Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Soubor NDM zahájil sezonu 31. srpna účinkováním na 51. ročníku mezinárodního Festivalu delle Nazioni ve městě Città di Castello v Itálii, kam přivezl koncertní program na míru Od baroka z jazzu (Après rasage české choreografky Reginy Hofmanové, Barocco polského choreografa Jacka PrzybyłowiczeO Balcão de Amor izraelského choreografa Itzika Galiliho). Pro domácí publikum chystá premiéru 15. listopadu, bude jí inscenace Vzlety a pády složená z choreografií Wings of Wax / Křídla z vosku od Jiřího Kyliána, která je inspirována starobylým příběhem o Ikarovi a Daidalovi, převedená v metaforu touhy po svobodě a Humpback Runner českého choreografa současného tance Jiřího Pokorného (nezaměnit za jeho jmenovce, který šéfuje plzeňskému baletu). Inspiraci našel v díle středověkého malíře Hieronyma Bosche, jehož fantaskní vize pekla či ráje po staletí ovlivňují duchovně laděná umělecká díla. Kreace vznikla v roce 2016 pro juniorský soubor Nederlands Dans Theatre (NDT II), který vybudoval Jiří Kylián.

Další novinkou bude 7. března balet Nebezpečné známosti, další frekventované literární téma, které provokuje choreografy k častému ztvárnění. Choreografii vytvořil Krzysztof Pastor na původní hudbu lotyšského hudebního skladatele Arturse Maskatse. Děj baletu je založen na dramaticky vyhrocených mezilidských vztazích, odehrávajících se na tanečních bálech, které byly pro dobu, v níž se příběh odehrává, středobodem společenského dění a setkávání. Na programu NDM pak figuruje také tradičně Balet Gala, který proběhne 17. dubna a půjde už o 6. ročník.

Moravské divadlo Olomouc

Olomoucký balet chystá dvě premiéry, obě v choreografii svého uměleckého šéfa Roberta Balogha. První bude taneční inscenace The Beatles Celebration, dle šéfa souboru přímo na přání diváků. Uskuteční se 2. listopadu. Další bude klasický výpravný balet Bajadéra na hudbu Ludwiga Minkuse, který patří k vrcholně romantickému dílu Maria Petipy a bude uveden v tradičním duchu.

Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Ústecký balet uvede dvě premiéry, obě až v roce 2019. První bude 12. dubna populární shakespearovské téma – Romeo a Julie na hudbu Sergeje Prokofjeva. Choreografie se ujme , která minulý rok pro ústecký balet zpracovala baletní večer Peer Gynt & Carmen. Druhou premiérou bude komický balet Marná opatrnost, zjevně dle ruské linie inscenování tohoto baletu, která počíná od roku 1918, je postavená na spojení hudebních předloh L. F. Hérolda a P. L. Hertela. Inscenační tým divadlo zatím neuvádí.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Jediná premiéra libereckého souboru bude nasazená na repertoár 16. listopadu. Bude jí Vánoční koleda, která nahradí Louskáčka. Nový balet na motivy povídky Charlese Dickense slibuje vánoční náladu a příběh s morálním poučením. Choreografie se ujal tanečník Richard Ševčík, který působí jako sólista baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni, ale věnuje se i vlastní tvorbě. Hudbu zkomponuje autorsky skladatel a herec Jan Matásek, člen Divadla Minor.

Slezské divadlo Opava

Ano, občas, nebo spíš často se zapomíná, že i Opava má baletní soubor, i když je velmi malý. Letos chystá premiéru klasickou, v druhé polovině sezony. Bude to balet Šípková Růženka, který vznikne ve spolupráci s olomouckým souborem. Režii bude mít šéf olomouckého baletu, ale choreografie podle Maria Petipy se ujme jedna z našich slavných baletních tanečnic Hana Vláčilová. Premiéra se uskuteční 7. dubna.

Aktuální zprávy

O zahájení sezóny Pražského komorního baletu informujeme ZDE.

Veletrh Tanzmesse a jeho česko-slovenský koutek (foto J. Návratová)

Veletrh Tanzmesse s českým zastoupením

Od 29. srpna do 1. září proběhlo v německém Düsseldorfu bienále Tanzmesse, tedy mezinárodní přehlídka spojená s uměleckým veletrhem specificky zaměřeným na současné taneční umění. Jde o největší událost tohoto druhu v Evropě, na níž se setkává kolem 2 000 oborových profesionálů z více než 50 zemí světa.
Účast České republiky zajistil už tradičně Institut umění – Divadelní ústav (IDU) ve spolupráci s Tancem Praha a slovenskými partnery zastoupenými letos Divadelním ústavem Bratislava. Koncept společného stánku Czech&Slovak Corner odkázal k výročí vzniku společné československé státnosti. „Chtěli jsme se v tom světovém uměleckém tržišti odlišit a najít jednoznačné výtvarné gesto, které by vystihovalo českou národní identitu. To jsme objevili v obraze Rvačka v hospodě od Josefa Lady, kterému nechybí humor, ironie a má i zřetelné choreografické gesto,“ vysvětlil dle IDU autor námětu stánku Pavel Štorek. A IDU skutečně získal pro veletrh autorská práva pro grafické zpracování známého obrazu Josefa Lady z roku 1949.

Na veletrhu byl představen nový web Performczech, který je určen právě k propagaci současného českého umění v zahraničí. Ve speciální selekci Czech Dance in Action 2018 nabízí jedenáct tanečních inscenací vhodných pro zahraniční zájezdy, takže usnadňuje výběr promotérům. Čeští umělci se letos představili i v hlavním programu, kam dramaturgové Tanzmesse zařadili choreografii Švihla Terezy Hradilkové (hlavní cena České taneční platformy v roce 2017). Čeští umělci a performeři se představili v samostatném 90minutovém programu Fokus Forum, který moderovala Yvona Kreuzmannová (Tanec Praha) a Ewan McLaren (programový ředitel divadla Alfred ve dvoře).

  1. 1
  2. 2
  3. 3