Týden s tancem

Po roce se opět vrací Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha, proběhne také třetí ročník Culture get-together se zaměřením na ekonomickou situaci pracujících v divadelním prostředí a pozveme rovněž na dvě premiéry Okdaz a Dobrodružství zbloudilého vojáka. Divadlo Continuo slaví.

59. ročník Zlaté Prahy

Filmové premiéry, hudební představení i bohatý doprovodný program včetně hudebně-tanečního večera v latinskoamerických rytmech. Takový bude 59- ročník mezinárodního festivalu Zlatá Praha, který nabídne osmaosmdesát soutěžních a dva nesoutěžní snímky o hudbě a tanci z celého světa, díky nimž diváci kromě tradičních operních či tanečních domů a koncertních sálů navštíví třeba vrcholky švýcarských Alp, řecký ostrov Delos nebo hranici mezi Severní a Jižní Koreou. Jeden z nejstarších televizních festivalů v Evropě hostí Nová scéna Národního divadla od středy 21. do soboty 24. září 2022.

„Velký počet kvalitních hudebních i tanečních pořadů z celého světa, významná televizní osobnost z vedení ARTE v čele mezinárodní poroty, hvězdná umělkyně jako nová držitelka ceny za mimořádný umělecký přínos a k tomu spousta projekcí, doprovodných programů i osobních setkávání s českými hudebníky, zpěváky, tanečníky a zahraničními tvůrci. To všechno je letošní festival, díky němuž se Praha opět stává hlavním městem pořadů o hudbě, tanci a divadle na světě. Naplňuje mě to radostí a také přesvědčením, že kultura může – a dokonce musí – v této nepříliš veselé době lidi spojovat,“ říká ředitel festivalu Zlatá Praha a výkonný ředitel programu ČT art Tomáš Motl.

V pořadí již devětapadesátý ročník festivalu slavnostně odstartuje operní pěvkyně Dagmar Pecková a její hosté. O slavné Mozartovy árie, operetní repertoár či písně Gustava Mahlera ale tradičně nepřijdou ani televizní diváci, kterým zahajovací večer v přímém přenosu nabídne kulturní program ČT art. O významné pěvkyni pojednává dokument Stoptime Dagmar Peckové, jenž bude mít slavnostní festivalovou premiéru o den později, ve čtvrtek 22. září.

Zlatá Praha rovněž uctí odkaz jednoho z nejvýznamnějších choreografů své generace, Jiřího Kyliána. Dokumentární snímek Divadelní tajemství popisující zrození, život a smrt prvního divadla zasvěceného tanečnímu umění, Nederlands Dans Theater, jehož byl Kylián dlouholetým uměleckým ředitelem, uvede festival ve světové premiéře v pátek 23. září. Následovat bude premiéra dokumentu Martina Kubaly o primabaleríně Baletu Národního divadla Nikole Márové s titulem Nikola Márová: portrét primabaleríny.

Kromě mnoha slavnostních premiér a dohromady devadesáti snímků nabídne letošní ročník i bohatý doprovodný program. Návštěvníci se v průběhu čtyř festivalových dní mohou těšit na speciální projekce, Tančírnu i sobotní komentované prohlídky historické budovy Národního divadla a odpoledne se StarDance, na němž osobnosti populární soutěže roztančí náměstí Václava Havla. 

O ocenění těch nejlepších snímků rozhodne již tradičně pětičlenná mezinárodní porota, do které v letošním roce zasedne výkonný ředitel německé ARTE Wolfgang Bergmann, ředitel oblasti múzických umění portugalské RTP Daniel Gorjão, ředitelka hudebního oddělení srbské RTS Silvana Grujić, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen a obchodní ředitelka oblasti múzických umění italské RAI Rita Lombardi. Slavnostní předávání cen se uskuteční v sobotu 24. září. Divákům jej od 21:45 hodin nabídne ČT art.


Divadlo X10 uvádí protiválečnou performance Janise Povilaitise

Dobrodružství zbloudilého vojáka (foto Patrik Borecký)

Dobrodružství zbloudilého vojáka je název nové inscenace rusko-litevského performera Janise Povilaitise. Premiéra inscenace, z níž mohli vidět diváci první ukázky v rámci work in progress, proběhne 25. září v Divadle X10.

Inscenace propojující prvky fyzického a loutkového divadla je ironickou parabolou o vojákovi, který se vůlí osudu ocitl ve válce, které se zúčastnit nechtěl. Na půdorysu příběhu vojáka Povilaitis reflektuje pocity, které v něm agrese vyvolává. Hlavní myšlenkou inscenace je hledání odpovědi na otázky: Jak daleko můžeme zajít, než si uvědomíme, že jsme vždy odpovědni za násilí, které pácháme? Pokud se na něčem přímo nepodílíme, znamená to, že neneseme odpovědnost za to, co se děje naším jménem?

Východní politolog Vladimir Pastuhov řekl: „Cesta k obrácené přeměně ruské zombie v člověka je cestou komplexního pokání a sebeobjevování. Rusové potřebují milovat ne Ukrajince, ale sami sebe – potřebují se naučit zacházet se sebou jako s lidmi, a teprve potom začnou cítit bolest někoho jiného. Nebude to možné, dokud se národ nepodívá do zrcadla, neuvidí se v něm a ve výsledku nebude zděšen. To se nestane samo od sebe. Někdo musí umístit zrcadlo tam, kde je teď televize. Inscenace propojuje fyzické divadlo s hudbou a prvky loutkového divadla.“

Divadlo X10 se v rámci svých koprodukčních a festivalových aktivit dlouhodobě a koncepčně věnuje spolupráci s umělci, jejichž činnost je vážně ohrožena autoritářským nebo diktátorským režimem. Tyto aktivity začaly již během strašnického působení Divadla X10 a výrazně se rozvíjely v letech 2020 a 2021 především v rámci Divadelního Festivalu Kutná Hora. Divadlo X10 pravidelně vypisuje open cally pro rezidence projektů, které jsou osobně nebo tematicky propojeny s děním v Bělorusku nebo Ukrajině.


Culture Get-Together 2022

Již třetí ročník konference o spolupráci v kultuře Culture Get-Together proběhne ve dnech 26. a 27. září v kulturním centru Vzlet v pražských Vršovicích. Hlavním tématem letošního ročníku je ekonomická a sociální situace lidí pracujících v českém divadelním prostředí, pozornost bude věnována rovněž potřebám kultury v regionech a prostor dostanou i necenzurované příspěvky v rámci Kulturního Open Micu. Cílem dvoudenní akce je zprostředkovat setkání zástupců především scénických umění a představitelů samospráv a státního sektoru.

„Hlavní pozornost letošní konference bude mít opět změna kulturní praxe, tentokrát s užším zaměřením na hodnotu práce v kultuře, a to nejen z hlediska ekonomických podmínek.“ říká Adriana Světlíková, ředitelka organizace Nová síť z.s., která konferenci pořádá.

„Nesmíme zapomínat, že způsob ohodnocování práce v kultuře přímo určuje, jak bude veřejnost kulturu vnímat. Čísla někdy nejsou jen čísly, ale mají moc formovat společenské preference a priority. Podívejme se, jaká proměna se za poslední roky udála například v sektoru školství. Některé změny prostě nelze dělat takzvaně odspodu,“ doplňuje Petr Pola, programový ředitel Nové sítě.

Konference Culture Get-Together každoročně rekapituluje témata, která nejvíce rezonují. Umožňuje prezentovat výsledky za daný rok a reagovat na vývoj, který každoročně ovlivňuje uměleckou obec v ČR. Oborové organizace mají příležitost podat zprávu o své činnosti, identifikovat nejaktuálnější problémy a rizika. Konference dává možnost sdílet zkušenosti i nabyté znalosti. Odbornice a odborníci dostávají zpětnou vazbu a prostor referovat o aktuální situaci na úrovni kulturní politiky. Cílem je také podpořit networking, tedy posílit stávající i nové síťování.


Divadlo Continuo slaví 30 let své činnosti, program včera zahájila vernisáž

Divadlo Continuo (foto Michal Hančovský)

Divadlo Continuo, mezinárodní divadelní soubor založený v roce 1992, slaví tento týden 30 let své existence. V divadle Archa, Ponec a X10 v Praze jsou pro diváky připravena představení, workshopy, i mnoho dalších setkání a událostí. Divadlo Continuo propojuje pohyb, tanec a fyzické herectví s postupy loutkového divadla, živou hudbou a výraznou výtvarnou stylizací. Toto vše pak vytváří nezaměnitelnou poetiku jednotlivých inscenací.

Výstava fotografií desítky českých fotografů v divadle Archa návštěvníky provází tvorbou souboru od jeho počátků až po současnost. Ti se setkají 23. září program obohatí koncert, dnes se konal křest publikace Divadlo a svoboda, kterou vydal institut umění – divadelní ústav. Připomíná fenomén české alternativní polistopadové scény a práci souborů, které z této vlny vznikly a ovlivňují divadelní práci u nás dodnes. V sobotu 24. září se od 17:30 v Divadle Archa koná veřejná konference Divadlo a politika.

Divadlo Continuo (foto Michal Hančovský)

Přesný program festivalu:

PONDĚLÍ 19. 9. 2022
18:00 – Vernisáž divadelních fotografií – Divadlo Archa

ÚTERÝ 20. 9. 2022
16:30 – Slavnost Divadla a svobody – Divadlo X10 – křest knihy Divadlo a svoboda kolektivu IDU
20:00 – MONSTRUM, and here I am blind, inscenace Divadla Continuo – PONEC – divadlo pro tanec

STŘEDA 21. 9. 2022
20:00 – Please Leave a Message, inscenace Divadla Continuo, cameo: LESZEK MĄDZIK – Divadlo X10

ČTVRTEK 22. 9. 2022
20:00 – Hic Sunt Dracones, inscenace Divadla Continuo, cameo: ROBERTA CARRERI – Divadlo Archa

PÁTEK 23. 9. 2022
18:00 – Setkání s hosty festivalu – Divadlo Archa
20:00 – KONCERT 30 LET – Divadlo Archa

SOBOTA 24. 9. 2022
17:30 – Konference Divadlo a politika- Divadlo Archa
20:00 – Poledne, inscenace Divadla Continuo, cameo: JAROSLAV GORBANĚVSKÝ – Divadlo Archa

Vstupenky na festival jsou k dispozici v předprodeji v síti GoOut.

Linda Straub inscenuje vlastní pohřeb

Odkaz (foto Daniela Paseková)

Spielraum Kollektiv se ve své novince Odkaz věnuje tématu čekání na smrt a toho, co po člověku zůstane. Autorku konceptu a performerku Lindu Straub inspiruje její devadesátiletá babička a rozhovory s ní. Rozhodla se ale inscenovat svůj vlastní pohřeb. Premiéra se koná 27. září v prostoru Nové libeňské synagogy v rámci festivalu …příští vlna/next wave...

„Kdybych inscenovala pohřeb mé babičky před její smrtí, rodina by mě pravděpodobně zabila. O smrti se nemluví do té doby, než přijde. A nejlíp ani potom ne. Inscenuji proto raději svůj vlastní pohřeb. Role jsou rozdané. Rakev je moje. Vy jste hosté.“

Spielraum Kollektiv se ve své nové inscenaci Odkaz věnuje tématu stáří a umírání. Autorka konceptu Linda Straub se rozhodla vrátit k inscenaci Marie to dala. Jak to dáš ty? a prohloubit témata, kterým se věnocala v roce 2013. Tenkrát se zabývá především stářím a zamýšlí se nad tím, co po sobě člověk po smrti zanechává.

Stěžejní inspirací byla opět Lindina devadesátiletá babička, její názory a vzpomínky. „Je skvělé, že mám záminku se k ní zase dostat o něco blíž. Vždycky mě zajímala jako člověk, teď mě zajímá i její postoj ke smrti. Narozdíl od celé rodiny je s ní naprosto smířená. Zajímá mě také tabuizace smrti – bojíme se jí, a proto máme strach o ní se starým člověkem mluvit. Zamlouváme ji, a přitom starý člověk má často potřebu smrt komunikovat,“ říká autorka konceptu a jediná performerka inscenace, Linda Straub.

Ta se rozhodla inscenovat svůj vlastní pohřeb a bere do hry tedy dualitu pohledu na smrt své babičky a pohledu sebe jako zástupkyně mladší střední generace, a to jak s poetikou, tak i s nadsázkou, drzostí a černým humorem. „Babička by ve svém věku a kondici nemohla být naživo součástí představení. Baví mě, že prostřednictvím nahrávek jejího hlasu tam přesto je a občas mám pocit, že i herecky jedná.”

Na inscenaci Straub spolupracuje s dramaturgyní Tinkou Avramovou a režisérem Husamem Abedem. Autorem scénografie je Mathias Straub. V sólové performance hraje také důležitou roli zvuk a hudba skladatele a sound designera Myka a videoprojekce s animací Daniely Pasekové.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments