Týden s tancem

Nabízíme nový souhrn očekávaných nebo probíhajících událostí z tanečního světa od úterý 30. dubna 2019: čeká nás premiéra souboru Holektiv, Spící Krasavice v Jihočeském divadle a můžeme se připravit i na další zajímavé akce, které se již blíží.
Duncan Centre (foto Adéla Garabiková)

Maturitní koncerty konzervatoře Duncan Centre
Dne 30. dubna se od 19 hodin koná druhý z tanečních večerů, na kterých se představují studenti 4. ročníku Konzervatoře Duncan Centre se svou ročníkovou prací, která představuje jeden z mezníků v jejich studiu. „Letošní maturanti měli možnost nasbírat zkušenosti v projektu Ostrov de Forma pod vedením české choreografky, pedagožky a tanečnice Marty Vodenkové. Podobně jako od mnohých pedagogů školy, kteří je vedli během studia v rámci předmětu Tvorba. Studenti se v letošním roce zaobírali mnoha tématy. Šíře sahá od historických námětů až po ty aktuální jako ovládání sebe sama či společnosti, vlastenectví nebo zesměšňování. Diváci se tak mohou těšit na rozmanitý večer nastávající generace choreografů současného tance a tanečního divadla,“ zve Duncan Centre.

Holektiv: Božena (foto Dita Havránková)

Soubor Holektiv chystá premiéru s názvem Božena
Holektiv, dívčí soubor současného tance a nového cirkusu, připravuje nový celovečerní projekt, který uvede poprvé 5. května 2019 v pražské La Fabrice a poté 25. května 2019 v rámci festivalu MOVE fest v Ostravě. Autorky se inspirovaly životním příběhem naší první české pilotky Boženy Laglerové, která mnoho věcí chtěla, ale méně jich skutečně dokázala, a tak se na ni bohužel tak trochu zapomnělo. Scénografii k představení vytvořil tentokrát Matěj Forman, kostýmy Marianna Stránská. Hudbu a světelný design vytvořili opět Julie Lupačová a Jiří Zewll Maleňák, kteří jsou s Holektivem spjatí od samých počátků.

Životní osud Boženy Laglerové je příběhem snílka, který nikdy neztratil víru ve vlastní schopnosti a odhodlání, nikdy nepřišel o životní energii a vedle budování vlastní kariéry bojoval za ženská práva a lepší životní úroveň. Božena však nejvíce snila o létání: „Marně se brániti proti nadšení, které se mně vždy znovu zmocní ve výši…“‘ uvádí ve svých nedokončených memoárech.  „Příběh Boženy Laglerové je pro nás takovým mostem mezi historií a současností – snaha o získání uznání a touha po tom být v něčem první, což je ze života Laglerové velmi zřejmé, je více než aktuální i pro naší dobu. Božena Laglerová je z našeho pohledu osobností, která i přes společenské konvence a mnoho nešťastných událostí neúnavně bojovala za svůj sen. Na druhé straně je obrazem urputné snahy a určité nahodilosti rozhodování, která ne zřídkakdy končí neúspěchem. Na tomto tématu nás ale také fascinuje období, ve kterém Laglerová na svém jednoplošníku létala a v neposlední řadě její odvaha překonávat výšky na stroji, který v dnešní době působí v porovnání se současnými letadly tak křehce – a to uběhlo pouze 110 let,“ uvádí shodně k novému představení Andrea Vykysalá, Eva Stará a Karolína Křížková.

Holektiv, fungující od roku 2016, propojuje ve svých projektech žánry současného tance, divadla a nového cirkusu. Ani Božena není výjimkou. Po poslední úspěšné inscenaci Lov, na kterém Holektiv spolupracoval s Bratry v tricku se vrací toto dívčí trio zpět k ženštějšímu tématu.

Premiéra baletu Jihočeského divadla – Šípková Růženka
V pátek 3. května 2019 přichystal baletní soubor Jihočeského divadla v Českých Budějovicích premiéru baletu Šípková Růženka. Jedna z nejkrásnějších pohádek převedená do nové taneční inscenace potěší nejen malé diváky, ale i jejich rodiče a všechny příznivce klasického baletu na špičkách. Společně se sólisty baletu JD se v této verzi Šípkové Růženky představí členové Bohemia Baletu a studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Kostýmy i scénu vytvořil Josef Jelínek, choreografie se ujal Jaroslav Slavický, ředitel Taneční konzervatoře Praha a umělecký ředitel Bohemia Baletu, který již pro Bohemia Balet v minulosti Šípkovou Růženku s velkým úspěchem inscenoval. Balet Šípková Růženka (známý také jako Spící krasavice) patří do „zlatého fondu“ klasického baletního odkazu 19. stol. Premiéra se uskutečnila roku 1890 na scéně carského Mariinského divadla v Petrohradě. Balet vznikl na popud ředitele carských divadel J. A. Vsevoložského, který vytvořil libreto podle pohádek francouzského literáta Charlese Perraulta. Velmi úzká spolupráce skladatele P. I. Čajkovského a choreografa M. Petipy dala vzniknout představení, které již při prvním provedení vyvolalo nadšení publika i odborné kritiky. Šípková Růženka v novém nastudování se objeví také před Otáčivým hledištěm – poprvé v létě 2019.

Pina Bausch (foto Pina Bausch Foundation)

Pina Bausch ve videoinstalaci
Od 8. do 20. května 2019 bude v Centru současného umění DOX probíhat videoinstalace Ensembles, hudebně-vizuální kompozice, kterou vytvořili Ismaël Dia a Matthias Burkert, dlouholetý spolupracovník Piny Bausch. Videoinstalace bude prezentovat dílo Piny Bausch a jejího souboru Tanztheater Wuppertal.

Pina Bausch (1940–2009) patří k nejvýznamnějším choreografům 20. století. Se svým souborem Tanztheater Wuppertal vytvořila v průběhu 36 let bohatý repertoár (46 choreografií), jehož některá díla jsou i v současnosti uváděna v mnoha zemích celého světa. O umělecký odkaz choreografky pečuje Nadace Piny Bausch, která v roce 2016 představila v Gropius Bau v Berlíně výstavu Pina Bausch a Tanztheater. Videoinstalace Ensembles je hudebně-vizuální kompozice, kterou vytvořili Ismaël Dia a dlouholetý spolupracovník Piny Bausch Matthias Burkert. Použití videonahrávek bylo podstatnou součástí tvůrčího procesu Piny Bausch již od samých počátků. Její práci natáčeli Rolf Borzik, Herbert Rach, Detlef Erler, Jérôme Cassou, Grigori Chakov a další. Tato instalace je cestou časem, procesem vzniku, vývojem, změnou a obrozením – je jedním ze způsobů, jak vnímat uměleckou práci této významné choreografky. Videoinstalaci uvádí Festival tanečních filmů ve spolupráci s Goethe – Institutem Česká republika, Centrem současného umění DOX a Pina Bausch Foundation.

Divadelni Flora, Fokus Korea (archiv autorky)

Letošní Divadelní Florea přiveze do Olomouce hvězdy českého i německého divadla a korejské tanečníky
Od 15. do 26. května bude Olomouc po třiadvacáté hostit festival Divadelní Flora. Jedna z největších středoevropských přehlídek nabídne na desítce scén okolo devadesáti akcí – vedle oceňovaných divadelních inscenací také spoustu hudebních produkcí, filmů, besed, workshopů či seminářů. Pořadatelé Flory, jejíž motto letos zní „Šepoty a výkřiky“, očekávají, že ji v druhé polovině května navštíví přes deset tisíc diváků.

Festivalový program orámuje hostování renomovaných německých souborů – vůbec poprvé do Olomouce dorazí drážďanská činohra a legendární Berliner Ensemble. Expresivních 9 dní vzhůru (9 Tage wach) Staatsschauspiel Dresden na konci loňského roku několik týdnů dominovalo žebříčku prestižního serveru nachtkritik.de, adaptace Grassova Plechového bubínku (Die Blechtrommel) uměleckého šéfa jednoho z nejrespektovanějších evropských divadel, Olivera Reeseho, zase patří k nejpůsobivějším německým inscenacím posledních let. Mnichovští nezávislí tvůrci ve spolupráci s hereckými lídry tamního Residenztheateru uvedou na konci festivalu dvě světové premiéry, scénický komentář Trumpovy knihy The Art of the Deal a komorní autorský titul Šepoty a výkřiky (Schreie und Flüstern). České divadlo budou v Olomouci, společně s experimentující Kolonií (One night stand/up!), Divadelním spolkem Jedl (Pustina – Reynek – Soukromé rozhovory) či nastupující generací divadelníků pražské KALD DAMU (Prodaná nevěsta – Press paradox), reprezentovat přední tuzemské ansámbly – Divadlo pod Palmovkou (Faust), Dejvické divadlo (Vražda krále Gonzaga), Divadlo Na zábradlí (Persony – příp. uvedení jiného titulu DNz) nebo brněnské HaDivadlo (Maloměšťáci). Operní (Così fan tutte) i činoherní (Nebezpečné známosti) produkci představí na Floře olomoucké Moravské divadlo, svůj nejnovější repertoárový titul Opuštěná společnost pak poprvé uvede partnerské Divadlo na cucky.

Performativní programová linie Divadelní Flory se letos zaměří na současný korejský tanec. Reprezentativní, exotická platforma Fokus: Korea představí na olomouckých scénách kvarteto inscenací (A Silver Knife – Tail Language – Green Eye – Complement) špičkových choreografů a tanečníků. „Pohled do dění na korejské taneční scéně bude prvním výrazným krokem Flory mimo evropský kontinent. Festival navštíví výjimeční choreografové a tanečníci, kteří patří k reprezentantům progresivních proudů současného korejského tance s četnými mezinárodními ohlasy. Na jednotlivá představení budou navázány diskuze a připraveny budou také dva workshopy,“ říká dramaturg taneční programové sekce Jan Žůrek.

„Věřím, že inspirativní ozvěna festivalového leitmotivu bude intenzivně rezonovat na všech festivalových jevištích a že křehké, intimní herecké zpovědi i naléhavé, často až apelativně laděné výpovědi budou publikum zneklidňovat i dojímat, vyburcují je z letargie, podnítí jeho obrazotvornost a zjitří jeho senzitivitu,“ komentuje dramaturgii festivalu jeho ředitel Petr Nerušil. V rámci festivalového ročníku, jehož motto se explicitně odkazuje k názvu slavného filmu, nabídne Divadelní Flora retrospektivu Ingmara Bergmana. Kolekci šesti klíčových snímků (Lesní jahody – Mlčení – Persona – Šepoty a výkřiky – Scény z manželského života – Podzimní sonáta) ikony světové kinematografie, jejichž projekce budou probíhat ve filmovém sále olomouckého Konviktu (Umělecké centrum Univerzity Palackého), doplní nejnovější dokument německé režisérky Margarethy von Trotta Hledání Ingmara Bergmana a přednáška filmové historičky a publicistky Stanislavy Přádné.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat