Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Doprovodná akce, kterou lze ještě stihnout:
25. 9. 2018 v 16 hod. – Mistr ve vzpomínkách
(Konferenční sál, přízemí)
Kaleidoskop vzpomínek na Iva Váňu Psotu, tanečníka, jak na něho vzpomínali kolegové, žáci, přátelé? Přijďte si poslechnout vyprávění zajímavých osobností i ukázky z filmových dokumentů.

 

Ze zahraničí: Zemřel tanečník Arthur Mitchell, spoluzakladatel Dance Theatre of Harlem

Ve věku 84 let zemřel 19. září Arthur Mitchell, který byl zakladatelem a uměleckým ředitelem prvního souboru ve Spojených státech složeného z afroamerických tanečníků, Dance Theatre of Harlem. Arthur Mitchell se narodil ve čtvrti Harlem v New Yorku 27 března 1934. Jako mladý chlapec uspěl v konkurzu na střední uměleckou školu High School of Performing Arts a následně získal stipendium na prestiží School of American Ballet, což je škola provozovaná přímo souborem New York City Ballet.

Už na škole si ho všiml slavný choreograf George Balanchine, kterému přezdívá Otec amerického baletu a je zakladatelem uznávaného směru klasického tance, tzv. americké školy. Mladého afroamerického tanečníka v roce 1955 pozval do svého souboru, což byla ještě v polovině 50. let nepředstavitelná událost. Balanchine ho nechal tančit pas de deux s tanečnicí Diana Adams ve svém moderním baletu Agon a toho pas de deux se stalo doslova ikonickou choreografií tímto rozporuplným obsazením. V té době bylo vystoupení tanečníků dvou ras v jednom duetu v klasické taneční technice zcela revolučním krokem. George Balanchine udělal ve své době velmi odvážný krok.

Další velkou příležitost Mitchell u Balanchina dostal rolí Puka ve Snu noci svatojánské (obě role Balanchin vytvořil Mitchellovi na míru) a nakonec se v roce 1962 stal prvním Afroameričanem, který získal status prvního sólisty NY City Ballet. Samostatnou kariéru jako šmelc i manažer nastoupil v roce 1969, inspirován či vyprovokován zavražděním aktivisty Dr. Martina Luthera Kinga. Spolu s Karel Shook založili baletní soubor, ve kterém by tančili jen tanečníci tmavé pleti. Projekt začal skromně, vlastně formou tanečního studia, aby se děti především z oblasti Harému, kde sám vyrůstal, mohly umělecky realizovat a využít svůj talent v tanci, ale postupem času se ze skupiny stal velký a uznávaný baletní soubor světové úrovně a Mitchell zůstal jeho uměleckým šéfem do roku 2004. K nejznámějším produkcím DTH patří třeba zpracování romantického baletu pod názvem Kreolská Giselle (najdete na youtube). Ke světově uznávaným baletním tělesům tento soubor patří stále.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3