Týden s tancem

  1. 1
  2. 2

Valentina Turcu, nominovaná na cenu Kyoto v roce 2015, je vynikající tanečnice a choreografka. Na svém tvůrčím kontě má přes 130 baletních, operních a divadelních produkcí a její balety jsou pohostinsky uváděny po celém světě. V Chorvatsku narozená a klasickému baletu vyškolená umělkyně dále studovala a tančila pod vedením Maurice Béjarta. Vytvořila řadu baletních inscenací od klasických dějových až po avantgardu, od velkoplošných po choreografické miniatury vytvořené pro galakoncerty a režírovala několik klasických divadelních her. Carmen, Hamlet, Peer Gynt, Mistr a Markétka, Anna Karenina, Nebezpečné známosti, Bohéma, Bouře, Smrt v Benátkách, Krvavá svatba, Tramvaj do stanice Touha, Evžen Oněgin, Don Juan, to jsou jen některé kusy z její rozsáhlé inscenační tvorby. Není úspěšná pouze jako choreografka, ale také jako režisérka, dramaturgyně a autorka hudebního konceptu, což jí vyneslo mnohá ocenění. Mezi nimi bronzovou medaili na Mezinárodní baletní soutěži v japonské Nagoji (2002) a cenu za nejprogresivnější choreografii v Slovinské baletní soutěži (2007). V roce 2008 byla oceněna za své dílo na poli baletu, opery a činohry slovinskou Asociací baletních umělců. Obdržela Slovinskou státní cenu za režii a choreografii inscenace Prokofjevova Romea a Julie v roce 2012 ve Slovinském Národním divadle Maribor, inscenace baletu Evžen Oněgin v Mariboru jí vynesla v roce 2017 Glazerovu cenu a byla časopisem Dance Europe prohlášena za jednu z pěti nejlepších evropských premiér v roce 2016. V posledních letech spolupracovala Valentina Turcu s divadlem v německém Augsburgu, Lotyšským národním baletem, Opéra-Théâtre de Metz Métropole ve Francii, Chorvatským národním divadlem ve Splitu a v Záhřebu. Její balet Smrt v Benátkách byl časopisem Dance Europe vybrán mezi pět nejlepších představení roku 2018.

Jana Burkiewiczová, foto Vojtěch Veškrna

Nová inscenace Jany Burkiewiczové posílá do světa Růžového samuraje, který nás všechny zachrání
V pražské La Fabrice proběhne 11. března 2020 pražská premiéra nové inscenace Růžový samuraj / Příběh zuřivého větru souboru Burki&com. Projekt hledající nového hrdinu vznikl na základě workshopů s 304 dětmi z jedenácti škol.

Inscenace, v níž vystoupí sedm performerů, spojuje současný tanec, prvky nového cirkusu, fyzické divadlo, zpěv, hudbu i výtvarné prostředky do jednotícího celku. Autorka Jana Burkiewiczová více jak půl roku postupně zkoumala s pomocí pedagogů a dětí v Praze, Trutnově, Moravské Třebové, Ostravě a Čeladné pojem hrdinů v současném světě. Děti o nich psaly slohové práce, vyprávěly příběhy, zkoušely definovat hrdinské vlastnosti, kreslily je i absolvovaly pohybové workshopy. Příprava projektu, který se z velké části připravoval v Uffo Trutnov, kde byl také poprvé uveden, byla tak vedle vlastní divadelní práce především zajímavou sondou do myšlení nejmladší generace a současně cestou k základům hrdinských příběhů, k jejich zákonitostem.

Někde mezi dětskými kresbami hrdinů jsem narazila i na Růžového samuraje. Právě ten pro mě nakonec celý příběh symbolicky spojuje. Je v něm síla, čest i odvaha, ale také srdečnost a něha. Představení, ve kterém jsou hlavním nástrojem vyprávění dynamické choreografie, přináší i velký prostor fantazii. Divák s ním zažije strhující příběh, který jej však především přivádí k sobě samotnému,“ popisuje ideu inscenace režisérka a choreografka Jana Burkiewiczová.

Autorem originální scénografie je jeden z nejvýraznějších designérů současné české scény Maxim Velčovský. Jedná se o jeho první spolupráci s tanečním divadlem. Za kostýmy stojí módní návrhářka Petra Ptáčková, jejíž oblečení se prodává v Paříži stejně jako v Los Angeles. Výjimečné je také složení performerů, kdy se v sestavě Burki&com objevují například poprvé dva kmenoví tanečníci švédských Norrdans Hanna Nussbaumer a Viktor Konvalinka (m. j. zakladatel Dekkadencers a někdejší sólista baletu Národního divadla). Vedle nich stojí dva talentovaní mladí tanečníci Eduard Adam Orszulik a Michal Toman, první je student pražské HAMU a druhý čerstvý absolvent současného tance na bratislavské Vysoké školy múzických umění. Za pozornost stojí i trojice hudebníků, kteří jsou součástí živé produkce, písničkář Dominik Zezula (post-hudba, Děti mezi reprákama), bubeník Michal Budinský (Lazer Viking) a operní pěvec Libor Kasík. Autorem scénické hudby je Jiří Konvalinka (Vložte kočku, Mutanti hledaj východisko), skladatelem árie uznávaný slovenský skladatel Slavo Solovič. Do příprav se zapojil stran animací i filmový režisér a animátor Tomáš Luňák (Alois Nebel).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat