni Bellucci, pokračovatel znamenité italské klavírní školy. Bellucci se stal roku 1993 vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Tehdy byl členem soutěžní poroty také Rudolf Firkušný. Letošní klavírní festival Rudolfa Firkušného byl slavnostně zahájen 15. listopadu koncertem Berlínské filharmonie se sólisty Ivo Kahánkem, Sally Matthews, Bernardou Fink, Christianem Elsnerem, Hanno Müllerem-Brachmannem a s Pražským filharmonickým sborem. Provedení 4. klavírního koncertu Inkantace Bohuslava Martinů a Beethovenovy Deváté symfonie řídil Sir Simon Rattle. Následoval nedělní koncert Jitky Čechové, která přednesla sonáty Janáčka, Bacha a Smetany.  

La Bayadère, romantický balet o chrámové tanečnici z exotického prostředí Indie na hudbu Ludwiga Minkuse je dědictvím pozdního romantismu. Novou verzi tohoto slavného baletu, vytvořenou v duchu neoklasické taneční estetiky, nastudoval Javier Torres, mexický choreograf, kterého české publikum zná již z inscenace Šípkové Růženky. Příběh nenaplněné lásky, v bohaté scénické i kostýmové výpravě, má být skutečným bonbónkem pro milovníky velkých klasických děl a zároveň je velkou výzvou pro soubor Baletu Národního divadla. Premiéry jsou naplánované na pátek a sobotu do Státní opery.Desetileté působení na taneční scéně ověnčené prestižními oborovými cenami slaví skupina VerTeDance retrospektivou nazvanou To to letí! Součástí přehlídky, která začala ve čtvrtek a potrvá do pátku 21. listopadu, je premiéra nového projektu Traces, reprízy nejúspěšnějších představení nebo výstava fotografií. Retrospektiva propojí tři prostory, s nimiž je soubor spjatý – divadlo Ponec, kde VerTeDance začínali a dodnes působí nejčastěji, Divadlo Archa, ve kterém se zaměřují na projekty se sociálním přesahem, a Studio Alta, v němž zkouší většinu svých projektů.

Koncert vítězů Soutěžní přehlídky konzervatoří České republiky v oboru smyčcových nástrojů se uskuteční v neděli v Koncertním sále Pražské konzervatoře.

Regiony
Další koncert Brno Contemporary Orchestra bude pod taktovkou Pavla Šnajdra v Domě umění města Brna ve středu 19. listopadu. Na programu jsou Sofia Gubajdulina – Concordanza, Marek Kopelent – Agnus Dei, Milostav Ištvan – Já Jákob, György Ligeti – Mysteries of the Macabre. Sólistkou večera bude sopranistka Irena Troupová.Ve čtvrtek se do Národního divadla Brno sjede přes dvě stovky hostů z pětadvaceti zemí na konferenci Opera Europa, aby společné oslavili Rok České hudby a narozeniny Leoše Janáčka. Organizace Opera Europa sdružující půldruhou stovku divadel divadel a hudebních festivalů ze čtyř desítek zemí vybrala, na základě podané žádosti, Národní divadlo Brno a Národní divadlo moravskoslezské jako pořadatele prestižní čtyřdenní mezinárodní konference Opery Europa  – podzim 2014. Tématem této konference je Rok české hudby, za účasti hostů  ze všech kontinentů světa napříč jednotlivými divadelními profesemi. Budou mezi nimi například Joan Matabosch, David Devan, Ágnes Havás, Marisa Vázquez-Shelly, Waldemar Dabrowski a mnoho dalších.  Spektrum přednášejících je tvořeno špičkami ve svém oboru např. David Poutney, Rober Carsen, Graham Vick, Peter Spuhler, Karen Stone a další.

Uznávaný operní režisér David Radok v Národním divadle Brno chystá operu Leoše Janáčka Věc Makropulos, a to podle nové kritické edice, zbavené pozdějších nánosů. Společně s dirigentem Markem Ivanovićem se chtějí co nejvíce přiblížit tomu, čeho chtěl docílit skladatel. Páteční premiérou 21. listopadu bude slavnostně zahájen festival Janáček Brno, který, jak již naznačuje podtitul Happy Birthday Leoš, by chtěl oslavit narozeniny věčně mladého tvůrce vesele a neokázale. Základní myšlenkou je poctít Janáčka dárkem v podobě uvedení některých jeho zamilovaných děl. Takto bude uveden například Bartókův První klavírní koncert, o němž Janáček s jeho tvůrcem dlouze diskutoval. Další vrstva festivalu bude zaměřena na dětské posluchače a jejich rodiče: budou uvedena Janáčkova Říkadla s filmovou projekcí, z pražského Národního divadla přijede inscenace Příhody lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky, k této opeře bude připravena i výstava, neboť v roce 2014 uběhne od její světové premiéry právě devadesát let. Objeví se i gratulanti jako například Kronos Quartet s programem, v němž zazní mimo jiné i dílo vynikajícího minimalisty Steva Reicha, který se Janáčkovou hudbou inspiroval. Na symfonickém koncertě bude provedena kompozice Variations orchestrales sur un thème de Janáček významného francouzského skladatele Marca-André Dalbavie. A především zazní mnohá oslavencova díla. Bezesporu zajímavé inscenace přiveze Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy (Výlety páně Broučkovy) a Chorvatské národní divadlo ze Zábřehu (Její pastorkyňa) do Mahenova divadla, kde se konaly premiéry Janáčkových oper. Její pastorkyňu budeme mít příležitost exkluzivně vidět také v podání Opery z Grazu v režijním pojetí legendárního Petera Konwitschneho na scéně Janáčkova divadla, 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Letošním laureátem Ceny Antonína Dvořáka se stal český dirigent Jiří Bělohlávek. Ocenění převzal v neděli při koncertu v newyorské Carnegie Hall, kde dirigoval Českou filharmonii. Na newyorském koncertu předvedl Bělohlávek nejslavnější Dvořákovo dílo – symfonii Z Nového světa. Ta měla svou světovou premiéru právě v Carnegie Hall.Američan, který na konci letošního ledna ukradl tři sta let staré stradivárky koncertnímu houslistovi, byl odsouzen k sedmiletému vězení. Housle v odhadované hodnotě pět milionů dolarů (přes sto jedenáct milionů korun) se našly po devíti dnech. Dvaačtyřicetiletý Salah Jones se už v říjnu u soudu ke krádeži přiznal. Hudební nástroj ukradl po koncertu v Milwaukee houslistovi Franku Almondovi z místního symfonického orchestru. Jones podle soudního protokolu řekl jednomu ze svědků, že stradivárky byly jeho „vysněnou krádeží“ vzhledem k jejich hodnotě. Hudební nástroj je jedním z asi šesti set dochovaných houslí, viol a violoncell z dílny věhlasného italského houslaře Antonia Stradivariho. Před americkým virtuosem patřil italskému houslistovi Giuseppe Tartinimu a v devatenáctém století na něm hrál slavný Polák Karol Lipiński.

V pátek se ve Slovenském národním divadle uskutečnila premiéra opery Richarda Strausse Salome v režii Hanse-Joachima Ruckhäberleho. Hudebního nastudování se ujal Friedrich Haider, v titulní roli vystoupila Jolana Fogašová.
Praha 
Světoznámý tenor José Carreras a houslová virtuoska Vanessa-Mae se představili v úterý na charitativním koncertě v Praze. Po vystoupení houslistky, prolínající ve své hře pop music a klasickou hudbu, zazpíval José Carreras doprovázený Českým národním symfonickým orchestrem pod taktovkou dirigenta Davida Gimeneze. Speciálním hostem večera byla irská sopranistka Celine Byrne, která před dvěma lety debutovala v londýnské Covent Garden.

Silným tématem v dramaturgii jubilejního sedmdesátého ročníku Pražského jara bude sedmdesáté výročí konce druhé světové války. Za příklad překonání stínu minulosti považují pořadatelé zahajovací koncert v pražském Obecním domě 12. května 2015. Interpretace Smetanovy Mé vlasti byla symbolicky svěřena Severoněmeckému rozhlasovému orchestru Hamburk za řízení Thomase Hengelbrocka. V historii to bude teprve popáté, kdy Smetanův cyklus symfonických básní zazní v podání zahraničního orchestru. V podání německého orchestru se tak stane vůbec poprvé. O festival Pražské jaro je v posledních letech velký zájem. Letos lidé utratili za vstupenky přibližně dvacet čtyři milionů korun a festival se vyprodal ze zhruba devadesáti čtyř procent. Loni lidé utratili za lístky dvacet dva a půl milionu korun a festival se vyprodal z devadesáti procent. Přitom ještě v roce 2010 pořadatelé zaznamenali vyprodanost o deset procent nižší. Prodej vstupenek na čtyřicet pět koncertů sedmdesátého ročníku Pražského jara bude zahájen 12. prosince v 10 hodin.

Letos uplynulo rovných padesát let od chvíle, kdy trojice Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut ohlásila vznik skupiny Studio Balet Praha, přímého předchůdce dnešního Pražského komorního baletu. Dne 16. listopadu se ve Stavovském divadle konal Slavnostní galavečer, který připomenul toto kulaté jubileum. Představil nejen práce českých choreografů, experimentátorů a zakladatelů souboru Pavla Šmoka a Luboše Ogouna, ale také tvorbu choreografa a současného šéfa baletu Národního divadla v Praze Petra Zusky, jehož počáteční kariéra je s Pražským komorním baletem neodmyslitelně spjata.

Regiony
Projekt věnovaný tvorbě amerického skladatele George Gershwina včetně jeho nejznámějších děl, avšak v netradiční úpravě, připravila česká operní pěvkyně Edita Adlerová. Třiačtyřicetiletá mezzosopranistka, jedna z nejmladších Carmen v české opeře, se spojila s akordeonistou Petrem Vackem. S Gershwinovými skladbami nyní vyjíždí na turné po republice, chystá se i do zahraničí. Premiéra se uskutečnila v úterý v Plzni.

Americký muzikolog Michael Beckerman získal ve středu 12. listopadu na Univerzitě Palackého v Olomouci titul doctor honoris causa. Specialista na dílo Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka či Bohuslava Martinů a také nadšený obdivovatel a znalec moravské lidové hudby jej obdržel za rozvoj muzikologie a přínos pro českou kulturu.

Moravské divadlo v Olomouci uvedlo v pátek poprvé klasickou operu Rusalka od Antonína Dvořáka v baletním provedení. Nejznámější českou operu převedl vůbec poprvé do řeči tance režisér a choreograf Robert Balogh. V inscenaci se při první baletní premiéře v této sezoně divákům představily nové zahraniční posily souboru. Umělecký šéf olomouckého baletu Balogh si předsevzal tímto počinem oslavit Rok české hudby.Slavný balet arménského skladatele Arama Chačaturjana Spartakus uvedl v sobotu nově soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla. Nastudování titulu, který zachycuje příběh thráckého gladiátora jako vůdce největší vzpoury otroků v římské říši, se ujal umělecký šéf souboru Jiří Pokorný.

Odkaz Leoše Janáčka má v Brně věrné strážce, avšak ani sto šedesát let od narození není skladatel „doma prorokem“. Představitelé města, kde strávil většinu tvůrčího života, se k Janáčkovi hrdě hlásí, stejně jako brněnští umělci. Zároveň však někdy připouštějí, že ohlas jeho díla je větší u zahraničních milovníků vážné hudby. Například brněnské inscenace Janáčkových oper nepatří k těm nejnavštěvovanějším. Důvodem může být názor, že Janáček je posluchačsky náročný. Podle odborníků je to ale mýtus. Novou inscenaci Věci Makropulos nasadí Národní divadlo Brno v sezoně jen pětkrát, i když získalo proslulého režiséra Davida Radoka. Důvodem je zkušenost s prodejem lístků na další Janáčkovy opery, třeba nedávnou inscenaci Osudu.

Výročí
Před sto čtyřiceti lety, 18. listopadu 14874 se narodil český pěvec, hudební skladatel a Josef Egem (zemřel 8. srpna 1939). Byl také úspěšným pedagogem, pod jeho vedením vyrostla v Bratislavě celá generace slovenských výkonných umělců.

19. listopadu se dožívá sedmdesáti let řecká mezzosopranistka Agnes Baltsa, po dlouhá léta žádaná sólistka všech předních světových operních domů.    

Před třiceti lety, 20. listopadu 1884 v Bratislavě zemřel  jeden z hlavních představitelů meziválečné slovenské hudební moderny Alexander Moyzes (narozen 4. září 1906). 

Foto archiv, Jana Hozová, Václav Jirásek, Jozef Barinka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat