Ullmannův Císař Atlantidy slaví úspěch v Kolíně nad Rýnem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Německá sopranistka Anett Fritsch (narozena 1986), která prorazila ve světovém měřítku jako Hraběnka v nedávné inscenaci Mozartovy Figarovy svatby na Salcburském festivalu, musela odříci několik důležitých nasmlouvaných vystoupení v tomto období. Již na podzim roku 2017 musela odstoupit z role Micaely z Bizetovy Carmen v nové prestižní inscenaci režiséra Barrieho Koskyho v londýnské Covent Garden z důvodů těhotenství. 27. ledna 2018 se jí narodilo první dítě – syn. Šťastným otcem je známý herec, činoherní a dnes především operní režisér Sven Erich Bechtolf, manžel pěvkyně od února 2016.

Z pochopitelných důvodů musela sopranistka zrušit i účinkování v dubnové inscenaci Brittenovy shakespearovské opery Sen noci svatojánské v Theater an der Wien, kde měla účinkovat jako královna vil Tytania po boku kontratenoristy Bejuna Mehty v roli jejího manžela Oberona. V této produkci ji nahradí známá koloraturní sopranistka Daniela Fally, hvězda vídeňské Volksoper a nyní také Staatsoper.

Otazníky visí také nad obsazením Emmy v produkci nepříliš často hrané opery Fierrabras Franze Schuberta v Teatro alla Scala v červnu 2018 a představeními Figarovy svatby na letních Mnichovských operních slavnostech, kde byla ale ohlášena jako Cherubín (a roli v nové inscenaci vytvořila jiná pěvkyně). Zpěvačka jako jedna z mála umělkyň zpívá všechny tři role ve Figarově svatbě – Zuzanku, Cherubín i Hraběnku (tak, jak to třeba dokázala i Lisa Della Casa). Určitě by se Anett Fritsch ale měla objevit jako Arminda v Mozartově opeře La finta giardiniera v další inscenaci Teatro alla Scala v říjnu 2018.


Nahrávka týdne

Mady Mesplé – A Portrait (zdroj amazon.com)

Mady Mesplé – A Portrait. Erato / Warner Classics 2017, 0190295770983 (4 CD). Ač francouzská koloraturní pěvkyně Mady Mesplé (narozena 7. března 1931) neslaví kulaté výročí, u francouzské firmy Erato vychází její čtyřdiskový reprezentativní pěvecký portrét. Z archivu společnosti EMI, která tentýž projekt již vydala k osmdesátinám pěvkyně v roce 2011, byly vybrány čtyři nejvýznamnější okruhy zpěvaččiných uměleckých aktivit. První disk tak obsahuje ukázky z operních rolí, druhý operetní repertoár a několik písní, třetí je pak věnován výlučně písňové tvorbě. Největším překvapením pro mimofrancouzské milovníky opery a písní je čtvrtý disk s ukázkami moderních kompozic a také dvěma písněmi šansonového typu.

Pěvkyně narozená v Toulouse, kde také na místní konzervatoři vystudovala, debutovala ještě před svým dvaadvacátým rokem v opeře v Liège. Její první jevištní rolí byla rovnou hlavní a nesmírně náročná koloraturní role v Delibesově Lakmé. Tato role ji ostatně provázela větší část kariéry, debutovala v ní i v prvním zahraničním jevištním vystoupení v Bruselu (1954) a v pařížské Opéra Comique (1956). Roli zpívala celkem stopětačtyřicetkrát v různých domácích i zahraničních produkcích. Velice záhy se stala vyhledávanou interpretkou především francouzských koloraturních partů, jako jsou právě exotická Lakmé (ze které zazní na prvním CD hned tři ukázky), Philine z Thomasovy Mignon (slavná árie rozmarné herečky samozřejmě zde také nechybí), Olympie z Hoffmannových povídek (se kterou hostovala také v mnoha evropských a zámořských inscenacích), Leila v Bizetových Lovcích perel, Ofélie z Thomasova Hamleta, Julie z Gounodovy opery Romeo a Julie nebo Sofie z Massenetova Werthera (scéna z opery také na disku číslo jedna).

V repertoáru jí ale přibývaly i party z méně známých francouzských oper, které se vyznačovaly velkou efektností a často by bylo nemyslitelné je uvést bez angažování prvotřídní koloraturky z frankofonní oblasti. Nepřekonatelná se pak stala její interpretace titulní hrdinky prvého úspěšného zhudebnění Prévostovy Manon Lescaut od skladatele Daniela-Françoise-Esprita Aubera (1856) nebo francouzská verze pohádkovo-strašidelného příběhu o krásce a zvířeti Zémire et Azor (1771) skladatele Andrého Ernesta Modesta Grétryho, ve které debutovala na festivalu v Aix-en-Provence roku 1956. Obě role sice nahrála v úplnosti právě pro label EMI, ale ani jednotlivé árie se do výběru nedostaly. První disk pak obsahuje také ukázky z italského repertoáru Mady Mesplé.

Z nejslavnějších italských rolí nesmí chybět na profilu Donizettiho Dcera pluku se sérií dokonale zvládnutých vysokých tónů a pak navýsost virtuózní podání scény šílenství z Donizettiho díla Lucia di Lammermoor (kterou zpívala jen v italštině).

Omezený prostor i dramaturgická koncepce výběru tak neumožnily si poslechnout další slavné role (Aminu z Belliniho Náměsíčné, Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského, Gildu z Verdiho Rigoletta nebo Norinu z Donizettiho Dona Pasqualeho). Z Rossiniho málo hrané opery Straka zlodějka si ale na prvém disku můžeme poslechnout árii Di piacer mi balza il cor. Sopránová verze Rosiny se pak stala jednou z jejích dalších frekventovaných partů, ve kterých umělkyně hostovala po celém světě.

Pěvkyně vystoupila i „za železnou oponou“, tedy v tehdejším socialistickém bloku, kdy například zpívala také ve Velkém divadle v Moskvě roku 1972. Chybí bohužel ale i ukázky z německého repertoáru, především světově uznávané interpretace Královny noci z Kouzelné flétny, Sofie ze Straussova Růžového kavalíra nebo Zerbinetty z Ariadny na Naxu. V sedmdesátých letech začala pěvkyně zařazovat do scénického i koncertního repertoáru operetní tvorbu, především Offenbachovy operety (Pařížský život, Velkovévodkyně z Gerolsteinu a Orfeus v podsvětí). A právě operetní ukázky (celkem patnáct čísel) jsou obsahem disku číslo dvě, který zaznamenává nejen árie a dueta z Offenbachových děl, ale také další francouzské mistry tohoto žánru, jako byli Charles Lecocq, Victor Massé, André Ganne nebo Reynaldo Hahn. Na závěr tohoto bloku jsou zařazena dvě čísla z tvorby vídeňských operetních klasiků, takže posluchač zjistí, jak zní Lehárova árie Veselé vdovy ve francouzské verzi, kterou pro pařížská jeviště upravil sám skladatel.

Sopranistka byla zanícenou interpretkou písňové tvorby, zejména z frankofonní oblasti. Třetí disk přináší výběr z bohaté nahrávací tvorby v tomto oboru, včetně ukázek písňových cyklů Clauda Debussyho, Maurice Ravela i přítele umělkyně – skladatele Francise Poulenca.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat