Hodnocení autorky recenze:

Interpretace – studenti Duncan Centre (Kateřina Jabůrková, Šimon Klus, Jakub Kohout, Jakub Kolpek, Anna Kroupová, Nikola Němcová, Barbora Ptáčková)

Pokoj č. F44.81
Tvůrčí tým: Helena Ratajová, Monika Částková
Hudba: Jakub Rataj (mix)

Co se chystá v současném tanci

Dana Pala a premiéra La Mar
Kromě premiéry VerTeDance Void v choreografii Veroniky Knytlové, už čtvrté premiéry souboru v pořadí tento podzim, která proběhla v úterý 28. listopadu, se objevují ještě další premiéry a projekty. Současná taneční scéna je tento půlrok opravdu neobvykle živá.

La Mar, „Taneční duet pro dva cizince o věčném hledání lásky na motivy Hanse Christiana Andersena“ nebo také duet pro dva cizince, jednoho skladatele a zvuky vzdálených míst přichystala choreografka Dana Pala, v předpremiéře pro prostor Divadlo Na půdě v Cross Clubu 30. listopadu a pak v premiéře v Salesiánském divadle 2. prosince. Půjde o téměř hodinové představení, i když odtančené ve dvou lidech. Příběh Hanse Christiana Andersena Malá mořská víla autorce posloužil jako námět pro taneční představení, které se zabývá psychologií hlavní hrdinky, jež cestuje po všech mořích světa, ale přitahuje ji život na souši, na jediném místě. Otázky jsou položeny: Vystoupí mořská panna na břeh? A co ji zde čeká? A cesta hrdinky se rozprostře mezi Středozemním mořem a Atlantikem, Berlínem a Prahou.

Dana Pala, která ve své choreografii i tančí, přizvala ke spolupráci italského tanečníka Enrica Paglialunga, aby společně zkoumali v Berlíně a v Praze rozličnosti kultur, prostředí, protiklady iluze a skutečnosti, různé světy muže a ženy, jejich síly a slabosti. Hudební kompozice Jiřího Lukeše pracuje s originálními zvuky z cest a je doplněná původním motivem španělského kytaristy Josého Bolañose. Projekt vzniká pod hlavičkou Dana Pala Creativity, uskupení umělců, které choreografka založila v roce 2013. Tvoří taneční projekty, workshopy a umělci pracují na propojení různých uměleckých disciplín z oblasti tance, hudby, scénografie, architektury i multimediálních technik. Dana Pala Creativity spolupracuje s umělci odlišných národností a své projekty prezentuje hlavně v České republice a ve Španělsku, kde se také věnuje vybudování nového kreativního tanečního centra vzdělání pro děti i dospělé.

Divadlo Archa připravuje další výjezd do Drážďan

V trochu delším časovém horizontu – 9. prosince – ale pokud rádi plánujete s předstihem, je včasná informace lepší. S Divadlem Archa se totiž čas od času můžete zajet podívat na současný tanec do zahraničí, aktuálně nabízí výlet do Festspielhaus Hellerau v Drážďanech na představení souboru Peeping Tom Moeder (Matka). Známý vlámský soubor v této inscenaci přináší druhou část trilogie o rodinných příslušnících. V choreografii Moeder Gabriele Carrizo ukazuje tělo jako skladiště vědomých a nevědomých vzpomínek, které splývají a definují, kdo jsme. Jistě to nejsou dnes neobvyklá témata: spojení na pomezí utrpení, truchlení a oslav, život i smrt jako umění vystavené očím lidí, z proudu individuálních pamětí režiséra a performerů extrahovaná paměť univerzální a kolektivní. Vlámské soubory tvoří silně expresivně a fyzicky, jejich inscenace jsou plné výbušnosti, síly a maximálních výkonů. Soubor Peeping Tom byl v roce 2013 jedním z hlavních lákadel festivalu Tanec Praha.

Zájezd do Hellerau je součástí dlouhodobého projektu Moving Audience. Jak název napovídá, jde o projekt, který podporuje mobilitu publika toužícího po návštěvě zahraničních produkcí, ale ne na vlastní pěst. Už pátým rokem umožňuje Divadlo Archa českému publiku navštěvovat představení v partnerském Evropském centru umění v Hellerau, zatímco diváci z Drážďan navštěvují produkce v Arše. V říjnu letošního roku Archa uspořádala zájezdy na dvě velké události festivalu Rekonstrukce budoucnosti (Prostor – světlo – pohyb – utopie), a to na scénickou přednášku Roberta Wilsona a retrospektivní inscenaci O mracích, která analyticky zkoumá slavnou choreografii Clouds after Cranach Williama Forsytha.

Ze zahraničí

Pozitivní příklad
Snad ani ne tak pro diváky, jako spíš pro organizátory a politiky. Tanečníci mohou toužebně zavzdychat po stejné jednotě, jaká panuje alespoň na západ od našich hranic v podpoře tance. V uplynulých dnech byla dojednána a stvrzena dlouhodobá podpora pro současný taneční soubor Dresden Frankfurt Dance Company (dříve Forsythe Company), kterou má nyní zajištěnu až do konce prosince 2021 ze stran měst Drážďany, Frankfurt nad Mohanem i od zástupců spolkových zemí Saska a Hesenska. Uměleckým vedoucím souboru je od září 2015 italský tanečník a choreograf Jacopo Godani (českému publiku také znám – jako autor choreografie Reflections on the Fate of Human Forms, která byla součástí komponovaného programu Baletu Národního divadla Ballettissimo; naši recenzi najdete zde ). Soubor má rezidenci jak Drážďanech, tak ve Frankfurtu, v obou městech soubor spolupracuje s tanečními školami a dává příležitosti studentům, a tak i mladému publiku. Je zřejmé, že obě města význam souboru chápou a jeho činnosti si váží.

Z tvorby souboru:

1. 1
  2. 2