Týden s tancem

Týden s tancem přináší zprávy z baletu Národního divadla moravskoslezského, kde vznikla nová inscenace pod vedením choreografa Jo Strømgrena. Na Světový den divadla nejen poselství, ale i výzva Českého střediska ITI. Online taneční svět tento týden: Taneční centrum Praha, Farma v jeskyni, Divadlo Ponec… a další.
NDM Ostrava – Mahlerovy vzpomínky (foto Lucie Maceczkova)

Mahlerovy vzpomínky v Národním divadle moravskoslezském
Norský choreograf Jo Strømgren dokončil se souborem Národního divadla moravskoslezského práce na baletní novince s názvem Mahlerovy vzpomínky. Inspirovala ho hudba Gustava Mahlera – především jeho písňová tvorba. Jak sám řekl, nikdy nepřijíždí pracovat s hotovým scénářem, ale obsah tvoří až na místě se členy příslušného souboru. Výsledná inscenace vytvořená pro NDM je jeho pohledem na dobu, život a tvorbu Gustava Mahlera. Stejně tak ale může v divákovi vyvolat vzpomínky na jeho rodinu v dávné minulosti nebo přiblížit dobu, v níž skladatel žil. Strømgren vybíral pro inscenaci hudbu, je autorem scény a vizuálních i světelných efektů.

„Mahlerovy vzpomínky chtěl Jo Strømgren vytvořit na Moravě, v zemi, kde Gustav Mahler strávil část života, kde měl kořeny,“ přibližuje šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová. „Vytvořil přímo u nás zcela originální dílo, které může po světové premiéře jít dále do světa. Pro nás to byla úplně nová pracovní i umělecká zkušenost.

Každá inscenace znamená pro mne nový úkol. Posloucháte Mahlera doma a pak se najednou ocitnete na Moravě, kde žili jeho vrstevníci, příslušníci jeho generace. A pracujete se souborem, který má svá specifika a který musíte poznat. Můj přístup ke každé choreografii se vždy vyvíjí, ale zároveň se řídím intuicí, hledám nové výzvy. Až v Ostravě jsem hledal k Mahlerově hudbě jevištní koncept. Chci zachytit to, že jeho hudba je snová, hluboká a že nutí k přemýšlení. Mahlera chci představit jako člověka, ale zároveň mne zajímají kořeny jeho hudby a doba, v níž žil. Když například komponoval někde v Jihlavě, kde vyrůstal, kde slyšel švitořit svoji tetu, slyšel cikánské písně… Zajímá mě jeho dětství, jaké otázky si v životě kladl, s čím se musel vypořádat. Tenhle balet je o lidech na ulici, o obrazech ze života, o inspiraci pro Mahlerovo budoucí komponování,“ vypráví o své práci norský choreograf Jo Strømgren.

Každý divák může podle něj v jednotlivých postavách na scéně vidět i své předky, něco ze života své rodiny, můžete se ve fantazii přenést do doby rozpadajícího se Rakouska-Uherska. Choreografie Mahlerovy vzpomínky tak pracuje hodně se symboly a fantazií. „V první části inscenace máme úryvek ze starého rozhlasového vysílání s židovskou hudbou z Krakova z roku 1920 zpívanou tehdejším dialektem. Je to takový náznak Mahlerovy doby a skutečnosti, že byl Žid. Takže jsem použil tuhle hudbu místo toho, abych polopaticky sděloval fakta,“ dává choreograf nahlédnout do své mysli a procesu tvorby.

Poslouchat Mahlera není podle Jo Strømgrena jednoduché – abyste hudbu vstřebali, to potřebuje čas. „Použili jsme nejen jeho písňovou tvorbu, ale i část jedné ze symfonií a také některé jeho známější melodie. Spolupracuji s hráčem na violu, virtuosem a skladatelem Bergmundem Waalem Skaslienem. Druhou část baletu doprovází jeho hudba. Mahler byl úplně jiná generace, jeho hudba je těžko zařaditelná, měl svůj vlastní styl. V jeho hudbě a v hudbě Skasliena je ale mnoho podobností. Má stejného ducha, náladu a podobný je i způsob kompozice. Skaslienovu hudbu nahrál orchestr opery NDM, použili jsme také jeho vlastní nahrávky. Spojení nahrávek umožnilo vytvořit tu pravou náladu,“ říká choreograf. Jo Strømgren (nar. 1970) pracoval v 60 zemích světa a vytvořil na 150 choreografií. Od roku 2013 je stálým choreografem Norského národního baletu.

Světová premiéra Mahlerových vzpomínek měla být v Divadle Jiřího Myrona 27. března, ale bude s ohledem na aktuální situaci až v příští sezóně – a pro diváky v hledišti.

Gustav Mahler se narodil v roce 1860 v českém Kališti, krátce nato se rodina usadila v Jihlavě a tam také strávil část dětství. Byl vychováván jihlavskými hudebníky a velmi citlivě vnímal hudební kulturu tohoto kraje, která se později zčásti odrážela i v jeho tvorbě. Vedle prvků lidové hudby tam najedeme i židovské motivy. Z Jihlavy (kde už jako talentovaný klavírista veřejně vystupoval) odešel v 15 letech do Vídně na studia. Do Jihlavy zajížděl až do smrti svých rodičů v roce 1889. Už ve dvaceti letech nastoupil dráhu dirigenta a ve své době se proslavil především jako operní dirigent. Působil v operních domech po celém světě včetně Vídeňské dvorní opery a Metropolitní opery v New Yorku. Tam například v únoru 1909 nastudoval v premiéře Smetanovu operu Prodaná nevěsta. Mahlerovo zdraví podlomila smrt prvorozené dcery v roce 1907. Trauma se odrazilo i v jeho skladatelské tvorbě. Mahler zemřel v padesáti letech na komplikace způsobené streptokokovou infekcí (1911). Mahlerovu symfonickou a písňovou tvorbu „objevilo“ až 20. století. Nejprve ji prosadil dirigent Leonard Bernstein (první kompletní stereofonní nahrávka symfonií a hostování v Evropě). Do povědomí široké veřejnosti se Mahlerova hudba dostala mj. díky filmu Smrt v Benátkách (1970) Luchina Viscontiho, kde zazněla část Mahlerovy Páté symfonie.

Na i-vysílání České televize je stále k dispozici například dokument Gustav Mahler v režii Jiřího Nekvasila, vysílaný při příležitosti 160. výročí narození skladatele v červenci 2020.

NDM Ostrava – Mahlerovy vzpomínky (foto Lucie Maceczkova)

Chci znát, kdy hrát! Světový den divadla 27. března: příležitost pro plán otevírání kultury
České středisko ITI u příležitosti Světového dne divadla
, který připadá každoročně na 27. března, zveřejňuje poselství letos vyslovené britskou herečkou Helen Mirren a doplňuje ho o důrazný apel:

Spolu s přicházejícím jarem a u příležitosti Světového dne divadla vyzýváme k vytvoření jasného plánu pozvolného otevírání kulturních odvětví. Doba pandemická nesmí paralyzovat naši schopnost dívat se do  budoucnosti a hledat perspektivy. Slovy Helen Mirren: „Překrásná kultura divadla nezanikne, dokud budeme naživu“.

Divadlo a umění jsou nezbytnou součástí regenerace společnosti. Dokud nebude zdravá kultura, nebude zdravá společnost. Žádáme o vytvoření jasného plánu, který pomůže nastartovat tvůrčí dialog navracející do  našich životů slova jako radost, krása, fantazie. Žádáme i o vytvoření plánu pro divadelní a taneční školství, aby studenti nemuseli žít v obavách o svou profesní budoucnost. Je nejvyšší čas přemýšlet o tom, co bude za týden, za měsíc, v létě. Masivní testování a postupující očkování musí přinést do společnosti naději, nádech normálnosti a rozumně a s respektem umožnit fungování kultury.

Apelujeme na urychlené zahájení odkládaných konzultací s experty Ministerstva zdravotnictví tak, abychom mohli veřejnosti říci nejpozději 27. března, kdy a za jakých podmínek umělec opět potká svého diváka a student svého učitele.

Světový den divadla připadá každoročně na 27. března a slaví se od roku 1962. V posledních letech se v jednom týdnu propojuje společně se Světovým dnem divadla pro děti a mládež (20. března) a se Světovým dnem loutkářství (21. března). Oslavy Světového dne divadla pořádá Mezinárodní divadelní ústav (ITI – International Theatre Institute), nevládní divadelní organizace přidružená k UNESCO. Tento den je příležitostí zamyslet se nad rolí a důležitostí divadla jako umělecké formy a upozornit na význam divadla vlády, politiky a instituce, které zatím neuznaly jeho hodnotu pro lidská společenství i jednotlivce a jeho potenciál pro ekonomický růst. Autorem prvního poselství ke Světovému dni divadla byl Jean Cocteau, v roce 1994 zvolila mezinárodní divadelní komunita jako autora poselství Václava Havla. V letošním roce je autorkou poselství divadelní, filmová a televizní herečka z Velké Británie Helen Mirren.

Texty poselství najdete na těchto odkazech:

Světový den divadla pro děti a mládež vyhlašovaný Mezinárodní asociací divadel pro děti a mládež ASSITEJ 20. března

Světový den loutkářství vyhlašovaný Mezinárodní loutkářskou unií UNIMA 21. března

Světový den divadla vyhlašovaný Mezinárodním divadelním ústavem ITI 27. března

 

Středeční online program: Dětský taneční svět

Od 17 hodin na YouTube Tanečního centra Praha

Stream je vytvořený z archivních záznamů významných produkcí konzervatoře Taneční centrum Praha. „Tentokrát jsme pro vás připravili slavnostní představení ke Světovému dni divadla pro děti a mládež (20. březen) „Dětský taneční svět“. Dne 18. března 2019 jsme pozvali do divadla Hybernia největší pražská dětská taneční studia s vybranými ukázkami jejich choreografické práce pro děti ve věku základní školy.“

Vystupují: Baletní přípravka Národního divadla, Baletní škola Terpsichore, First International Ballet School, Taneční studio Emotion, Taneční studio POP Balet Praha, TAP dance Ihora Bezděněžnycha, host(itel): Taneční centrum Praha, konzervatoř- gymnázium.

Záznam bude funkční do neděle 28. 3. 2021

Čtvrteční online program: Farma v jeskyni – Útočiště

Od 19* hodin na Facebooku/YouTube souboru Farma v jeskyni

Zveme Vás ke sledování záznamu inscenace Útočiště, který uvidíte ve čtvrtek 25. 3. 2021 od 19:00 zde nebo na YouTube kanále Farmy v jeskyni. Představení uvede kulturní redaktorka Veronika Štefanová živým rozhovorem s režisérem Viliamem Dočolomanským, který pak bude odpovídat i na Vaše dotazy. Otázky můžete pokládat do komentářů pod živým vysíláním.

Vydávají se na cestu. Ze strachu. Bez záruk. Cesty tří lidí se protnou na útěku. Poutáni k sobě navzájem překonávají území úzkosti, odvahy, selhávání a soucitu. Hledají útočiště ve světě, který o ně nestojí. Když není kam se vrátit, zbývá jen procitnout.

Představení je inspirováno rozhovory s komunitou mladých lidí žijících v Londýně, kteří na útěku prožili hraniční životní situace. Scénická kompozice balancuje na pomezí fyzického divadla a koncertu v podání sedmi výjimečných tanečních a hudebních performerů. Je pro všechny, kteří pokračují v cestě.

Narazili jsme na břeh, už se neutopíme,
zůstaneme jen šílení. Jen
cizí. Paměť, hrst mincí v planoucím jezeře.
A nahá nechráněná
touha.
Stát se kamenem, necítit.
(Anna Ondrejková, fragment)

Program:
| 19:00 | Rozhovor Veroniky Štefanové s Viliamem Dočolomanským
| 19:15 | Záznam představení Útočiště
| 20:00 | Odpovědi Viliama Dočolomanského a Veroniky Štefanové na otázky diváků

Vstupenku na představení nepotřebujete. Práci Farmy v jeskyni můžete podpořit příspěvkem na Donio.cz/farmavjeskyni.

 

Pátek online ze Slovenska: post-taneční premiéra

Tomáš Moravanský: Interpellation / post-tanečná premiéra online

Tanečná inscenácia INTERPELLATION sa zaoberá otázkami tela a telesnosti v kontexte súčasného tanca so zameraním sa na post-dance vo vzťahu k ideologickému priestoru.

Premiéra INTERPELLATION je semiotickou pohybovou hrou, podmieneným tvarom na pomedzí inštitucionálnej kritiky a storytellingu pre tri tanečníčky. Dielo môže byť prezentované v rôznych formálnych podobách a kontextoch. Reflektuje a odhaľuje procesy svojho vzniku, pričom ale nie je dielom popisným ani vysvetľujúcim. Pozoruje vzťahy identít a hierarchických štruktúr na úrovni jazyka (choreografie), pretože práve jazyk totiž umožňuje zaručiť interpelácii jej konkrétnu povahu a schopnosť sa obracať ku konkrétnym indivíduám, ktoré transformuje na konkrétne subjekty.

Koncept, choreografia, zvuk, scénografia, kostýmy: Tomáš Moravanský (INSTITUT INSTITUT, Panáčik)
Interpretácia: Miriam Budzáková, Nikola Majtánová, Simona Štangová

Online stream premiéry z kultúrneho centra Záhrada bude spustený hodinu pred začiatkom predstavenia. Dobrovoľné vstupné: €0,- / €3,- / €5,- / €7,- Vstupenky: https://tootoot.fm/sk/events/60588bde73f1f00fa8f074de

 

Nedělní stream: Ponec Online

Od 17 hodin na Facebooku divadla Ponec

Bláznivé tance o přestávce pro velké i malé diváky. 4 setkáni, 4 umělci, 4 krátké filmy, tedy 4 x nedělní přestávka exkluzivně pro Vás. Roselyne toho má hodně co říct. Fantomové využívají zákoutí. Markétu zajímá, co nového ji přinese překážka a Viktor zas z obyčejných předmětů staví neuvěřitelné kousky.

Co vás čeká? Krátký inspirační film, diskuse a interaktivní, pohybová část s hostujícím umělcem. Tuto neděli autorky projektu Zden Brungot Svíteková a Barbora Látalová uvítají tanečnici a choreografku Cécile Da Costa a její „Roselyne.

Projekt Setkáme se v tanci – Bláznivé tance o přestávce přinášel taneční umění do chodeb školy, v současné době přivádí tanec do online výuky a v neděli až k vám domů.

Těšíme se společné setkání v tanci na ZOOMu. Přihlášení a vstupenky zde: https://divadloponec.cz/cs/ponec-online-setkame-se-v-tanci

 

Připomínáček:

  • Ve čtvrtek v 19 hodin Dos soles solos – Světová premiéra Baletu ND on-line na YouTube
  • V sobotu 27. března – Taste Ballet Ostrava – druhá část online gala programu
  • Od 26. do 28. března online festival tanečních filmů Cinedans

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments