Týden s tancem

Svět tance, baletu a pohybového divadla má zase co nabídnout – premiéry a festivaly v Praze i mimo Prahu. Aby vám nic neuteklo, připomínáme premiéru v Ponci, festivaly Bazaar a Fun Fatale nebo baletní novinky v Plzni a Bratislavě. To je týden s tancem od 11. března 2019.
Score, DOT504 (foto Petr Otta)

Premiéra dnes v divadle Ponec
PONEC – divadlo pro tanec uvádí hned v úterý 12. března ve 20:00 hodin premiéru nového projektu souboru DOT504 s názvem Score #44. Soubor, který je známý svou spoluprací se zahraničními umělci, po letech opět spojil síly s multi-umělcem Thomasem Steyaertem, jenž se chopil konceptu i choreografického vedení. Steyaert se v tanečně-pohybovém duetu zaměřuje na využití možností, jak na sebe v daný moment tanečníci fyzicky reagují, nejde zde tedy o předem daný příběh, ale o aktuální interakci mezi dvojicí na jevišti. Tento jev zrcadlí i název inscenace.

Název odkazuje k samotnému tvůrčímu procesu, metodě, kterou jsme zvolili. Každý den vytvoříme jednu nebo víc sestav, struktur (anglicky score) a ty ten daný den zkoušíme,“ vysvětluje choreograf a dodává: „Tento repetitivní vzorec nám umožňuje důkladně prozkoumat a pojmenovat určité způsoby pohybového vyjádření. Tanečníci se oddávají fyzickému dialogu v reálném čase a z těchto tanečních módů neustále ‚dolují‘ nové pohybové formy. V jakési fyzické diskusi svých těl se snaží vyjádřit to, co o svých protějšcích z jejich pohybů chápou – anebo také nechápou.

DOT504, který už v roce 2006 založila umělecká ředitelka souboru Lenka Ottová, se vždy vyznačoval vysokou technickou úrovní a výraznými osobnostmi nejen z řad interpretů, ale především tvůrců jednotlivých projektů. Prošel již mnoha obměnami, ale ke spolupráci stále zve osobnosti, které úspěšně působí na mezinárodní scéně a mohou přinést současnému českému tanci inspirující změnu. Thomas Steyaert je belgický umělec zabývající se různými druhy umění, ať je to tanec/performance, malba, kresba, hudba, fotografie nebo video tvorba. Působí v Sarajevu a v Bruselu, účinkoval v několika projektech a filmech souboru Ultima Vez Wima Vandekeybuse a v projektech KVS (Královského vlámského divadla). Od roku 2006 uvádí své vlastní divadelní a site-specific projekty po Evropě i mimo ni. Pro soubor DOT504 vytvořil roku 2008 představení nazvané Hidden Landscape, v němž se souborem jako host vystupoval i Rosťa Novák. Od té doby se Thomas Steyaert stal blízkým spolupracovníkem jeho následně vzniknuvšího známého Cirku La Putyka.

E. Elgar: Červený a černý, DJKT Plzeň 2019 (vizuál a foto Martina Root)

Červený a černý – premiéra baletu v Plzni
Připomínáme, že v sobotu 16. března se koná v Plzni česká premiéra baletu Youri Vàmose Červený a černý (podrobnosti ZDE). Balet na motivy Stendhalova románu zpracovává jeden z mistrů vypravěčů současného dějového baletu, jenž často a rád sahá k literárním tématům, v tom je podoben našemu Liboru Vaculíkovi. S Youri Vàmosem přineseme ještě tento týden před premiérou rozhovor.

Festival Bazaar, Opojeni a zlost (zdroj archiv festivalu)

Festival Bazaar je tu a uzavře ho vážné téma o moci
Bazaar Festival 2019, která představí současný tanec se závažnou tematikou, začíná v Praze 14. března – už jsme informovali, tak aby vám něco neuteklo. Zahájí jej sólová performance Hrdinové libanonské tanečnice Khouloud Yassine a inscenace Grace mezinárodně uznávaného maďarského souboru Hodworks. Představí se také dva projekty, které byly v minulých letech na festivalu uvedeny jako work-in-progress: PLI Viktora Černického a Wonderful World mezinárodního uskupení Collective B. Sobotní Bazaar bude přehlídkou právě vznikajících scénických a tanečních projektů. Sobotní večer pak ovládne excentrický performer a hudebník Ivo Dimchev s performance I-Cure.

Festival uzavře představení Opojení a zlost německého souboru LIGNA, který v tomto interaktivním projektu divákům uštědří působivou lekci z dějin fašismu a autoritářských režimů. Proč ztrácí demokracie na popularitě? Proč jsou autoritářské režimy tak lákavým řešením v období krize? Tyto a další otázky performativní projekt Opojení a zlost: Studie autoritářského charakteru zkoumá. Uveden bude v neděli 17. a v pondělí 18. března v Divadle Archa. Projekt připravila německá divadelní skupina LIGNA spolu s bulharskými umělci Stephanem A. Shtereffem a Emilianem Gatsovem. Dokumentární divadlo, zvuková procházka i experimentální performance se zabývá historickými souvislostmi, analyzuje současný společenský vývoj a zkoumá, odkud pramení náklonnost k fašismu. Skupina LIGNA je mj. držitelem prestižního ocenění pro nezávislá divadla Ceny George Taboriho. Dlouhodobě se zaměřuje na analýzu behaviorálních mechanismů a dynamiky chování skupin a masových hnutí. Ve svých projektech odkrývá, co těmito skupinami hýbe, kdo je kontroluje, a co naopak tato hnutí sama ovlivňují, mění nebo ničí. Chce přijít na to, jaké zážitky a zkušenosti svým členům nabízejí. LIGNA v Praze poprvé hostovala v roce 2014, kdy v performance The Secret Radio pozvali diváky do nákupního centra, aby se proměnili v agenty rozkrývající podstatu tajných bezpečnostních agentur. Interaktivní projekt, který nyní LIGNA představí na festivalu Bazaar, bude nevšedním zážitkem a zároveň působivou lekcí z dějin fašismu a autoritářských režimů. Na představení naváže debata ve spolupráci s Českým rozhlasem Vltava, kterou moderují Kateřina Rathouská (17.) a Veronika Štefanová (18. 3.).

Isole, Cirk La Putyka (foto Miroslav Salek)

Pražská premiéra Cirku La Putyka
O únorové premiéře nového projektu Cirku La Putyka Isole v Trutnově jsme už informovali. Nyní se chystá pražská premiéra v prostorách Jatka78, a to od 17. do 19. března poprvé v Praze novou inscenaci Isole. Kmenoví hudebníci souboru Cirk La Putyka v novém kuse překračují hranice mezi koncertem, divadlem a novým cirkusem. Režie se ujal Maksim Komaro, umělecký šéf finského Circo Aereo, který s Cirkem La Putyka v minulosti vytvořil již tři úspěšná představení. Tentokrát do hlavní role postavil ty, kteří doprovází projekty souboru od samého počátku, ale obvykle stojí v pozadí – hudebníky Jana Balcara, Andreje Rádyho, Davida Hlaváče / Adama Novotného, Veroniku Linhartovou, Valentina Verdure, Zbyňka Šporce a Annu Schmidtmajerovou. Maksim Komaro s nimi v úzké spolupráci vytvořil hravé představení plné humorných, napaditých gagů, poetických obrazů a virtuozní původní hudby a zpěvu.

Ilona Jantti (zdroj FB Fun Fatale)

Festival nového cirkusu Fun Fatale od 13. března 2019
Osmý ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Fun Fatale nabídne ve dnech 13. až 31. března 2019 inscenace předních akrobatek z Finska, Švýcarska či Spojených států amerických. V komorních inscenacích výhradně ženských interpretek uvidíte tanec s diabolem, akrobacii na kole, propojení cirkusu a nových médií nebo neopakovatelnou site-specific performance v prostorách bývalého bazénu. Celovečerní i kratší sólové projekty doplní přenáška věnovaná dramaturgii v současném cirkuse, worksopy vzdušné i pozemní akrobacie či představení pro děti. Kromě pražského Klubu Mlejn se na festival mohou těšit také diváci v jihlavském DIODu.

Festival zahájí site-specific performance vytvořená přímo na míru bývalému bazénu karlínských kasáren. Spolu s akrobatkou a dramaturgyní festivalu Eliškou Brtnickou se na hrazdách, chinese pole i lanech představí Stéphanie N’Duhirahe a Morgane Widmer ze Švýcarska a španělská performerka Gemma Palomar. „Ze zahajovací performance jsme si udělali takovou milou tradici. Každý rok vybíráme nový prostor a současně se snažíme pokaždé zaměřit na jinou cirkusovou disciplínu. Vloni to byla vzdušná akrobacie na schodišti, předtím pozemka na plastikách Čestmíra Sušky nebo inscenace mezi rostlinami botanické zahrady. Letos se můžete těšit na akrobacii na extrémně krátkých hrazdách nebo chinese pole, která u nás v Čechách není příliš běžná. Právě záliba v překonávání výzev, které tyto prostory primárně určené k úplně jiným účelům přinášejí, je společná všem účinkujícím performerkám,” láká diváky Eliška Brtnická.

Performerka Natelie Reckert v představení Natalie Inside Out za pomoci nových médií zkoumá vztah mezi skutečným a zprostředkovaným tělem. „Ve svém uměleckém výzkumu se Natalie vydala cestou interaktivních technologií, kdy prolínáním živé akrobatické performance, extrémně detailního zpomaleného záběru a mluveného slova přetváří pohyb na krajinu promítanou na plátno. Vzniklo tak dílo zcela ojedinělého formátu na pomezí divadla a přednášky o mechanice lidského těla, které však autorka podává s vtipem a velkou dávkou poezie,“ dodává Brtnická. Poprvé se na festivalu představí americká hadí žena Julie Bergez, která vystupovala se známým souborem Cirque du Soleil. Pro české diváky přichystala krátkou sólovou inscenaci a workshop taneční akrobacie a kontorsionistiky, na němž si diváci mohou tento druh pohybu vyzkoušet na vlastní kůži. Nabídku workshopů letos doplní akrobacie na chinese pole pod vedením Gemmy Palomar.

Osmiminutová choreografie LINE pro dvě struny, dvě tyčky a diabolo v podání Solveig Weyeneth uvede přednášku uznávané české teoretičky nového cirkusu Veroniky Štefanové. Ta se zaměří na diskutované téma dramaturgicko-režijního přístupu k novému cirkusu v České republice. Nebude chybět ani tradiční Kabaret složený z kratších čísel účinkujících akrobatek a dětské diváky zvou organizátoři do tělocvičny: „Inscenace Sokolfinské akrobatky Ilony Jäntti, která se netají svou fascinací Sokolským hnutím, je unikátní především v tom, že rozvíjí pohybovou imaginaci v rámci prostoru, který je dětem dobře znám, snadno se s ním ztotožní a mohou tak získat novou motivaci k pohybovým aktivitám. Vybavení tělocvičny performerka zcela novátorsky využívá především ke vzdušné akrobacii. Ve Finsku tento projekt sklidil obrovský úspěch.

Kromě pražského Klubu Mlejn, kde festival potrvá od 13. do 17. března, se na pokračování mohou od 27. do 31. března těšit příznivci současného cirkusu a pohybového divadla také v jihlavském DIODu. Sem Fun Fatale přinese poetickou inscenaci Kalabazi Jessicy Arpinza, kabaret, site-specific performance na schodišti Vysoké školy polytechnické, která volně naváže na zahájení loňského ročníku na schodech Filosofické fakulty Univerzity Karlovy.

Slovenské národní divadlo chystá balet o Chaplinovi
V pátek 15. a v sobotu 16. března má v Bratislavě premiéru balet Tulák Chaplin. Jde o světovou premiéru mezinárodního týmu tvůrců, kteří rozšíří řady těch, které už Charlie Chaplin k tanečním životopisným inscenacím inspiroval (jednu máme i u nás v Plzni v choreografii Jiřího Pokorného). Choreografii vytvořil hostující Daniel de Andrade, původní hudbu Charles Davis, scénu a kostýmy Mark Bailey, video design Tim Reid. Daniel de Andrade je tanečník a tvůrce brazilského původu, má za sebou angažmá v National Ballet of Portugal a později v britských souborech – London City Ballet, Zurich Ballet, Scottish Ballet a Nothern Ballet, pro který stále pracuje jako choreograf. Pro Slovenské národní divadlo vytvořil v roce 2015 svůj první celovečerní balet Nižinský – bůh tance. Seznámit se s ním můžete ve videu o baletu o Nižinském:

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat