Všechny cesty vedou do Prahy

  1. 1
  2. 2

Publikum si nemusí uvědomovat, že Festival Opera není samozřejmostí. Vedle termínů jsou problémem i prostory. Avšak termíny znamenají nově čas navíc – ukazuje se, že se mimopražská divadla proměňují, že mají složitější scénografii a technologie a že už tedy není možné postavit jejich inscenaci na jevišti za pouhou hodinu. Národní divadlo, které hosty z regionů pouští na své scény, proto musí bourat své kulisy už dřív než před lety… To vše musí brát produkce v úvahu. Pokud se nakonec pražská přehlídka vždy uskuteční, musí v tom snad být i zázraky…

Festival odráží nebo chce odrážet tendence v současné opeře, ale ne všechno lze v Praze vidět. Během rekonstrukce budovy Státní opery není například už kde jinde hrát scénicky a scénograficky největší díla, především brněnská.

Stavovské divadlo Praha (zdroj commons.wikimedia.org / foto Enfo)

Během festivalu směřovala mimopražská divadla do metropole. Nyní nastává fáze, kdy budou organizátoři naopak jezdit z Prahy a v divadlech při vhodných příležitostech veřejně na jevišti předávat ocenění, která pro soubory z přehlídky vzešla za jejich inscenace a výkony. Může to zafungovat i jako nenápadné zvýraznění nezastupitelnosti divadla před jeho zřizovateli. I v tom má festival z hlediska toho, co by šlo nazvat „spikleneckou sounáležitostí v oboru hudebního divadla“, pěkný étos.

  1. 1
  2. 2

Související články


Komentáře “Všechny cesty vedou do Prahy

Napsat komentář