Týden s tancem

Novinky z tanečního světa: jak se rozhýbat s MOVE Ostrava a na čem pracuje Vize tance. V Brně uvidíte opět choreografie Pavla Šmoka. Noticky ze zahraničí a festivalová avíza.

MOVE Ostrava v pohybu na obrazovce i naživo
Produkční platforma pro tanec a pohybové divadlo MOVE Ostrava připravila pro své fanoušky na start do nového roku dárek v podobě 3 on-line pohybových lekcí, se kterými si můžete zacvičit a zatančit kdykoliv a kdekoliv, odkaz na záznamy na platformě Vimeo najdete zde. Balíček obsahuje lekci jógy Morning flow s Janou Ryšlavou, lekci současného tance Back to motion s Terezou Cigánkovou a lekci baletu Barre basic s Barborou Vašků Kaufamnnovou.

V úterý 10. ledna bude v Ostravě hostovat Klára Hajdinová se svým projektem V kruhu. Představení se koná v prostorách Janáčkovy konzervatoře. Nabízí terapii uměním v dokumentární performanci s prvky vzdušné akrobacie a „vzdušných zámků“. Pohádka pro dospělé o začarovaném kruhu pečuje o kulturní i duševní zdraví. Téma je vážné: Úzkost, panika a deprese jsou problémy, které se týkají stále více lidí. S úzkostí se někdy v životě potká 29 % západní populace. Ale v rozvojových zemích se tyto potíže vyskytují velice zřídka. Proč? Tuto otázku si kladou všichni, co s těmito problémy zápasí a stejně tak tisíce psychoterapeutů po celém světě. Spotřeba psychofarmak za posledních 25 let vzrostla šestinásobně. Tohle už není společenské tabu, ale trend dnešní doby, trend, který nechcete.

„Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit… Jako autorka projektu zde přicházím se svou vlastní bohatou zkušeností s tématem. Projekt V kruhu je mým prvním autorským počinem. Poprvé se zde ale pouštím do dobrodružství být sama na jevišti, se svým vlastním tématem. Kruh v tomto případě představuje symbol léku, pilulky, kterou si berete každý den. A dále symbolické motání se v kruhu psychofarmak a terapií,“ říká autorka.


Novinky Vize tance: Komparace přístupů k řešení statusu umělce v oblasti živého umění
Vize tance, profesní organizace, která prosazuje zájmy nezávislé taneční scény a jejích umělců, brzy představí výsledky své nejnovější analyticko-výzkumné činnosti. Cílem nového výzkumného projektu je porovnat status umělce v evropských zemích a navrhnout ideální model fungování pro Česku republiku.

Profesní organizace Vize tance pracuje na novém výzkumném projektu Komparace přístupů k řešení statusu umělce v oblasti živého umění v zahraničí a na návrhu ideálního modelu fungování statusu umělce v ČR. Projekt je podpořen dotací Národního plánu obnovy a odbornými garantkami projektu jsou Blanka Marková a Helena Mustakallio.

V roce 2020 Evropská unie vyčlenila pro členské státy finance na tzv. Národní plány obnovy, v rámci kterých má být zkoumáno postavení umělců. V rámci této iniciativy se Česká republika a Ministerstvo kultury ČR zavázaly k legislativnímu zakotvení statusu umělce a umělkyně. Vize tance se tomuto tématu dlouhodobě věnuje a nyní vypracovává studii, aby přispěla spolu s dalšími organizacemi vlastními relevantním podklady pro připravovaný zákon.

Na základě komparace přístupů 11 evropských států k sociálnímu zabezpečení je vypracován modelový návrh řešení statusu umělce pro ČR z hlediska sociálního, zdravotního a důchodového pojištění, daňových úlev a ukončení profesionální kariéry a vyhledání nových příležitostí v rámci dalšího pracovního uplatnění. Pro získání relevantních informací Vize tance oslovila zahraniční partnery. Jedním z podkladů pro studii je i dokument „Rámcová studie ohodnocení nezávislých profesionálů v tanečním oboru a navazujících profesích,“ který byl vypracován v rámci pracovních skupiny Vize tance.

Profesní organizace Vize tance je oborovou platformou pro rozvoj pohybového umění. Sdružuje a mezinárodně síťuje nezávislé profesionály, ať už jsou to fyzické osoby nebo organizace, které působí na scéně současného tance a pohybového umění v České republice. Mezi členy patří i celé soubory a příspěvkové organizace. Oborová platforma se věnuje i výzkumu a advokacii současného pohybového umění.


Balet NdB – Stabat Mater: Zjasněná noc (foto Ctibor Bachratý)

NdB uvádí po delší odmlce Stabat Mater
Komponovaný program z choreografií Pavla Šmoka, který měl premiéru v září roku 2021, se vrací na prkna Mahenova divadla v Brně. Ve dnech 13. a 14. ledna a následně 1. a 2. února mohou diváci zhlédnout tři Šmokovy legendární choreografie: Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany, Zjasněnou noc na hudbu Arnolda Schönberga a Stabat na hudbu Antonína Dvořáka, které dává celému večeru i souhrnný název. Všechny choreografie patří k nejniternějším a nejzávažnějším dílům Pavla Šmoka. Národní divadlo Brno je nyní vedle Pražského komorního baletu jediným tělesem, které jeho choreografie uvádí.


Střípky ze zahraničí

Marcelo Gomes přebírá umělecké vedení baletního souboru vídeňské Semperoper. Budoucí ředitel baletu (jsou rozlišovány pozice Direktor a Leiter), který má v sezoně 2024/2025 nahradit odcházejícího Aarona S. Watkina, se v nadcházející sezoně ujme funkce šéfa souboru a v přechodné sezoně se bude seznamovat s jeho chodem a převezme umělecké plánování. Aaron S. Watkin přechází naopak v sezoně 2024/2025 jako umělecký šéf do Anglického národního baletu v Londýně.

V sezoně 2023/24 se stane šéfchoreografem Theater Hagen italský tanečník a choreograf Francesco Nappa. Mnozí naši diváci si tohoto umělce mohou pamatovat z jeho spolupráce se souborem 450PEOPLE Václava Kuneše, krátce poté, co opustil baletní soubor v Monte Carlu a vydal se na volnou nohu. Je nejen choreografem, ale také výtvarníkem. V německém souboru se zavázal vytvořit dvě premiérové choreografie ročně a zvát hosty ze zahraničí.

Alexej Ratmanskij s tanečníky American Ballet Theatre (foto Gene Schiavone, ABT)

Po 13 letech ukončí své působení v American Ballet Theatre choreograf Alexej Ratmanskij. V červnu 2023 mu vyprší smlouva rezidenčního umělce. Ratmanskij, který působí v ABT od ledna 2009, významně ovlivnil soubor svou choreografií a vedením. Před svým působením v ABT zastával pozice prvního sólisty v Ukrajinském národním baletu, Královském baletu Winnipeg a Dánském královském baletu. Vytvořil choreografie pro řadu dalších souborů, například pro obě největší ruské scény v Moskvě a Petrohradě, pro New York City Ballet, balet Pařížské opery, Královský balet vLondýně, Nizozemský národní balet, San Francisco Ballet, Královský dánský balet, Královský švédský balet, La Scala Ballet, Kanadský národní balet, Australský balet, Miami City Ballet, Pacific Northwest Ballet, Berlin Staatsballet, Bayerische Staatsballett Mnichov, Ballet Semperoper Dresden, Zurich Ballet, Státní balet Gruzie i Národní balet Ukrajiny.

Ke svému nadcházejícímu odchodu Ratmansky uvedl: „Mé působení v ABT bylo skutečnou ctí a nabídlo mi jedinečnou příležitost pracovat s jeho skvělými umělci pod vedením Kevina McKenzieho. Vždy budu vděčný za čas strávený zde a rád bych poděkoval všem v organizaci, od představenstva až po zaměstnance, za to, že jsem se cítil jako součást rodiny ABT. Rád bych také poděkoval dárcům a divákům za podporu mé práce v ABT po celá ta léta. ABT má pod vedením Susan Jaffeové před sebou zářnou budoucnost a já se těším na spolupráci se Susan a souborem i v budoucnu.“ Podrobnosti o uměleckých plánech zveřejní ABT v následujících měsících.


Festivalová avíza

Již 21. ročník festivalu nového divadla Malá inventura se uskuteční od 22. 2. do 1. 3. 2023 v Praze:

„Připravili jsme si pro vás SHOWCASE 35 divadelních událostí na 19 festivalových scénách. Uvedeme opět programovou sekci ZMĚNA PRAXE, která reflektuje perspektivy změny v rozmanitých oblastech divadelní praxe. Ani letos nezapomínáme na to, že Malá inventura je především centrem živého networkingu divadelních organizací a profesionálů/profesionálek, uměleckých skupin, performerů/performerek i širší odborné veřejnosti. V rámci programové sekce ARTS SERVICE & NETWORKING uvedeme osvědčené formáty, které podporují setkávání a přináší sdílení nápadů a ověřování idejí, nové spolupráce i hostování umělců/umělkyň na dalších festivalech v ČR i zahraničí.

Festival Malá inventura je retrospektivou nejvýraznějších premiér uplynulého roku v oblasti nového divadla. Rozvíjí uměleckou diverzitu a napomáhá zviditelňovat společensky i umělecky aktuální problémy a spoluutváří mapu nezávislého divadla v České republice.

Domovské scény festivalu jsou Alfred ve dvoře / Motus, Divadlo X10, MeetFactory, Palác Akropolis, PONEC – divadlo pro tanec, Studio ALTA, Studio Hrdinů, Vzlet, Venuše ve Švehlovce a Národní galerie Praha – Veletržní palác.“

Malá inventura 2023

Festival Cirkopolis se uskuteční od 12. do 18. února

Mezinárodní festival zaměřený na prezentaci současných inovativních představení v oblasti nového cirkusu. Profesionální, často provokativní ale i zábavné projekty s přesahem do současného tance, fyzického, vizuálního divadla a žánrů současné hudební scény.

Program se odehraje v Paláci Akropolis, v divadle Ponec, Kasárnách Karlín a Centru současného umění DOX.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments