Týden s tancem

Divadlo Ponec zve na nepremiéry Temporary Collective a Terezy Lenerové, v Olomouci chystají Ivana Hrozného, v Brně uvádějí duet IONA na téma Macbetha a v Paříži má Opéra nového baletního šéfa.
Temporary Collective, MOVE (foto archiv souboru)

Ponec zve na měsíc nepremiér

Živé umění je živé. Dynamické, proměnlivé, v českém prostředí žije v nejistých okolnostech. Některé z původně plánovaných podzimních premiér se tak i u nás  proměnily ve veřejné ukázky – ochutnávky – work-in-progresy. Důvod? Život. 

Využijte možnost sdílet s námi a umělkyněmi a umělci vzácný tvůrčí čas a přijďte se zdarma podívat na veřejné prezentace rodících se projektů. 

V úterý 1. listopadu bude možné nahlédnout do laboratoře Temporary Collective, který představí své vznikající dílo MOVE. To se zrodilo z rozhovorů o udržitelnosti v tanci a divadle, jenž vedla režisérka Petra Tejnorová, tanečnice Tereza Ondrová a členové platformy Temporary Collective.

Vyčerpání a transformace. Jak žije něco, co se nemůže hýbat? Zašli jsme příliš daleko, když považujeme energetické zdroje planety a energetické zdroje našeho vlastního těla za samozřejmé?

O týden později, 8. listopadu, bude jeviště patřit Rukavičkářským závodům Terezy Lenerové a jejímu work-in-progress tanečního představení s prvky detektivního thrilleru. Performance, ve které se fikce prolíná se zážitky s naší vlastní kůží. Oko si udržuje odstup. V opuštěném továrním komplexu se dotýkají dvě těla – člověk a zvíře v objetí. Nikdo se nechce ocitnout v jejich kůži. Zabíjíme v sobě to, co nás může zabít. Naše těla díky tomu přežívají, ale uvnitř se něco postupně ztrácí.

Capoeira ve Studiu Maislovka

Michal Toman (foto archiv 420PEOPLE)

Capoeira, unikátní spojení boje, tance, hudby, hry a zpěvu i nekonečné energie. To vše můžete zažít při lekcích, které ve Studiu Maiselovka pořádá tanečník souboru 420PEOPLE Michal Toman.

„Capoeira je úžasná ve své komplexnosti, v tom, že propojuje tolik věcí… Je na ní krásné to, že čím déle se jí člověk věnuje, tím hlouběji se do ní dostává, a postupně ho zaujmou a okouzlí i ty jiné, často i nefyzické aspekty, jako je například využití tradičních hudebních nástrojů, zpěv a další. Na druhou stranu si z ní každý může vybrat to, co ho opravdu baví,“ říká profesionální tanečník a učitel capoeiry Michal Toman.

„Díky capoeiře v první řadě získáte vynikající kondici, protože je to velmi náročné fyzické cvičení. Po určité době se přidají i bojové schopnosti a velmi dobře vycvičené reflexy. Zároveň je capoeira neodmyslitelně spojená s hudbou, kterou musíte při cvičení vnímat, takže dalšími přínosy jsou určitě zlepšení citu pro rytmus, následně rozvoj hlasových dispozic a také se můžete naučit hrát na hudební nástroje,“ popisuje lektor.

Ačkoliv se jedná o bojové umění, nechybí tady ticho a procítění okamžiku… Atmosféra je vřelá a ani naprostí začátečníci se nemusí ničeho bát. Lekce vždy začíná společným zahřátím, následuje několik cvičení, každé zaměřené na jiný aspekt, přičemž lektor vždy vše pečlivě ukáže a vysvětlí. Celý trénink je vždy završen tím nejhlavnějším, a to je hra, kdy spolu účastníci lekce capoeiru praktikují, tedy správně řečeno: hrají capoeiru mezi sebou a zkoušejí věci, které na hodině trénovali. U toho se může zase zpívat, tleskat…, zkrátka opět nechybí velká míra svobody a improvizace.

IONA spolku Fade in: a Rose

Fade in: a Rose, IONA (foto archiv Co.Labs)

Spolek Fade in: a Rose zve všechny milovníky scénické autorké tvorby na reprízy díla IONA, jehož premiéra proběhla v brněnském sále Co.Labs 29. října.

Vstupují na starou půdu, kde spočívá dědictví, aby přidali svůj díl.
V prostoru za dějištěm, na ostrově Iona, se třídí vše, co se událo.
Co je cenné, bude uloženo. Co zbytečné, se rozplyne. Naše hra začíná v momentě ticha po všech bitvách, v momentě zúčtování.

Pohybový duet inspirovaný ústředními hrdiny Shakespearova Macbetha bude odehrán ještě 3. a 8. listopadu.

Ivan Hrozný v Moravském divadle Olomouc

Moravské divadlo Olomouc, Ivan Hrozný (vizuál archiv divadla)

Olomoucký baletní soubor Moravského divadla se připravuje na svou první premiéru letošní sezóny, kterou bude Ivan Hrozný v choreografii a režii Libora Vaculíka s hudbou Sergeje Prokofjeva.

Na úterý 1. listopadu v 15.00 je naplánována tisková konference s autory, šéfem souboru Janem Fouskem i samotnými tanečníky. Slavnostní premiéra je plánována na pátek 4. listopadu.

Plzeňské exhibiční Balet Gala žáků zájmových baletních škol

Balet gala 2021 (foto Pavel Měřínský)

Do Plzně se opět sjedou mladí neprofesionální tanečníci, žáci tanečních škol a vítězové a laureáti soutěží od nás i ze zahraničí. V sobotu 5. listopadu mají v rámci večera Balet Gala jedinečnou příležitost předvést své umění na jevišti plzeňského Velkého divadla. Exhibiční přehlídka je nesoutěžní, tanečníci reprezentují svoji školu bez zbytečného napětí a užívají si atmosféru s diváky v hledišti. Galavečer tohoto formátu je jedinečný nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Součástí večera bude vystoupení hostů ze Švýcarska a z Velké Británie. V neděli 6. 11. se odehrají taneční workshopy klasického baletu a samby.

Nesoutěžní přehlídka baletních a tanečních škol se koná v Plzni již počtrnácté a pořádá ji spolek Balet, z.s., který sdružuje bývalé a aktivní tanečníky. „Večer Balet Gala je odměnou a inspirací účinkujícím, pedagogům, rodičům. Diváci mohou zhlédnout ta nejzajímavější taneční čísla, která se během roku urodila v tuzemských a zahraničních baletních studiích, uvidí vystupovat laureáty a vítěze českých i zahraničních soutěží,“ uvedla za organizátory mezinárodní exhibiční přehlídky Balet Gala Šárka Ženíšková.

Kromě českých baletních škol bude letošní Balet Gala hostit také školy z Německa, Polska a Rakouska. Diváci se mohou těšit na atraktivní program složený ze sólových i sborových vystoupení klasického a moderního baletu a nebudou chybět ani profesionální hosté. Divákům se představí Michael Maple z Velké Británie, který tančí v Northern Ballet, a Sára Gordon z Tanz Akademie ve švýcarském Curychu.

„Je také milou tradicí věnovat představení osobnosti z baletního světa, která svou prací přispěla k jeho rozvoji. Letos to bude Libor Čihař, bývalý sólista Divadla J. K. Tyla a Jihočeského divadla, který bohužel zemřel v roce 2020,“ řekla Šárka Ženíšková. Večerem bude provázet herečka Jihočeského divadla Taťána Kupcová.

José Martinez šéfem baletu Opéra de Paris

José Martinez (foto Didier Plowy, archiv Opéra de Paris)

Po třech měsících hledání má nejslavnější francouzská baletní scéna Opéry de Paris konečně nového uměleckého šéfa. Po Aurelii Dupont, která nečekaně oznámila svou rezignaci v červnu tohoto roku, byl komisí, ve které zasedli mj. Angelin Preljocaj, Charles Jude nebo Carolyn Carlson, vybrán José Martinez, který se své pozice ujme 5. prosince.

Martinéz, absolvent École de Danse a dlouholetá étoile souboru, od roku 2011 působil jako umělecký šéf španělské Compañia Nacional de Danza, od roku 2019 poté jako pedagog a choreograf na volné noze. Ještě během své aktivní taneční kariéry s úspěchem uvedl své celovečerní baletní dílo Les Enfants du Paradis, ve kterém se v roce 2011 rozloučil s jevištěm.

Ke svému jmenování uvedl: „Chtěl bych poděkovat Alexandru Neefovi, generální řediteli Opéry, za důvěru, se kterou mě opět spojil se souborem. Jsem si vědom jeho ohromného potenciálu i výzev, před kterými těleso stojí, a jsem připraven být zcela v jeho službách. Mým cílem je podpořit co největší soudržnost všech složek souboru od tanečníků po administrativu a techniku, abychom společně pomohli udržet soubor na samém vrcholu jeho tvůrčích a uměleckých sil.“

Vzhledem k tomu, že Martinez nastupuje v průběhu sezóny, přebírá její plán po své předchůdkyni. Totéž se týká sezóny následující, tedy 2023/2024 a částečně také 2024/2025. Zcela v jeho režii tak bude až rok 2025/2026.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments