Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Pozvánka: As Long as We Dance ve Studiu Hrdinů
Inscenace As Long as We Dance je první z nové dramaturgické řady, v rámci které vznikne ve Studiu Hrdinů každý rok jedna taneční premiéra. První se měla uskutečnit 10. prosince 2021, ale je přesunuta na 24. ledna 2022, reprízy budou následovat 28. ledna a 12. a 20. února. As Long as We Dance je autorským počinem mezinárodně etablované polské konceptuální choreografky Renaty Piotrowské-Auffret, která na něm pracovala se zkušeným týmem českých spolupracovníků.

Výchozím bodem představení je pandemická situace, ve které se nacházíme a ve které má smrt více než jeden fatální význam. Pandemie nás uvrhla do „společenské smrti“, mění naše návyky a uzurpuje si téměř všechnu naší pozornost. Představení As Long as We Dance je svého druhu vzpourou, a to především těch, co jsou, nebo byly v nejsložitější situaci, tedy žen – matek. Výrazný feministický rozměr představení je zárukou, že As Long as We Dance není jen produktem extrémní doby, ale univerzálním obrazem naší společnosti. Tanec je hlavním narativem, ale celá koncepce je multižánrová, zásadním způsobem pracuje s mluveným slovem a výrazným výtvarným pojetím.

Režie: Renata Piotrowska-Auffret, scéna a kostýmy: Tereza Beranová, hudba: Simon Auffret, choreografie: Renata Piotrowska-Auffret a tanečnice, dramaturgická spolupráce: Jan Horák a Joanna Leśnierowska, asistent režie a pohybová spolupráce: Jan Bárta, video: Eliška Kociánová.

Účinkují: Cécile Da Costa, Martina Hajdyla Lacová, Zuzana Sceranková, Johana Schmidtmajerová, Veronika Švábová, Diana Toniková

Je kurva těžký najít v sobě energii utěšovat dceru, když jseš tak zoufalá, že nemine noc kdy nebrečíš do polštáře.
Je kurva těžký najít v sobě sílu vstát z postele, když táta tvý dcery je v karanténě tisíce kilometrů odtud a její děda bojuje v nemocnici o život.
Je kurva těžký říct jí, že všechno bude dobrý. Protože si vůbec nejsem jistá jestli nelžu.
Nevím to.
Mám pocit.
Pociťujeme to, co je teď.
Jsme naživu.
Dokud tančíme.“

 

Iben Nagel Rasmussen uvede v DOXU představení White as Jasmine
Kromě toho, že tato významná divadelnice vede v Centru současného umění DOX workshop, uvede 24. ledna 2022 od 19:00 hodin také své představení White as Jasmine. Iben je od roku 1966 členkou Odin Teatret, který se pod vedením Eugenia Barby stal fenoménem světového divadla díky komplexnímu přístupu k práci souboru. Existuje už pětapadesát let. Herečka a performerka diváky osobně provede cestou, kterou v představeních Odin Teatret prošla od roku 1966 až do současnosti. Představí proměny, kterými prošel její hlasový projev – od uzavřeného prostoru (který umožňuje hercům odhalit jejich vnitřní svět) a pouličních vystoupení (setkání s venkovním světem) až po prostor, který utvářejí samotná slova skrze svůj zvuk a význam.

White as Jasmine se skládá ze tří částí:
První část: Vnitřní prostor
Fragmenty hudby, písní a textů z uzavřeného prostoru divadla. Způsob, jímž Iben díky každodenní práci dosahuje nezaměnitelného osobního výrazu, vnitřní krajiny zvuku, kde tím nejdůležitějším je barva a kvalita tónů – schopnost obzvláště důležitá zejména v prvních letech působení divadla Odin Teatret, kdy texty skandinávských performancí nebývaly přeloženy, nebo kdy obsahovaly příklady smyšlených jazyků, kde slova vyvolávají určité emoce.

Druhá část: Vnější prostor
Zpěv doprovázený bubnem a flétnou vypráví o pouličních vystoupeních na trzích, náměstích a v pasážích, aktivitách, které divadlo Odin Teatret rozvíjelo během delšího pobytu v jižní Itálii v roce 1976, a které se staly součástí mnoha různých kulturních akcí v mnoha zemích.

Třetí část: Prostor, který je vytvořen slovem
Rozhovory o „znovuobjeveném jazyce“. Slova používaná zde v dánštině, italštině, španělštině a angličtině mají všechna své významy, a při představení v zahraničí jsou ve většině případů překládána. Nicméně je zde možno pocítit hloubku zkušenosti a vokálního rozsahu, který sám o sobě naplňuje slova zvláštní kvalitou, prezencí a barvou.

Iben Nagel Rasmussen fascinuje jako performerka i osobnost. Již několik let nevyučuje a věnuje se jen uzavřené skupině Bridge of Winds, jedinečné metodě tréninku performera, který boří hranice mezi divadlem, tancem a vokální performancí. I proto je DOX poctěn možností nabídnout kromě setkání při prezentaci její práce v představení White as Jasmine i výjimečný workshop rozvoje hereckých, tanečních a vokálních možností Bridge of Winds s jeho autorkou. Pětidenní uzavřenou dílnu povede Iben Nagel Rasmussen s houslistkou Elenou Floris, též členkou Odin Teatret.

Více: https://www.dox.cz/program/white-as-jasmine

 


Se.s.ta – z rezidencí 2018

Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA. letos už popatnácté organizuje letní rezidence pro choreografy
Ty letošní proběhnou v Praze ve dnech 17.–26. 8. 2022 a povedou je vynikající kouči Sue Schroeder (USA), Benjamin Richter (DE) a Jean-Christophe Paré (FR). Cílem Rezidence s koučinkem je provázet a podporovat práci rozvíjejících se choreografů a poskytovat jim reflexi k jejich vznikajícímu dílu. Rezidence také funguje jako platforma spoluvytvářející diskurz v oblasti současného tance, umění a života, který odráží českou i mezinárodní taneční a uměleckou scénu. Rezidence se nezaměřuje na formování profesionálních tanečníků, ani na řízení estetiky výrazu, spíše chce podpořit výzkum nebo znovuobjevení variabilních způsobů choreografické práce a neobvyklých způsobů vyjadřování uměleckého záměru. Rezidenční pobyt má formu dialogu mezi choreografy a hostujícími kouči, kteří rezidenty vedou v jejich umělecké práci. Rezidence proběhnou prezenční formou v Praze, v anglickém jazyce.

Účast na Rezidenci pro choreografy s koučinkem pro mne byla smysluplnou a bohatou zkušeností. Komplexní program a dobře vedený proces mě nutily dívat se na svou práci v různých formách. Počínaje organizačními otázkami přes výběr zkušebních místností, odborné znalosti Marie Kinsky až po technický tým pro závěrečné představení našich prací, všechno bylo skvělé. Nejdůležitější pro mě ale byl kouč, jehož profesionální přístup k mé práci byl hluboký, bystrý a silný, ale nikdy škodlivý,“ napsala jedna z choreografek, která rezidencí prošla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments