Týden s tancem

Potěšte se světem tance a pohybu: v Praze probíhá festival Cirkopolis, v Brně se zkouší nová Dáma s kaméliemi a můžete se podívat na videa z 48. ročníku mezinárodní soutěže v klasickém tanci Prix de Lausanne, která právě skončila.
Festiva Cirkopolis 2020 – inscenace Red Haired Men (foto Bart Grietens)

Probíhá festival Cirkopolis
Od 9. do 15. února probíhá v Paláci Akropolis, divadle Ponec, Kasárnách Karlín a v prostředí jednoho soukromého bytu na Praze 2 festival nového cirkusu a pohybového divadla Cirkopolis. Jde o 7. ročník festivalu, na němž můžeme narazit na projekty, které někdy nemají daleko ani k tanečnímu divadlu. Letošní sedmý ročník přiváží symbolicky sedm souborů a umělců. Bytový cirkus kanadské dvojice Claudel Doucet & Cooper Lee Smith, Belgičana Alexandera Vantournhouta, trojici francouzských komiků a akrobatů La Mob à Sisyphe, multižánrového nizozemského umělce Monkiho, zástupce československé scény nebo žongléra Jaye Gilligana.

Na festivalu svou práci představují průkopníci bytového cirkusu, kanadský pár Claudel Doucet & Cooper Lee Smith, kteří zvou odvážné diváky na návštěvu do soukromého bytu a nechávají je nahlédnout do svého každodenního intimního života. „Kanadská performance Se Prendre je exkluzivním zážitkem pro malý počet diváků, i proto ji uvedeme na festivalu hned desetkrát,“ vysvětluje umělecká ředitelka festivalu Šárka Maršíková. Ještě 11., 13. A 14. února každý den od 18 a 20 hodin. „Následujeme je v bytě z jedné místnosti do druhé, s něžností i bolestí, pobaveni zvědavostí nebo zaujati intenzitou jejich přítomnosti. Příběhy o sbližování v naší samotě. Vlastní zrcadlo brutální a něžné, jedinečné a znepokojující. Představení umělců, přizpůsobené každodennímu životu, je totálním sebeodhalením: syrovým, dojemným, rušivým.

V Paláci Akropolis vystupuje francouzská skupina akrobatů, žonglérů a komiků La Mob à Sisyphe, která ale hrála jen v neděli a v pondělí. Vrací se výrazná osobnost současného cirkusu, belgický tanečník a akrobat Alexander Vantournhout, pro kterého je charakteristické mísení tanečních a akrobatických principů. V novince Red Haired Man se nechal inspirovat dílem ruského spisovatele Daniila Charmse a vytvořil spolu s dalšími třemi interprety představení na pomezí tance, akrobacie, cirkusu a divadla. „Na jevišti říkáme Charmsův text rusky, anglicky a v Praze ho budeme říkat i česky. Tato kombinace jazyků nám slouží k vytvoření nového druhu jazyka. Charmsova báseň Red Haired Men představuje muže, který o vše přišel, celou svou identitu – o své končetiny, a dokonce i ústa. Tato postava tak postupně mizí, až se úplně vytrácí,“ říká Vantournhout o inscenaci, která se koná v divadle Ponec 13. a 14. února.

Sólové představení Static progresivního nizozemského performera Benjamina „Monkiho“ Kuitenbrouwera kombinuje akrobacii na dvojité čínské tyči s živou hudbou, divadlem i mluveným slovem a vypráví poetický příběh obyčejného kluka, který v 80. Letech žije discem, skladbami ve svém walkmanu a videohrou Super Mario. Nostalgický výlet stihnete ještě dnes v divadle Ponec.

Festival Cirkopolis 2020 – umělec Monki (foto Bart Grietens)

Na závěr festivalu čeká diváky show s žonglérskou legendou Jayem Gilliganem. Vystupoval ve 34 různých zemích, ovlivnil generaci současných žonglérů, cestoval se sólovým vystoupením a spolupracoval se soubory jako jsou Cirkus Cirkör a Cirque du Soleil. Nedávno vydal knihu o současném žonglování s názvem 5 Catches. Společně se žonglérem Ericem Longequelem vystupují v Praze s projektem Cie Ea Eo v magické show How to Welcome the Aliens?, ve které připraví zábavný uvítací ceremoniál pro mimozemšťany, kteří právě přistáli na Zemi. Koná se 14. a 15. V Paláci Akropolis. Žonglérská show představuje uvítací ceremoniál pro den, kdy mimozemšťané poprvé přistanou na Zemi. Co ukázat mimozemšťanům, kteří o našem světě nic nevědí? Podobně jako je Zlatá deska, kterou NASA vyslala do vesmíru v roce 1977, kompilací obrazů a zvuků ze Země, i toto představení je ukázkou lidství. Je přehledem lidské činnosti – žonglování, která je částí našich znalostí, emocí i myšlenek.

Cirkopolis se tradičně zaměřuje i na současnou česko-slovenskou novocirkusovou scénu. V absolventském představení Nivó talentovaného slovenského závěsného akrobata Daniela Kvašňovského je vyjadřovacím prostředkem akrobacie na laně a manipulace s provazy. Vystupuje 12. února v Akropoli. „Mnoho sil stálo člověka vypořádat se s rozlehlostí, lákavostí a nebezpečím vzdušného prostoru. Odpoutat se od země znamená zpřetrhat pouta. Ovládnout svoji vlastní fascinaci výškou tak, aby nevedla k záhubě. Hledět do budoucnosti… Do jaké míry je to bezpečné? A má to vůbec být bezpečné? Která pouta zpřetrhat? Co všechno obětovat přeludu, vizi?

Experimentální očista těla i ducha se uskuteční v prostorách kasárenského Bazénu v pohybové site-specific inscenaci Lavabo české umělecké trojice Stárková, Blaha, Menoušek. Ta se koná v prostorách bývalého bazénu v Kasárnách Karlín, a to 11. a 12. února. „Inscenace je výzkumem fyzického i duševního očištění, přechodovým prožitím vlastního těla a těch okamžiků, kdy se ocitáme jen sami se sebou. Kde končí lidské tělo a začíná mysl? Obličej je jediná část těla, kterou na sobě nikdy neuvidíme. To, co z něj můžeme vidět, je vždy jen jeho reprodukce nebo jeho obraz.“ Oba dva projekty vznikly v rámci rezidenčního programu CIRQUEONu, Lavabo v jeho koprodukci.

V průběhu festivalu se v Cirqueonu – centru pro nový cirkus uskuteční tři workshopy vedené umělci, kteří se představí v hlavním programu. Mikrobatika – pozemní akrobacie (11.–12. 2. | 10:00–14:00) je akrobatický workshop s Winstonem Reynoldsem, který se 10 let věnuje akrobatickému tréninku a podělí se o své současné názory a možnosti, jak přistupovat ke způsobu pohybu. Jeho pohybová praxe vychází z akrobacie, pracovat ale bude i s dalšími tématy. Čínská tyč s Benjaminem „Monkim“ Kuitenbrouwerem (13.–14. 2. | 10:00–14:00) je workshop pro mírně pokročilé a pokročilé na čínské tyči, k vyzkoušení bude i technika dvojité čínské tyče. Žonglování s Jayem Gilliganem (15.–16. 2. | 10:00–14:00) je dvoudenní masterclass hvězdy světového žonglování, ve které představí současné, špičkové, moderní i experimentální žonglérské techniky z celého světa se zaměřením na skandinávské trendy. Ve workshopu se zaměří na koncepty a nápady prostřednictvím jednoduchých triků, které se zvládne naučit každý. Masteclass je určena pro všechny úrovně.

Balet ND Brno – zkoušky k baletu Dáma s kaméliemi (foto Kuba Jíra)

Balet Národního divadla Brno zkouší Dámu s kaméliemi
Nejbližší premiéra brněnského baletního souboru, Dáma s kaméliemi, se bude konat za necelý měsíc, jde o inscenaci, která vzniká tanečníkům přímo na tělo. Chystá ji choreografka Valentina Turcu, rodačka ze Záhřebu, která byla členkou slavného souboru Béjar Ballet Lausanne. Vynikala nejen jako tanečnice, v oblasti svého regionu je uznávaná jako choreografka, vytvořila již přes 40 choreografií a inscenací.

Balet NdB jsem měla možnost poprvé vidět v Chorvatském národním divadle v roce 2018 a když mě umělecký šéf Mário Radačovský oslovil, jestli bych pro tyto tanečníky vytvořila balet, hned jsem věděla! DÁMA S KAMÉLIEMI! Cítila jsem okamžitou inspiraci, chtěla jsem začít tvořit právě teď a tady… Tanečníci Baletu NdB jsou silní jako soubor, jako tým, ale každý z nich má svůj vlastní podpis. To nadmíru respektuji… Naše představení je dynamické, má filmové tempo… Zapojujeme diváky do děje pomocí pocitů jako je velká ztráta, láska, vášeň a bolest. A děláme to upřímně. Bez blafování,“ slibuje. Foto ze zkoušek: Kuba Jíra

Dominik Vodička v české edici časopisu Forbes – 30 pod 30
Třicet talentovaných Čechů pod 30 let, kteří již významným způsobem vynikli ve svém oboru, je žebříček, který vytváří i v Čechách redakce časopisu Forbes. Jejich úspěch má být motivací a inspirací ostatním (bez rozdílu věku). V této třicítce úspěšných mladých nyní figuruje i sólista Pražského komorního baletu Dominik Vodička, který se v teprve 23 letech stal držitelem ceny Thálie. Je pravděpodobné, že média si jej všimla především jako vítěze populární soutěže StarDance, v níž ho sledovali diváci České televize po řadu měsíců a kde zvítězil jako tanečník ve dvojici s herečkou Veronikou Khek Kubařovou. V každém případě jde ale o úspěch a vítězství i tanečního divadelního umění, protože skutečně nebývá zvykem, že by tanečník byl středem pozornosti, popularita každého jednotlivého interpreta v tanečním světě posiluje a pomáhá oboru jako celku.

Pražský komorní balet – Carmina Vetera – Růže (Dominik Vodička, foto Serghei Gherciu)

Prix de Lausanne už po 48.
Patrně nejslavnější soutěž pro mladé tanečníky Prix de Lausanne se letos na počátku února konala už po 48., tentokrát ale kvůli rekonstrukci domovského divadla v lázeňském městě Montreux. Finále se konalo v sobotu 8. února. Z původně 84 vybraných talentů se soutěže zúčastnilo 77 a finálového večera 21. Porota byla devítičlenná a zasedli v ní Frédéric Olivieri (President), Yorgos Loukos (Vice-President), Philippe Cohen, Bernice Coppieters, Nadia Deferm, Zhongjing Fang, Jaimie Persson, Sebastián Vinet a Zenaida Yanowsky.
Vybráno bylo 8 vítězů, kteří tvoří i pestrou geografickou směs, v níž tentokrát ani tolik nedominují asijští tanečníci: 1. Marco Masciari (Itálie), 2. Ava Arbuckle (USA), 3. João Vitor Santana (Brazílie), 4. Lin Zhang (Čína), 5. Chaeyon Kang (Jižní Korea), 6. Matei Holeleu (Rumunsko), 7. Vitor Augusto Vaz (Brazílie), 8. Yuyan Wang (Čína)

Prix de Lausanne má bohatý Youtube kanál, kde se můžete podívat na soutěžní variace i celá vystoupení z minulého týdne:

 

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat