Wozzeck, krvavá opera Albana Berga

  1. 1
  2. 2
Na celé záležitosti by nebylo koneckonců nic tak pozoruhodného, kdyby se kromě historicky společenských okolností, existujících v druhé desítce minulého století, nesnoubila svým způsobem pozoruhodně dekadentní syrovost opery, hraničící až s chorobným naturalismem, se životními osudy autorů díla. Správně se často podotýká, že koneckonců životy autorů nemusí mít nic společného s jejich díly, a že výklad jejich díla nemá být s jejich osudy spojován, nicméně v případě Wozzecka nejde ani tak o výklad prizmatem životních příběhů jeho tvůrců, jako spíše o spojitost zvláštnosti života autorů se samotnou podivností opery Wozzeck. Jakoby se červená niť, či spíše prokletí, táhlo celou historií opery.

Národní divadlo Praha 1926 – režie F.Pujman – V.Novák (Vojcek)
 
A ta nezačala kompozicí či premiérou opery Wozzeck, ale skutečným příběhem existující osoby jménem Vojcek (v tomto případě český překlad jména odpovídá německému ekvivalentu Woyzeck), kterým se George Büchner inspiroval, a to již 3.ledna 1780, kdy se Vojcek narodil jako syn vlásenkáře. Tento Vojcek také ze žárlivosti ubodal svou milenku 21.června 1821, byl uvězněn, souzen, existovaly pochyby o jeho příčetnosti, avšak 27.srpna 1824 ho veřejně popravili v Lipsku. Tedy žádná sebevražda. Takový bulvární a obyčejný námět, že? George Büchner se narodil 17. října 1813, tedy ve stejném roce jako Richard Wagner, a v době popravy Vojcka mu bylo 11 let. Vystudoval medicínu, biologii a filozofii, v odborné kariéře ho proslavila vědecká práce „O nervovém ústrojí parmy“. V Curychu pak přednášel na univerzitě v oboru srovnávací anatomie ryb a obojživelníků, specializoval se také na lebeční nervstvo. 19.února 1837, tedy ve svých 24 letech, zemřel na nákazu tyfem a v jeho pozůstalosti byly nalezeny fragmenty hry, sestávající ze tří rukopisů, které na sebe nijak nenavazovaly, a které byly prazárodkem dramatu Woyzcek. Tyto fragmenty po mnoha letech nesmyslně zkompiloval a doplnil velice nepřesně Karl Emil Franzos. Jeho verze pak byla podkladem pro práci Albana Berga na vlastním libretu opery Wozzeck.
Národní divadlo Praha 2001 – režie D.Radok
 
Alban Berg se narodil ve Vídni 9.února 1885, tedy 72 let po narození Georga Büchnera a 48 let po jeho smrti. Propadl u maturity a nejen z tohoto důvodu se pokusil o sebevraždu. Po opožděném složení maturity se stal účetním praktikantem. Navštěvoval též přednášky na právnické fakultě. Od mládí trpěl chronickým astmatem. Přes tento fakt narukoval v roce 1915 do první světové války, kde byl několikrát raněn. Živil se především hudební publicistikou a ostře vystupoval proti rodící se německé a rakouské národně socialistické politice. V září 1935 si prokousl nežit na rtu a dostal otravu krve, které na Štědrý večer, tedy 24.12.1935, ve svých 50 letech podlehl. Kromě dokončeného Wozzecka po něm zůstalo torzo opery Lulu, složené na stejnojmennou hru Franze Wedekinda. Žádnou jinou další operu nezkomponoval.
Národní divadlo Praha 2001 – režie D.Radok – M.Jupither (Wozzeck)

 

O opeře Wozzeck se po pravdě řečeno víc píše a víc mluví, než se hraje a poslouchá. Je to tak trochu jako s Ulyssem od Jamese Joyce, kterého bylo sice prodáno po celém světě statisíce či miliónů výtisků, ale skoro nikdo ho nedočetl do konce. Svědčí o tom i počty provedení Wozzecka v Národním divadle v Praze. V roce 1925 byl uveden dvakrát, pokud nepočítáme třetí předčasně ukončenou reprízu, v roce 1959 až 1960 jedenáctkrát a v roce 2001 čtyřikrát. Tedy všehovšudy zazněl Wozzcek v Praze dosud v 17 představeních. Na stěžejní dílo operní literatury 20. století žádný velký výkon, není-liž pravda?

Národní divadlo Praha 2001 – režie D.Radok

Autor je ředitelem DILIA – Divadelní, literární, audiovizuální agentury
 

Všechny na fotografiích představené inscenace Bergovy opery Wozzeck jsou ze současného repertoáru uvedených divadel (s výjimkou pražského ND)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments