Vladimír Chmelo: Šest měsíců v Met

  1. 1
  2. 2
  3. 3

…nějaký vzor z té doby máte?

Několik vzorů – často to jsou zpěváci, kteří jsou neznámí nebo málo známí – třeba Mario Sereni, Carlo Tagliabue, Ugo Savarese, Aldo Protti – málokdo je dneska zná, ale to byli barytoni, kteří zpívali velmi, velmi dobře a stylově čistě. To jsou pro mě velké vzory. Měl jsem v tomto směru to štěstí, že jsem se dostal k pedagogovi z Florencie, který sám u těchto zpěváků studoval, takže jsem měl příležitost být přímo u zdroje, dozvědět se, jak to dělali oni. Tento styl bych chtěl rozvíjet.

Luna ve Verdiho Trubadúrovi (Státní opera Praha)

Přece jen ještě k těm agentům, nedá mi to: máte ale přece nějakého agenta, který se o vás stará, ne?

Spolupracuji s jednou vídeňskou agenturou – ta mne vyslala před deseti lety do Innsbrucku, kde jsem předzpíval a ředitelka paní Brigitte Fassbender, slavná německá pěvkyně, mne tehdy angažovala jako Macbetha – a tím se to vlastně celé rozjelo. Většinou tam, kde zpívám, mě pak zavolají znovu nebo se na základě doporučení dostanu do dalších divadel. Takže od takovýchto věcí spíš než od samotných agentur se to celé odvíjí…

Když jsme zmínili režiséry – tedy téma, o kterém se dnes mezi operními zpěváky hodně debatuje: Vy jste naznačoval, že moderní režie vám příliš nesedí. Jste přitom z té pořád ještě spíše mladší generace zpěváků, čekal bych proto, že budete přinejmenším, řekněme tomu tolerovat modernější režijní přístupy. Vy ale spíš tíhnete k tradici…

Nemám nic proti tomu,když režisér dokáže vystihnout pointu nebo řekněme ducha díla a použije k tomu moderní prostředky, a to třeba i přenesením děje do dnešní doby. Ale musí počítat s tím, že společenské ovzduší, morálka mezitím prodělala vývoj, změnu, která může dějový konflikt oslabit. S nadsázkou lze říct,že dnes by uz možná Kostelnička to dítě do vody neházela. Tak se změnil společenský postoj třeba ke svobodným matkám…

Myslím, že je spousta oper, kde režie může být netradiční, kde je téma přenositelné. Ale pak jsou opery, kde by se měla respektovat představa autora. Dělal jsem třeba Macbetha v inscenaci, která byla opravdu velmi moderní, krásná, výborně nasvícená ,působivá. Macbeth, Carmen, Faust – to jsou témata aktuální napříč staletími. Takže určitě se tomu nevyhýbám. Ale myslím, že snahou režisérů hlavně bývá známý titul udělat prostě jinak. To je často natolik v popředí režisérů, tak prioritní je tento jejich zájem, že s tím se ztotožnit nemohu.

Vite, ale třeba Traviatu, ve které často zpíváte, má snad každý operní divák natolik okoukanou ze všech možných stran, že by se mohlo zdát, že tradiční pojetí v tomto případě nemá už moc co nového přinést…

Právě Traviata souvisí do velké míry s morálkou společnosti, o které jsem hovořil před chvílí, takže v tomto případě bych také dal přednost zajímavému scénickému rešení při zachování původní koncepce díla, ne nějakým převratným výkladům. Na to by si režiséři snad mohli nechat napsat jinou hudbu, ne?

Germont ve Verdiho La traviatě (A.Damato jako Violetta – Graz)

Už jste nějakou nabídku kvůli režii odmítl? Nebo jste to alespoň zvažoval?

No… (přemýšlí) – Některé nabídky jsem taktně odmítl…

Kvůli režii?

Ano, kvůli režii. Když to bylo možné a když to nebylo řekněme nebezpečné v tom smyslu, abych se někoho nedotknul, abych si nezhatil cestu dál, tak jsem se snažil podobným věcem vyhnout. Zatím se mně to vždycky podařilo… Vlastně: vždycky ne, třeba Trubadúra v Hamburku jsem považoval za naprostou hanebnost. Toho jsem ale neodmítl, protože tam to bylo vynahrazeno skutečně výborným hudebním nastudováním.

Simone Young?

Stefan Soltesz. Režii jsem tedy vydržel, ale bylo to s velkým sebezapřením.

Váš repertoár je docela obsáhlý, i třeba ze samotného Verdiho máte široký rozptyl. Co třeba právě z něj vám je bližší – lyričtější obor, nebo spíš ten dramatičtější?

Já mám hlavně rád role, ve kterých je o čem hrát, které se snažím pro publikum něčím obohatit. My barytoni v tomhle máme velkou příležitost, protože naše role jsou velmi rozdílné. Oněgin, Scarpia, Macbeth, Simon – to jsou všechno velice zajímavé role…

…já jsem myslel spíš po hlasové stránce.

Po hlasové stránce? Myslím, že teď jsem se dostal do takových přelomových let, kdy na sobě pozoruji velké změny v zabarvení hlasu…

…směrem k čemu? V tom smyslu, že váš hlas je hutnější? Plnější?

Ano. Můj hlas má přece jen trochu jiný charakter než dříve a proto jsem se trochu zastavil v mé kariéře a onu nabídku Metropolitní opery jsem s radostí vzal i z tohoto důvodu, že jsem zrekapituloval své dvacetileté působení na jevišti, zamyslel jsem se nad tím, co mě čeká a trochu jsem se začal zabývat jakousi rekonstrukcí hlasové techniky a ještě důslednějším studiem dechu.

Máte nějakého stálého pedagoga? Se kterým na tom všem pracujete?

Dlouhodobě jsem pracoval s Paolem de Napoli z Florencie, ted jsem měl to štěstí, že jsem našel v tomto směru pomoc v Metropolitní opeře.

Koho?

Je to klavírista a kouč, který tam působí a který má obrovské vědomosti…

To ale budete mít strašně daleko…

Teď jsem tam byl pět, vlastně šest měsíců, tak jsem toho ke studiu s ním opravdu využil.

Verdiho Macbeth (Innsbruck)

Když už jste zmínil, že se vám v posledních letech docela změnil hlas: jsou nějaké role, které jste dřív zpíval, a které teď byste už znovu nevzal?

Myslím že ne, že všechny role, které jsem zpíval dřív, zazpívám i teď (smích), jen získaly jiný charakter. Snažím se svůj hlas udržovat tak svěží, abych třeba i Rossiniho pořád mohl zpívat.

Chcete se dál objevovat i ve slovanském repertoáru?

Ano. I v rolích, jako je Oněgin, Jelecký, Tomský…

Z těch nejbližších dalších věcí, co vás čeká?

Teď se vracím ke Carmině buraně, čeká mě v prosinci ve švýcarských městech…

Scénické provedení?

…ne ne, koncertní. Carminu jsem teď asi čtyři roky nezpíval, tak jsem zvědav, jaké to bude teď.

To už začínáte s opakováním teď, i když to je až v prosinci?

Ano…

A další věci?

Následující sezonu se kromě již zmíněné Metropolitní opery budu víc věnovat zase našim divadlům. V Bratislavě mě čekají Puritáni, které jsem tam před rokem nastudoval – moji roli v nich považuji za naprosto skvělou hlasovou hygienu…

Ale tuto sezonu jste se přitom v Bratislavě v Puritánech neobjevil…

Neobjevil, nebyl čas, kromě úvazku v Metropolitní opeře jsem zpíval třeba v Buenos Aires Forda ve Falstaffovi a Amonasra v Palermu.

Já jsem vás ale přerušil. Takže přijdou znovu Puritáni v Bratislavě a…

…chtěl bych se vrátit také ke svým dřívějším rolím, které bych rád přehodnotil, zpíval je trochu jinak. A taky se chci naučit novou roli – Verdiho Nabucca – jak pro Brno, Prahu i Bratislavu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments