Za Vandou do Osnabrücku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ve spolupráci se sbormistrem Markusem Lafleurem, který s operním sborem odvedl obdivuhodný výkon, jakkoli zvýhodněný akustickými dispozicemi malého osnabrückého divadla, nastudoval a představení řídil Daniel Inbal. V orchestřišti jej nešlo přehlédnout, emotivně řídil a kontroloval hudební dění, potěšil mě smyslem pro lyrické pasáže Dvořákovy partitury a inteligentním pointováním frází. Pominu-li jen několik málo nepřesností ve hře orchestru, lze jen zalitovat, že se dirigentovi nepodařilo precizněji hierarchizovat dynamickou strukturu orchestru, který hrál buď delikátně a komorně potichu, nebo se sborem bouřil v ansámblových scénách. Nekonečně gradovaným korunovačním hymnem a všemi finále však Inbal s přehledem tlačil publikum do sedadel, a pokud to jen bylo možné, hnal děj kupředu živými tempy včetně klíčových árií (Vandiny árie Bohové mocní a Před vámi, před bohy v prvním aktu). Verdiovské činely s velkým bubnem vládly celému večeru. Inbal dílo nastudoval v Houtchensově edici, od níž se odchýlil jen volbou původní stručné předehry (1875), tolik připomínající Dvořákovu pozdější zálibu ve stručných operních ouverturách (Dimitrij IIJakobínRusalkaArmida), a spojením Vandina strhujícího výstupu na počátku třetího aktu s Houtchensem rekonstruovaným milostným duetem z roku 1880, který se nakonec v inscenaci z roku 1880 ocitnul s novým úvodem na prahu čtvrtého aktu.Na regionální poměry nadstandardní partnery nalezl dirigent Inbal mladší v členech místního operního souboru v čele s čtyřiatřicetiletou čínskou sopranistkou Lina Liu, jejíž hlas na pomezí mladodramatického a dramatického sopránu se suverénní technikou a vytříbenou češtinou zvládal úskalí partu mladé ženy-panovnice. Její výkon byl vskutku obdivuhodný, technicky i emocionálně kontrolovaný a z role nevypadla ani při děkovačce. V klíčové árii Bohové velcí, bohové strašliví v prvním dějství vytvořila kreaci až na hranici s barokní afektovou árií. Plavovlasá durynská dramatická sopranistka Susann Vent, kterou již české publikum poznalo, přitahuje divákovu pozornost vizuálně i hlasově: mladá štíhlá mezzosopranistka ze Saalfeldu se spletenými světlými vlasy je výbornou herečkou a zřejmě i zpěvačkou velké budoucnosti, rozhodně dokázala vytvořit z Boženiny role postavu silné ženy, žádné odstrčené dvojnice. Jazykově a kvůli permanentní forzi za oběma titulními zpěvačkami poněkud zaostával hrdinný tenorista Per Håkan Precht, maskulinně jednotvárně hrající a zbytečně často nahlas zpívající. Oleg Korotkov coby Velekněz disponuje majestátním hlasem s profundními hloubkami, role sama mu však příliš neumožňuje ji charakterově odstiňovat. Spolehl se tedy na svůj hlasový volumen, který ovšem brzy nudil dynamickou jednotvárností. Hlasově velmi, velmi zajímavým Roderichem byl jihokorejský barytonista Daniel Moon, disponující přitažlivým hlasem na vynikající technické úrovni. Kouzelnici Homenu pěvecky a herecky svůdně ztvárnila jevištně přitažlivá Almerija Delic. Velmi dobře byly obsazeny i vedlejší role v čele s lyrickým barytonistou Janem Friedrichem Eggersem v roli pěvce Lumíra.Čekat od českých operních scén, že by s pečlivostí inscenátorů Divadla Osnabrück vypravili v Roce české hudby 2014 některou z raných Dvořákových oper, by bylo bohužel bláhové. Za Vandou je třeba cestovat do Osnabrücku, v němž se české hudbě daří, když mám na mysli alespoň vzorovou a jedinou dostupnou soubornou nahrávku symfonického odkazu Josefa Bohuslava Foerstera. Ostatně krátce před premiérou Dvořákovy Vandy v Osnabrücku zazněla i skladatelova Dechová serenáda d moll op. 44. Nepamatuji se, že bych kdy recenzi zakončil podobnými slovy, tak tedy poprvé: Děkuji.

Hodnocení autora recenze: 95 %

Antonín Dvořák:
Vanda
Dirigent: Daniel Inbal
Režie: Robert Lehmeier
Výprava a kostýmy: Tom Musch
Symfonický orchestr Osnabrück
Sbory a statisté Divadla Osnabrück
Premiéra 15. března 2014 Stadtheater Osnabrück
(psáno z reprízy 26. 3. 2014)

Vanda – Lina Liu
Božena – Susann Vent
Slavoj – Per Håkan Precht
Hohepriester – Oleg Korotkov
Lumir – Jan Friedrich Eggers
Homena – Almerija Delic
Roderich – Daniel Moon
Bote des Roderich – Jong-Bae Bu
Ausrufer – Tadeusz Jedras
Ein Ritter – César del Rio
Erster Ritter – Mario Lee
Zweiter Ritter – Ji-Seong Yoo

www.theater-osnabrueck.de

Foto archiv, Jörg Landsberg, Theater Osnabrück 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dvořák: Vanda (Osnabrück)

[yasr_visitor_votes postid="100042" size="small"]

Mohlo by vás zajímat