Zákulisí Janáčkova divadla projde velkou proměnou. Ptali jste se Martina Glasera

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Program představíme už letos na podzim, kdy zahájíme i předprodej vstupenek. Vše už je naplánováno a my začínáme pracovat na ročníku 2020. Samozřejmě bych se rád pochlubil, jak skvělý program jsme na výjimečný rok 2018 připravili, ale součástí dobrého marketingu je i správný timing. Takže naznačím jen to, že pokud si napíšete seznam deseti nejlepších operních režisérů, kteří momentálně působí na evropských jevištích, tak minimálně pět jich najdete na programu příštího ročníku!

Co říkáte současným diskuzím o svévoli operních režisérů přepisovat původní libreta oper? Vám jako divákovi to nevadí, když se na scéně odehrává něco jiného, než o čem se zpívá? Třeba jako v mnichovské Rusalce podle Fritzla, o které jste určitě aspoň slyšel? (Vlasta Bayerová)

Je to mnohem složitější otázka, než se na první pohled zdá. Od současného divadla opravdu neočekávám, že bude věrně a realisticky ilustrovat to, co je předepsáno v libretu a scénických poznámkách. Ostatně i realismus kdysi představoval obrovský posun a inovaci v rámci možností uměleckého vyjádření. Kdybychom měli být důsledně věrní autorovi, museli bychom se třeba v případě barokních oper pokoušet o dokonalou nápodobu barokního divadla. To ovšem mělo svůj komunikační kód a hovořilo s diváky své doby jazykem, který znali. Obávám se, že bychom tomu dnes vůbec nerozuměli a divadla by zela prázdnotou.

Nevadí mi, když režisér vystaví smysluplnou konstrukci na základě partitury a libreta. Když se to vše sklene ve smysluplný celek, který mne uchvátí a osloví. Asi vás zklamu, ale zrovna ta mnichovská Rusalka, kterou znám z DVD, mi přijde jako mimořádně soudržný a zajímavý výklad naší národní klasiky. A raději se vždycky budu dívat na takové divadlo než na papundeklovou pohádku, která připomíná televizní inscenace osmdesátých let. Ono je totiž ošemetné tvrdit, že něco není věrné autorovi, nebo že ten by se v hrobě obracel. Jednak většinou nikdo z nás ty původní inscenace neviděl a s autory nemluvil, dohadujeme se jen na základě studia sekundárních pramenů. A pak myslím, že kdyby ten který autor žil, tak by v první řadě chtěl, aby jeho dílo promlouvalo jazykem, který je pochopitelný současnému publiku.

Problém je v tom, že často spojujeme svůj krásný zážitek z nějaké inscenace s jakýmsi ideálně dokonalým tvarem díla. A u nové inscenace čekáme, že to uvidíme tak, jak si to pamatujeme z dřívějška. Pokud se však podaří oprostit se od předsudků, jak by to které dílo mělo „správně“ vypadat, otvírá se před námi svět plný úžasných divadelních dobrodružství.

Dobrý den, pane řediteli. Opera Národního divadla Brno má za sebou z mého pohledu letos vynikající sezonu s řadou vynikajících inscenací. Skoro bych se nebál ji označit za mimořádnou. Svědčí o tom i získání titulu operní soubor roku. Jak moc vás (z dramaturgického hlediska) v dalším rozletu omezila pro příští rok plánovaná rekonstrukce Janáčkova divadla? Mohl byste prozradit něco z dlouhodobých plánů vaší opery (po skončení rekonstrukce divadla)? Budete mít ambice si udržet takto vysokou laťku, jakou jste nasadili letos? (Honza B.)

Děkuji za tak skvělé hodnocení naší práce. Rekonstrukce naše plány samozřejmě výrazně limituje. Je třeba pořád opakovat, že Janáčkovo divadlo je pro současné inscenování opery a baletu nejlépe vybavenou scénou v zemi. Mahenovo divadlo dnes nemá dostatečné zázemí a po rekonstrukci v sedmdesátých letech není optimální ani akustika.

Kvůli rekonstrukci Janáčkova divadla přijdeme o zhruba polovinu tržeb Národního divadla Brno, s přesuny do náhradních prostor jsou spojeny nemalé náklady, a divadlo tak bude v letech 2017 a 2018 bohužel ve ztrátě. Repertoár se tedy musí uzpůsobit jak prostorovým možnostem, tak pochopitelné snaze mít program tak atraktivní, aby byly naše scény, pokud možno, po střechu plné. To ale neznamená, že bychom byť jen na vteřinu uvažovali o tom, že slevíme z kvality, na kterou si brněnské publikum rychle zvyklo. Jsem rád, že se na jeviště dostane první ze tří nových oper, které jsme zadali. Nejtkova a Adámkova adaptace Pravidel slušného chování v moderní společnosti. Na každou novou inscenaci Jiří Heřmana už dnes publikum čeká jako na zásadní událost. Věřím, že i díky tomu za námi diváci přijdou i na brněnské Výstaviště na jeho Fausta a Markétu. A samozřejmě přes všechny provozní nevýhody je Mahenovo divadlo nádherná budova a operní premiéry v něm budou jistě zážitkem.

Jak velké jsou v Národním divadle Brno platy? Zajímalo by mě to hlavně u orchestru, ale i operního sboru a baletu. (violista)

Mám velkou radost, že díky mimořádnému postoji města Brna se povedlo platy v Národním divadle Brno dostat ze skutečně ostudných a nedůstojných čísel. Zatímco na konci roku 2014 byl průměrný plat uměleckých pracovníků 21.766,- Kč, tak v roce 2016 to bylo už 27.141,- Kč. Průměry samozřejmě klamou a rozptyl je v rámci Národního divadla Brno a jednotlivých souborů relativně velký. Ale to pokládám za správné. Špičkový baletní sólista nebo koncertní mistr musí mít plat výrazně vyšší, než má začínající člen sboru nebo orchestrální hráč po škole. Zvlášť v opeře a baletu se pohybujeme v mezinárodní konkurenci a přepočet našich platů na eura je deprimující. Musíme si uvědomit, že pokud chceme nabízet špičkovou kulturu, musíme mít špičkové umělce, které bychom měli špičkově zaplatit. Je to stejné jako u špičkového lékaře nebo IT specialisty. Kvalita je nezpochybnitelně spojená s cenou práce. Bohužel, pořád je tendence hřešit na to, že většina umělců pro svou práci hoří a je často ochotna pracovat i za neférové honoráře nebo mzdy. Tlak, který plyne z otevření se světu, je tedy pro nás vlastně spásný.

Dobrý den, můžete prosím napsat přesný termín uzavření Janáčkova divadla? O kolik méně představení po tu dobu bude mít opera a balet? Děkuji! (Hradilák)

To bohužel v této chvíli nemohu. Momentálně probíhá soutěž na zhotovitele, tedy toho, kdo bude stavbu realizovat. Vzhledem ke složitosti projektu se oddaluje okamžik otevření obálek, protože zájemci mohou žádat o dodatečné informace. Po vyhodnocení nabídek samozřejmě hrozí riziko odvolávání se. Jde o jednu z největších stavebních zakázek v regionu a v tomto roce. Nicméně my v Národním divadle Brno víme, že poslední představení budou na začátku června, kdy uvedeme dětský balet Sněhurka a sedm trpaslíků ve zcela nové výpravě. Poté budeme budovu vyklízet, abychom ji mohli bezodkladně po ukončení soutěže předat stavebníkům. Celá příští sezona v Janáčkově divadle je tedy odepsaná.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat