Týden s tancem: premiéry a aktuality se jen hrnou

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Pražský komorní balet připravil první premiéru sezony

Ve čtvrtek 5. října se v divadle Ponec po delší době s premiérou usadí Pražský komorní balet. Našel se již tento soubor, hledající už léta svou novou identitu? Opět sází na jména mladých tuzemských tvůrců, takže už tu vidíme něco jako dramaturgickou linii. Nový program bude opět složen z několika kratších kusů. Duet Metamorphic pro Pražský komorní balet připravila Martina Hajdyla Lacová, která se v choreografii nechala inspirovat tvorbou Augusta Rodina, otce moderního sochařství. Právě způsob, jakým zachycoval pohyb ve svých plastikách, se stává nyní zdrojem pro choreografii.

Martina Hajdyla Lacová: Metamorphic – Pražský komorní balet 2017 (zdroj PKB)

V premiéře tančí sólisté Pražského komorního baletu Jitka Tůmová a Patrik Čermák. Hudbu vytvořil slovenský současný skladatel a režisér Jozef Vlk, který je mimo jiné zakladatelem jednoho ze zásadních slovenských souborů současného tance Debris Company. V představení jsou použity dvě skladby z jeho nového hudebního alba Recycled. Jako supervize je veden choreograf Andrej Petrovič, který pro Martinu vytvořil sólo L / One of the Seven, jež jí vysloužilo nominaci na Thálii. Zde se tvůrčího procesu účastnil hlavně v začátcích. Komponovaný večer Pražského komorního baletu představí kromě premiéry i Teď na druhou v choreografii Ondřeje Vinkláta. Jde o duet, který je jinak součástí triptychu Mystérium času. Hostem večera bude Balet Praha Junior, soubor konzervatoře Taneční centrum Praha s choreografiemi I-dentity, Opus 13 a 5 nebeských sól. S Pražským komorním baletem se tímto projektem neloučíme nadlouho. Další premiéru, Requiem za nekonečno, chystá už na 22. října.


Český nový cirkus se brzy představí na veletrhu PAMS v Soulu

Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Českými centry připravuje účast na veletrhu scénických umění PAMS v Soulu (Performing Arts Market in Seoul), který proběhne od 14. do 19. října. V letošním roce se česká prezentace zaměří na nový cirkus, který budou reprezentovat Veronika Štefanová za Cirqueon (zastřešující organizace pro podporu a rozvoj nového cirkusu v České republice), Michaela Holbíková za spolek Art Prometheus, zabývající se produkcí nezávislých divadelních projektů, Jiří Turek za festival Letní Letná a Štěpán Kubišta za Jatka78. Veletrh, během kterého probíhá divadelní, taneční a hudební festival s národním i mezinárodním programem, se koná každoročně už od roku 2005. Vzhledem ke koncentraci akcí zaměřených na živá umění přitahuje veletrh velkou pozornost nejen místní, ale také mezinárodní odborné veřejnosti z východní a jihovýchodní Asie i z dalších zemí evropského či amerického kontinentu.


V předvečer oslav Kennetha MacMillana

Skotský balet připravil na 6. a 7. října premiéru, která by mohla přilákat milovníky baletu i z kontinentu. Kromě toho, že se připravuje na společnou oslavu díla Kennetha MacMillana, k níž se ve druhé polovině měsíce spojí šest souborů na společném festivalu, oživil nyní po dlouhé době jeden z MacMillanových baletů na hudbu Igora Stravinského, Polibek víly (Le Baiser de la fée). Dílo vzniklo v roce 1960 pro Královský balet a na jevišti se objeví po jednatřiceti letech. Balet je inspirovaný Sněhovou královnou Hanse Christiana Andersena a odkazem romantického baletu ruské školy. Výpravu k inscenaci vytvořil Gary Haras, někdejší blízký MacMillanův spolupracovník, a na doslova restaurování baletu pracuje odbornice na Benešovu notaci Diana Curry. Dokumentace není mnoho, ať už jde o poznámky nebo chabé videozáznamy, ale soubor chce vytvořit rekonstrukci MacMillanova baletu v co nejlepší podobě a snahou je přiblížit se původní premiéře z roku 1960.

Pokud jde o hudbu k baletu a jeho historii, vznikl v roce 1928 pro Ruské balety, první verzi choreografovala Bronislava Nižinská v Paříži. Balet pak nastudoval v roce 1937 ve vlastní verzi George Balanchine a v roce 1950 jej uvedl v nové verzi, tentokrát poprvé pod anglickým názvem. Igor Stravinskij tímto hudebně dramatickým dílem skládal hold Petru Iljiči Čajkovskému, tehdy k pětatřicátému výročí skladatelova úmrtí, a zakomponoval do něj motivy z některých Čajkovského nejranějších prací. Skotský balet bude Polibek víly uvádět spolu se Svěcením jara v choreografii Christophera Hampsona, které nastudoval v roce 2013.


Světový den baletu živě

Světový den baletu – World Ballet Day LIVE. Tak na ten se 5. října spojí několik souborů v čele se souborem Royal Ballet, tedy Královským baletem v Londýně, aby využili sílu digitalizovaného světa a zprostředkovali svým divákům setkání s tancem a baletem po celém světě. Už poněkolikáté se společnou hlavní platformou stává Facebook, ale videa jsou často vložená k dalšímu zhlédnutí i na YouTube, kde není nutná registrace do systému. Poprvé se pět baletních souborů rozhodlo jít do online akce 1. října 2014 s dvacetihodinovým vysíláním prostřednictvím platformy YouTube. Úplně první si sílu online videa zkoušel právě Royal Ballet, a to v roce 2012, když spustil živé vysílání na devět hodin. Úspěch inspiroval ostatní a stala se z něj každoroční událost. Pro diváky celá akce, která vlastně vznikla neoficiálně a z čirého nadšení pro balet a tanec, znamená dvaadvacet hodin baletu na sociálních sítích.

Královský balet stejně jako loni slibuje streamování baletního tréninku, ze zkoušek Alenky v říši divů a choreografií Kennetha MacMillana nebo rozhovor s první sólistkou Marianelou Núñez. Do živých přenosů, které v podstatě v podobném módu zahrnují trénink a vysílání ze zkoušek repertoáru, se chystají další velké soubory, Australian Ballet, Bolshoi Ballet, The National Ballet of Canada a San Francisco Ballet a další se připojují k této baletní výzvě na svých facebookových profilech. Naším favoritem z minulých let je trénink z Královského baletu loňského roku – můžete si odcvičit celou hodinu.

Upoutávka 2017

***

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama