Virtuózní hra plná elánu Jiřího Vodičky diváky nadchla

Dne 16. února se konal ve Dvořákově síni další z řady koncertů Českého spolku pro komorní hudbu, který lákal především zajímavým programem. Hlavním protagonistou večera byl houslista Jiří Vodička – koncertní mistr České filharmonie, který vystoupil nejen jako sólista, ale ujal se také dirigování Komorního orchestru České filharmonie. Jako první dílo uvedl sonátu svého jmenovce.
Jiří Vodička (foto Richard Sklář)
Jiří Vodička (foto Richard Sklář)

První polovina programu se zaměřila především na barokní skladatele. Jako první zazněla Sonáta F dur skladatele Wenceslause Wodiczky (1715–1774), který byl houslistou v kapele bavorského kurfiřta Karla Albrechta v Mnichově a poté i koncertním mistrem dvorní kapely. Zkomponoval Cyklus šesti sonát pro housle a cembalo op. 1, odkud pochází zmiňovaná závěrečná Sonáta F dur. První věta této sonáty se nesla v klidném tempu Siciliany. Zvuk sólových houslí byl křišťálově čistý a krásně se poslouchal. Sólová hra působila lehce a bylo znát, že Jiří Vodička dával do své hry vše. Hudební fráze přednášel melodicky a oduševněle, někdy tóny ozdobil vibratem a společně s bassem continuem tvořil vyvážený zvuk. V druhé větě si housle vesele pohrávaly s různými smyky a dynamikou, která byla precizně zpracovaná: objevovala se zde subita piana a subita forte, což diváky motivovalo k větší pozornosti při sledování proudu hudby. Poslední, třetí věta noblesně zakončila celou sonátu. Toto dílo mě příjemně překvapilo, protože se může rovnat dílům i dalších slavných barokních skladatelů tohoto večera.

Klidný úvod Correliho Concerta grossa D dur přerušily energicky sólové housle a zavedly dialog s dalším houslovým hlasem. Sólisté hráli energicky a znělým tónem i v rychlém tempu. Technicky bylo toto dílo mnohem náročnější než dílo předchozí. Druhá věta kontrastovala s první větou smutnějším začátkem, větší sólový prostor zde získal cembalista. Ve třetí větě s průzračnou harmonií se výrazněji sólově prosadil první violoncellista. Dobrá souhra orchestru se projevila při střídání skupiny sólistů a tutti hráčů a také při zpomalování na konci vět.

Před přestávkou zazněl Locatelliho Koncert pro housle a orchestr D dur, kde se objevily technicky náročné a virtuosní houslové kadence plné arpeggií, stupnicovitých běhů a melodických ozdob, které předvedl sólista dokonale a na diváky zaúčinkovaly velice efektně.

Úplně jiný svět otevřela posluchačům v druhé polovině koncertu Silouánova píseň od Arvo Pärta. Tato meditativní hudba, jež pracuje s technikou tintinnabuli, kterou Pärt vytvořil, by mohla připomínat i filmovou hudbu. Prvotní tóny zazněly v pianissimu a poté se na sebe vrstvily různé zvukové plochy. Komorní orchestr České filharmonie zde předvedl, jak skvěle umí pracovat s dynamikou a vytvořit různé stupně intenzity zvuku.

Zlatým hřebem večera byla nepochybně Šostakovičova Komorní symfonie c moll. Velmi měkký tón na začátku byl vystřídán houslovou melodií plnou patosu. Věty na sebe navazovaly bez přerušování hudebního toku. Energická hudba, která byla prosycena emocemi z poválečné doby, v sobě obsahovala i další náměty z Šostakovičových děl, například ústřední melodii z Violoncellového koncertu Es dur a ze symfonií. Výrazná rubata, taneční a další expresivní hudební plochy dovedly koncert do vítězoslavného finále. V sále se strhl bouřlivý potlesk a spokojení diváci se rozešli do noční Prahy.

Český spolek pro komorní hudbu – Jiří Vodička
16. února 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Wenceslaus Wodiczka: Sonáta F dur, op. 1 č. 6
Arcangelo Corelli: Concerto grosso D dur, op. 6 č. 4
Pietro Antonio Locatelli: Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 3 č. 12
Arvo Pärt: Silouan’s Song
Dmitrij Šostakovič: Komorní symfonie c moll, op. 110a

Účinkující:
Jiří Vodička – housle
Komorní orchestr České filharmonie

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments