Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Už pár týdnů můžeme sledovat aktivitu #kulturunezastavis, která je iniciativou Cirku La Putyka a jejich spřátelených umělců z branže. Herecká či pěvecká vystoupení, akrobaté projíždějící ulicemi města nebo promítání záznamu divadelních vystoupení na fasády domů. To jsou některé z uměleckých počinů, ze kterých se mohou těšit lidé rovnou z oken a balkonů svých domovů, nemocnic nebo domovů pro seniory. Vše probíhá v souladu s bezpečnostními nařízeními vlády. Nyní company oslovuje a zároveň vyzývá i další umělce z ostatních krajů, aby se samostatně vydali roznášet radost svým divákům.

V současné době za sebou mají akce pod hlavičkou #kulturunezastavis více než 50 odehraných vystoupení, někdy třeba až na 16 různých místech v jeden den. Zapojilo se přes 60 účinkujících, mezi kterými jsou i mnohá zvučná jména. Sestřih z akcí naleznete zde. Iniciativa Cirku La Putyka se rozšiřuje o další a další artisty, kteří chtějí tímto způsobem poděkovat svým divákům za léta přízně a zároveň znovu zažít nezaměnitelné pouto mezi divákem a vystupujícím, na kterém jsou jak existenciálně, tak emočně závislí. Odkazují se při tom na Manifest, který má povzbudit i další umělce, aby potvrdili, že heslo #kulturunezastavis je pravdivé, aby se přidali a samostatně a v souladu s aktuálními bezpečnostními opatřeními vyšli do ulic dokázat lidem, že si jich váží a jsou tu pro ně i v těchto nelehkých časech. „V současné době se do iniciativy zapojili i kamarádi a kolegové v Brně a Ostravě. Cirk La Putyka je rád, když si #kulturunezastavis vezmou za své také v ostatních městech i za jejich hranicemi a vezme ji za svou co nejvíce umělců se stejným cílem,“ říká k tomu principál Cirku La Putyka Rostislav Novák ml.

Umělci, kteří vystoupí, jsou plni silných dojmů, které plynou z ovací a upřímné vděčnosti, jež je z diváků zřejmá. „Na včerejším vystoupení byla jedna starší paní, která je většinou proti všemu, co se kolem děje, a vypadalo to, že to tak bude i při našem vystoupení ‚Co tady budete dělat? Koncert? A čeho? Tak to NE!‘, říkala. A pak byla nadšená jak malá! Všichni tam tleskali, ptali se, co jsme za divadlo, prý jsme dostali dokonce dárky,“ komentuje reakce lidí jedna z vystupujících, Anna. Od dalších účinkujících je slyšet slova jako: radost, nadšení, super atmosféra a společně se shodují, že chtějí v otevřené iniciativě #kulturunezastavis pokračovat. Všichni umělci jsou anonymní, mývají často kromě roušek i masky přes celý obličej. „Nevnímejte, kdo konkrétně zpívá, hraje nebo žongluje, ale podstatu a čistotu toho, co se odehrává pod vašimi okny. Třeba je to zrovna ten váš oblíbený zpěvák nebo herec.“ vysvětluje Rostislav Novák ml.

Cirk La Putyka se doposud při organizováním těchto happeningů setkal jen s pozitivními ohlasy, a to možná právě i proto, že dbali na bezpečnost herců i diváků. Dodržují například rozestupy a vybízejí lidi, pro které hrají, aby zůstali doma a sledovali vše z pohodlí bytů. O dodržení těchto pravidel žádají i další uskupení, která se k iniciativě #kulturunezastavis připojí, protože je otevřená všem umělcům a má za cíl roznášet radost lidem kdekoli je to možné. Pro všechny, kdo mají zájem se připojit nebo se podívat, co všechno se v rámci této otevřené iniciativy děje, shrnuje web https://kulturunezastavis.cz/ veškeré informace.

Manifest zní:

My, umělci, potřebujeme publikum. Jsme na něm závislí. Jak emočně, tak fyzicky.

Vy podporujete nás, my v téhle nelehké době podpoříme vás. Jak umíme.

Živé umění ze dne na den usnulo a bude trvat nejspíš několik týdnů či měsíců, než ho společně oživíme. Než se zase vrátíme do divadel, na koncerty, do kin.

My ale už teď chceme ukázat, že živou kulturu lze pěstovat i za těchto časů.

Rozhodli jsme se, že když nemůžete vy za námi, přijdeme my k vám. Pódiem budou ulice, dvorky, parkoviště. Hledištěm se stanou okna a balkony vašich bytů, nemocnic nebo domovů důchodců.

Budeme zase spolu! Zvládneme to! Bezpečně a s respektem k vládním opatřením. #kulturunezastavis

Cirk La Putyka se aktuálně jako většina podobných subjektů přesunula i na internet a pod hlavičkou Cirk La Putyka (A)live nabízí pravidelné live streamy a nedělní workshopy (na Facebooku a Youtube). To vše za dobrovolnou virtuální vstupenku zakoupenou prostřednictvím darujme.cz. „Nechci, aby naše company ustrnula a následovala očekávání široké či odborné veřejnosti. Chci tvořit svobodně a s energií, která dala možnost company vůbec vzniknout a žít.“ slova Rosti Nováka. Rosťa a Vítek Novákovi jsou potomky slavného českého loutkáře Matěje Kopeckého. Přestože jim v žilách koluje kočovná krev, jako jediní z rodu založili kamenné divadlo – Jatka78.

 

Jihočeské divadlo zpřístupní na Youtube Šípkovou Růženku
Jihočeské divadlo už zpřístupnilo na Mall.tv záznam inscenace Klíče odnikud, nyní připravilo na 1. května na 18:00 hodin na svém Youtube kanálu také záznam baletní pohádky Šípková Růženka:

Zemřel tanečník Libor Čihař, bývalý sólista DJKT
Minulý čtvrtek oznámilo Divadlo J. K. Tyla v Plzni skon tanečníka Libora Čihaře. Bývalý sólista baletu DJKT Libor Čihař zemřel ve věku pouhých 53 let. V Plzni účinkoval v letech 1985–1990, poté byl až do roku 2009 členem baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
Libor Čihař se narodil 17. února 1967 v Praze. Do angažmá v plzeňském baletu nastoupil hned po absolvování pražské taneční konzervatoře v roce 1985, od roku 1987 zde vystupoval jako sólista. Stal se tak výraznou postavou souboru a dostal příležitost ztvárnit několik titulních rolí tehdejšího repertoáru. Do historie Divadla J. K. Tyla se zapsal především rolí Romea v baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva (1987), ztvárněním Hoffmanna v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha a J. Lanchberyho (1987), jako Macbeth v Macbethovi K. V. Molčanova (1988) či rolí Václava v taneční inscenaci na motivy poémy Alexandra Sergejeviče Puškina Bachčisarajská fontána (1989).
Po svém odchodu z Plzně začal účinkovat v Jihočeském divadle, kde pracoval pod vedením bývalé kolegyně, tanečnice, choreografky a tehdejší umělecké šéfky budějovického baletu Libuše Králové (1969–1990 členkou souboru DJKT). Za svou kariéru na jihočeských scénách byl Libor Čihař obsazen do více než 30 baletních, operních a operetních inscenací. Zpodobnil mnoho hlavních postav v klasických baletních dílech, z nichž jmenujme Hamleta v Shakespearovských siluetách P. I. Čajkovského a V. Trojana (1994), Dona José v taneční adaptaci Bizetovy Carmen (2000) nebo Rudovouse v Labutím jezeře P. I. Čajkovského (2002).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat