Týden s tancem

Co je nového ve světě tance v týdnu od 30.11. 2018? Zveme na premiéru do Olomouce, kde se balet roztančí na hudbu nestárnoucí skupiny The Beatles. Vyrazit můžete také do zahraničí na premiéry v Drážďanech nebo v Berlíně. 
The Beatles Celebration, zkouška (zdroj FB MDO)

Moravské divadlo chystá premiéru
První baletní premiéra v této sezoně v Olomouci se koná 2. listopadu. Bude patřit inscenaci inspirované nejslavnější bigbeatovou skupinou světa – The Beatles. Umělecký šéf souboru a choreograf Robert Balogh připravil program The Beatles Celebration, ve kterém připomene jejich jedinečnost: hravost, šarm, pestrou muziku a pozitivní pohled na svět. Vliv Beatles na hudební historii byl nezměrný a počet prodaných desek snad ani nelze zjistit. John Lennon, Paul McCartney, George Harrison a Ringo Starr byli čtyři přátelé, jejichž talenty zapadly ideálně do sebe. Počátkem šedesátých let jejich jména v Anglii nikdo neznal, ale o několik let později ležel nejslavnější kapele své doby u nohou celý svět. Do života skupiny vstoupila i kontroverzní Yoko Ono, která očarovala Johna Lennona a podnítila v něm mnohé výstřelky, politickou angažovanost a pořádání mírových happeningů. Mnohé z těchto aspektů a životních milníků nová inscenace připomene.

Při přípravě inscenace jsem se nechal inspirovat melodickou bohatostí, radostí ze života a láskou, která se odráží prakticky v každé písni The Beatles. Tímto projektem jsem chtěl především ve výběru hudby poukázat na široký záběr tvorby této jedinečné skupiny. Starším divákům chci připomenout nesmrtelnost The Beatles a mladému publiku ukázat úžasnou atmosféru doby, kterou neměli možnost zažít,“ uvádí k inscenaci Robert Balogh. „V představení určitě není možno opomenout vznik skupiny, jejich začátky v klubech, strmou cestu na špici světové populární hudby, politickou angažovanost, životní styl a samozřejmě i rozpad a sólové kariéry jednotlivých členů skupiny,“ dodává dramaturg Tomáš Lehotský.

Balet ND foto z prvniho gala predstaveni (zdroj FB)

Čeští tanečníci na zahraničních turné a hostování

Balet Národního divadla odcestoval na dvoutýdenní turné v exotické oblasti Karibiku. Členové souboru celkem čtyřikrát uvedou komponovaný program, celovečerní Balet Gala, dvakrát v Kostarice v Národním divadle v metropoli San José a dvakrát na Kubě, v Národním divadle v Havaně, na scéně Covarrubias Hall. První sólisté Baletu ND Nikola MárováAdam Zvonař se pak představí v rámci programu Mezinárodního baletního festivalu v Havaně (Festival Internacional de Ballet de la Habana „Alicia Alonso“), kde zatančí pas de deux z inscenace La Bayadère v choreografii Javiera Torrese. Tento baletní festival je skutečně unikátní událostí, první ročník se uskutečnil již v roce 1960 a za vznikem festivalu stojí velká osobnost kubánského baletu a kultury prima ballerina assoluta Alicia Alonso. Letos jde o první účast českých tanečníků na tomto kubánském kulturním svátku od konce 80. let.

ND zájezd: Nikola Marova, Giovanni Rotolo (foto Youn Sik Kim)

Soubor 420PEOPLE hostoval 26. října v německém Friedrichshafenu s inscenací Královna víl / Fairy Queen. Jiný zájezd se zase chystá: choreografka Věra Ondrašíková se svým týmem míří na 2. a 3. listopadu do Německa na festival Unidram 2018 v Postupimi, a to s oblíbenou inscenací, která tancem a světelným designem vytváří iluzi prolnutí dvou časových rovin – Guide.

ND zájezd: Alina Nanu (foto Youn Sik Kim)

Premiéry v zahraničí

Na německé baletní scény to nemá český divák daleko, a tak přinášíme pozvánku na nejbližší dvě premiéry velkých kamenných divadel – do Drážďan a do Berlína.

Dne 3. listopadu se v drážďanské Semperoper koná premiéra komponovaného večera tvůrců 20. století, setkají se tu neoklasický balet, moderní i současný tanec. Večer nese název Labyrinth a spojujícím tématem budou lidské vášně, emoce, povahy a fantazie. Na programu je jako první choreografie George Balanchina Four Temperaments (Čtyři temperamenty), jedná se o abstraktní dílo z roku 1946 na hudbu Paula Hindemitha. Zastoupeno je dílo americké choreografky moderního tance Marthy Graham, a to symbolické Errand to the Maze (Cesta do labyrintu, 1947), kde choreografka zkoumá labyrint lidských emocí a strachů. Do současnosti večer dál posouvá dílo Ohada Naharina Black Milk z roku 1985, mužská choreografie, která zdůrazňuje úlohu rituálu. Večer uzavře nejnovější choreografie mladého drážďanského choreografa Josepha Hernandeze Songs for a Siren, která k předchozí „moderní klasice“ vytváří v dramaturgii kontrast.

Další den, 4. listopadu, uvede Berlínský státní balet premiéru klasického baletu podle Mária Petipy Bajadéra. Balet inscenuje Alexej Ratmanskij, půjde tedy bezpochyby o klasickou rekonstrukci podle ruské tradice uvádění. Současným šéfem baletu je v této sezoně švédský baletní tanečník Johannes Öhman, který od příští sezony povede dál soubor v tandemu s progresivní choreografkou Sashou Waltz. Zatím se zdá, že obavy publika, že pod novým vedením se z jeviště vytratí klasický baletní odkaz, jsou liché. Pokud jde o připravovanou premiéru, inscenace by se měla co nejvíce přiblížit originálu díky studiu notace i dalším rešerším, které choreograf věnuje dobové scénografii a kostýmu, podle nichž vzniká pro balet nová výprava. Nikii bude tančit Polina Semionova, Gamzatti Yolanda Correa a Solora Alejandro Virelles.

Alexej Ratmanskij v berlinskem baletu (foto Yan Revazov)

Novinky z divadla Ponec

Be SpectACTive! Mezinárodní konference 29.-30. října 2018: Poslední mezinárodní konference Be SpectACTive! se koná 29.–30. října v britském městě York, v divadle York Theatre Royal. Konference se zaměří shrnutí projektu Be SpectACTive!, který se po čtyři roky zabýval rozvojem publika a aktivního diváctví v oblasti perfomring arts za finanční podpory Kreativní Evropy. Během dvou dní budou odprezentovány poznatky a výsledky získané za čtyři roky spolupráce všech partnerů, spojujících odborníky, a stejně tak i akademické pracovníky, umělce a zastupitele z EU, Kreativní Evropy a tvůrce kulturních politik. Součástí konference jsou tři kulaté tematicky zaměřené na klíčové body: • Pojem kulturní demokracie a úloha zapojení diváků v živém umění a kulturní politice • Dopad aktivního diváctví a divácky zaměřeného přístupu v umělecké praxi • Jak změní divácky zaměřený přístup práci organizace. Na konferenci má české zastoupení divadlo Ponec.

Pojďme na tanec! (foto Vojtěch Brtnický)

V divadle Ponec můžeme v nejbližší době pozvat na představení Pojďme na tanec!, které v současnosti patří k nejúspěšnějším titulům z produkce souboru VerTeDance. V divácky vděčném titulu, který je jakýmsi uměleckým i humorným úvodem do světa současného tance, vystoupí poprvé v alternaci Andrea Opavská místo Heleny Arenbergerové. Představení dostane vlastně úplně novou složku, protože tanečníci, kteří v inscenaci účinkují, na jevišti sdělují svou osobní taneční historii a provádějí diváky vlastním pohledem na to, co je a co pro ně znamená současný tanec. V obměněné sestavě je možné inscenaci vidět 1. listopadu, téměř přesně rok od uvedení premiérové verze.

V Alfrédu ve dvoře představení s prvky tance

Premiéru inscenace Hlubiny souboru Wariot Ideal uvede pražské divadlo Alfred ve dvoře v úterý 30. a ve středu 31. října. „Radikálové nonverbálního divadla“ přicházejí s novou prací, ve které hledají kořeny rituálu prostřednictvím dekonstrukce i destrukce folklóru. S velkým podílem rukodělnosti a v interakci s běžnými předměty podnikají výpravu do svých osobních hlubin a i v těch nejobyčejnějších a nejnenápadnějších věcech se snaží nalézt kořeny své vlastní, stejně jako ony obligátní společné kořeny naší kultury. „Primitivní hudba na primitivní nástroje narychlo stlučené z nalezených předmětů, primitivní tanec a akrobatické prvky, jadrná zábavnost primitivní komiky. Folklór sedřený až na kost, skrz kterou prosvítá prvotní potřeba rituálních obřadů, jejichž důvod už nelze nahlédnout jinak, než v tranzu vyvěrajícím z marnosti našeho snažení. Pečení chlebové masky a chůze v žehličkových botách. Divadlo, tanec, sport. Kořeny toho všeho.“ To vše slibuje alternativní divadlo z dílny souboru, který se jako mnohé jiné v Alfrédu hostující vymyká přesnému žánrovému zaměření. Autoři: Jan Dörner, Jan Kalivoda, Vojtěch Švejda, Milena Dörnerová.

Dance Life Expo (zdroj bvv.cz)

Dance Life Expo je za dveřmi

Je na čase s předstihem informovat o taneční události, která se už stává tradicí každého podzimu a která se snaží propojovat všechny zájemce a taneční profesionály z oblastí, které dnes už vnímáme odděleně, od divadelního tance po taneční sport – zkrátka další ročník veletrhu DANCE Life! (Dance Life Expo). Opět v Brně, tentokrát od 9. do 11. listopadu. Jde jistě o největší událost svého druhu ve střední Evropě. Kombinuje prezentace souborů, konzervatoří, tanečních studií, včetně některých při ZUŠ, stejně tak jako výrobců tanečních oděvů a obuvi. K programu samozřejmě patří umělecká a soutěžní vystoupení na několika scénách a k tomu kolem 100 workshopů rozdělených do sedmi tanečních sálů a prostor. Například klasickou techniku bude učit Jiří Jelínek, Hana Litterová a v sobotu bude mít workshop Daria Klimentová. Na tanečním gala představení by mezi hosty měli figurovat tanečníci z Národních divadel z Prahy a Brna, Divadla J. K. Tyla, Jihočeského divadla Moravského divadla Olomouc, Pražského komorního baletu a Bohemia Baletu.

Dance Life Expo (zdroj bvv.cz)

Zajímavostí letošního veletrhu věnovanému tanci je, že se na něm bude konat konkurz do jedné z neprestižnějších evropských baletních škol – Royal Ballet School (Londýn). V neděli 11. listopadu od 9:30 mají šanci zájemci z Česka. Konkurz je určen pro všechny tanečníky, kteří budou 31. srpna 2019 ve věku 14-18 let. Pro úspěšnou registraci je nutné vyplnit registrační formulář včetně přiložení požadovaných fotografií a zaplatit registrační poplatek a přihlášky se mohou podívat až do 7. listopadu. Úspěšní žadatelé budou pozváni na závěrečný konkurz do Royal Ballet School v Covent Garden v Londýně, který se bude konat ve dnech 16. – 17. března 2019.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]