Zaostřeno na Mnichovské operní slavnosti

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (102). Týden od 10. do 16. července 2017. V dnešním vydání najdete: Letní operní festivaly I. – Münchner Opernfestspiele 2017. Schrekerovi Die Gezeichneten v Kolíně nad Rýnem. Galantní operní drobnost Egidia Romualda Duniho v polské nahrávce týdne. Carmen v přímém přenosu z Bregenzu na ČT art. Hudební humor: Arturo Toscanini a neodbytná milovnice opery.


Letní operní festivaly I.
Münchner Opernfestspiele 2017
Mnichovské operní slavnosti nabízejí bohatou paletu celkem jednatřiceti operních představení na dvou hlavních scénách Bayerische Staatsoper po ukončení regulérní divadelní sezony, a to mezi 24. červnem a 31. červencem 2017. Přehlídka nejúspěšnějších inscenací uplynulých sezon obsazená předními světovými pěvci obsahuje šestnáct operních titulů, z toho dva ve festivalové premiéře. Převládají tituly italského a německého repertoáru.

Münchner Opernfestspiele 2017 – Oper für alle – přímý přenos před budovu divadla (zdroj FB Bayerische Staatsoper)

V letošním ročníku jsou zastoupena především operní díla Giuseppe Verdiho. Dvakrát zazněla La traviata se Sonyou Yonchevou v hlavní roli (27. a 29. června), jedenkrát Nabucco (15. července s Dimitrim Plataniasem a Liudmylou Monastyrskou), dvakrát by měla být uvedena i Síla osudu v režii Martina Kušeje s Anjou Harteros a Jonasem Kaufmannem (19. a 23. červenec). Dvakrát je zařazena i Rossiniho belcantová opera Semiramide (recenzi inscenace jsme přinesli zde), kam se v obsazení vedle Daniely Barcellony vrátí po operačním zákroku Joyce DiDonato jako asyrská vládkyně (21. a 24. červenec).

Gioachino Rossini: Semiramide – Joyce DiDonato (Semiramide) – Bayerische Staatsoper 2017 (foto © Wilfried Hösl)

Skladatel Gaetano Donizetti je zastoupen dvěma operami, nejprve Lucií di Lammermoor (13. a 16. července) s koloraturní sopranistkou Dianou Damrau v titulní roli, a pak francouzskou verzí Favoritky s Elīnou Garančou a Matthewem Polenzanim (26. a 29. červenec).

Skromněji je zastoupená veristická opera, v letošním ročníku zcela bez děl Giacoma Pucciniho, a to jen dvěma představeními Giordanova Andrei Chéniera v závěru festivalu (s hvězdami Jonasem Kaufmannem – překlad rozhovoru s ním o této inscenaci najdete zde, a Anjou Harteros ve dnech 28. a 31. července).

Umberto Giordano: Andrea Chénier – Jonas Kaufmann (Andrea Chénier), Anja Harteros (Maddalena di Coigny) – Bayerische Staatsoper 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)

Jediným ryze francouzským titulem jsou tentokráte Offenbachovy Hoffmannovy povídky (27. a 30. července) s Michaelem Spyresem v titulní roli a Aleksandrou Kurzak ve čtyřroli Hoffmannových životních lásek.

Z oper Wolfganga Amadea Mozarta slyšeli návštěvníci festivalu dvakrát Kouzelnou flétnu v klasické inscenaci Augusta Everdinga (6. a 8. červenec). V mnichovské přehlídce nemůže chybět dílo Richarda Wagnera, ale letos byla zařazena jediná repríza Tannhäusera (9. červenec) pod taktovkou Kirilla Petrenka s Klausem Florianem Vogtem, Anjou Harteros a Elenou Pankratovou. Nechybí ani obdivovaná režie Krzysztofa Warlikowského Straussovy opery Žena beze stínu (naše recenze této inscenace byla publikována zde) ve dvou reprízách (2. a 5. červenec) také s vynikajícím obsazením a dirigentem Kirillem Petrenkem.

R. Strauss: Die Frau ohne Schatten – Elena Pankratova (Färberin), Statisterie der Bayerischen Staatsoper – Bayerische Staatsoper Mnichov 2017 (zdroj Bayerische Staatsoper / foto © Wilfried Hösl)

Slovanská opera je zastoupena Šostakovičovou Lady Macbeth Mcenského újezdu, diriguje Kirill Petrenko, v hlavní roli vražednice z vášně vystoupí Anja Kampe (22. červenec) a radost příznivcům české opery jistě udělala i repríza Dvořákovy Rusalky (25. červen) v režii Martina Kušeje s Kristīne Opolais jako nešťastnou vodní bytostí a poněkud scénicky diskutabilní Janáčkova Její pastorkyňa, zde tradičně pod zavedeným názvem Jenůfa v repríze 14. července. Pod taktovkou českého dirigenta Tomáše Hanuse ve skvělém obsazení (Karita Mattila, Eva-Maria Westbroek, Stuart Skelton) také vystupoval český tenorista Pavel Černoch.

Leoš Janáček: Jenufa – Sally Matthews (Jenufa), Stuart Skelton (Laca Klemen) – Bayerische Staatsoper 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)

Dvě letošní festivalové premiéry na hlavních jevištích jsou věnovány dílům německé opery, jež nebývají příliš často inscenována. Na mnichovskou hlavní scénu se po více než devadesáti letech vrátila opera Die Gezeichneten (Poznamenaní) Franze Schrekera. O hudebně strhující nastudování Inga Metzmachera, avšak méně zajímavém scénickém výkladu Krzysztofa Warlikovského jsme referovali v samostatné recenzi (zde). Zařazena byla čtyři představení na počátku července. Čtyři představení má také ohlášena nová inscenace romantické opery Carla Marii von Webera Oberon, König der Elfen (Oberon, král elfů) na historické scéně Prinzregententheater pod taktovkou Ivora Boltona s hlavními představiteli Annette Dasch a Julianem Prégardienem v poslední dekádě července. K inscenaci se vrátíme v samostatné recenzi z reprízy 30. července.

Festivalová nabídka se neomezuje jen operní představení, baletní nadšenec zde nalezne i dva balety na hlavní scéně (Chačaturjanova Spartaka a moderní balet Alice im Wunderland podle klasické předlohy Lewise Carolla) i večer mladých choreografií na scéně Prinzregententheater ve třech představeních).

Christopher Wheeldon: Alice im Wunderland – Maria Shirinkina (Alice), Javier Amo (Carroll/Das weisse Kaninchen) – Bayerische Staatsoper 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat