Vážně i veseleji na začátku nového roku. Operní kukátko
Silvestrovský program operních domů
I rakouské operní domy pomalu opouštějí tradici uvádět v posledním dni roku Straussovu operetu Netopýr. Ale ta stále zůstala na silvestrovském programu ve Wiener Staatsoper, kde je uváděna v úspěšné, byť již poněkud letité inscenaci režiséra Otty Schenka. Pod řízením Cornelia Meistera vystoupili lyrický tenorista Michael Schade (Eisenstein), americká koloraturka i vynikající herečka Laura Aikin (Rosalinde) a jako Princ Orlowski Stephanie Houtzeel, americká mezzosopranistka s německými předky.

Tradičně v rakouské metropoli tomuto představení konkuruje inscenace Netopýra ve Volksoper, kde je za režii odpovědný tenorista Heinz Zednik a v hlavních rolích vystupili členové souboru Volksoper: Carsten Süss (Eisenstein), Melba Ramos (Rosalinde) a Annely Peebo (Orlowski). Obě scény uvedly tento operetní titul také na Nový rok, ale v pozměněném obsazení, z hlavních rolí zůstala pouze neúnavná Laura Aikin ve Wiener Staatsoper.
Většina ostatních rakouských operních scén uváděla v poslední den roku klasické operety jako Fallovu Císařovnu (Baden) nebo Straussovu Noc v Benátkách (Graz, Linec), samozřejmě na dalších rakouských scénách nechyběly ani osvědčené muzikálové tituly. Berlínské scény nabídly Pucciniho Bohému (Deutsche Oper), muzikál Anatevka (u nás známější jako Šumař na střeše) v Komische Oper nebo slavnostní koncert v Staatsoper Unter den Linden pod taktovkou Daniela Barenboima.

Netopýr zazněl v Darmstadtu (nová inscenace), Detmoldu, Essenu, také v Oper Köln a v Bayerische Staatsoper pod Haiderovou taktovkou. Další tituly klasické vídeňské, popřípadě pařížské operety ukončily rok 2017 například v Dessau (méně hraná Künnekeho opereta Lady Hamilton), z dalších operet pak Veselá vdova (Staatsoperette Dresden, nová inscenace v Erfurtu), Lehárův Hrabě Luxemburg (Düsseldorf), Linckeho Frau Luna (nová inscenace v Hagenu), Abrahamova opereta Ples v Savoji (Hof, Koblenz), Čardášová princezna (Magdeburg, Münster, Rostock, nová inscenace v Trieru, Würzburg), Kálmánova Cirkusová princezna (Osnabrück), Künnekeho Bratránek z Batávie (Regensburg), z francouzských titulů pak Offenbachovy operety Krásná Helena (Staatsoper Hamburg) nebo Orfeus v podsvětí (Kaiserslautern, Stuttgart).
Takřka polovina německých scén dala přednost muzikálovým titulům, kterým dominovala americká produkce. Zajímavostí je určitě na evropském kontinentě minimálně uváděná americká hudební komedie Love Life s hudbou Kurta Weilla v Theater Freiburg, která zazněla premiérově v loňském prosinci.

Opera byla o silvestrovském večeru na německých operních prknech hostem jen zřídkakdy, stalo se tak v Aachenu (La traviata), Frankfurtu nad Mohanem (Trubadúr) nebo v Halle (Piazzollova tango-opera María de Buenos Aires).
Několik divadel zařadilo speciální koncertní programy, třeba s operetními čísly (Bad Elster) nebo programem k nadcházejícímu výročí Leonarda Bernsteina (Cottbus). Opéra de Bastille uváděla reprízu kontroverzní „kosmické“ inscenace Pucciniho Bohémy režiséra Clause Gutha (naši recenzi z premiéry najdete zde).

A celosvětovému zájmu se těšila silvestrovská premiéra Pucciniho Tosky v Metropolitan Opera New York. K této inscenaci se ještě vrátíme v dalších vydáních Operního kukátka.
Česká mše vánoční na hlavním nádraží v Praze
Velmi citovým zážitkem pro mě bylo provedení Rybovy České mše vánoční na pražském hlavním nádraží 23. prosince 2017 (informovali jsme zde). Ač nejsem zcela přesvědčen o nutnosti hudebních produkcí v neformálních prostorách, atmosféra tohoto provedení mě zcela strhla. Několik set posluchačů a jejich spontánní zapojení představovalo dávné kouzlo komunitně provozované kultury a sounáležitosti, která tak bolestně chybí v dnešní době. Nezbývá než poděkovat dirigentovi a organizátorovi této opakované akce Lukáši Prchalovi, sólistům, sboru a všem hudebníkům. Vzácný okamžik, kdy se Vánoce neodehrávají v oblasti konzumu a televizního programu.

Plácido Domingo umí překvapit
Pokud se nejedná o internetový hoax, směřující k pobavení na konci roku 2017, tak zpráva, že Plácido Domingo souhlasil vystoupit v roli Barona Ochse ve Straussově opeře Růžový kavalír v Madridu a Barceloně roku 2021 (tedy v roce svých osmdesátin), vyvolá jistě obsáhlou diskuzi mezi operními fanoušky celého světa. Ostatně nebylo by to až tak šokující, pokud sledujeme jeho výběr barytonových partů (ač je Ochs napsán rozsahem pro basbaryton). Signalizací neserióznosti zprávy by mohlo být datum zveřejnění, 28. prosinec je totiž ve Španělsku Dnem bláznů (zvykově adekvátní našemu „aprílu“).

Opera a politika
Případ operní pěvkyně Any Durlovski a jejího manžela Igora budí velký zájem veřejnosti. Jedna z nejžádanějších koloraturních sopranistek současnosti, pěvkyně hrdá na svůj makedonský původ, zažívá velké obavy o osud manžela.

Igor Durlovski, makedonský basista a v současnosti designovaný intendant opery ve Skopje, byl na konci listopadu 2017 zatčen s dalšími více než třemi desítkami dalších představitelů politické opozice a obžalován z „teroristického ohrožení ústavního pořádku a bezpečnosti“.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]