Týden s tancem

Dnes zveme na nadílku nových projektů v současném tanci. V nejbližší době můžete vyrazit do Divadla Komedie, Divadla Archa a do Paláce Akropolis.
Spitfire Company – konec člověka (ilustrační foto festivalu …příští vlna, next wave…)

…příští vlna / next wave… a pohybové divadlo
Od 17. do 28. září bude v Praze probíhat festival …příští vlna / next wave…, který již 26 let funguje jako platforma pro prezentaci českého divadelního okraje, hudební, taneční, výtvarné a jiné alternativy. Na festivalu stěží najdete produkce, které by byly přesně žánrově definovatelné, konec konců filosofie festivalu je právě opačná. V jeho rámci představí svůj nový projekt soubor Spitfire Company, pohybovému divadlu se přiblíží také nová inscenace A studia Rubín.

Je možné milovat něco, co nás může zabít? Tuto otázku si pokládají tvůrci premiérové autorské inscenace A studia Rubín nazvané Tumor: karcinogenní romance. Jejím prostřednictvím zkoumají spojení mezi tumory a naší společností na základě tvrzení, že každá doba má svou specifickou chorobu a tou naší je dle nich právě rakovina. Tato silně smyslová performance je první z pěti autorských inscenací, které v rámci 52. sezony svázané s otázkou „O čem jsme zapomněli mluvit?“, uvede A studio Rubín. Autorkou scénáře je Dagmar Radová, kterou doplňují členové mezinárodní skupiny T.I.T.S. v režii performerky Nely H. Kornetové. Premiéra se uskuteční 17. a 18. září v karlínské Invalidovně. Projekt vznikl ve spolupráci se Studiem ALTA a Iniciativou pro Invalidovnu.

Rakovinou v průběhu svého života onemocní každý třetí obyvatel České republiky a každý čtvrtý na ni zemře. Nemoc, jež se stala nechtěnou, ale nedílnou součástí našeho každodenního života, i tak zůstává diskutována především v medicínském prostředí. A to se tvůrci rozhodli změnit. Toto vážné téma chtějí představit publiku „citlivě, s humorem a poezií v silně smyslové inscenaci propojující pohyb, vizualitu a slovo“. Pro autory je zásadní zkoumat, jaký dopad má na člověka emotivní prožívání společenských jevů, jaké fenomény se podezřele podobají chování rakoviny a zda je možné milovat něco, co nás zabíjí. Téma rakoviny podrobují i symbolickému ohledávání. Ať už se jedná o mezilidské intimní vztahy, společenské uspořádání a jeho disharmonie, nebo bující ekologickou krizi, která je důsledkem politicko-ekonomické orientace na nekonečný (blahobytný) růst.

Režisérka a zároveň jedna z hlavních aktérů Nela H. Kornetová pracuje s lidským tělem jako s materiálem. Ve spojení s poetickým textem Dagmar Radové předloží obrazovou inscenaci, v níž se obnažuje nejen tělo a jeho fyzické projevy, ale i člověk jako bytost bující emocemi. Součástí inscenace je práce Jana Hajdelak Hustáka se světlem, stínem a luminiscenční živou projekcí na tělo, stejně jako práce s hudbou, která střídá odkazy na devadesátkové love songy s čistě autorskými instrumentálními skladbami Ondřeje Sifona Anděry. Účinkují: Nela H. Kornetová & Jaro Viňarský / Gregers A. Kroksleiven-Hansen.

Spitfire Company se vrací k dílu Světlany Alexijevičové

V roce 2017 vytvořil soubor Spitfire Company velkorysou inscenaci Konec — člověka / Doba z druhé ruky, inspirováni dílem nobelistky Světlany Alexijevičové, tématem byla především frustrace lidí z politického vývoje, lidí, kteří se cítí odstrčení a zapomenutí a jsou tak ideálním terčem pro budování nové totality. Nyní se v programu festivalu …příští vlna / next wave… objevuje titul: Konec člověka?!? Reportáže psané z kuchyně. V sobotu 21. září na scéně Divadla Komedie. Koncepce, režie: Petr Boháč, hrají: Inga Zotova Mikshina, Roman Zotov Mikshin. Performance proběhne hned třikrát, v 16, v 17 a od 20 hodin.

Každý den jsme svědky našeho ohlupování. Každý den jsme aktéři obžerného informačního štěstí. Každý den jsme osamělí plavci uprostřed oceánu informací. Každý den jsme vystaveni účinku dezinformační manipulativní radiace,“ zní pomyslné motto představení, které tvůrci dále definují: Co se stane, když se místo každodenní porce zaručených pravd pronášených ve jménu moci objeví výpovědi bezejmenných a otřesených lidí, které ve svých reportážních knihách zvěčnila nobelistka Světlana Alexijevičová? Její knihy jsou apoliticky politické. S neochvějnou jistotou nastavují zrcadlo současné společnosti. Prostřednictvím stovek rozhovorů s pamětníky v nich nabízí alternativní podobu novodobé historie tak, jak ji vidí obyčejní lidé.

Divadlo Archa – Garsonky (foto Jakub Hrab)

Garsonky, rituály každodenního života v Arše

Divadlo Archa dává 22. a 23. září prostor současnému tanci. V malém sále se uskuteční premiéra projektu Garsonky, za nímž stojí režisér Jiří Havelka, který v době fungování souboru VerTeDance režíroval inscenace Korekce a Flow, a tanečnice a choreografka Veronika Knytlová, někdejší polovina tandem VerTeDance. Představení je koncipované jako „kuchyňský duet“, v němž s ní vystoupí Martin Talaga. Co slibují Garsonky obashově?

Rituály každodenního života. Pohyby prováděné rychle, úsporně, bezmyšlenkovitě. Nejsou krásné ani výjimečné. Nepořádáme v nich žádná mistrovství, přestože položit sklenici na stůl lze snad tisíci různými způsoby. Vypreparovali jsme je z kontextu domácnosti a vytvořili z nich vysoce koncentrovanou jevištní substanci prožitou v každém momentu „teď“ pro potřeby praktického každodenního života v komplikovaném světě plném krutosti i něhy, nereálných podmínek i reálných hrozeb, ve světě plném paradoxů.“

Emergency Dances – Patologie médií – Ententiky (foto Vojtěch Brtnický)

Do třetice – premiéra Tantehorse

Umělecké uskupení Tantehorse se představuje v roli kurátora, iniciujícího kritický dialog mezi tvůrci tanečního divadla a veřejností, v sérii projektů zastřešených pod názvem Emergency Dances. Jedná se o sérii originálních tanečních děl pohybujících se na hranici tance a aktivismu, performance a experimentu, komunikující palčivá témata současnosti. První z večerů se nese v duchu tématu Patologie médií a uskuteční se v premiéře 25. září od 20 hodin v Paláci Akropolis.

Johana Pocková se Sabinou Bočkovou uvedou choreografii Jáma Lvová, která se zabývá mediální manipulací z pozice média samotného. Dvě performerky se stanou ztělesněním fyzických a vizuálních obrazů mediálního prostoru a budou zkoumat jeho emocionální tlak na pozorovatele.

Denisa Musilová představí performance s názvem ENTENTIKY, popisovanou jako „reality show a experiment vytrvalosti v jednom“. V něm se zaměřuje na důsledky psychické a fyzické zátěže způsobené extrémní záplavou a sledováním zpráv – nemocí zvanou Headline Stress Disorder. Choreografka pro své performerky Annu Benhákovou a Ivetu Krmelovou připravila simulaci stresové aktivity, která se bude odehrávat v přímém přenosu, částečně online a částečně přímo před zraky diváků. Obě díla proběhnou v premiéře a po jejich skončení se bude konat diskuze na téma „Jak číst tanec“, moderovaná filosofkou a teoretičkou performance Alicí Koubovou.

Jsou to urgentní choreografie, vycházející z určitého hraničního stavu jedince, z okamžiku emergency. Svým zpracováním a intenzitou sdělení nenechávají diváka chladným, nutí ho k osobní angažovanosti. Tanečnice jsou ve stavu ’pohotovosti’,“ říká o prvním díle série Emergency Dances I. Miřenka Čechová, tentokrát v roli taneční kurátorky. Ta si ke spolupráci přizvala právě filosofku Alici Koubovou, která je odbornicí na filosofii performance, jež povede s umělkyněmi a diváky následnou diskusi. Jejím cílem je povzbudit diváky k vlastnímu uvažování a rozšířit jejich horizont chápání tanečního divadla.

V posledních třech letech se soubor Tantehorse zaměřuje na projekty propojující angažovaná společenská témata se současným tancem a divadlem, a to jak v divadelních, tak i nedivadelních prostorech, které tím zviditelňuje. Stěžejním pro Tantehorse je vedení kritického dialogu mezi umělci a veřejností a umělecký rozvoj mladých tvůrců, zabývajících se kritickou reflexí umění ve společnosti. Tantehorse nadále vytváří projekty v netradičních divadelních formátech (jako např. Osudety, !O! – Family Therapy, Momentum…), iniciuje dialog mezi tanečníky a výtvarníky konceptuálního a angažovaného umění a pokračuje v laboratorní  lince zkoumající hranice fyzického, tanečního a experimentálního  divadla.

Ostravský balet zve na neobvyklou tančírnu

Na neobvyklé místo zve své příznivce baletní soubor NDM v Ostravě – zatančit si 20. září ve 20 hodin do baru Ve Dvanáctce. Tančírna v rytmu argentinského tanga: „Přijďte se naučit základy tohoto vášnivého tance a možná i kousek choreografie přímo z inscenace All That Jazz, Rock, Blues, kterou můžete vidět na prknech NDM. Tango nás zavede do různých dob a míst, mnohdy exotických, a nebude chybět ani dráždivost mimořádného smyslového zážitku příznačná pro živý moderní tanec. A pokud počasí a okolnosti dovolí, roztančíme možná celou divadelní ulici!“ Inscenace All That Jazz, Rock, Blues se ostatně loučí, poslední dvě reprízy se uskuteční 8. října a 30. listopadu tohoto roku v Divadle Jiřího Myrona.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat