Žádné flákání, makat budeš

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nemám vysněnou roli. Však také všechny role, o kterých může mezzosopranistka snít, jsem buď zpívala, nebo mám na repertoáru už nyní. Snad jen Dalilu nebo Charlottu z Werthera nebo obě bych si ještě někdy zopakovala. Na ty vzpomínám moc ráda. Jinak bych se musela přes noc stát dobrou sopranistkou a to by pak bylo snů.. A ambicí… (smích)Máte také zahraniční zkušenosti. Které z těch dosavadních si považujete nejvíc a čeká vás nějaká další zahraniční příležitost v nejbližší době?

Ano, hned v blízké době mne čeká dost cestování. Prakticky celý duben budu, s přestávkami vyplněnými představeními nebo koncerty v Praze a Brně, poletovat po světě. Za několik dní odlétám na pět dní do Chicaga a Michiganu, kde mne čeká pár koncertů, po návratu Dvořákovo Stabat Mater s panem dirigentem Lenárdem (na to se mimořádně těším, i proto, že diriguje právě pan Lenárd), pobudu také čtyři dny v Káhiře s Mahlerovým Potulným tovaryšem a na závěr měsíce si „oddechnu“ ve svém divadle – Státní opeře – v roli Azuceny… Opravdu si považuji toho, že mne zve pan dirigent Jiří Bělohlávek ke spolupráci, takže s ním a Českou filharmonií budu v létě na festivalu v Edinburghu… A už budeme v nové sezoně. Na tomto místě cítím povinnost připomenout, že mi vedení obou divadel, jak pražského, tak brněnského, velice vycházejí vstříc. Jinak bych to vše nemohla zvládnout.

Váš koncertní repertoár má také nemálo položek. Čím pro vás je? Cítíte se nejlépe na operním jevišti, nebo naopak na koncertním pódiu?

Kde se lépe cítím? Takto nepřemýšlím. Jsou to spojité nádoby. Jedno obohacuje druhé a dobrý zpěvák díky tomu umělecky roste. Nejsem z těch, kteří zpívají vše stejně. Tak jako hledám barvu a tón pro písně, tak i pro každou roli. Proto jsem před chvílí zmínila toho „autopilota“. Potřebuji čas na to, abych každou věc nazpívala technicky, a když ji mám „v těle“, můžu si hrát a hledat a zkoušet, potom mne to opravdu baví a jsem klidná. Z duše nenávidím, když nemám dost času na přípravu. Protože jsem perfekcionista, chvíli mi trvá, než ozubená kolečka zapadnou do sebe tak, že jsem spokojená. Do té doby cvičím a prudím sebe i klavíristku, která se mnou vše trpělivě snáší. O paní profesorce nemluvě… Bohužel dnes se vše dělá honem honem, a tak jsem stále v mírném či větším stresu. Ale abych odpověděla na otázku: pokud si splním výše popsané podmínky, cítím se dobře na jevišti i na pódiu koncertním. Z koncertního repertoáru mám ze všeho nejraději písňovou tvorbu. Teď se zrovna těším na už zmíněného Mahlera. Jeho písně jsou vlastně taková zkoncentrovaná dramatická díla…

V současné době u nás působí docela početná řada úspěšných mezzosopranistek. Jak hodně pociťujete vliv konkurence? Nemrzí vás, že příležitostí je tím pádem méně?

No, zatím sotva stíhám a vzhledem k mé výše popsané vlastnosti se snažím nakládat si jen tolik, kolik unesu. Ne vždy se mi to ale daří. Také ne všechny zpíváme stejný repertoár. Tak jako já používám árie Rossiniho jako prostředku k udržování techniky a pružnosti hlasu, ale nemám ambice s nimi exhibovat na jevišti (protože vedle toho, co dělám, to prostě nejde), tak ty, které chtějí předvádět brilantní několikaminutové koloratury a oslnivé výšky, se nebudou pouštět do dobrodružství s Verdim nebo Wagnerem. Univerzální pěvec neexistuje. Osobně konkurenci (těch kolegyň, kterých si vážím) vnímám jako potřebnou motivaci i sebereflexi. Jak mi nedávno napsal můj agent: „Žádné flákání, makat budeš!!“ Kdyby nebylo konkurence, to by se pospávalo na vavřínech… Dokud by neuschly.A co prozradíte o svém soukromí? Rodině, zázemí, mimoprofesních zájmech? Jste spíš extrovert nebo introvert? Co vám v privátním životě dokáže udělat největší radost?

Protože nejsem žádná celebrita, můžu se klidně pochlubit. Mám báječného muže a spolu vychováváme dva kluky. Oba máme poměrně náročnou práci a rodiče mimo Prahu a stále pracující, i když se snaží nám pomáhat, jak mohou. Díky tomu, že jsme oba tolerantní a vzájemně se respektujeme, bez konfliktů si přehazujeme štafetu kolem kluků podle toho, kdo se jim zrovna v dané chvíli může věnovat více. Když jsem pryč, všichni tři moji chlapi fungují jako hodinky, manžel je umí dobře zorganizovat. Dokonce mám pocit, že jim je ten občasný krizový režim ku prospěchu. Myslím tím dětem. Manžel toho má jistě plné zuby. Ale nikdy jsem od něj neslyšela slovo výčitky. Oni jsou také moje největší radost, a protože vedeme takový proorganizovaný život, vážím si každé chvíle strávené v klidu, pohodě a hlavně společně. Díky nim se mi také lépe žije v mém (někdy bláznivém) světě. S nimi dobíjím baterie. Ještě musím podotknout, že můj muž není muzikant, i když hudbu má rád, a to je úžasně osvěžující. (smích) Jsem introvert s profesí extroverta. Lépe odpovědět neumím…

Děkuji za vaše odpovědi.

Vizitka:
Mezzosopranistka Veronika Hajnová vystudovala konzervatoř a VŠMU v Bratislavě u profesorky Ľuby Baricové. Zúčastnila se také několika mistrovských kurzů v Čechách a v Německu. V roce 2002 byla semifinalistkou Belvedere International Singing Competition ve Vídni, kde získala cenu CNIPAL. Dvakrát byla nominována na cenu Thálie – v roce 2003 za postavu Dalily v Saint-Saënsově opeře Samson a Dalila a v roce 2010 za Johanku v Čajkovského Panně orleánské.

Již během studií působila v operním souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni, nejdříve jako host a v letech 2002–2004 jako členka souboru. Vystupovala zde ve výrazných rolích, jako je Olga v Čajkovského Evženu Oněginovi, Káča ve Dvořákově opeře Čert a Káča nebo Charlotte v Massenetově Wertherovi. Od roku 2004 byla sólistkou Státní opery Praha. V současnosti je angažována v Národním divadle v Praze a v Národním divadle v Brně, kde je představitelkou především dramatických rolí. Patří mezi ně zejména Verdiho Amneris (Aida) a Azucena (Trubadúr), Dvořákova Ježibaba (Rusalka), Bizetova Carmen nebo Wagnerova Venuše (Tannhäuser). Díky technickým možnostem svého hlasu zařazuje do svého repertoáru i postavy oper Wolfganga Amadea Mozarta či Gaetana Donizettiho. V poslední době s velkým úspěchem ztvárnila roli Venuše ve Wagnerově Tannhäuserovi v Národním divadle Praha. V roli Amneris i jako Carmen se představila také na několika turné v zahraničí, a to v Japonsku, Španělsku, Portugalsku, Francii, Maďarsku, emirátu Abú Dhabí nebo v jihokorejském Soulu.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na