Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Nedílnou součástí výstavy budou reakce na různé aspekty Laterny magiky, s nimiž ve svých dílech pracují současní umělci. Michal Kindernay pracuje se zvukovou složkou, architekt výstavy Zbyněk Baladrán s principem originálního víceplátnového promítacího systému polyekranu jako možností ideologického působení, zatímco Jiří Žák se věnuje kritickému čtení obrazů, zejména žen, v souboru Laterny magiky. Novou choreografii k legendární inscenaci Odysseus režiséra Evalda Schorma vytvořili za využití virtuálního prostředí Markéta Kuttnerová a Jozef Mrva ml.

V rámci výzkumu byly pořizovány rozhovory s pamětníky, mezi nimiž jsou například scénograf Jindřich Smetana, střihač Alois Fišárek, hudební skladatel Zdenek Merta či herečka Zdenka Procházková. Ta ke svému působení dodává: „Laterna magika byla jeden z největších zážitků mého života. Takový úspěch snad nikdo nečekal, a ještě k tomu spojený s pobytem v tenkrát zakázané cizině, vidět, jak se narodil nový žánr umění z rukou Radoka, Svobody, Šlitra, Formana, Roháče, Svitáčka, Kůry a dalších, který prorazil železnou oponu a rozprostřel nám červený koberec do světa, být v té době toho svědkem, a dokonce účastníkem byl zázrak nad zázraky.“

Součástí doprovodného programu bude například celodenní série debat a přednášek reflektujících jednotlivé roviny Laterny magiky, stejně tak výzvy a otázky, které tento druh kulturního dědictví přináší. Program nabídne také moderovanou diskuzí s pamětníky, kteří přiblíží rovněž vývoj divadla od roku 1989 do současnosti. Sympozium proběhne 14. června v Domě umění města Brna. V rámci doprovodného programu se 11. a 12. června uskuteční dvě reprízy aktuální inscenace Národního divadla Zahrada, připravené k šedesátému výročí Laterny magiky. Představení jsou pořádána v rámci festivalu Dokořán na Hudební scéně Městského divadla Brno. Režisérem Zahrady je vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle, jenž se výrazně podílel také na snímání pohybů tanečníků unikátní metodou motion capture. Jak sám zmiňuje, „díky tomuto projektu jsme měli možnost ještě intenzivněji nahlédnout do historie Laterny magiky. Potvrdit si, jakou je stále obrovskou inspirací pro světové divadlo.“

Na vernisáži v Domě umění města Brna bude 21. května od 18:00 představena kniha Lucie Česálkové a Kateřiny Svatoňové Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky, jež doplňuje výstavu a představuje obsáhlé výsledky výzkumu. Čtyřsetstránková publikace, doplněná bohatým obrazovým materiálem, bude k dostání nejen v Domě umění města Brna, ale také běžně v v knihkupectvích za 500 Kč. V českém a anglickém jazyce ji vydává Národní filmový archiv ve spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy.

Brněnskou výstavou, která se uzavře 28. července, mapování fenoménu Laterny magiky nekončí. Jak podotýká vedoucí výzkumného projektu Andrea Průchová Hrůzová, „pokračování výstavy, na němž se představí zcela nová umělecká díla nejenom českých, ale i zahraničních umělců a umělkyň, se odehraje od 24. září do 10. listopadu 2019 v pražském centru současného umění MeetFactory. Diváci se mohou těšit na díla domácích tvůrců Michaela Bielického a Jakuba Nepraše, ve spolupráci s rezidenčním programem MeetFactory odprezentují výhradně pro výstavu vznikající projekty zahraniční autorky Ana Latini a Amelia Tan.“

Hanuman Addiction Cycle, foto Misha Pekárek

Premiéra tanečně pohybového divadla v Alfredu ve dvoře

Ve dnech 14. a 15. května se v Alfredu ve dvoře představí uskupení Yellow Buoy s inscenací Hanuman Addiction Cycle. Stejně tak jako Hanuman, hinduistický opičí král, dokáže svou nezkrotnou sílu obrátit a ztratit se v opojení poblouznění, je i vratká spojitost mezi žádostivostí nezkrocené mysli a návykovým chováním. Začarovaný kruh nezvladatelných emocí, sebeklamných přesvědčení, velkých tužeb a strachů z utrpení viny je téma představení spolku Yellow Buoy zabývající se zrádností hry s návykovými látky v kodependentních vztazích. Večer tanečního a loutkového divadla ve spojení s živými animacemi a zvukem slibuje nabídnout „bizarně povědomé situace našich všedních dnů“.
Režie, choreografie, tanec: Jan Jakubal (CZ/AT), scénografie, loutky, kostýmy, tanec: Niina Lindroos (FIN), hudba: Jan Čechtický (CZ), světla, animace: David Vrbík (CZ).

Jan Jakubal, choreograf, divadelní režisér, performer, producent www.yellowbuoy.com, žije od r. 2010 v Rakousku, tři roky studoval na Salzburské akademii experimentálního tance (SEAD) obory současný tanec a choreografie. Od r. 2008 působil pět let jako člen divadelního souboru KREPSKO a dodnes s ním vystupuje jako host. Kromě svých divadelních aktivit se Jan také věnuje filmu. Od r. 2016 Jan spolupracuje s rakouským tanečním souborem “DANS.KIAS” a založil také vlastní taneční soubor “YELLOW BUOY”, pro kterou vytvořil choreografii k performance Lullaby Augen zu a v současnosti pracuje na novém projektu Hanuman Addiction Cycle.
Niina Lindroos absolvovala v roce 2007 katedru loutkářství na výtvarné akademii v Turku (Finská univerzita aplikované vědy) a od té doby působí jako profesionální loutkoherečka, performerka a loutkářka v rámci více než 20 různých produkcí. Niina je talentovaná solo performerka a má bohaté zkušenosti s tvorbou megalomanských loutkových divadelních představení. Ve své tvorbě se soustředí na papírové divadlo, konstrukci a manipulaci dvourozměrných loutek a na možnosti toho, jak v dnešním moderním světě oživit umělecké formy z 18. století.
Jan Čechtický je autorem hudby pro řadu reklam a filmů v Čechách i v zahraničí. Často vytváří hudební doprovod či soundtrack pro audiovizuální performance (videomapping). Je držitelem ocenění České akademie populární hudby “Anděl” v kategorii taneční hudba, spoluzaložil nezávislé nahrávací společnost East Authentic Production a je členem skupin a projektů Sebastians, Colorfactory, Vindaloo, Dentist, Eky eky ta pang, Ohm Square a Prince of Tennis. David Vrbík, audiovizuální a laserový umělec, animátor, v 90. letech skládal hudbu pro taneční představení a později se zaměřil na animaci a programování divadelních technologií. Je zakládajícím členem taneční skupiny TOW, která svým přístupem založeným na technologii a synchronizaci zvuku, světla a laserových projekcí, rozvířila vody taneční komunity. Spolu s legendárním rapperem a graffiti writerem Vladimírem 518 založil v roce 2004 multidisciplinární projekt SPAM, který se zaměřuje na výzkum možností audiovizuálního jazyka. Spolu s Petrem Niklem vytvořil v roce 2018 performance Yellow Darkness.

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na