Villazón a Pogorelc nešetřili vášní a temperamentem

Ve středu 26. října 2022 jsme v Rudolfinu byli svědky dalšího pražského vystoupení světově proslulého mexického lyrického tenoristy Rolanda Villazóna. Agentuře Nachtigall Artists se podařilo najít mu bouřlivým temperamentem rovnocennou partnerku v podobě americké začínající hvězdy, sopranistky Emily Pogorelc.
Rolando Villazón, Emily Pogorelc, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)
Rolando Villazón, Emily Pogorelc, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)

Rolando Villazón mátl tělem, v úvodu se objevil v černém obleku nesměle se usmívajíc. Ah! Tout est bien fini… O souverain, ô juge, ô père – tuto árii z Massenetovy opery začal pět mírným hlasem, který, stejně jako u Tutto parea sorridere z Verdiho Korzára, vygradoval do pompézního až burcujícího „napoleonovského“ závěru. Mezitím se objevila s naivní rozverností čtrnáctileté Julie Emily Pogorelc s árií Je veux vivre z Gounodovy opery Juliette, kde suverénně a s jistotou zvládla množství koloratur. Co by Norina v Donizettově Donu Pasqualovi už plně využila svůj komediální talent v árii Quel guardo, il cavaliere… So anch’io la virtù magica. První půle koncertu vyvrcholila duetem Nemorina a Adiny Caro elisir sei mio z Nápoje lásky. Tam už na jevišti vybuchovaly salvy temperamentu, v hledišti pak salvy smíchu.

Rolando Villazón vizuálně působil jako zpívající kombinace Martina Dejdara a Mr. Beana, nutno podotknout, že velmi dobře zpívající. Vynikající herecké umění podbarvilo show stejně jako zpěv. Plakal, smál se, útočil a modlil se. Vystupoval celým tělem. Nápojem lásky byla láhev plzeňského piva a Rolando u zpěvu dokázal tančit, dokonce i žonglovat se třemi jablky. Publikum si získal velikými gesty a výraznou mimikou baviče. Emily s ním dokázala udržet krok a byla mu rovnocennou partnerkou.

Rolando Villazón, Emily Pogorelc, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)
Rolando Villazón, Emily Pogorelc, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)

Po přestávce v druhé půli byla na programu odlehčená show – mix písní a árií z oper i operet, kde exceloval Rolando v písních zvaných zarzuely, což jsou španělská hudebně dramatická díla podobná evropským operetám. Zarzuela je plná vášně a půvabných melodií, proto je oblíbena a ceněna. Tyto písně vyžadují extrémně široký vokální diapason a výjimečné vokální dovednosti, k jejich interpretaci je potřebné zcela specifické zabarvení hlasu, které Rolando jako mexický rodák, a tudíž španělský rodilý mluvčí, v hlase přesně má a umí to mistrně použít. Dokáže během vteřiny nebo dvou dát závěrečnému tónu árie mírné crescendo a diminuendo a okoření to návalem vášně. S tenorem Villazónových kvalit může být v tomto žánru výsledek jen stěží méně než obdivuhodný.

Emily Pogorelc zná svůj hlas a technicky dobře s ním zachází. Zná svou sílu a využívá ji, zpívá přirozeně a lehce, jakékoliv výšky jí nečiní problém. Projevuje se u ní dostatek zdravého sebevědomí daný pravděpodobně proslulou americkou výchovou. Svou kariéru stále rozvíjí a objevuje nové možnosti, v sezóně 2022/2023 debutuje v šesti rolích. K vrcholům této sezóny patří role Paminy v Die Zauberflöte v Bayerische Staatsoper a převzetí titulní role v jejich nové inscenaci Matsukaze Toshia Hosokawy. Koncertně bude vystupovat jako sólistka na Mozartwoche 2023 v náročném koncertu Mozartových árií s Alejandrem Posadou a Orquesta Iberacademy Medellín. V Rudolfinu předvedla suverénní pěvecký i herecký výkon a nenechala se zastrašit velkou hvězdou po svém boku, naopak dokázala vedle Villazóna zazářit stejným způsobem jako on. V Praze nevystupovala poprvé, už se tu objevila v roce 2021, kdy jejím partnerem na Novoměstské radnici byl Boris Prýgl.

Rolando Villazón, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)
Rolando Villazón, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)

Operní a operetní program doprovázený orchestrem PKF – Prague Philharmonia řídil ruský dirigent Guerassim Voronkov s přesností a potřebnou lehkostí. Koncertní mistr Romana Špačková musela vyvinout jisté úsilí, aby se nenechala vykolejit pozorností a flirtováním, kterými ji k pobavení publika zahrnoval dvorný Rolando Villazón.

Koncert byl zakončen neuvěřitelnými pěti přídavky, které publikum přijalo s velkým nadšením, dokonce se místy připojilo ke zpěvu. Pro zajímavost a pro ty, kdo by si chtěli ověřit, zda poznali správně některá světově známá díla, uvádím výčet přídavků: Federico Moreno Torroba: Cállate Corazón, Giacomo Puccini: O mio babbino caro, árie z opery Gianni Schicchi, Giocchino Rossini: La danza, Franz Lehár: Lippen Schweigen, duet Hanny a Danila z operety Veselá vdova a Giuseppe Verdi: Brindisi – „Libiamo ne´lieti calici,“ árie z opery La Traviata.

Emily Pogorelc, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)
Emily Pogorelc, 26. října 2022 (foto Petr Dyrc)

ROLANDO VILLAZÓN & EMILY POGORELC
26. října 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum

Program:
Jules Massenet : Ah! Tout est bien fini… O souverain, ô juge, ô père
Charles Gounod: Je veux vivre
Giuseppe Verdi: I vespri siciliani, overture
Gaetano Donizetti: Quel guardo, il cavaliere… So anch’io la virtù magica
Gaetano Donizetti: Caro elisir sei mio
Manuel Penella: Vaya una tarde bonita… Torero quiero sé
Reveriano Soutullo Otero & Juan Vert Carbonell: Y mis horas felices
Léo Delibes: Les filles de Cadix
Franz Lehár: Dein ist mein ganzes Herz!
Franz Lehár: Meine Lippen, sie küssen so heiß
Ernesto de Curtis: Non ti scordar di me

Účinkující:
Rolando Villazón – tenor
Emily Pogorelc – soprán
PKF – Prague Philharmonia
Guerassim Voronkov – dirigen

Mohlo by vás zajímat


1.5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments