Týden s tancem

Aktuální taneční zpravodajství: Premiéra Baletu ND, open air Dočasné Company na téma tanec a fotografie, premiéra Comm.UNI.ty – f.EMMA nebo performance v Národní galerii.
Balet ND – William Forsythe – The Second Detail (foto Serghei Gherciu)

Premiéra Baletu ND se blíží: Forstyhe / Clug / McGregor
Tři velká jména soudobého baletu, známá pro svou progresivitu a osobitý přístup k taneční technice, pohybu a jeho estetice, se objeví ve společném večeru Baletu Národního divadla v Praze. Triptych z děl Williama Forsytha, Edwarda Cluga a Wayna McGregora přinese vhled do světa, v němž jsou neustále posunovány hranice poznaného a možného. Premiéry se uskuteční 14. a 15. října ve státní opeře.

William Forsythe (1949) patří k naprosté špičce ve svém oboru už více než čtyřicet let. Fenomenální americký tvůrce, který několik let působil coby rezidenční choreograf Stuttgarter Ballett a následně jako umělecký šéf Ballett Frankfurt a The Forsythe Company, je českému publiku znám díky světově proslulému titulu In the Middle, Somewhat Elevated, který Balet Národního divadla v Praze uvedl v roce 2012. V této sezoně přichází na repertoár další Forsythův titul, opět na elektronickou hudbu Nizozemce Thoma Willemse. The Second Detail byl poprvé uveden v roce 1991 v National Ballet of Canada a od té doby patří na repertoár četné řady scén po celém světě. „I třicet let po premiéře za mnou přicházejí diváci i tanečníci v naprostém úžasu nad tím, jak současně toto dílo stále vypadá. Jako by bylo vytvořeno teprve včera,“ komentuje balet Noah Gelber, asistent Williama Forsytha, který The Second Detail s pražskými tanečníky nazkoušel.

Balet ND – Edward Clug – Handman (foto Serghei Gherciu)

Edward Clug (1973) je spjat především se Slovinským národním divadlem v Mariboru, kde od roku 2003 působí jako umělecký šéf. Coby choreograf však spolupracoval s mnohými soubory včetně proslulého nizozemského Nederlands Dans Theater. Pro skupinu NDT II v roce 2016 vznikla choreografie Handman (s hudbou Clugova častého spolupracovníka, skladatele Milko Lazara), jež bude mít v Praze svou českou premiéru. „Viděl jsem tanečníky Baletu Národního divadla během jedné z jevištních zkoušek a jsem naprosto nadšen z toho, jak mou choreografii přijali, jak s ní pracují a cítí její pohybový slovník, jak dílo proměnili a vzali za své,“ svěřil se Edward Clug.

Trojici doplňuje britský fenomén Wayne McGregor (1970). Rezidenční choreograf londýnského The Royal Ballet a zakladatel Studio a Company Wayne McGregor pravidelně spolupracuje se světem tance, opery i filmu a ve svých dílech propojuje umění se světem technologií, vědy a biomechaniky. Rovněž titul EDEN | EDEN, poprvé uvedený v roce 2005 ve Stuttgartu, se dotýká specifického tématu. Tím je klonování a otázka jeho etičnosti, stejně jako existenciální pátrání po podstatě lidských bytostí. Inspirací a hudebním podkladem se zde stalo třetí jednání Dolly opery Three Tales Steva Reicha a Beryl Korot. „Chci, aby diváci během sledování mého díla přemýšleli, aby hledali vlastní interpretace a odpovědi,“ přeje si choreograf.

Temporaliter (promo foto Dočasná Company)

Temporaliter Open air – předpremiéra: taneční představení na čerstvém vzduchu
Umělecký spolek Dočasná Company uvede mimořádnou podobu nového projektu – celovečerní představení s názvem Temporaliter aneb Jak zachytit tanec ve fotografii. Unikátní spojení choreografie s fotografickou výstavou v režii Anny Benhákové bude uvedeno na openair scéně v Gauči ve Stromovce ve středu 6. října 2021 od 19 hod.

Projekt Temporaliter, v překladu včas či dočasně, přibližuje divákovi problematiku taneční fotografie a skrze ni se dotýká tématu pomíjivosti. Jedná se o spojení fotografické výstavy nejznámějšího fotografa současného tance v Čechách Vojtěcha Brtnického s tanečně-divadelním představením pro sedm performerů v choreografii a režii zakladatelky Dočasné Company Anny Benhákové. Sama režisérka se divadelní fotografii věnuje a skrze Dočasnou Company boří hranice mezi různými uměleckými obory, vznikají tak neobvyklé projekty spojující mladé umělce, v tomto případě z oblasti tance a fotografie. Pro projekt je vytvořena originální hudba skladatele Davida Kováře a Barryho Wana.

Zachytit tanec jako takový je téměř nemožné, síla prchavého okamžiku se nedá jen tak vrátit. Temporaliter poukazuje na pomíjivost všeho, co nás obklopuje, nutí k prožívání přítomného okamžiku a uvědomění si dočasnosti. Sama autorka Anna Benháková k projektu uvádí: „Temporaliter se věnuje oblasti, která nemá v Česku ekvivalent. Divadelní fotografie se nevyučuje na žádné střední ani vysoké fotografické škole. O divadelní fotografii vznikla v Čechách jediná odborná kniha s názvem “Česká divadelní fotografie” vydaná v roce 2018. Převážné množství fotografií, které tato kniha obsahuje, je však z činoherních představení. Taneční se objevují velmi zřídka. Jedním z důvodů může být zřejmě vyšší technická náročnost zachycení tance, zpravidla kvůli dynamičtějšímu pohybu performerů, nežli tomu bývá u činoherních inscenací,“ zamýšlí se.

Temporaliter se formuje po dobu dvou let, nicméně šanci podívat se na svět v celé své kráse získává až v poslední třetině tohoto roku. Oficiální premiéře, která proběhne na konci roku, předchází unikátní venkovní podoba představení. Další představení pak ve festivalové verzi, proběhne 29.–30. 10. v rámci Žižkovské noci v Tep39.

Dočasná Company jako umělecké uskupení oficiálně působí od května roku 2019, od té doby se mu dostává čím dál tím větší pozornosti odborné i široké veřejnosti. Dočasná Company sdružuje mladé umělce z oboru tance, divadla, hudby, fotografie, filmu a výtvarného umění. Momentálně vyvíjí aktivitu na několika uměleckých projektech, od začátku letošní divadelní sezóny také vede taneční workshopy pro studenty i profesionály v prostorách Tep39. Dočasná Company hledá rovnováhu mezi tvorbou pro širokou veřejnost a intelektuálním uměním pro odborné publikum.

Veletržní palác (foto wikimedia commons, Czech Wikipedia user Packa)

Galerie bez hranic
Do Česka přijela americká choreografka, umělecká aktivistka a mentorka Sue Schroeder, která bude po dobu deseti dnů intenzivně spolupracovat s vybranými českými choreografy a také členy jejího vlastního souboru Core Dance. Práce Sue Schroeder je založena na takzvaných „scores“, tedy pohybových intervencích. Ty vycházejí v tomto případě z vybraných děl stálé expozice Národní galerie Praha 1796–1918: Umění dlouhého století a Sochařská zahrada Kláštera sv. Anežky České. Choreografie, které návštěvníci uvidí, vyplývají z tématu objektů, obrazů, soch i konceptu výstavy jako celku.

Výsledkem budou dvě vystoupení 10. a 13. října. Celá akce probíhá v rámci projektu Gallery Without Borders – Galerie bez hranic. Vznikl v letech 2020–2021 na základě koprodukce Centra choreografického rozvoje SE.S.TA se studiem Core Dance a ve spolupráci s Národní galerií Praha. Letos se umělci konečně potkají naživo a jejich taneční kreace může zhlédnout každý návštěvník.

„Spíše než takový přístup k tvorbě, kdy by umělecká díla ‚inspirovala‘ moje taneční kreace, raději zkoumám a studuji záměr umělců a současně začleňuji do svého tanečního procesu řadu dalších uměleckých prostředků – malbu, kresbu, deníkové záznamy, perokresbu, sochařství atd. Protože vstupní bod většiny mých prací začíná improvizací, tyto alternativní tvůrčí procesy povzbuzují umělce k jedinečnému a v podstatě novému typu pohybu,“ říká Sue Schroeder, autorka a mentorka projektu a současně umělecká ředitelka a spoluzakladatelka Core Dance.

Pro tento nový koncept vytvořila Sue Schroder v roce 2020 „strukturu virtuálního procesu“, do kterého byly zapojeny obě skupiny umělců z České republiky i USA formou skupinových a individuálních koučovacích sezení. Podkladem pro tuto strukturu se stala umělecká díla ze stálé expozice Národní galerie Praha 1796–1918: Umění dlouhého století. Celkem pět společných virtuálních sezení celého týmu se uskutečnilo v období duben–květen 2020, na závěr bylo vysíláno živé představení z ČR i USA jako live stream.

Do projektu je zapojeno celkem pět choreografů působících v Česku: Eva Urbanová, Barbora Látalová, Zden Svíteková, Johana Pocková a Roman Zotov-Mikshin, kteří měli možnost spolupracovat s renomovanou zahraniční lektorkou a díky virtuálním přenosům dlouhodobě také s americkými umělci a umělkyněmi (Walterem Appsem, Benjamin Laith Stevenson, Shawn Humlao Evangelista, Iman Siferllah-Grim), pracujících ve stejnou dobu se stejným uměleckým materiálem.

Sue Schroeder pokračovala v setkávání on-line dál v roce 2021 a za tu dobu vznikla mezinárodní taneční skupina, kterou vede k vystavění společného slovníku, komunikačních metod a rozvoji choreografických notací (score) spojených s konkrétními výtvarnými díly, které si tanečníci vybrali na základě jejího kurátorského náhledu z pozice choreografa.

Více ZDE.

— TANEC A TĚLO V POHYBU JAKO INSTALACE
10. října 2021 od 14:00 / Sochařská zahradě Kláštera sv. Anežky České

— 19TH CENTURY (WO)MAN: SOUČASNÁ INTERVENCE
13. října 2021 od 18:00 / Veletržní palác, výstava 1796–1918: Umění dlouhého století

Comm.UNI.ty – f.EMMA: premiéra v Divadle BRAVO
Produkční platforma Contemporary Theatre uvede 8. října v Divadle BRAVO novou premiéru s názvem Comm.UNI.ty – f.EMMA. Jedná se o druhý díl tanečně-divadelního projektu Comm.UNI.ty vytvořený pro performerky Kristínu Martanovičovou a Svatavu Kobzovou.

Comm.UNI.ty je sběrný, interaktivní, multimediální projekt, jehož průběžným vyústěním jsou taneční videa a živá představení. Propojuje tanec, činohru, film, hudbu a vizuální umění, zabývá se komunitami lidí – vzájemnou komunikací, pokusy o kontakt nebo únik ze společnosti, vzestupy a pády v osobním vývoji a intimních vztazích i v širším sociálním okruhu. V roce 2019 se odehrála open air premiéra prvního dílu tohoto seriálu vyprávějící příběh muže, který hledá své místo a roli v městské komunitě. Druhý díl s podnázvem f.EMMA je naopak příběh mladé ženy, která se právě odstěhovala od rodičů a potřebuje si zařídit byt i život. Inscenace je mimo jiné inspirována rituálem výkladu Toltéckého orákula.

Inscenace je postavená na živočišném pohybu a autentickém herectví tanečnice Kristíny Martanovičové. Režijně se o celý projekt stará tandem Vendula Poznarová a Linda Rančáková, dramaturgicky je opřený o Adélu Laštovkovou. Scénografii a kostýmy vytvořila Veronika Moudrá. V celém projektu hrají významnou roli i taneční videa, jejichž projekce se objevují i v živě hraných představeních – o kameru i střih se stará Tomáš Nováček. Projekt Comm.UNI.ty – f.EMMA byl na jaře vybrán na festival Venušiny dny 2021 (pořádá Venuše ve Švehlovce), kde se měla odehrát jeho premiéra. Kvůli restrikcím to však nakonec nebylo možné a vznikl tak krátký taneční film, který byl následně v rámci festivalu prezentován online.

S prokomponovaným dílem Venduly Poznarové a Lindy Rančákové se neobyčejně organicky potkalo filmařské umění Tomáše Nováčka. Kamera i střih ještě zdůrazňují napínavou atmosféru, vykloubený rytmus choreografie i schizofrenii dění. Po zádech mě mrazilo tak akorát,“ psala Petra Zachatá v Divadelních novinách.

Anotace poví ještě více: Spirálovitá sada výjevů opakujících se rutinních činností single ženy v průběhu a souvislostech měsíčního cyklu. Hledání odpovědí na banální otázky životního provozu, které se přenesou v existenciální hledání odpovědí a pomoci v kulisách toltéckého orákula. Dualismus, humor, poderios, dívka, matka, příšera, dech, sirka, hlína, voda.

Stanislav Buzek (foto z obálky publikace Stanislav Buzek – Danseur noble)

Zemřel Stanislav Buzek
Ve věku 85 let zemřel jeden z významných baletních sólistů poválečné éry, Stanislav Buzek. Byl žákem Zdenky Zabylové a absolvoval taneční konzervatoř, stal se členem Baletu Národního divadla, hostoval v Armádní opeře u Luboše Ogouna a vojenskou službu absolvoval jako člen Uměleckého vojenského souboru. V ND působil v letech 1955–65, zároveň od roku 1962 sám vyučoval klasický tanec na konzervatoři. Posléze ho angažoval Erich Walter, šéf baletu v Düsseldorfu, jako sólistu di svého souboru (1965–70), kde zažil Stanislav Buzek vrchol své mezinárodní kariéry. Pro zranění opustil scénu a založil vlastní taneční školu. Udržoval přátelství s významnými umělci tanečního světa a sbíral obrazy, plastiky a fotografie s taneční tematikou. Po návratu do vlasti věnoval větší část své sbírky tanečním školám (TKP, HAMU). Z jeho rolí: Princ v baletech Popelka (absolventské představení TKP 1955, ND Praha 1965, Düsseldorf 1967); Sůl nad zlato (1956), Z pohádky do pohádky (1956), Sněhurka (1961); v ND Praha dále tančil Merkucia v Romeovi a Julii (1962), Maura v Petruškovi (1962), Tammuze v Istar (1964). Z řady jeho postav v düsseldorfském repertoáru to byla např. titulní role v Donu Juanovi Ch. W. Glucka (1965) a Prométheovi (1967), Princ v Ptáku Ohnivákovi (1966), Apollon v Orfeovi C. Monteverdiho (1968) a Rudovouse v Labutím jezeře (1969).

Rychlé zprávy:

Jak jsme již informovali, festival Lípa Musica slaví 20 let a premiéru k oslavě chystají DEKKADANCERS. Již 7. října v Městském divadle Děčín premiéra Stabat Mater, 10. října repríza v Divadle F. X. Šaldy v Liberci: trio jedné ženy a dvou mužů v doprovodu přenádherné hudby Marca Rosana, který bude na festivalu také přítomen. Diváci se mohou těšit na dynamicky uchopenou choreografii Ondřeje Vinkláta, která bude partnerem Rosanových tónů, naplněnými vynikajícím kontratenoristou Andreasem Schollem. S Ondřejem vyšel i krátký rozhovor.
Finský národní balet vysílá 8. října online Spartaka. Hlavní roli tančí Michal Krčmář, inscenace měla premiéru 1. října.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments