Týden s tancem

  1. 1
  2. 2

V současné chvíli se tanec pro vodu chystá na více než 120 lokalitách světa. Global Water Dances je odvážná umělecká iniciativa zaměřená na kritickou potřebu záchrany pitné vody. Už dnes se odhady pohybují kolem 5 milionů úmrtí ročně způsobených znečištěnou vodou. V roce 2025 bude více než polovina světové populace čelit problémům souvisejících s vodou. GWD je modelem, jak prostřednictvím umění upozornit obyvatelstvo a vytvořit povědomí o problémech životního prostředí. Je také výzvou, jak lidi sjednotit, aby společně nacházeli řešení. Účastníci i diváci tohoto projektu se dozví, jak kritická je role lidstva v ochranně vodních zásob. Iniciátoři projektu jsou zároveň experty v mezinárodní síti tance a nonverbální komunikace. Vybraní choreografové na jednotlivých místech celé zeměkoule jsou absolventy Institutu pohybových studií Laban/Bartenieff.

Global Water Dances 2013

V Evropě jsou vybráni choreografové z Německa, Švýcarska, Norska, Francie, Itálie, Belgie,Holandska a České republiky, celosvětově z kontinentů Severní a Jižní Ameriky, Austrálie, Asie a Afriky. Choreografie budou tvořeny pro účastníky místní komunity, tanečníků i netanečníků každého věku a různých pohybových možností. Místa konání jsou označena na mapě webových stránek projektu. Z České republiky byla pro tento projekt oslovena Rena Milgrom: „Letošní choreografii chceme pojmout rituálně. Vycházíme z lokálního problému postupně a drasticky zvětšujícího se sucha. Je potřeba vodu uchovávat a lépe s ní hospodařit. Zabýváme se otázkou nevědomí, znečištění, plýtvání, lidských vztahů a zodpovědnosti.

Jednotlivé tance kolem zeměkoule budou reflektovat důležitost vody jednak z hlediska vnímání místních účastníků projektu a zároveň z hlediska ekosystému, který sdílí celé lidstvo. Plynutí – tok – jako médium tanečního hnutí může propojit komunitu, stejně jako voda spojuje lidstvo. Tanec pro vodu chce propojit lokální komunity do té celosvětové, která by měla chránit a zajišťovat, aby všichni lidé měli přístup k čisté pitné vodě, a aby voda, která skrze nás proudí byla blahodárná a ne ničivá. Převzít odpovědnost, vážit si vody a chránit ji, může snadněji posunout lidi i k jiným způsobům ochrany naší planety.

Se.s.ta chystá další taneční performanci z cyklu Tanec v galerii, tentokrát v Petřínských sadech

Petřínská socha Karla Hynka Máchy se stane aktérem site-specific taneční performance, ovšem ne jako předmět naivně romantizujících klišé, ale jako symbol vzpoury vůči konvenčnímu vidění romantického básníka. Performance nese název: Tenhle list ať se mi schová. Uskuteční se 16. června v rámci programu Pražského Quadriennale 2019, a to podvakrát, v 11 a v 16 hodin.

K. H. Mácha je romantický básník, národní hrdina, jeho Máj je jedna z nevydávanějších českých knih. Jakého Máchu bychom ale viděli a vnímali, kdybychom neznali jen to obligátní „Byl pozdní večer – první máj…,“ ale poznali ho se všemi jeho lidskými slabostmi, byl by stále hrdinou na piedestalu? Hrdinové, bájně očištěni od nánosu obyčejné lidskosti, jsou variantou ideálu, ale možná by Mácha přeci jen zůstal hrdinou, i kdyby byl „jen“ variantou reality.

Centrem a východiskem site-specific projektu z cyklu Tanec v galerii, který realizuje Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy, je bronzová socha Karla Hynka Máchy v Petřínských sadech na Nebozízku. Tento bronzový pomník zakladatele moderní české poezie vytvořili v letech 1910 až 1912 sochař Josef Václav Myslbek a architekt Antonín Balšánek. Místo, které je synonymem pro romantická setkání párů každého věku, bylo vybrané i pro jeho blízkost k domu u Bílého orla, kde se Mácha v pátek 16. listopadu 1810 narodil.

Projekt vytvořily Petra Fornayová (koncept, choreografie) a Helena Ratahová (tvorba, performance). Odbornou poradkyní byla Mgr. Marie Foltýnová, Ph.D., kurátorka sbírky veřejné plastiky. Petra Fornayová je režisérka, choreografka, interpretka, herečka a publicistka. Vytvořila řadu autorských divadelně-tanečních představení, spolupracovala s mnoha choreografy, režiséry a hudebníky. Její autorská představení byla uvedena na festivalech v Čechách, na Slovensku i jinde po Evropě. Spoluzaložila divadlo A4, založila a řídí festival NuDance Fest a je členkou redakční rady magazínu pro současné umění VLNA.

Cyklus Tanec v galerii charakterizuje interdisciplinární spolupráce mezi tancem a výtvarným uměním, kdy má návštěvník příležitost nahlédnout na výtvarná díla a témata, která přináší, nově a prostřednictvím nezvyklých výrazových prostředků. Cyklus sleduje mimo jiné přesvědčení, že tanec je umění přístupné každému, ať už se s ním setká v divadle nebo v nečekaných souvislostech ve veřejném prostoru. Na druhou stranu se tanec v tomto pojetí stává nástrojem nového způsobu vnímání expozic.

Festiválek Jsem spokojenej 2019

Přehlídka mimů, herců a improvizátorů na 37. festivalu Jsem spokojenej na vzduchu

Aňa Geislerová, Anna Polívková, Dora Sulženko Hoštová, Holektiv, Squadra Sua, VOSTO5 a další umělci české avantgardní scény vystoupí na 37. ročníku Festiválku Jsme spokojenej. Ten se po pěti letech vrací na scénu a poprvé ve své historii bude pod širým nebem. Pohybové divadlo, stand-up comedy, pantomima, improvizace, a především spousta humoru, tak bude vypadat úterní večer 18. června v Holešovické šachtě. Uskuteční se v prostoru Holešovické šachty.

Všichni účinkující mají na své vystoupení přesně 9 minut a 18 sekund, během kterých musí ztvárnit zadané téma. Součástí večera bude také promítání dokumentu Petr Pachl v neděli narozený, o hudební opening se postará Iby Pop. „Na jednom podiu se společně potkají herci a umělci ze všech oblastí alternativního divadla. Letošní 37. festiválek pořádáme po pětileté pauze, novým místem pražského vaudeville se stane Holešovická šachta. Festiválek bude poprvé open air a máme velkou radost, že se jsme se na spolupráci domluvili,“ říká Adam Halaš, zakladatel festivalu a principál, který vás provede celým večerem. „Mým cílem je současnou pantomimu ukázat širšímu publiku, pobavit je, představit mladé umělce a ukázat, že tento žánr se neustále vyvíjí a prolíná do dalších divadelních, tanečních a artistních proudů! Také bych rád inspiroval mé kolegy, studenty a další umělce ke vzniku nových divadelních počinů v oblasti pantomimy, klaunerie a pohybového divadla,“ vysvětluje Adam Halaš, proč tento žánrový festival před mnoha lety vznikl.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na