Ullmannův Císař Atlantidy slaví úspěch v Kolíně nad Rýnem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (135). Týden od 5. do 11. března 2018. V dnešním vydání najdete: Císař Atlantidy v Kolíně nad Rýnem. Zelenkova kantáta Il Serpente di Bronzo scénicky ve Frankfurtu nad Mohanem. Úspěšná německá sopranistka Anett Fritsch přeobsazena. Nahrávka týdne – Portrét Mady Mesplé. Operní humor.


Císař Atlantidy v Kolíně nad Rýnem
Provizorní prostor, nazývaný Aussenspielstätte am Offenbachplatz v Kolíně nad Rýnem, který znovu posloužil jako studiová scéna pro novou produkci souboru kolínské opery, tentokráte hostí inscenaci opery Viktora Ullmanna Der Kaiser von Atlantis (Císař Atlantidy).

Viktor Ullmann: Der Kaiser von Atlantis – Judith Thielsen (Der Trommler), Nikolay Borchev (Kaiser Overall), Martin Koch (Harlekin) – Oper Köln 2018 (zdroj oper.koeln / foto © Paul Leclaire)

Ač libreto Petra Kiena obsahuje i alternativní název nebo rozšířenou verzi titulu Die Tod-Verweigerung (Odepření smrti), i kolínský inscenační tým se spokojil s již ustáleným kratším názvem Císař Atlantidy. Osudy obou autorů opery, židovského skladatele Viktora Ullmanna a jeho mladého libretisty Petra Kiena, jsou tragické.

Opera je třetím skladatelovým jevištním dílem a cesta k její scénické realizaci až roku 1975 v Amsterdamu byla nelehká. Stejně trnitá byla i cesta ke kritickému vydání partitury nakladatelstvím Schott Verlag roku 1993, které je základem současného nastudování a které se také dosti liší od první uváděné amsterdamské verze. Opera se ale v současnosti stala zajímavým titulem především pro studiové a experimentální operní scény. Po loňském úspěchu s inscenací jednoaktového muzikálu pro jediného zpívajícího herce Georga Kreislera Adam Schaf hat Angst (Adam Schaf má strach) na tomto dočasném jevišti, jež by mělo být v roce 2022 po celkové rekonstrukci hlavní budovy Staatenhaus nahrazeno novou studiovou scénou, letos padla volba na zhruba hodinovou verzi Ullmannovy opery vzniklou v terezínském ghettu.

Viktor Ullmann: Der Kaiser von Atlantis – Martin Koch (Harlekin) – Oper Köln 2018 (zdroj oper.koeln / foto © Paul Leclaire)

Premiéra 24. února 2018 zaznamenala silný ohlas u diváků i regionálních médií. Opera bude až do 10. března provedena celkem pětkrát. Vizuálně se nová inscenace, kterou jako scénograf a návrhář kostýmů připravil rodák z Istrie Darko Petrovic, soustředila na obrazy středověkých danse macabre, temných tanců smrti v jakési asketické a zmodernizované podobě. Významnou roli hrají také velké textilní zvony, které zastupují tlampače. Postupně se také protagonisté zbavují těžkých kostýmních elementů, tak jak prožívají nově nabývanou svobodu v zástupné obrazové rovině. Režisérka Eicke Ecker (hlavní režisérka souboru) ve spolupráci s novozélandským choreografem Atholem Farmerem vedla zpěváky ke stylizovanému mimickému i pohybovému projevu.

Viktor Ullmann: Der Kaiser von Atlantis – Nikolay Borchev (Kaiser Overall) – Oper Köln 2018 (zdroj oper.koeln / foto © Paul Leclaire)

Běloruský barytonista Nikolay Borchev působí velmi přesvědčivě vokálně i představitelsky v hlavní roli Císaře, roli již také zpíval v koncertním provedení této opery v Theater an der Wien roku 2013. Zpěvák se širokým repertoárem vytváří především na německých scénách i postavy z děl skladatelů dvacátého století, v Kolíně například ztvárňuje též obtížnou roli Stolzia v Zimmermannově opeře Vojáci. Dostupné kritiky označují jeho pěvecký výkon výhradně superlativy. I ostatní role jsou obsazeny kvalitně, převážně členy souboru kolínské opery. Martin Koch zpívá Harlekýna s klaunskými rysy a Lucas Singer dává postavě Smrti výrazné až monumentální rysy. V dalších rolích vystupují Judith Thielsen, Claudia Rohrbach a Dino Lüthy, který je členem místního operního studia.

Zkušený dirigent Rainer Mühlbach dal nastudování výrazné rysy a je znát jeho znalost stylu Kurta Weilla a Alexandera Zemlinského, tedy skladatelů, jejichž hudební jazyk ovlivnil i charakter Ullmannovy operní partitury.


Zelenkova kantáta Il Serpente di Bronzo scénicky

V jiném studiovém prostoru ve Frankfurtu nad Mohanem zvaném Bockenheimer Depot místní soubor uváděl v jednom večeru dvě kratší hudebně dramatická díla, která oddělují tři století.

Saed Haddad: A Wintery Spring – Deanna Pauletto (Alt), Ensemble Modern – Oper Frankfurt 2018 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Monika Rittershaus)

V první části večera je zařazena objednaná scénická kompozice A Wintery Spring skladatele Saeda Haddada na texty Chalíla Džibrána. Dílo nemá souvislý děj a je věnováno takzvanému arabskému jaru. Formou se přibližuje jakémusi scénickému lamentu ve třech částech a vyžaduje tři zpěvní hlasy – soprán, alt a basbaryton. Druhou část večera tvoří scénická produkce dramatické kantáty Il Serpente di Bronzo (Bronzový had) českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky, premiérovaná v Drážďanech roku 1730, na text Stefana Benedetta Pallaviciniho podle epizody ze starozákonní knihy Exodus. Podle dostupných materiálů jde o světovou premiéru scénické verze.

Jan Dismas Zelenka: Il Serpente di Bronzo – Dmitry Egorov (Azaria), Cecelia Hall (Egla), Judita Nagyová (Namuel), Michael Porter (Mose) – Oper Frankfurt 2018 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Monika Rittershaus)

Režisérka Corinna Tetzel dala biblickému příběhu se silnou symbolickou rovinou zcela současnou tvář doplněnou o projekce, přenášející děj do současnosti s ústřední uprchlickou rodinou, která následuje Mojžíše při putování na poušti. Stephanie Rauch vytvořila velmi jednoduchou scénu a stejně jednoduché jsou kostýmy Wojciecha Dziedzice. Mezi pěti účinkujícími nalezneme i slovenskou mezzosopranistku Juditu Nagyovou v roli Namuela. Hudebně obě díla nastudoval Franck Ollu se „svým“ souborem Ensemble Modern. Po premiéře 22. února následovalo ještě pět repríz do 5. března 2018.


Anett Fritsch přeobsazena

Anett Fritsch (zdroj anettfritsch.com / foto Kristin Hoebermann)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář