Večeře o osmé. Světová premiéra novinky klasika americké opery Williama Bolcoma

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Večeře o osmé jako námět nové Bolcomovy opery

Světová premiéra nového díla klasika americké opery Williama Bolcoma Dinner at Eight (Večeře o osmé) se setkala se smíšeným ohlasem při uvedení Minnesota Opera. Americký skladatel William Bolcom (narozen 1938), nositel řady ocenění, mimo jiné Pulitzerovy ceny za hudbu i cen Grammy, poněkud překvapil výběrem námětu.

William Bolcom (zdroj williambolcom.com / foto Philip Brunnader)

Jeho předchozí tři opery vznikly na závažné látky, byť z různých médií. První z nich, studie lakoty a hříchu, opera McTeague (1992), vyšla z americké literární předlohy Franka Norrise a jejího pozdějšího filmového zpracování. Operní adaptací stejnojmenné hry amerického spisovatele Arthura Millera bylo dílo A View from the Bridge (Pohled z mostu, 1999). Největšího ohlasu ale získala jeho opera A Wedding (Svatba, 2004) podle stejnojmenného filmu Roberta Altmana, který je dobře znám i českým divákům. Této třetí opeře se dostalo vynikající produkce při světové premiéře s řadou známých, převážně amerických zpěváků (Catherine Malfitano, Jerry Hadley, Lauren Flanigan, Kathryn Harries a další) v Lyric Opera of Chicago.

Nová opera vychází ze stejnojmenné, velmi populární hry broadwayského dramatika George Simona Kaufmana a spisovatelky Edny Ferber z roku 1932. O několik let později si Georg Simon Kaufman znovu získal světová jeviště obdobně postavenou divadelní komedií, v Čechách uváděnou pod názvem Přišel na večeři. Do češtiny byla Večeře o osmé přeložena Zdeňkou Šubrtovou již roku 1934 a stala se i u nás oblíbeným konverzačním kusem. Byla uvedena na Národním divadle v Praze (1934/1935, 29 představení), v Divadle na Vinohradech (1978) i na řadě mimopražských scén. Komedie s tragickými rysy přináší řadu vděčných rolí pro herce tří generací.

Výchozí situace hry je prostá, Millicent Jordan se chce vyšvihnout ve společnosti, protože její manžel je „pouhý“ obchodník, a je tedy nadšená, když se jí podaří získat na večeři šlechtický pár. Jejího manžela ale zavalují starosti s krachující firmou… Co tedy udělat, aby večer byl perfektní a sezvaná společnost byla na úrovni? Hra je dodnes součástí živého repertoáru amerických jevišť a nesmrtelnost jí vtiskla filmová adaptace Georgeho Cukora z roku 1933 s plejádou známých herců ze studia MGM.

Strukturou a množstvím postav (i epizod) se Bolcomovo dílo poněkud podobá předchozí opeře Svatba. Uznávaný libretista Mark Campbell, autor textu k dojemnému opernímu příběhu ze zákopů první světové války o Vánocích (Kevin Putts: Silent Night, 2011), i tentokráte dokázal přepracovat předlohu v dramaticky účinný tvar. V případě opery Tichá noc to byl ale filmový scénář. Kritici však vyčítají skladateli nejen zdlouhavost partitury, ale také malou sdělnost hudby, byť na více místech zazní ohlasy muzikálových postupů. Pochvalu ale sklízí pěvecký tým, který se výborně vyrovnává s hereckými nároky.

Obsazení se takřka výlučně sestává z amerických zpěváků mladší a střední generace. Režisér (Tomer Zvulun) a výtvarník (Alexander Dodge) situovali inscenaci do doby vzniku činoherní předlohy, tedy do období třicátých let dvacátého století v efektním výtvarném proudu art deco. Výbornou scénu s evokací velkoměsta New Yorku i procovských interiérů doplňují skvělé kostýmy Victorie Tzykun.

William Bolcom: Dinner at Eight – Minnesota Opera 2017 (zdroj FB Minnesota Opera)

Dílo vzniklo na objednávku Minnesotské opery a za dirigentským pultem stojí (a je kritiky chválen) David Agler, umělecký ředitel operního festivalu ve Wexfordu. Tento festival, zaměřený na málo uváděné opery, je také koproducentem inscenace. Dvouhodinová opera zazněla ve světové premiéře 11. března 2017 a byla uvedena do 19. března ještě třikrát.

Není bez zajímavosti, že všechny čtyři poslední objednávky vedení minnesotské opery vznikly na předlohy proslavené filmem: Silent Night, Doubt (Pochyby) podle dramatu Johna Patricka Shanleye s tématem pedofilie, politický thriller s motivem ztráty paměti a naprogramování mysli vojáka The Manchurian Candidate (Mandžuský kandidát) a nyní Večeře o osmé.

William Bolcom: Dinner at Eight – Minnesota Opera 2017 – vizuál (zdroj mnopera.org)


Opera na ČT art

Přišlo to nečekaně. ČT art, 22. března 2017, 20.20 hod. Dokumentární film o umění světově uznávané sopranistky Gabriely Beňačkové, vysílaný u příležitosti významného životního jubilea. Takřka hodinový pořad vznikl v režii a podle scénáře Tomáše Šimerdy v roce 2000. Sleduje životní a kariérní milníky pěvkyně, narozené v Bratislavě, která vystoupila na všech předních světových operních scénách v různorodém repertoáru. Pěvkyně také vždy byla propagátorkou české hudby, a zvláště některé její interpretace partů z českých oper jako Mařenka z Prodané nevěsty, Dvořákova Rusalka nebo Jenůfa z Janáčkovy Její pastorkyně daly těmto rolím nezapomenutelná měřítka, se kterými jsou současné interpretky stále srovnávány.

Neopomenutelná je také její činnost koncertní a pedagogická. Pořad bude opakován 27. března (1.10 hod.) a 28. března (2.50 hod.).

Arrigo Boito: Mefistofeles. ČT art, 25. března 2017, 20.20 hod.. Umění Gabriely Beňačkové budou moci obdivovat diváci i v záznamu inscenace italské opery Arriga Boita Mefistofele. Na koprodukční inscenaci se podílely operní domy v San Franciscu, Ženevě a Chicagu. Režii vedl známý kanadský tvůrce Robert Carsen. Záznam z roku 1989 v délce 157 minut obsahuje špičkové pěvecké výkony za doprovodu orchestru a sboru sanfranciské opery. Diriguje Maurizio Arena.

Vedle Gabriely Beňačkové, která exceluje v dvojroli nevinné Markétky a nejkrásnější ženy starověku – Heleny Trojské, na sebe značnou pozornost strhává americký basista Samuel Ramey v titulní roli ďábla. Tenorový part Fausta zpívá velšský zpěvák Dennis O’Neill. A aby těch slavných jmen nebylo málo, záznam pořídil legendární televizní režisér, nepřekonatelný specialista na záznamy operních děl Brian Large. Tato inscenace byla signifikantní pro mnoho dalších nastudování tohoto pozoruhodného díla na námět věčného faustovského mýtu.


Nahrávka týdne

Vincenzo Bellini: Adelson e Salvini (zdroj opera-rara.com)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat