Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

První premiérou ostravského baletu budou Rossiniho karty, choreografie Maura Bigonzettiho na hudbu G. Rossiniho. Uskuteční se 21. listopadu v Divadle Jiřího Myrona. Inscenace současného italského choreografa Maura Bigonzettiho je v zásadě abstraktní, plně soustředěná na strukturu Rossiniho skladeb. Bigonzetti zde před divákem rozvíjí kaleidoskopický obraz jednotlivých scén, sled paralelních obrazů života spojených s příslušným kartami, kladenými za sebou jakoby bez vzájemné návaznosti.

Druhá premiéra bude patřit klasickému baletnímu dědictví, bude jí Coppélia, 19. března rovněž v Divadle Jiřího Myrona. Choreografii, úpravu libreta i světelný design má v rukou italský umělec Giorgio Madia. „V mé verzi bude Coppélius mladý. Nedělám z něj temnou postavu. Je pro svůj výzkum velice vážně zapálený a publikum může trpět společně s ním, když děvčata zničí dotekem poklady jeho laboratoře. On reprezentuje šílený prvek lidské osobnosti, který je poháněný romantickou či sexuální utkvělou představou nebo možná nedostatkem přirozeného pocitu lásky. Prostě jen hledá společníka,“ to jsou úvodní slova autora. Komický balet Coppélia, který patří k oblíbeným titulům klasického repertoáru, je inspirován povídkou německého spisovatele E. T. A. Hoffmanna, jenž je dnes považován za jednoho z předchůdců literárních žánrů hororu a fantasy. Hrdina příběhu, Coppélius, zlomyslný konstruktér mechanických hraček, zasáhne do života zamilované dvojice Franze a Svanildy svou oživlou loutkou, svůdnou mechanickou panenkou Coppélií.

Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem (zdroj cs.wikipedia.org/ŠJů)

Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Ústecký balet plánuje letos premiéry dvě, první bude tradiční Louskáček, který bude uveden už 4. října. Další z baletů P. I. Čajkovského, který patří k základům dědictví klasického repertoáru, jeho libreto vychází z pohádky německého spisovatele E. T. A. Hoffmanna Louskáček a  Myší král, kde síla lásky a lidskosti přemůže zlé čáry a osvobodí duši. Je to příběh o sváteční atmosféře Štědrého večera, ve kterém se realita spojuje s dětskou fantazií ve fascinující labyrint.

Jako druhou premiéru nabízí soubor taneční divadlo, inscenaci choreografky Mariky Hanouskové Frida, a to 21. února. Příběh jedné z nejslavnějších malířek 20. století, jejíž mistrovská díla jsou nádherná, okamžitě rozpoznatelná i  plná bolesti. Frida Kahlo ve svých 18 letech téměř přišla o život, když se autobus, kterým se vezla za školy domů, srazil s  tramvají. Tato nehoda ji poznamenala jak fyzicky, tak psychicky, ale zároveň ji nasměrovala na uměleckou dráhu. Její život byl krátký a pohnutý: bouřlivé manželství s umělcem Diegem Riverou, bezdětnost, množství operací a neutuchající tělesná bolest. Pro většinu lidí by takový život vyústil v rezignaci, Frida však svá trápení i radostné zážitky přetavila v obrazy, které se staly ikonickými a známými po celém světě.

 

Jihočeské divadlo

V Českých Budějovicích bude v této sezoně vládnout současné taneční divadlo. První původní premiéra nese název Inscenační porada a jsou pod ní podepsáni dramaturg Štěpán Benyovszký a choreografové Marek Svobodník a Ondřej Vinklát z Dekkadancers. Podtitul představení je Taneční show aneb Divadlo o divadle a premiéra 12. prosince v divadelním areálu Bouda.! Vymyslet představení k výročí 100 let od založení místního divadla není nic jednoduchého. Premiéra se blíží a přitom se velkoryse naplánovaný koncept představení hroutí režisérovi pod rukama. Pak se zhroutí i režisér. Přijde nový, s novým konceptem, ale ten nepřečká ani první zkoušku. Řediteli divadla už pomalu tečou nervy a sahá ke stále drastičtějším řešením. Bude z toho nakonec velkolepý kostýmní balet, progresivní minimalistické dílo nebo lidová zábava s dechovkou? Který z tvůrců prosadí svou vizi? Podaří se udělat vůbec něco? A co je na těch stech letech divadla nakonec opravdu důležité?“ ptají se tvůrci a je zřejmé, že odpověď nebude smrtelně vážná.

Druhu premiéru připraví Štěpán Benyovszký a choreograf Petr Zuska, uskuteční se 30. března. Rádio Svobodná Bystrouška – netradiční ztvárnění známého lyrického a humoristického příběhu o nezkrotné, vychytralé lišce vychází ze spojení pohybového divadla a hlasu Karla Högera, který původní příběh Rudolfa Těsnohlídka namluvil. „Přeneseme se do nahrávacího studia šedesátých let, kde se působením autentického vyprávění odehrávají nečekané výjevy z komických i vážných liščiných dobrodružství. V průběhu rozhlasovo-pohybového vyprávění se Bystrouška pomalu povznáší nad každodenní potřebu přežití, porovnává světy lidí a zvířat a hledá opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou ´zhlópne láskou´.

DFXŠ Liberec: Malý princ (foto Filip Novák)

Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Liberecký balet chystá premiéry tři. První bude 15. listopadu Sluha dvou pánů na motivy frašky C. Goldoniho v choreografii a režii Aleny Peškové. Hudební složkou bude koláž složená z jazzové hudby. „Italský dramatik Carlo Goldoni napsal tuto hru v roce 1745 jako commedii dell´arte – komedii typů. I my využijeme tyto komediální typy (a že jich v souboru máme!), jen vám možná budeme trochu připomínat filmovou grotesku 20. let 20. století. Ano, budeme němí… Ale jazzová hudba, tanec, akrobaticko-komické situace a výrazy tváří hodně napovědí,“ prozrazuje produkce.

Další premiérou bude 3. dubna Amadeus, taneční drama dle předlohy stejnojmenného filmu režiséra Miloše Formana natočeného podle scénáře Petera Shaffera. Režisérem a choreografem bude Ján Ďurovčík, který se do Divadla F. X. Šaldy vrací po několika letech a spolupráce s ním je pro liberecký balet velkou výzvou. Znít bude samozřejmě hudba W. A. Mozarta.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na