Zahájení festivalu České doteky hudby s rozpaky

Španělský sál by si zasloužil více než školní besídku. Vyjmenovávat všechny politické osobnosti, které udělily záštitu nad festivalem, by bylo vhodné, pokud by byly přítomny v auditoriu. Pocta čínským, ruským a dalším velvyslancům se rovněž absolutně nehodila včetně prezentace děl před každým koncertním číslem.
Španělský sál (zdroj commons.wikimedia.org / RomanM82)

Stamicův význam byl ve své době mimořádný a obohatil instrumentaci včetně důležitého barevného zapojení dechové sekce. Provedení Pastorální symfonie – šedivá interpretace bez vzruchu a napětí a navíc s množstvím kazů hornové sekce – jeho odkazu neprospělo. Ani Stamicem prokomponovaná crescenda a decrescenda nebylo možno vychutnat.

Reklama

Také houslistka Sophia Jaffé, označená moderátorem Markem Vašutem ve stylu televizních estrád jako nejlepší světová houslistka, v Mozartově koncertu zcela nepřesvědčila. Dramatický rozsah Houslového koncertu A dur č. 5 je opravdu působivý. Je to skoro opera v koncertu, se sólistou jako protagonistou. Ačkoliv má houslistka krásný tón, úskalí úvodní věty v průsvitné tónině A dur bylo poznamenáno intonační nejistotou a scházela elektrizující svěžest. Volné větě chyběl oblouk a klid v těch nejúžasnějších pasážích, jaké kdy byly vytvořeny. V závěrečném francouzském rondu jsem i ze strany dirigenta postrádal divokost, lesk a napětí. Tón sólových houslí byl spíše chladný než lehký a elegantní.

Sophia Jaffé (zdroj ceska-filharmonie.cz)

PKF – Prague Philharmonia v Beethovenově Eroice ukázala barevnou paletu výtečných smyčců a dynamické nuance. Bohužel v akustice Španělského sálu nelze zcela konkrétně hodnotit finální zvuk. Jistě, jak možno posoudit ze zkušenosti, hráčům se na pódiu nehraje ideálně a často se ne zcela dobře slyší. Navíc dechové nástroje a bicí dovedou ve zvýšené dynamice zakrýt detailní práci smyčců a vnitřní hlasy díky nepříznivé akustice zcela zaniknou. Proto se i recenzentovi výkon těžko objektivně hodnotí. Může tak sledovat pouze agogické nuance, tempové přechody, které však v provedení dirigenta Petra Vronského nevyzněly přesvědčivě.

Senzitivní publikum, netleskající po jednotlivých větách a oblečené v souladu s „dress code“, ocenilo účinkující adekvátním potleskem.

Hodnocení autora glosy: 50 %

 

České doteky hudby 2017
Sophia Jaffé na Hradě
Slavnostní zahajovací koncert
Dirigent: Petr Vronský

PKF – Prague Philharmonia
Sophia Jaffé (housle)
16. prosince 2017 Španělský sál Pražský hrad

program:
Jan Václav Stamic: Sinfonia D dur op. 4 č. 2 „Pastorální“
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert č. 5 A dur pro housle a orchestr KV 219
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur „Eroica“ op. 55

www.ceskedotekyhudby.cz

V době zveřejnění nebyly fotografie z koncertu k dispozici

Hodnocení

Vaše hodnocení - S. Jaffé na Hradě (České doteky hudby 2017)

[Celkem: 14    Průměr: 3.6/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na