Týden s tancem tentokrát zpravodajsky

  1. 1
  2. 2
Týden s tancem (25) - od 21. do 27. června 2017. V dnešním vydání najdete: Výročí Konzervatoře Duncan Centre. Úspěchy Jihočeského divadla. Dobročinní Dekkadancers a další aktuality.
Duncan Centre 25 let (vizuál) (zdroj Duncan Centre)

Výročí Duncan Centra
Konzervatoř Duncan Centre se na přelomu června a července chystá oslavit dvacet pět let své existence. Škola se statusem konzervatoře, která se věnuje současnému tanci, byla založena v roce 1992. V Čechách nevznikla náhodou. V letech 1931–1932 v Praze existovala škola Isadory Duncan, jakási místní pobočka, kterou vedla sestra Isadory Elizabeth. Našla si zde přímou pokračovatelku duncanovského výukového směru v osobě Jarmily Jeřábkové, průkopnice moderního tance v Československu.

Jarmila Jeřábková vychovala v duchu duncanismu i další tanečníky a budoucí pedagogy, ačkoli takovýto typ školy nemohl oficiálně v poválečném uspořádání školství fungovat. Hlavní ideová nástupkyně Jarmily Jeřábkové Eva Blažíčková založila v roce 1992 Konzervatoř Duncan Centre, kterou vedla do roku 2009, aby na tento odkaz navázala.

Eva Blažíčková (zdroj sumavanenaprodej.cz)

Nejúspěšnější absolventi Duncan Centra patřili v minulých letech k okruhu souboru NANOHACH, který byl sám asi nejhlavnějším a nejhmatatelnějším výsledkem působení této školy na české scéně. Soubor fungoval dvanáct let a s publikem se rozloučil letos v lednu. (O jejich loučení jsme informovali v Týdnu s tancem zde a také jsme přinesli bilanční rozhovor s Honzou Malíkem zde.)

Duncan Centre slaví dvacet pět let v roce, kdy jsme si mohli připomenout sto čtyřicet let od narození Isadory Duncan (její výročí je jen o měsíc dříve – 27. května). Moderní tanec se zrodil v reakci na estetickou vyprázdněnost a krizi klasické taneční formy i baletu jako jejího vyústění do jevištní podoby. Isadora Duncan byla představitelkou jedné z obrodných snah a její odkaz velmi dobře už ve třicátých letech popsal kritik a estetik Emanuel Siblík, poukazuje na chyby, které se v interpretaci jejího díla také dědí z generace na generaci: „…bylo by novým omylem, jemuž propadala ostatně nejedna z jejích následovnic, domnívati se, že Isadora čekala v tanci vše od inspirace, že spoléhala při tanečním tvoření jen na intuici. Takové její pseudožačky svými plytkými improvizacemi nejvíce kompromitovaly její učení, ba i její jméno. Tím se vytvářela falešná legenda duncanismu, z níž vyrostl dokonce i nejeden taneční směr zabloudilý v mystiku. Naopak, Isadora sama netvořila lehce a byla ostatně přesvědčena, že každé umělecké dílo je také výsledkem velkého úsilí intelektuálního.“ (Z knihy Antické krásno v moderním tanci, drobné publikace vydané roku 1937.).

Isadora Duncan (zdroj flickr.com/Jean-Pierre Dalbéra)

Isadora Duncan uvolnila tělo v možnostech jeho projevu, byla v pravém slova smyslu emancipovanou, ale nikdy se nezřekla systému nebo principu kultivace těla. Její práci není možné zjednodušit jako impuls k naprosté volnosti a možnosti dělat s tělem naprosto cokoli. Tělo je nástroj, který je potřeba zušlechťovat a správně naladit, aby bylo možné na něj hrát, a to platí dodnes pro jakýkoli směr či žánr.

Jak tedy pražská nástupnická organizace slaví své působení? Už začala, ale to hlavní diváky teprve čeká. Hlavní program proběhne od úterý 27. června v prostředí sídla Duncan Centre v Braníku a nabízí od 19 hodin choreografie nedávných absolventů školy – Petra Nedbala, Anny Benhákové, Lenky K. Bartůňkové, Petry Hauerové, Kristýny Šajtošové a Romana Zotova a ambientní hudbu Jaroslava Kořána a Pavla Macáka. V případě díla jedné z prvních absolventek Petry Hauerové Jak ke mně přichází na hudbu Petra Ebena se bude jednat o obnovenou premiéru po téměř dvaceti letech. Naopak nedávná absolventka Kristýna Šajtošová představí premiéru ženského tria Jako panny. Druhý den bude ve 20 hodin uvedeno taneční zpracování Ze života hmyzu Heleny Ratajové-Šťávové, následované koncertem DS3F – flamenco fusión.

Třetí večer bude věnován improvizaci, na kterou konzervatoř klade velký důraz. Tématem bude rituální letní očista ducha a těla tancem. V doprovodném programu již proběhla 7. června vernisáž kolektivní výstavy Cesty tance, která potrvá do 31. srpna a přinesla taneční fotografie, tematické malby studentů a ukázku autorských textů. Konzervatoř dále nabízí 27. a 28. června taneční dílny s lektory Lenkou K. Bartůňkovou, Bárou Látalovou, EKS comp. a Kristýnou Šajtošovou za doprovodu živé hudby. Rezervace jsou přijímány do 26. června. Podrobnosti najdete na www.duncancentre.cz, vstupné na akce je dobrovolné.

 

Balet Jihočeského divadla na cestách a v Krumlově
Baletní soubor Jihočeského divadla se jako ostatní v létě přesouvá ze stálé scény na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Tanečníci však také mají etapu zájezdovou. Po vystoupení v Praze na konci května hostovali s odlehčeným komponovaným programem Dekkadancers na jihu v Landestheater Niederbayern v Pasově a na velkém baletním gala v Giessenu. V návaznosti na úspěšné vystoupení i na předchozí spolupráci se vedení obou divadel dohodlo na koprodukci při přípravě a realizaci baletní inscenace, kterou obě divadla pod společnou hlavičkou uvedou na podzim 2018. „Titul zatím ještě neznáme, ale rádi bychom při přípravě baletu pro menší jeviště oslovili někoho z významných současných choreografů nebo uvedli některý ze známých baletních příběhů,“ řekl ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek. Kromě České republiky by mělo být představení uvedeno devětkrát v Německu.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na