Wiener Staatsoper: Sen skončil, jen noc ještě ne

  1. 1
  2. 2
  3. 3
E.Kulman (Gora), M.Petersen (Medea)

M.E.Cencig (Herold), M.Roider (Kreon), A.Eröd (Jason)

M.E.Cencig (Herold), M.Roider (Kreon)

Role Médey je psána pro Marlies Petersen a skladatel věděl dobře, co od ní může vyžadovat. Médea je skvěle vybudovaná role, vyžadující i fyzický výkon, neboť jeviště prakticky neopustí a s výjimkou okamžiků, kdy se jako vyvrženec choulí při zemi, ovládá celý jeho prostor. Marlies Petersen je hlasově naprosto suverénní, obdivuhodná ve chvílích vášní, zjihlá ve vzpomínkách, exaltovaná i rezignující a rozporuplná v nejtěžším rozhodnutí před vraždou dětí. Také v této chvíli se scénický obraz promění. Horizont se začne naklánět a balvany se s rachotem valí kupředu směrem k divákům – efekt ne nepodobný tomu, jaký dokáže vyvolat film. Ovšem žádná vražda na scéně. Médea pošle bíle oblečené chlapečky do domu, vytrhne ze země jedno z kopí, které zabodli členové Heroldova doprovodu, vběhne za dětmi (do portálu) a s šíleným výrazem se vrací s kopím zkrvaveným. Představitel Iásóna Adrian Eröd roste s každou rolí. V rozhovoru pro časopis Prolog, vydávaný Státní operou, se přiznal, že tato role byla to nejtěžší, co zatím musel zvládnout: „Nešlo ani tak o to, dostat Iásóna do hlasu, jako do hlavy,“ přiznal se. „Nejtěžší je kombinace sledu tónů a vysloveně komplexních rytmů; my zpěváci musíme úplně puntičkářsky počítat a rytmus přesně dodržovat, ale publikum to nesmí postřehnout, musí mít pocit neustálého pohybu ve vlnách, u nichž neexistuje přesný takt, nýbrž plynule přecházejí jedna do druhé.“ Svěřil ovšem také, že mu Reimannova hudba dávno není cizí. Už pro absolventskou zkoušku na vysoké škole nastudoval jeho písňový cyklus, což byla „především zkouška zkušební komise, protože cokoli, co bylo zkomponováno po Richardu Straussovi, se na škole nevidělo moc rádo“. Skvěle obsazeny byly i další role, Elisabeth Kulman jako Gora a Micheela Selinger jako Kreusa vytvořily pěvecky i herecky propracované charaktery, rovněž Michael Roider jako Kreón byl přesvědčivý, přestože jeho role je oproti ostatním statická a nedává tolik možností kresby. Role Herolda byla obsazena jedním z nejlepších současných kontratenorů Maxem Emanuelem Cencicem. V repríze 6. března, kterou jsem viděla, však byla z důvodu jeho onemocnění role rozdělena mezi dva interprety: na předscéně zpíval z not Tim Severloh a na jevišti hrál Peter Leutgöb; Heroldovu úřední bezcitnost to vlastně ještě posílilo. (Tim Severloh bude zpívat Herolda ve Frankfurtu, kam bude koprodukční inscenace přenesena, ve Vídni se Medea hraje ještě 9. a 12. března). A konečně je třeba zmínit skvělou práci dirigenta Michaela Bodera a hráčů orchestru Státní opery. Když komplikovaná partitura zní tak, jako by šlo o dílo hrané odjakživa, pak je jednoduše ve správných rukou.
M.Selinger (Kreusa), M.Petersen (Medea)
A.Eröd (Jason), M.Petersen (Medea)

M.Petersen (Medea)


M.Petersen (Medea)
A.Eröd (Jason), M.Petersen (Medea)
A.Eröd (Jason), M.Petersen (Medea)
Příjemný byl pohled na publikum, z velké části velmi mladé. Dva nebo tři diváci – pravděpodobně abonenti – sice během představení hlediště nevychovaně opustili, pro ty, kdo se v dějinách opery nedostali za Carmen a Tosku (to není namířeno proti dílům, nýbrž proti konzervativním divákům!), to bylo asi silné sousto. Jejich opuštěných sedadel však netřeba želet. Aplaus byl dlouhotrvající a znamenal zase jedno vítězství současné opery. Mimochodem: vrací se výtečná inscenace Schönbergova Mojžíše a Árona z roku 2006 v režii Reto Nicklera, a ta za výlet do Vídně – pokud už nestihnete Medeu – rozhodně stojí.
Aribert Reimann:
Medea
Dirigent: Michael Boder
Režie: Marco Arturo Marelli
Scéna: Marco Arturo Marelli
Kostýmy: Dagmar Niefind
Premiéra 28.2.2010 Wiener Staatsoper
Medea – Marlis Petersen
Kreusa – Michaela Selinger
Gora – Elisabeth Kulman
Kreon – Michael Roider
Jason – Adrian Eröd
Herold – Max Emanuel Cencic

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments