V Mnichově představili novinky příští sezony, v Prodané nevěstě bude Jeníkem Pavol Breslik

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Nicola Porpora: Opera Arias – Max Emanuel Cenčić. Decca 2018 (1 CD). Tvorba předního operního skladatele neapolské školy osmnáctého století Nicoly Porpory (1686–1768), současníka a rivala Georga Friedricha Händela v Londýně ve třicátých letech osmnáctého století, zůstává zatím ve větším rozsahu neznámá. Jeho operní díla se dostávají na jeviště jen ojediněle, spíše jako počtem představení omezené produkce než trvalejší obohacení pozdně barokního repertoáru.

Při příležitosti 250. výročí tohoto nadaného komponisty vydává přední světový kontratenorista Max Emanuel Cenčić nahrávku čtrnácti árií ze zcela neznámých mistrových oper (a v polovině vybraných árií jde o světovou nahrávací premiéru). Snaha vzkřísit Porporovy virtuózní kompozice, vzniklé pro nejznámější kastráty jeho doby, jako byli Caffarelli, Farinelli nebo Porporino (který si z vděčnosti zdrobnil jméno svého pěveckého pedagoga a zároveň tak vyhověl dobové praxi přebírání jména učitele), je již nějaký čas patrná v aktivitě dramaturgů nahrávacích společností i muzikologů. Ani obsáhlé dílo Georga Friedricha Händela nebo Antonia Vivaldiho totiž není nevyčerpatelné a repertoár pro kontratenory není zase tak rozsáhlý, aby bylo možné zvláště při silně se rozšiřující kvalitativní špičce v hlasovém oboru kontratenorů se opakovat. Nová Cenčićova deska tak pluje na dvou módních, ale též chvályhodných vlnách – přiblížit dílo dalších atraktivních skladatelů vrcholného hudebního baroka a ukázat velkolepé možnosti současných kontratenorů (kteří dnes také s oblibou komponují program nahrávek jako výběr árií pro určitého historického interpreta).

Nicola Porpora patřil k velmi plodným skladatelům. Neomezoval se na operní jeviště (zanechal více než půl stovky operních děl, z nichž část známe zatím jen podle názvu), ale jako většina jeho současníků skládal i četné vokální skladby (kantáty, serenaty a tak dále), církevní hudbu včetně několika oratorií, ale i četné koncerty a sonáty. Již vloni byl Max Emanuel Cenčić hlavní hvězdou kompletní nahrávky Porporovy opery Germanico in Germania, vydané u stejné nahrávací společnosti, a tak ho Porporova tvorba zaujala, že osobně inicioval vznik tohoto alba Porporových árií.

Nové album ale z Germanica neobsahuje ani jedinou árii. Z hlediska výběru námětů se u Porpory, respektujícího na rozdíl od Händela dobové zvyklosti, nedočkáme větších překvapení. Některé náměty jsou totožné s Händelovými operami (Ezio, Poro) a stejně jako další (Meride e Selinunte, Ifigenia in Aulide, Filandro, Enea nel Lazio, Il Trionfo di Camilla, Carlo il calvo a Arianna in Nasso) vycházejí z antické mytologie nebo z pseudohistorických látek, z nichž některé mají reálné historické jádro. Již od první árie je jasné, v čem byla Porporova síla a proč byl tento skladatel skutečným konkurentem Georga Friedricha Händela. Jeho skladby zaujmou výrazným smyslem pro velmi líbivou melodiku, chytlavou rytmiku i pro vytvoření výjimečných efektů zvukomalby, se kterou pracuje při vytvoření vokální linky. S Porporovými kompozicemi si Max Emanuel Cenčić rozumí vskutku znamenitě.

Ponechme stranou vokální virtuozitu, se kterou jsou jeho výkony a nahrávky automaticky spojovány, ale dalšími jedinečnými kvalitami jsou kovová barva střední polohy, znělé hlubší tóny (u kontratenorů spíše vzácné) a naprostá lehkost nejvyššího rejstříku. Při poslechu si uvědomíme, proč umění kastrátů dokázalo pobláznit davy bez ohledu na společenský stav a proč nejlepší kastráti dosáhli statusu dnešních hvězd pop-music. Navíc zpěvák znamenitě odstiňuje výrazy a nálady, pracuje více než vynalézavě s dynamikou, ale také zná míru použití ozdob, aniž by nakupením vokálních fines přehlušil pocitové vyznění celé skladby.

Kongeniálně ho doprovází jeho oblíbený soubor Armonia Atenea na dobové nástroje, který řídí George Petrou jako velký znalec vokální tvorby devatenáctého století. Není divu, že tato nahrávka již krátce po svém uvedení na trh získala prestižní ocenění Diapason d’Or. Nahrávka Porporových árií zaujme nejen milovníky barokní hudby, ale také každého vnímavého posluchače, kterého zajímají možnosti lidského hlasu.


Opera na ČT art
25. března 2018, 22.45. Utrpení svatého Šebestiána. Debussyho obsáhlá scénická hudba k původnímu dramatu Gabriele d’Annunzia se vymyká většině obvyklých zařazení. Obsahuje sólová vokální čísla, sbory, balety, symfonické části i několik kratších čísel pro dva a více hlasů. Součástí jsou i melodramy a původní představení delší než čtyři a půl hodiny bylo navíc směsí velkolepé výpravy, monumentality a patetické D’Annunziovy poezie. Stejně jako jiná jeho dramata se nesetkala s premiérovým úspěchem, ale Debussyho hudbu se pokoušela řada upravovatelů zachránit alespoň pro koncertní provedení. Scénické verze tohoto operního mysteria se objevovaly spíše vzácně.

V roce 1983 dostal český režisér Petr Weigl nabídku adaptovat toto dílo pro televizní obrazovku v mezinárodní koprodukci.

Petr Weigl (zdroj vize.cz)

Film o délce 120 minut (ČT art zařazuje kratší verzi o délce 81 minut) se objevil o rok později. Film představuje nesmírně působivou podívanou inspirovanou řadou výtvarných vzorů od antiky (včetně originálních středomořských lokací) až po renesanční malířství. Velmi kultivovaná kamera je dílem Jiřího Kadaňky. Obsazení je mezinárodní, mezi představiteli nalezneme třeba pasoliniovského herce Franca Cittiho, britského divadelního a filmového herce Nicholase Claye nebo naší Janu Hlaváčovou. Tak, jako mají některé slavné herečky postaveny obrazové pomníky, vytvořené některými filmy, tak má americký herec Michael Biehn v titulní roli, který se vzápětí na to proslavil především v akčních filmech Jamese Camerona (Terminátor, Propast, Vetřelci), trvalou poctu své fyzické kráse právě v Utrpení svatého Šebestiána. Film vznikl na nahrávku Orchestru national de France pod taktovkou Colina Davise.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na