Týden s tancem

Z aktuálních tanečních premiér, které připravuje Divadlo F. X. Šaldy, Národní divadlo Brno, Pražský komorní balet, Dočasná Company v Praze a další zprávy. Týden nabitý tancem a pohybovým divadlem je zde:

Na jediný večer se spojí Cirk La Putyka s tvůrci z finského Circo Aereo a švédského Cirkusu Cirkör
Na jediný večer 10. listopadu se na pražských Jatkách78 spojí vůdčí osobnosti tří novocirkusových souborů, Tilde Björfors z švédského Cirkusu Cirkör, Maksim Komaro z finského Circo Aereo a Rostislav Novák ml. z českého Cirku La Putyka. Společně s mezinárodní sestavou dvaceti akrobatů, tanečníků, herců a hudebníků uvedou jednorázové představení Late Night Show s tématem Culture Never Stops – Kulturu nezastavíš. Naváží tak na více než desetiletou spolupráci, kterou přerušila koronavirová opatření. Večer bude doprovázen živou hudbou a projekcemi.

Cirkus Cirkör a Circo Aereo jsou průkopníky novocirkusového umění ve svých zemích a pro Cirk La Putyka jsou zásadní inspirací a technickou i uměleckou oporou,” zdůrazňuje principál souboru Cirk La Putyka Rosťa Novák ml. „Speciální program pro Jatka78 se bude točit okolo tématu, které nás v posledním roce a půl provází každý den. Vedle cirkusového umění zástupců těchto souborů se totiž večer dotkne také projektů, které realizovaly v období pandemie,” dodává.

Každý z režisérů režíruje třetinu tohoto cirkusového happeningu: Maksim Komaro spolupracuje s hvězdou závěsné akrobacie Ilonou Jänti, která experimentuje s možnostmi lidského těla ve vzduchu, s materiály i formou. Dalším hostem je Onni Toivonen, finská žonglérská hvězda, která má svůj osobitý styl v žonglování s kužely, ale diváci uvidí i manipulaci s pavími pery.

Tilde Björfors přiveze Patrika Elmerta a Fouzii “Fofo” Rakez. Fouzii “Fofo” Rakez znají diváci z představení Wear it like a Crown jako akrobatku s číslem, které obletělo celý svět. Patrik Elmnert je jeden ze zakládajících členů již neexistující žonglérské skupiny Water on Mars. Odehrál několik desítek představení v Las Vegas. Dva zahraniční žongléry doplní česká hvězda Filip Zahradnický. „Všichni tři se pro tento večer spojí a zkombinují své originální žonglérské přístupy a principy,” doplňuje Novák.

Za českou stranu budete moci zhlédnout inscenovanou divadelní přednášku o kultuře v období covidu. „Přednáškou vás provede režisér Vít Neznal. Dotkneme se většiny projektů, které vznikly právě díky nečekané situaci, ve které jsme se všichni ocitli,” říká Novák. #Kulturunezastavis je platforma, kterou Cirk La Putyka založil v době prvního lockdownu. Soubor hledal různé cesty k divákům. Jednorázový mezinárodní projekt je šancí nahlédnout a pochopit, jak je na tom nový cirkus v severní Evropě a jakými cestami se může vydat v dalších měsících a letech. „Cirkusové umění nás spojuje,” uzavírá Novák.

Late Night Show – Culture Never Stops budou moci sledovat jak naživo diváci v sále Jatek78 (vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut), tak i online jako live stream na platformě Filmnazivo.cz.

Ze zkoušky choreografie MašínGun Brothers (foto archiv DFXŠ)

MašínGun Brothers v Liberci pod taktovkou DEKKADANCERS
V pátek 12. listopadu se v Divadle F. X. Šaldy v Liberci uskuteční premiéra nové taneční inscenace, MašínGun Brothers. Za tvorbou stojí soubor DEKKADANCERS a uvádí ji jako „tragikomickou taneční gangsterku z československých padesátek“.

Tragikomická baletní gangsterka o době, která neznala slitování, kradla nevinnost a vydávala o sobě bezostyšně křivá svědectví. Jedni obětovali na oltář pokroku v zájmu lidstva, druzí na oltář svobody v zájmu lidskosti. Nemůžeme přinést dokumentární svědectví o každém detailu kontroverzního příběhu, ale můžeme přinést emociální portrét doby plné protikladů a násilí, poznamenané odkazem světové války a vyrovnáváním účtů. Formu kruté taneční gangsterky volíme, protože dvě strany našeho konfliktu se každá cítí povznesena nad zákon: totalitní režim překračuje nejen zákony morálky, ale i ty, které sám proklamuje, zatímco Mašínovi se necítí vázáni zákony žádných uzurpátorů. Jeden zrádný režim je pro ně stejný jako druhý,“ komentují tvůrci. Choreografie je dílem Viktora Konvalinky a Marka Svobodníka, režíruje Štěpán Benyovszký. K inscenaci hudbu složil Ivan Acher, výpravu vytvořil Pavel Knolle a o světelný design se postaral Jan Hugo Hejzlar.

Umělecká skupina DEKKADANCERS působí jako otevřená projektová taneční skupina od roku 2009, její „druhou“ generaci tvoří především tanečníci-choreografové Marek Svobodník a Štěpán Pechar a dramaturg Štěpán Benyovszký. Mají za sebou kromě tvorby pro vlastní soubor i celou řadu produkcí a inscenací napříč žánry v mnoha divadlech. K další realizaci vlastního projektu si autoři vybrali soubor baletu divadla, který mu vtiskne svoji osobitost a společně představí „skutečnou“ atmosféru československých padesátých let.

Balet NdB – Beethoven (Foto Arthur Abram)

Premiéra brněnského baletu – Beethoven
V Janáčkově divadle se 13. listopadu uskuteční premiéra Baletu Národního divadla Brno v choreografii šéfa souboru Mária Radačovského Beethoven. Premiéra se měla konat již minulou sezonu, protože vznikla ke 250. výročí narození hudebního génia Ludwiga van Beethovena, spojil se v ní Balet NdB s Janáčkovou operou. Důvodem vzniku původního díla nebyla pouze inspirace velkým výročím, ale především umělecká přitažlivost velké a mimořádné Beethovenovy osobnosti, jeho nelehkého života i geniálního díla.

Beethoven prakticky již od mládí zažíval těžké zkoušky osudu. Byl drcen despotickým otcem a následnými zdravotními potížemi ústícími v naprostou hluchotu. Pro jiného skladatele hudby zdánlivý konec, ne tak pro Beethovena. Jeho tvorba, jejíž zrod si přes totální zdravotní handicap umíme jen stěží představit, má nesmírnou hloubku a ideovou hodnotu. „Použitá hudba baletu vychází z jeho symfonií, kde osobité místo zaujímá 9. symfonie se Schillerovou Ódou na radost. K ideálům této básně nejsme totiž o nic blíže než v době zrodu této symfonie symfonií. Beethoven byl génius volající po svobodě a lidskosti a i po 250 letech je jeho hlas, uzamknutý v jeho nesmrtelném a nepřekonatelném díle, stále aktuální,“ říkají tvůrci.

Balet NdB – Beethoven (Foto Arthur Abram)

Choreograf Mário Radačovský se netají obdivem k Beethovenovu hudebnímu géniu. K tvorbě na beethovenovské téma se vrací již podruhé. Poprvé vytvořil stejnojmenný balet v roce 2015 pro baletní soubor v americkém Grand Rapids. Tato inscenace byla ale zcela odlišná od titulu, který bude nyní uváděn v NdB. V novém libretu, výtvarné podobě, a především choreografii vzniklo dílo nové, které je svým rozsahem a závažností bude důstojným vkladem Národního divadla Brno k celosvětovým oslavám 250letého výročí Beethovenova narození, byť s „koronavirovým“ zpožděním. V inscenaci se představí jak sólisté a sbor Baletu NdB, tak i sólisté a sbor Janáčkovy opery, orchestr Janáčkovy opery a klavírní virtuos Jiří Hrubý. Hudební dramaturgie vznikala ve spolupráci choreografa a dirigenta představení Jakuba Kleckera. V baletu zazní Beethovenova symfonická tvorba v podobě 5., 6., 7. a 9. symfonie, ale i komorní tvorba zastoupená klavírními sonátami. V pěveckých sólech se postupně představí operní pěvkyně Jana Šrejma Kačírková, Daniela Straková-Šedrlová, Václava Krejčí Housková, Jana Hrochová a pěvci Aleš Briscein j. h., Richard Samek j. h., David Nykl a Jiří Sulženko.

Stejně jako Beethoven boural zažité přístupy, rozhodl se i Mário Radačovský pro nezvyklé výtvarné řešení. To se týká především netradičního uspořádání jeviště, kde budou přítomna všechna tři umělecká tělesa a kde balet bude nezvykle blíže divákům tančit na proscéniu a přední části jeviště. Bližší kontakt s umělci tak slibuje intenzivnější zážitek. Autorem výtvarné koncepce scénografie je ve spolupráci s choreografem uznávaný brněnský výtvarník Jaroslav Milfajt. Kostýmy navrhla Ľudmila Várossová, která stejně jako scénograf spolupracuje s Baletem NdB již poněkolikáté.

Dočasná Company: AMORální (foto Anna Benháková)

Premiéra Dočasné Company: AMORální – intimní představení o lásce a manipulaci
Mladý taneční spolek Dočasná Company uvádí nový projekt s názvem AMORální pod vedením Anny Benhákové. Premiéra se uskuteční 15. listopadu od 20 hodin v Divadle X10. Tématem choreografie nás provede šest těl tanečníků, kteří jazykem současného tance a fyzického divadla vyobrazují sbližování a vkládání důvěry v partnera v touze po sexuální intimitě.

Taneční inscenace se zabývá především tenkou hranicí mezi láskou a manipulací – situacemi s jemnými nuancemi, kdy si možná ani neuvědomujeme, že postupně ztrácíme kontrolu nad tím, kam naše vztahy směřují. Situacemi, kdy si až pozdě všímáme, že jsme se dostali někam, kde jsme nikdy být nechtěli. Nejvýraznější esencí choreografie je křehkost a zranitelnost. Obrazy, které choreografie nabízí, mluví o sexualitě jako o lidské přirozenosti. Lidské tělo, neoddělitelné od jeho mysli, duše, ducha, je zde předmětem touhy a v zajetí vášně se toto propojení snadno přehlédne,“ přibližují tvůrci.

Téma projektu AMORální se formuje již druhým rokem, choreografka podobné téma zpracovala v tanečním filmu s názvem Morálně závadné, který je momentálně v postprodukčním procesu. Vernisáž a výstava fotografií z natáčení, jejichž autorkou je také Anna Benháková, proběhla v srpnu 2020 v Periferie Cafe. Pod stejným názvem se již uskutečnil work in progress v září 2020 v Divadle DISK. Dočasná Company uvede reprízu AMORální za měsíc 14. prosince opět v divadle X10.

Tanečnice a jedna ze zakladatelek Dočasné Company Natálie Vacková o zkoušení říká: „Když Anička s tématem přišla, tak mě to jako osobu velmi lákalo, ale jako interpretka jsem věděla, že to nebude lehká výzva. Navazovat opravdový něžný dotek s osobami, se kterými nejsem v partnerském vztahu, vyžaduje odvahu. O manipulaci by jistě každá žena a spousta mužů zvládla mluvit po svém a i já mám svůj příběh, který mě bude dokonce života ovlivňovat.

Dočasná Company je skupina umělců, která vytváří platformu pro různorodé současné pojetí umění se zaměřením především na tanec a fyzické divadlo. Spojuje umělce z oblasti hudby, fotografie, filmu a výtvarného umění. Cílem Dočasné Company je rozmělnit hranice mezi tvorbou pro širokou veřejnost a intelektuálním uměním pro odborné publikum, stejně jako nacházet přesahy divadelních a nedivadelních forem. Momentálně vyvíjí aktivitu na několika uměleckých projektech převážně v Praze, ale působí také v regionech. Od začátku letošní sezony také vede taneční workshopy pro studenty i profesionály ve spolupráci s prostorem Tep39. Company působí od roku 2019, spolek byl založen v listopadu roku 2020.

Jubileum Ludmily Ogounové
V pondělí 15. listopadu oslaví 70. narozeniny Ludmila Ogounová, dlouholetá sólistka brněnského baletu. Absolventka brněnské taneční konzervatoře (roz. Ledecká) byla v angažmá souboru od roku 1971 do roku 1992 a jako technicky jistá tanečnice s bohatým výrazovým rejstříkem tančila široké spektrum rolí od komických až po vrcholně dramatické, inklinovala rovněž k modernímu repertoáru. Byla ostatně manželkou choreografa Luboše Ogouna, který byl jeho představitelem jako autor. Z jejích úspěšných rolí je to např. Márinka ve Filosofské historii (1975), Žena v Zrcadlu o třech světlech V. Mortariho (1976), Paní měděné hory v Kamenném kvítku (1977), Aliman v Matčině poli (1977), Žena v Boleru (1980), tit. role v Ptákovi Ohnivákovi (1980), tit. role v Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina (1980), Sýrinx v Panovi a Sýrinx (1980), Fortuna v Carmina burana (1981), Vyvolená ve Svěcení jara (1981), tit. role i Macecha v Popelce (1982), tit. postava ve Svědomí (1983), Hippolita ve Snu noci svatojanské (1984), Kateřina ve Zkrocení zlé ženy O. Flosmana (1984), tit. role v Gajané (1986), hlavní postava Boženy Němcové v Paní mezi stíny (1987), Mechmene Banu v Legendě o lásce (1988), Smrt v Signorině Gioventù (1989), Edith Piaf ve stejnojmenném baletu (1989), Sfinx/Jokasté ve Škrtiči (1990), Dívka v Podivuhodném mandarínovi (1991). Na celostátní baletní soutěži v Praze 1975 získala 2. cenu, v Bratislavě 1977 3. cenu a v Brně 1979 2. cenu. Její výkony byly oceněny několika Cenami Československého literárního fondu: 1978 za roli Ženy v Zrcadlu o třech světlech, 1981 za tit. roli v Ptákovi Ohnivákovi, Carmen a Eony v Ikarovi, 1982 za tit. roli v Popelce a postavu Kateřiny ve Zkrocení zlé ženy. Cena Svazu československých dramatických umělců 1988 jí byla udělena za roli Boženy Němcové v Paní mezi stíny.

Pražský komorní balet – Epitaf (foto Serghei Gherciu)

Zabiják život konečně v premiéře
Komponované představení s názvem Zabiják život uvádí Pražský komorní balet jako první premiéru sezony 2021/22. Večer se skládá ze dvou částí – satirická taneční komedie Když nevíte coby, kupte si dva hroby Marka Svobodníka je doplněna choreografií Epitaf Petra Zusky. Autoři tvořili na hudbu českých skladatelů Josefa Suka a Antonína Dvořáka. Představení soubor odtančí v premiéře v neděli 14. listopadu v pražském Divadle na Vinohradech.
O inscenaci více ZDE.

Konzervatoř Duncan centre – studenti zkoušejí choreografii Skrz (foto Adéla Horelicová)

PUSH Dance Festival na Konzervatoři Duncan centre – aktualizované informace
Festival současného tance PUSH Dance vznikl ve spolupráci Konzervatoře Duncan centre a spolku BOHEMIA PICTA. Jeho iniciátorem je Jiří Bartovanec, člen prestižního souboru Sasha Waltz & Guests. Festival se uskuteční v prosinci tohoto roku a jeho cílem je zprostředkovat spolupráci začínajících umělců s významnými choreografy a tanečníky. V letošním roce jimi budou osobnosti působící v Německu. Festival nabídne program jak pro studenty Konzervatoře Duncan centre a Taneční katedry HAMU, tak pro širokou veřejnost.

V prostorách Konzervatoře Duncan centre proběhne repríza inscenace Skrz choreografa a absolventa školy Jiřího Bartovance v podání studentů 4. ročníku. Po představení budou mít diváci možnost se s autorem setkat a v rámci diskuze mu klást otázky. Dalším projektem, který festival nabídne, je představení Rapture, společné dílo Jiřího Bartovance a Nicoly Mascii. V rámci jeho příprav proběhne dvoudílný workshop s Nicolou Masciem, absolventem baletní školy BTT Balletto Teatro di Torino a členem prestižního souboru Sasha Waltz & Guests. První část workshopu je určena pro studenty konzervatoře a Taneční katedry HAMU. V jeho druhé části budou posluchači 6. ročníku pracovat již na přípravě samotného díla.

Navazující workshop povede Sara Koluchová, rovněž absolventka Duncan centre a držitelka titulu Master of Arts v oboru taneční kompozice a interpretace na Folkwang Universität der Künste v Essenu. Zaměří se především na choreografickou metodu Jooss-Leeder, vycházející z tvorby významných osobností evropského moderního tance 20. století Kurta Joosse a Sigurda Leedera.

Široké veřejnosti bude určeno filmové zpracování tanečního představení Rezistanz, které vzniklo ve spolupráci Jiřího Bartovance, hudebního souboru ensemble unitedberlin a tanečníků z Německa a České republiky. Podrobný program naleznete na webu konzervatoře Duncan Centre zde. Vstupenky na veřejně přístupná představení bude možné rezervovat na emailu [email protected].

PUSH Dance Festival je pořádán za laskavé podpory Česko-německého fondu budoucnosti a Celoměstského programu podpory vzdělávání na území hlavního města Prahy pro rok 2021. 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments